welke rig bij blubber/zachte bodem


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-02-2006 20:04

Richard,

Hier het Korda "Flat pear lood": http://www.korda.co.uk/dutch/leads/leads.html

Hoeft niet speciaal van Korda, gaat alleen om het model!

groetjes Benny
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

20-02-2006 20:06

Afbeelding

Dit is het platte pear lood.

Gr Danny
Richard Duiker

20-02-2006 20:15

Danny Schaltin schreef:Afbeelding

Dit is het platte pear lood.

Gr Danny



Bedankt voor de uitleg :), zal binnenkort is kijken in een hengel shop voor dit soort lood !!

Gr,
Richard
Richard Duiker

20-02-2006 20:20

Trouwens wat voor soorten rigs gebruiken jullie hier nu voor misschien een tekeningetje ervan (PB die maar) ;), ben wel benieuwd hoe jullie hier mee vissen ?

Gr,
Richard
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-02-2006 20:55

Kijk, bij Armaled weten ze wel wat goed is:

Afbeelding

Een 2,5 tot 3 ounce is genoeg, ondanks de bezwaren van de heren over prikken.

Nu nog een combi rigje erbij van een 25 tot 30 cm:

Afbeelding

Wat zeg ik? Ook KWO!

Mooi zo.

Nu maar hopen dat de karpers niet in de modder azen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

21-02-2006 08:48

Benny,

‘Spreek hier natuurlijk over vastlood montages...’ , dit stukje schreef jij , vast loodmontages zijn bij mij toch altijd nog inline lood + leadclips. Maargoed daar ging het hier niet om.
Verder ben ik het niet helemaal eens met jou ideeën over platlood. Jij zegt dat dit lood op zijn weg naar de bodem dus zal afremmen door zijn platten vorm, zo bedoel je het toch ? Hier denk ik iets anders over. Als je lood (platlood in dit geval) het water raakt zal je altijd zo draaien dat het de minste weerstand heeft op weg naar de bodem toe. In dit geval zal je platlood dus op zijn ‘zij’ gaan liggen en zo naar beneden dalen. Bijvoorbeeld als je een ijzeren plaat in het water gooit dan zal die plaat ook nooit recht nog beneden zakken. Die plaat zal eerst op z’n zij gaan en dan naar beneden zakken. Hopelijk is het zo een beetje duidelijk uitgelegd. Als dit het geval is heeft dat platlood weinig nut meer omdat hij toch met ze smalle kant de bodem raakt.

Danny,

‘En dan de prik kansen van de karper met zwaar lood, natuurlijk prikt de haak zich sneller als het in combinatie word gezet met zwaar lood’. Hier ook een zinnetje uit jou tekst . Volgens mij prikt zwaar lood gewoon net zo snel als licht lood alleen bij zwaar lood zet de haak zich beter(lees dieper) in de bek van de karper.
Wat betreft dat uitscheuren van bekken met gebruik van 100 gram of meer is helemaal geen grote onzin. Dit kan weldegelijk het geval zijn . Misschien dat dit bij jou nog nooit gebeurt is omdat je misschien op een plas zit waar de vissen vrij harde bekken hebben. Als je te maken hebt met zachte bekken is dit echt nog zo gek niet dat dit het geval kan zijn !

Kees,

Combi-rig ? Niet bang dat je onderlijnen door het wegzakken van het lood een beetje omhoog komt te staan ?


Verder nog even ter verduidelijking , ik vis zelf bijna nooit met 100 gram of meer en al helemaal niet op blubberbodems. Dit was misschien al wel duidelijk geworden maar ja.

Gr Wouter….
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2006 09:53

Wouter,

Je hebt soepele en wat stijvere combi materialen. Geen is echter zo stijf dat het door jouw gesuggereerde effect van enig echt belang is bij de wat langere rigs.

Als je zorg groot is, gebruik dan een wat soepeler combi lijn. Maar dat zijn de meeste eerlijk gezegd. Snake-bite in de 15 lbs uitvoering is prima.

Met volledig gevlochten mag ook, maar dat geeft andere beperkingen.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-02-2006 12:02

Wouter,

Ik ben het niet met je eens!
Wanneer je zware NIET platteloden gebruikt, dan moet je tijdens het bin-
nen halen eerst het lood uit de modder trekken; behoorlijk wat weerstand
dus. Als ik platlood gebruik, dan is die weerstand nihil bij het binnen halen.
Platlood remt dus wel degelijk af, en land zachter op de bodem! Het ge-
noemde lood wat Danny over heeft gebruik ik, vleugellood en het zoge-
naamde muntlood.

