haakmaat 4 te groot ?


cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

07-10-2006 23:50

ik heb net een nieuw pakje G-carp super hook (gamakatsu) maatje 4 gevonden tussen wat rommel in mijn viskar, nu is mijn vraag is deze te groot om veilig met de vissen want ik heb een tijd geleden nog met maatje 4 gevist en (als ik het goed herriner) toen 2vissen buiten de bek gevangen en 2 goed gehaakt en die waren al wat uitgescheurt toen ik de vissen onhaakte, zou ik deze haken toch gebruiken of niet
en op dressuur water is dit aan te raden om zon (redelijk) grote haak te gebruiken, aangezien deze toch wel wat harder opvallen dan een maatje 6 denk ik :)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-10-2006 00:28

Stefan,

Ik vind een G-Carp Super hook 4 groot uitvallen. Bij harde bekken mis-
schien geen probleem, maar doe mij maar een maatje 8 van de genoem-
de haak.
Bij zachte bekken dus helemaal niet gebruiken. Voor de rest zou ik ge-
woon een maatje 8 gaan kopen. :wink:

groetjes Benny
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

08-10-2006 00:40

ik vis meestal met de fang x van nash maatje 6 of andere haken maatje 6, ik kijk eerst of ik ze niet te groot vindt want sommige vallen precies groten uit dan andere, ik vroeg dit maar omdat ik wou weten deze te gebruiken voor de karpervisserij, maar ga ze niet gebruiken
voor met een visje op roofvis te vissen zal ik ze dan wel gebruiken daar gebruik ik toch geen dreggen omdat deze moeilijk onthaken :)
toch bedankt zal ze straks of morgen bij mijn roofvis uitrusting steken (visstoeltje met onthaker, onderlijnen, kunstaas, lood :D 8) )
ps. is de fang x een goede haak voor standaart visserij, ben eigelijk opzoek naar andere haken die goed tot zeer goed zijn :D je moogt altijd zegen welke jij gebruikt en hoe je onderlijn er uit ziet :lol:
thx.
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

08-10-2006 10:26

ik vis nooit met maatje 4 ik vind dat veel te groot ook draait hij naar mijn mening niet goed in ik heb altijd maatje 6 of 8 deze draaien iets sneller en pakken meer vlees
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

08-10-2006 12:05

mmm patrick ligt er wel aan met wat je der onder vist he :wink:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

08-10-2006 12:14

als je zo naar het gemmidelde kijkt van de vissers is het toch maatje 6 dus zou je daar uit kunnen concluderen dat dit de beetere maat is(??)vis zelf ook sinds kort met maat 6 en het gaat goed dus :wink:
aldejekes loat goan!
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

08-10-2006 12:45

meestal vis ik met maatje 8, 2 15mm boilies eronder gaat perfect 8)
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-10-2006 13:08

martijn bunte schreef:als je zo naar het gemmidelde kijkt van de vissers is het toch maatje 6 dus zou je daar uit kunnen concluderen dat dit de beetere maat is(??)vis zelf ook sinds kort met maat 6 en het gaat goed dus :wink:


VHS verkocht ook veel beter dan Betamax, maar of VHS nu de betere was?????

Dat het merendeel met haakmaat 6 vist zegt alleen maar dat er veel "volgers" zijn. Men praat elkaar alleen maar na over "pakt meer vlees" wat natuurlijk BS is aangezien er meer vlees in een haak 4 past.

Ik vis trouwens met maatje 8 omdat ik daar nooit problemen mee heb gehad. Grotere haken zaten minder goed in de bek vond ik.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
peter andrae

09-10-2006 05:47

mt 8 20 mm bol lange hair,of mt 8 in combinatie met 1of 2 fluo pop ups.
peter andrae

09-10-2006 05:56

Ach Marc dat napraten of apen is vele karpervissers gewoon dat is altijd zo geweest en zo zal het altijd blijven maar dat is niet alleen zo met vissen kijk in het dagenlijks leven maar eens goed om je heen.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

09-10-2006 06:23

Ik vis op klein (opstakelrijk)water met een 4 en waar ik de ruimte heb met een 6. Een haakmaat 2 past ook nog in zijn bek.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-10-2006 06:35

peter andrae schreef:Ach Marc dat napraten of apen is vele karpervissers gewoon dat is altijd zo geweest en zo zal het altijd blijven maar dat is niet alleen zo met vissen kijk in het dagenlijks leven maar eens goed om je heen.



mvg peter.


Soms is het handig om op de mening van anderen af te gaan, al was het alleen maar om te kijken of jij het er mee eens bent. Jammer genoeg stoppen de meesten, ook ik soms, darna met kritisch zijn en dat is mindr handig.

