Rigvraagje


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

07-10-2006 22:33

In het verleden steeds gevist met onderlijnen gaande van 10 - 35 cm, alle soorten onderlijnmateriaal
nu wil ik jullie ervaringen eens opvragen tot hoe kort je wel kan gaan.
Heb je bv rigs gebruikt korter dan 5 cm ?
Ik spreek hier wel voor een bodemaasaanbieding ( dus geen pop-up ), in combinatie met een zwaar inline lood.( 250 gr ).
Afbeelding

In zulke "korte" situatie, welke lijnsoorten gebruik je ? ( soepel, stiff,combi... )
Moest men een "rekkerig" zo kort vervaardigen, is deze dan nog zinvol ?
graag ook jullie gedacht van zo een korte rig, zowel postitief als negatief

mvg
gino
Greets Gino
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-10-2006 01:05

Gino,

Zelf heb ik nooit korter gevist, dan 5cm. Op 't ene water werkte het ge-
weldig, terwijl op 't andere water vele lossers of buiten de bek inhakingen
aan de orde waren. Ik geef dan ook liever iets meer spelings ruimte als
ik kort vis, en dat is dan zo'n 8 a 10cm. Hierbij waren alle vissen wel goed
gehaakt, zowel bij bodemaas als pop-up; maar het gaat jou om de bo-
demaas variant.
Ik vis op harde bodems sowieso met een zware inline lood. De vissen
moeten wel stevige tot harde bekken bezitten...

Wanneer ik hem persé toch 5cm moet vissen. Hoe dan...?

- Korte of mediumlangstelige haak met rechtepunt, met een stuk krimp-
kous van 3cm lengte naar binnen geknikt.
- Soepel gevlochten onderlijn materiaal b.v. PB Armabraid of Kryston Silk-
worm
- Soepele lange hair apart aangeknoopt van hairbraid. Minimaal 2cm ruim-
te tussen haak en aas.
- Eventueel een wartel gebruiken + een ring, voor extra flexibiliteit.

Waarom zo...?

- Mijn ervaring is, is dat klauwhaakjes meer speling nodig hebben om
goed hun werk te doen. Een haak met rechtepunt zal echter normaal ge-
sproken te snel in kunnen prikken, in het weke gedeelte, maar door het
afschermen van de haakpunt, zal de haak op de juiste plaats inprikken.
Gebruik overigens kleine haken.

- Waarom soepel gevlochten onderlijn materiaal? Ik vind dat de karper
het geheel goed uit alle standen moet kunnen opzuigen, en dat gaat met
een soepele onderlijn makkelijker vanwege de fexibiliteit.

- Waarom toch nog een aparte soepele lange hair aanknopen? In eerste
plaats, omdat ik vind dat de meeste gevlochten lijn nog iets wat te stug
zijn. De haak moet goed in kunnen draaien, en dat gebeurd het beste met
extra soepel lange hair. De hair neem ik lang, omdat het aas de haak dan
niet afmaskeerd + het feit dat de haak meer naar voren in de bek komt;
waar ik 'm dus wil hebben.
Ik test op de volgende manier of een materiaal soepel genoeg is voor als
hair te dienen. Knip een stuk van zo'n 5cm af, en pak dit aan het eind
vast. Nu houd je het geheel rechtop, blijft ie rechtop staan dan is het te
stug, valt het om dan is het soepel genoeg.

- Een flexi-ring wartel vanwege nog iets extra fexibiliteit. Dit kun je doen,
maar echt heel noodzakelijk acht ik het niet. Maar baadt het niet, dan
schaad het ook niet...

Bij een rekker-rig zou ik toch niet korter gaan als 10cm. Het elastiek moet
over een langer stuk kunnen uitrekken. Dat gaat nu eenmaal makkelijker
met een wat langer stuk elastiek, dan korter elastiek. Korter rekt nu een-
maal minder uit.