Een haak zal inderdaad wat dieper prikken bij een wat zwaarder lood. Ik
zie dit alleen als voordeel. Vooral als er met slappe hoofdlijnen word ge-
vist.
Wat zachte bekken betreft: Op de meeste wateren die een zachte bodem
hebben en waar weinig schaaldieren voorkomen, hebben de karpers vaak
zachte bekken. Uitscheuren kan inderdaad voorkomen bij zware loden en
zachte bekken, maar dat is dan in de meeste gevallen de schuld van de
visser zelf! Er zijn zat trucjes om te voorkomen dat een haak uit gaat
scheuren bij zware loden. Enkelen zijn al genoemd! Ook de dril techniek
van een desbetreffende visser kan van invloed zijn. Denk aan te hard
drillen met stugge hengels...

O ja, ieder zijn eigen ding! Kees en jij houden het gewoon lekker bij licht
lood, en ik en Danny bij zwaar lood! :D :P :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2006 13:26

Kom, kom, zo eenzijdig ben ik helemaal niet. Het punt is de repeterende suggestie bij de opmerkingen cq. adviezen, die doen voorkomen alsof er niet meerdere opties zijn. Die vooringenomenheid is beslist onjuist.

Zelf gebruik ik zowel licht als zwaar naar gelang de omstandigheden. Op een vaart naast de hengels zittend op een metertje of 30 uit de kant mag ik ook wel eens een inline loodje van 1 ounce gebruiken. Maar op een grote plas op dik 100 meter zit ik met 3,5 ounce of meer. En alle variaties daartussen komen voor.

Het loodgewicht dient een functie en dat is niet alleen de maximale diepte waarmee de haakpunt kan indringen zoals nagestreefd wordt bij de stereotiepe stretchervisserij met luchtbootje voor het uitvaren van het lood. Op een modderbodem vissen zegt nog niets over de andere omstandigheden die mede de aanpak gaan bepalen. Nog even afgezien van de persoonlijke invalshoek. Als je wilt dat je rig minder diep in de modder getrokken wordt helpt lichter lood direct. Als je daarmee weg kunt komen is dat de eerste aanpassing die je kunt doen.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 21-02-2006 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-02-2006 13:36

Kees,

Ik zeg niet dat je eenzijdig vist! :D :P
Er zijn inderdaad meerdere invalshoeken, en meerdere wegen leiden naar
Rome... 8)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

21-02-2006 15:05

Benny , je geeft nu allemaal situatie's uit de praktijk aan. Dit is goed hoor want dan blijkt dat het werk. Maar of het nou komt doordat platlood afremt is een tweede. Nou ben ik dus wel benieuwd hoe jij hierover denk en waardoor dit lood dus beter is. Zelf gaf je al aan dat plat lood afremd maar als je naar mijn theorie kijk dan komt er weer iets anders uit. Natuurlijk weet ik niet of mijn theorie helemaal klopt in werkelijkheid, maar daarom is het ook een theorie. Verder valt je lood ook altijd met de zware kant naar beneden toch ? Dus dat betekend dat hij met onderkant op de bodem komt en dus weer niet met de platte kant. Correct me if i'm wrong he :)

gr Wouter..
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

21-02-2006 17:51

Wouter,

Door de klap op het water met plat lood remt het lood ZOIEZO al af op het water oppervlak, dan nog niet gesproken dat het lood met een soort zij waartse beweging naar beneden zakt. Dit betekend dus dat dit lood zoiezo minder snel naar beneden zakt dan elk ander lood, dit betekend ook nog eens dat dit soort lood zich dus niet zich zo danig de grond in boord dan een ander soort lood zou doen, voordeel dus!

Het fijt wat Benny al aangaf dat het uitscheuren van bekken ivm zwaar lood eerder aan de visser zou liggen dan aan het gebruik ervan , ben ik het volledig mee eens.

Ervaring leert hier het bewijs, en uiteraard er zijn uitzonderingen. De wonderen zijn de wereld immers ook niet uit.

En wat zachte bekken betreft, daar hebben we zat ervaring mee ,geloof me.