Je kunt helaas niet overal de hoed en de rand van weten :-)

M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

09-10-2006 09:05

Marc Schrikkema schreef:
martijn bunte schreef:als je zo naar het gemmidelde kijkt van de vissers is het toch maatje 6 dus zou je daar uit kunnen concluderen dat dit de beetere maat is(??)vis zelf ook sinds kort met maat 6 en het gaat goed dus :wink:


VHS verkocht ook veel beter dan Betamax, maar of VHS nu de betere was?????

Dat het merendeel met haakmaat 6 vist zegt alleen maar dat er veel "volgers" zijn. Men praat elkaar alleen maar na over "pakt meer vlees" wat natuurlijk BS is aangezien er meer vlees in een haak 4 past.

Ik vis trouwens met maatje 8 omdat ik daar nooit problemen mee heb gehad. Grotere haken zaten minder goed in de bek vond ik.

M.
khep er niet voor niks vraagtekens bijgezet(??)praat over het gemmidelde :wink:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

09-10-2006 17:54

Ik ben voor een paar maanden terug
van een 8 overgestapt naar een 10
nog steeds zonder losschieters.
(zal de volgende run wel gebeuren)

Naast dat een kleine haak minder schade aanbrengt.
(Bij iemand die een beetje kan onthaken)
Is het mijn opgevallen door de jaren heen dat de
mensen die met kleine haken vissen in de regel ook
Meer vangen dan hun collega's die een 4 of zelfs een
2 inzetten.

Dus 2 vliegen in een klap.

Met kleine haak inzettende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

09-10-2006 19:24

Hier maat 8 met twee keer 22 mm bolletjes 8)
CarpeR Diem
henri eenkhoorn
Berichten: 87
Lid geworden op: 14-08-2006 18:25
Locatie: kampen

09-10-2006 20:28

het ligt ook aan het merk van de haak het ene merk heeft grotere en het andere merk kleinere terwijl de maat b.v 4 op de verpakkingen staat
hoe kan dit dan het zijn toch standaard maten daar moeten de fabrikanten zich toch aanhouden
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-10-2006 21:37

Marc Schrikkema schreef:
martijn bunte schreef:als je zo naar het gemmidelde kijkt van de vissers is het toch maatje 6 dus zou je daar uit kunnen concluderen dat dit de beetere maat is(??)vis zelf ook sinds kort met maat 6 en het gaat goed dus :wink:


VHS verkocht ook veel beter dan Betamax, maar of VHS nu de betere was?????

Dat het merendeel met haakmaat 6 vist zegt alleen maar dat er veel "volgers" zijn. Men praat elkaar alleen maar na over "pakt meer vlees" wat natuurlijk BS is aangezien er meer vlees in een haak 4 past.

Ik vis trouwens met maatje 8 omdat ik daar nooit problemen mee heb gehad. Grotere haken zaten minder goed in de bek vond ik.

M.


Marc,

Hoeveel vlees heb je in geval van een karperbek tot je beschikking?
Een beetje lomp uitgevallen maat 4 zal bij een gemiddelde karper dwars door de onderlip heen moeten zitten om geheel gevuld te zijn.

Lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Een haak met een keel van ongeveer 10mm lijkt me de juiste keuze, als deze echt tot en met de bocht in de onderlip dringt is er absoluut no way dat je je vis zal verspelen door een losschieter.

Ik denk dat dat zo gemiddeld uit zal komen op een maatje 8 of een klein uitgevallen maatje 6.

Groter is naar mijn idee niet nodig, kleiner zou misschien net te weinig vlees kunnen pakken.

Overigens ben ik ervan overtuigd dat een kleine haak veel makkelijker zal draaien in een karperbek dan een grote.

Een kleine auto is immers ook veel wentbaarder dan een grote.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-10-2006 21:57

Ik heb jaren achter elkaar, jaja, met een haak 2 gevist.
Zelden of nooit een losser.
Daar waar wat dressuur optreedt pak ik een 4 of 6, zeker niet kleiner, al naar gelang het formaat.
De een valt nl wat groter uit dan de ander.
Maar een 8 en een 10 zie ik persoonlijk niet zo zitten.
Heeft mss ook wel wat te maken met het "gevoel" dat je erbij hebt.
Hoe dunner en kleiner de haakjes hoe makkelijker ze door het bekje snijden.
Met een mes snij te nl ook makkelijker dan met een bijl. :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

09-10-2006 22:43

Harnold.

Heb jij het over haken met of zonder weerhaak ???