Trouwens, vis ik dergelijke korte of zeer korte onderlijnen liever pop-up
die dan zwaar overlood zijn! Maar dat is ieder zijn eigen keus...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Sander van Schelven
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-05-2004 23:02
Locatie: Spijkenisse

08-10-2006 01:26

Ik ontmoeten eens een keer een karpervisser die viste met onderlijntjes die zelfs nog korter waren dan 5cm. Hij gebruikte hierbij een wartellood die er heel slap aanzat, omdat hij wilde dat het lood (nadat het zijn werk had gedaan) tijdens de run of kort erna eraf ging zodat het lood niet ging bengelen. Als de afstand tussen haak en lood erg klein is heeft dit bengelen van het lood nadelige gevolgen op grip van de haak. Het is niet de natuurvriendelijkste manier, maar het werkte wel. Liever gebruik ik (als het kan) in-line lood en vis ik ze niet korter dan een cm of 7. Ik vraag me af of het verstandig is om extreem korte onderlijntjes i.c.m in-line lood te gebruiken. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee

Gr, Sander
'instinct'
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

12-10-2006 23:13

nu eens iets totaal anders,
in karperwereld nr 39, spreekt Bart v/d Hurk over oranje parels ....... nu er staat een foto bij van een rig van hem, een lange leadcore rig van wel een veertigtal cm. NU BART, in welke situatie zet je zo een rig in, en waarom uit leadcore ? Is een gewone standaardrig uit bv 40 cm nylon, met hier en daar wat putty niet hetzelfde, of heeft die leadcore een bepaalde functie in het rigsysteem ?

grtz
Greets Gino
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-10-2006 12:49

Sander van Schelven schreef:Ik ontmoeten eens een keer een karpervisser die viste met onderlijntjes die zelfs nog korter waren dan 5cm. Hij gebruikte hierbij een wartellood die er heel slap aanzat, omdat hij wilde dat het lood (nadat het zijn werk had gedaan) tijdens de run of kort erna eraf ging zodat het lood niet ging bengelen. Als de afstand tussen haak en lood erg klein is heeft dit bengelen van het lood nadelige gevolgen op grip van de haak. Het is niet de natuurvriendelijkste manier, maar het werkte wel. Liever gebruik ik (als het kan) in-line lood en vis ik ze niet korter dan een cm of 7. Ik vraag me af of het verstandig is om extreem korte onderlijntjes i.c.m in-line lood te gebruiken. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee

Gr, Sander


Lekker al dat lood in het water! Lood is lood en is giftig en je moet proberen het verspelen van lood tot een minimum te beperken!
Gebruikersavatar
Sander van Schelven
Berichten: 114
Lid geworden op: 09-05-2004 23:02
Locatie: Spijkenisse

13-10-2006 19:38

Ik ben er voor de duidelijkheid ook geen voorstander van. Ik zal dit vanzelfsprekend ook nooit toepassen in mijn visserij. Ik probeer dan ook het verspelen tot een minimum te beperken (rekening houdend met de veiligheid van de vis). Nu weer terug naar de vraag van Michiels.

Gr,
'instinct'
kevin mol
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-09-2006 20:32

13-10-2006 21:36

k viste zelf altijd heel vaak met een wat kleine onder lijn rond 5 tot 7 cm maar ben nu wat langer aant proberen maar vis wel lekker vind ik.,,:D

k gebruikte een soepele draad ook wel eens met een korte stiff van 6 cm geprobeert majah wel vis op gelevert ma nie egt veel, die korte soepele werkte beter.,,:D:D
peter andrae

14-10-2006 15:04

Die lange soepele ook soms beter als die korte ligt er aan in wat voor je situatie terecht komt zelf vis ik nooit korter als 10 cm,en juist de laatste tijd langer en dat bevalt prima.


groetje,s peet.
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

14-10-2006 17:28

Gino,

mijn gedachte over de korte rig die je hierboven hebt beschreven:

- de rig zou absoluut vis kunnen haken op een harde bodem (vis zuigt het aas op en kan amper z'n kop omhoog richten wanneer de haak prikt, de karper verwacht de prik nog niet zo snel waardoor de vis niet weet wat hij moet doen. Waarschijnlijk resulteert dit in een wegzwemmende vis met een run of terugzakker als gevolg. Als je met zulk zwaar lood vist zou de haak ook wel eens in 1 keer goed kunnen prikken, waardoor de vis de haak niet meer kan loskrijgen, ook niet als de karper vlak boven het lood stil blijft liggen).
MAAR, stel de karper zit gehaakt in de onderlip en gaat er vandoor. Dan mag jij een karper drillen met een rig van 5 (of minder) centimeters met daaronder bungelend 250 gram lood. Om dit ook maar een beetje aan te kunnen zal je ook gebruik (moeten) maken van zeer stevige hengels. Dit alles zie ik niet zitten, de krachten die dan vrijkomen tijdens de dril kunnen niet goed zijn voor een onderlip van een karper!

