doe ik het goed zo


Gebruikersavatar
Gerard Koeslag
Berichten: 24
Lid geworden op: 01-11-2006 19:54

24-12-2006 16:57

Ik heb natuurlijk in dit sappige geklets ook een oordeel wat is wijsheid.

Op dit moment van het jaar 2006 word in 2007 de karpervisserij digitaal'

IK hoop niet dat we aan de waterkant komen en de kreet ik ben mijn
Laptop vergeten nou dan kan ik vandaag niet vissen.

[img][img]http://img156.imageshack.us/img156/362/visiv3.gif[/img] [/img]

Ik heb altijd gevangen op eenvoudige systemen.

Op de Bosbaan in Amsterdam heb ik karpers gevangen 100 200 per zeizoen of wel meer.
En dat was 20 jaar geleden, ik vis nu nog zo. Kryston 15 LB onderlijn
haak Richard walker <Perfecthaak> nr4 en ik vang nog steeds karper
zonder krimpkous wartels piepers en weet ik veel.
Ik wens de mensen op dit Forum prettige feestagen en een gezond 2007
Gerard

Op
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

24-12-2006 17:12

Gerard Koeslag schreef:Ik heb natuurlijk in dit sappige geklets ook een oordeel wat is wijsheid.

Op dit moment van het jaar 2006 word in 2007 de karpervisserij digitaal'

IK hoop niet dat we aan de waterkant komen en de kreet ik ben mijn
Laptop vergeten nou dan kan ik vandaag niet vissen.

[img][img]http://img156.imageshack.us/img156/362/visiv3.gif[/img] [/img]

Ik heb altijd gevangen op eenvoudige systemen.

Op de Bosbaan in Amsterdam heb ik karpers gevangen 100 200 per zeizoen of wel meer.
En dat was 20 jaar geleden, ik vis nu nog zo. Kryston 15 LB onderlijn
haak Richard walker <Perfecthaak> nr4 en ik vang nog steeds karper
zonder krimpkous wartels piepers en weet ik veel.
Ik wens de mensen op dit Forum prettige feestagen en een gezond 2007
Gerard

Op


Eenvoud siert !!! :D :wink:
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Gerard Koeslag
Berichten: 24
Lid geworden op: 01-11-2006 19:54

24-12-2006 17:33

Een voud siert

Eenvoud kenmerkt het ware, een karper kijkt niet van o die daar heeft
spullen van fox.
He die heeft dure piepers (daar moet ik zo langs gang.

Geloof me met een pennetje achter de rieten klein voerstekkie,
sukes verzekerd.
Werkt goed vooral in het voorjaar.
Een goed pennetje voor de karper hangt af van het water,
door gaans nog geen € 5

Gerard

Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

25-12-2006 10:43

Lang leve eenvoud..
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

25-12-2006 14:17

ik vind dat je je onderlijn zo goed hebt geknoopt zou alleen wat meer ruimte tussen de boilie en de haak doen. ik doe meestal zo 0,5 cm. maar verder vind ik um prima.

groetjes rick
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

25-12-2006 14:34

Mourad,

Het beste is het gebruik van een ringetje op je haaksteel, omdat een ringetje ervoor zorgt dat de kracht die uitgeoefend wordt op je haak parallel loopt met je haaksteel, en siliconentube ervoor zorgt dat het een beetje een zijwaartse kracht is waardoor de kans dat je haak vrijkomt ietsjes hoger ligt dan het gebruik van een ringetje. Het is alleen heel belangrijk voor deze rig dat de hair precies begint waar je haakbocht eindigt, dit zorgt ervoor dat ie heel snel vlees pakt. Een ringetje houdt de hair niet op die plek. Ik zelf kon op niks beters komen dan het gebruik van siliconentube, als iemand dit wel weet, zijn suggesties heel erg welkom.