Met vragende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
peter andrae

10-10-2006 05:08

Harnold volgens mij heeft dat ook heel veel te maken op wat voor manier je drilt.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-10-2006 09:07

Ik heb zowel met als zonder weerhaak gevist met haak 2, als ik alleen vis, vis ik met een weerhaakje.
Dus een aangepaste rig! Omdat ik nogal op moeilijke plekken vis , en om dan een karper goed geschept te krijgen valt soms niet mee.
Geeft me dat weerhaakje veel vertrouwen.
Heb jaren alleen maar zonder weerhaakje gevist, en had soms een losser voor het net.
Vandaar dus.

En inderdaad mijn manier van drillen is nogal onorthodox, erg stevig.
Ben nogal druk van aard.
Nu ik wat ouder wordt dril ik al wat rustiger. Geeft mss ook wel wat minder lossers doordat de haak niet zo snel zal uitscheuren, maar het blijft hoe dan ook een verdomd moeilijke zaak om te constateren waardoor de haak losschiet.
Hoe aast de vis, rig te lang of te kort,sla je te vroeg aan, is de haak wel goed gezet, etc etc.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

10-10-2006 10:14

Mijn ervaring met kleine haken is juist dat ik nog minder
losschieters krijg.
(zie ook geen sporen van inscheuring na een lange heftige dril)
Ik heb ook vaak nagedacht over de oorzaak van een
losschieter maar zeker weten doe je het nooit.

Ik denk wel dat weerhaakloze haken eerder
aan de wandel gaan in een karperbek, dan
de varianten met weerhaak.

Ik zet de weerhaakloze haak alleen in bij obstakel stekken
Waar het risico op een lijnbreuk bestaat.

Maar probeer deze stekken als het kan zoveel
mogelijk te mijden.

Ik had eerst ook niet zoveel vertrouwen in de overstap
naar kleine haken om min of meer de zelfde reden.
Maar nu ik een aantal jaren verder ben, wil ik niet meer
terug naar de grote haak.

Met kleine haak inzettende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

10-10-2006 16:28

peter andrae schreef:Harnold volgens mij heeft dat ook heel veel te maken op wat voor manier je drilt.



mvg peter.
juistem 100 punten voor jou :wink:als je je lijn constant onder druk houd tijdens de dril schiet een weerhaak looze haak niet snel los mijn mening
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

11-10-2006 07:08

Mijn ervaring met kleine haken is juist dat ik nog minder
losschieters krijg.
(zie ook geen sporen van inscheuring na een lange heftige dril)
Ik heb ook vaak nagedacht over de oorzaak van een
losschieter maar zeker weten doe je het nooit.

Ik denk wel dat weerhaakloze haken eerder
aan de wandel gaan in een karperbek, dan
de varianten met weerhaak.

Ik zet de weerhaakloze haak alleen in bij obstakel stekken
Waar het risico op een lijnbreuk bestaat.

Maar probeer deze stekken als het kan zoveel
mogelijk te mijden.


maar dirk jij zecht dat weerhaakloze haken eerder aan de wandel gaan de dat lijkt me cker het geval als je hard drilt en waar dril je hard bij opstakels. dus dan is de knas toch veel groter dat je de vis land met weerhaak en die raakt de vis ook wel kwijt hoor

en om haakmaat 4 heb ik geen evaring mee maar zalhem wel inzetten op water met harde bekken
groet`n ramon
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-10-2006 12:31

Marc Schrikkema schreef:
martijn bunte schreef:als je zo naar het gemmidelde kijkt van de vissers is het toch maatje 6 dus zou je daar uit kunnen concluderen dat dit de beetere maat is(??)vis zelf ook sinds kort met maat 6 en het gaat goed dus :wink:


VHS verkocht ook veel beter dan Betamax, maar of VHS nu de betere was?????

Dat het merendeel met haakmaat 6 vist zegt alleen maar dat er veel "volgers" zijn. Men praat elkaar alleen maar na over "pakt meer vlees" wat natuurlijk BS is aangezien er meer vlees in een haak 4 past.

Ik vis trouwens met maatje 8 omdat ik daar nooit problemen mee heb gehad. Grotere haken zaten minder goed in de bek vond ik.


maatje pakt niet meer vlees maar graaft zich sneller in hij hoeft namelijk minder vlees te pakken om gevuld te zijn en juist DAT zorgt voor minder losschieter! heeft mijn inziens niks met volgenn te maken maar met gezeond verstand. Tuurlijk is het een en ander gekopieerd uit bijv de dunne lijn maar jah zonder boeken dit board of de ksn visten de meesten hier nog met de pieper (aardappel)
M.