Gr Danny
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

21-02-2006 18:06

Danny, jij gaat niet in op mijn vragen. Het zou best kunnen dat het lood door zijn vorm al vaart minderd tijdens het raken van het water. Dit geval zal nou niet zoveel uitmaken , het lood zal dus nog steeds een aardige vaart hebben. Dus ik denk niet dat hier echt de kracht van dit lood in zit.
Verder denk jij volgens mij dat ik met die uitscheuring ervaring heb maar dit is gelukkig niet het geval ! Ben zelf ook iemand die het liefst zo rustig mogelijk drilt. Dit even ter verduidelijking.

gr wouter
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

21-02-2006 18:48

Wouter,

Wel lezen hoor.... :wink:

Het mag duidelijk zijn dat wanneer het platte lood met een zijwaartse beweging naar beneden dwarrelt veel minder snel naar beneden zakt dan elk ander lood. Dus uiteraard maakt dit dus WEL uit tegen over elk ander lood,vaart maakt hier immers het verschil.

Dit gaf ik in mijn andwoord hiervoor ook al aan.

Verder,dit was jou vraag.En dit is het andwoord. :wink: :)


Gr Danny
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

21-02-2006 19:11

oke dit is JOU antwoord....
Hoe weet jij eigenlijk dat het lood naar beneden zou dwarrelen ? Heb je dit ook wel is gezien of heb je er enig ander ervaring mee ?
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

21-02-2006 19:24

Ik test elk lood op z'n beschreven houding.
Als ik een lood wil gebruiken, zonder dat ik wil dat het na de worp zich extreem in de grond boort,zoek ik naar zo'n lood. Het platte lood is waar ik op uit kwam, mede doordat het op een riggeltje/taluut mooi op z'n plaats blijft liggen en dus niet gaat rollen. En als het lekker weer is wil ik nog wel eens het water in gaan om het een en ander te testen,dus ook dit lood. Pas hier bij wel op dat je vismaat het lood niet op je hoofd deponeerd :wink: . Bij deze methode kan je gelijk mooi zien hoe je rig er bij komt te liggen na de worp.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-02-2006 19:25

Wouter,

Je kunt wel eigenwijs willen zijn, maar een snoeklepel valt in het water door zijn vorm anders dan een knikker van hetzelfde gewicht. De laatste wordt door zijn vorm minder afgeremd en valt sneller. Dit is precies wat er met plat lood ook gebeurt. Door de afgeremde val is de inslag minder.

Groet, Kees
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

21-02-2006 19:29

Kees mooie beschrijven,duidelijker kan niet meer :) :wink: .

Gr Danny
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

21-02-2006 19:31

ok ok ... :cry: :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2006 08:27

Blijf volhouden hoor Wouter.

Je hebt je ideeen en bij sommige zit je juist.

MVG

Klaas


Vraagje waarom zou een vis met zwaar loodsysteem dieper gehaakt worden?
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

22-02-2006 08:52

ik zeg niks meer :lol: :wink:
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

22-02-2006 15:24

Haha nee ff serieus....
Door de druk van het zwaardere gewicht zal dieper haken . Ik denk dat jij leest : dieper , dus verder achter in de bek ?
Maar met dieper haken bedoel ik gewoon dieper in het vlees van de karper...
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

25-02-2006 17:02

beste visser,

ik ben nog niet zo ervaren maar ik vis ook op een modder bodem en als ik ga vissen gebruik ik altijd een foampje op mijn haak en ik vis met heel licht lood.
de meeste mensen zullen zeggen dat je dan meer verspelings kans heb maar dat valt echt reuzen ik heb er misschien 5 verspeeld.
mijn theorie is dat door de bagger word het lood opgezogen.
en ik ben nooit ver van mijn hengels weg dus ik sla ze gewoon zelf heel snel aan. dus 42 gram is voldoende en een langere onderlijn zodra ik op een water gaat vissen waar de bodem niet modderig is leg ik ook de voorkeur op zwaarder lood.

succes patrick
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

23-10-2006 22:44

Ik zou niet te zwaar plat lood gebruiken.
Niet een met een earodynamische vorm.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-10-2006 00:00

Plat lood is onzin naar mijn idee.

Het lood zal altijd met het zwaarste gedeelte naar beneden vallen, bij plat lood zal dat dus nooit of te nimmer de platte flank zijn maar de veel smallere onderkant met als gevolg dat ie zich nog een aardig stuk de grond in zal boren.

De beste vorm voor deze situatie is volgens mij de square pear, een dobbelsteenvormig lood, die met wartel.

Deze heeft het meeste oppervlak aan de "zware" kant. (de onderkant in dit geval)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."