Als je toch zo'n onderlijn wilt gebruiken, zou ik de rig van soepel onderlijn materiaal maken (met dezelfde reden als Benny aangeeft).

Persoonlijk zal ik niet met zulk zwaar lood vissen en ook langere onderlijnen gebruiken. Hoewel een 5 cm onderlijn met een (veel) lichter loodgewicht op een harde bodem absoluut vis kan opleveren.

Groet
Bas
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

14-10-2006 19:11

Hoi bas, het is de bedoeling dat het lood loskomt na aanbeet.
De conische rubber en wartel worden maar enkele mm over/in het lood gestoken, vanaf een run is het dan de bedoeling dat het lood er af klikt, zo kan ik "vrij" drillen, want ik weet 250 gr bonken op uw haak is niet gezond, daarom de optie om het lood op te geven.

Heb ondertussen enkele bungyrigs gemaakt van een tiental cm, ben eens benieuwd naar hun werking. NA een lange visloze periode zal ik nu de komende weken toch nog eens enkele keren kunnen gaan, hopelijk met succes

grtz gino

ps: waarom en wanneer zo een lange rig zoals ik al eerder aanmelde ( Bart vd Hurk, leadcore onderlijn )

grtz Gino
Greets Gino
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-10-2006 20:02

Heb verder geen ervaring met zulke korte rigs, maar waarom gebruik je geen forse (spoorweg)stenen met hetzelfde gewicht als welke je nu gebruikt i.p.v lood ?
De bedoeling is zoals je beschrijft om het lood te lossen
Dus
Simpel een wartel verlijmen aan de steen, en een safety systeem losjes gebruiken wat dus makkelijk loskomt (de eerste versie safetysystems waren een ramp en kwamen veel te gemakkelijk los..perfect dus voor dit doel :wink: )
Heb je i.i.g geen bewuste loodvervuiling op je geweten
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

14-10-2006 20:24

zou een steen van pak 250 - 300 gr niet te groot zijn om in combinatie te gebruiken met een korte rig. Ik denk dat bij wijze van spreken je aas op je staan zal liggen. Je moet al ook exact zoeken naar zijn zwaarste punt om de wartel te monteren, anders ligt je rig te hoog, wat dan ook weer betekent dat je rig dichter tegen je "steen" wordt opgetrokken.
Dat steengedoe is perfect in te zetten met langere rigs, maar als je toch zo extreem kort gaat denk ik dat het gebruik van een steen een nadeel is tov het gebruik van het lood.
Ik weet ook dat lood een vervuiler is, maar het is maar een probeersel van een asaanbieding op moeilijkere waters,dus er gaan geen 100 loden per jaar verspeld worden, maar enkelen, misschien enkelen teveel ja, maar dat heb je bij lijnbreuk ook he.
Op waters waar het zo ook wel loopt zal de gewone methode gebruikt worden.

grtz Gino
Greets Gino
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-10-2006 20:45

Je hebt wel een punt..
Neem aan dat je met dergelijke loodgewichten dicht onder de kant gaat vissen?..kun je er altijd nog een twee lijntje vanaf laten lopen richting oever, zodat je later je lood op kunt halen...just an idea :wink:
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

15-10-2006 13:43

Gino,

m.i. zou de optie om het lood op te geven niet mogen bestaan! Ook al vis je op een lastig water waar je maar zelden een aanbeet krijgt, dan zijn er nog vele andere en zelfs betere opties om vis op de kant te krijgen. Als het zover is dat een karper je aas opzuigt, dan maakt het echt niet veel uit of je nu met een extreem korte rig vist in combinatie met zwaar lood of een ander goed doordachte rig.

Zelf heb ik begin dit jaar op een 'lastig' water gevist waar je maar weinig kansen krijgt om een vis te vangen. Toch zijn de karpers te vangen door goed na te denken over je aasaanbieding (rigs en lood), het soort aas (incl. vorm en grootte van het aas) waarmee je vist, de stek waar je zit en het moment van vissen. Ik heb na lang proberen een manier ontdekt om wel redelijk wat vis te verleiden tot aanbeten en daarvoor hoefde er geen lood te worden achtergelaten op de bodem.

Zoek en gij zult vinden! Maar denk gedurende je zoektocht ook om de natuur en de gezondheid van de karpers!

Groet
Bas
Plaats reactie