100 punten!! :wink:

Een voud siert


Probeer het inderdaad zo simpel mogelijk te houden, maar Gerard je voorbeeld vind ik niet echt nuttig... Jij wilt je pennetje toch ook graag zo scherp mogelijk uitloden? :wink:

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

20-01-2007 18:35

Mourad Aviara schreef:Dit is mijn tip van de dag, een uitleg + foto van mijn ideale rig. Gebruik deze rig al een tijdje en sinds ik dit gebruik, zijn mijn vangsten gestegen.

Ik leg zo uit waarom.

Eerst een plaatje:

Afbeelding

Op het eerste gezicht een beetje een lompe rig, zo met het kneedbare lood en hoe de hair geplaatst is. Maar het zijn juist die 2 elementen wat ervoor zorgen dat deze rig heel snel prikt.

Als je goed kijkt zie je 2 stukjes siliconentube op mijn haaksteel. ik gebruik 2 stukjes omdat het mijn hair goed geleidt langs de haaksteel. Met 1 zou dat niet lukken. Let alleen goed op, de hair begint waar de haakbocht eindigt. Dit is opzettelijk zo gedaan.

Als je deze rig gebruikt, gebruik het alleen met bodemaas. Geen drijvend aas. De neerwaartse kracht van bodemaas is in het water groter dan dat van drijvend aas, dus het lijkt alsof je aas zwaarder is in het water. En het is het gewicht van je aas, gecombineerd met het gewicht van het kneedbare lood, wat deze rig succesvol maakt.

Als de hair begint waar de haakbocht eindigt, loopt je hair in principe evenredig met je haakpunt. Aan beide kanten van de haak zitten gewichtjes (aan de ene kant je boilie/bodemaas en aan de andere kant het kneedbare lood). Deze gewichten, gecombineerd met het feit dat je hair gelijk loopt met je haakpunt, zorgen ervoor dat je haakpunt snel prikt. Veel sneller, dan bij de "gewone" rig. Je haakpunt wordt als het ware tegen het vlees aangeduwd.

Als blowout schuiven de stukjes siliconentube naar achteren en doordat je ongeveer 1.5 cm speling hebt op je hair, zal de vis dit moeilijk kwijt kunnen raken.

Als je deze rig test op je handpalm, zal je zien dat deze rig iedere keer weer vlees pakt. Zelfs als je het op een rechte stuk doet, je hoeft de rig maar paar milimeters te bewegen en je haaktpunt pakt al vlees. Weinig rigs kunnen dit.

Gewoon een tipje, voor jou.

Mourad
ik ben deeze rig na deeze tip ook gaan gebruiken,en ik hep zelf nog niet eerder een rig voor bodem presentatie meegemaakt die zo snel en zo agressief haakt(positief)en altijd op de plaats waar we hem graag willen heben,ik hep zelf wel een paar kleine veranderingen toegepast,maar het principe (werking) blijft hetzelfdeAfbeeldingik hep hem gemaakt met yellie wire,laatste stukje gestript,een owner haak c8,en in plaats van silicone rubers bij de bocht,hep ik gebruik gemaakt van shrinktube,nu weet ik zeker dat het punt van het verlaten van de hair(onder de haakbocht)ook daadwerkelijk daar blijft(dit is van belang want dat is de kracht van deeze rig)verder nog een stukje shrinktube voor over de knoop,gebruik geen line allinger,want bij deeze haak is dat in mijn inziens niet nodig,heeft genoeg draai kracht van zich zelf,mede door het punt waar de hair vertrekt,gewicht van de boillie,en de putty,op de overgang gestript gedeelte,mourad bij deeze een dikke veer in je bescheiden (behaarde )kontje
aldejekes loat goan!
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

31-01-2007 19:01

Ziet er goed uit alleen de hair wat langer tussen haakbocht en bollie 1-1,5 cm (doe ik altijd).Denk er wel om dat als de krimpkous (na gevangen vis) wel eens anders kan zitten dan krijg je last van lossers(met de krimpkous van esp die is wat steviger) heb je dat minder.

Dit gaat over het 1e bericht