leadcore knopen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

26-08-2006 11:14

Goedemorgen...

ik heb mezelf een rolletje twisted leadcore van PB aangeschaft, in de 35 lb versie. Ik heb al verschillende knopen geprobeerd (tussen hoofdlijn en leadcore, en tussen leadcore en onderlijn), maar telkens trek ik bij het testen deze knopen kapot, zonder al te veel kracht te gebruiken. Er zijn hier op het board vast wel mensen die ook met leadcore vissen en me even wegwijs kunnen maken hoe het te knopen (voor de hoofdlijn kant en voor de rig-kant). Alvast bedankt!

Stefan
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

26-08-2006 11:35

Stefan,

Ik ben enkele weken geleden ook begonnen met de leadcore van PB.
Ik heb de info over knopen hier vanaf gehaald.

http://www.carpobsession.nl/site/content/view/77/138/lang,/

Tot op heden heb ik geen problemen gehad.

Gr.
Edward
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

26-08-2006 14:04

Stefan, zoals mijn naamgenoot al aangeeft is het splicen met een dunne naald de enige goed manier, met of zonder wartel en zoals aangegeven op de link de juiste manier.
Leadcore kun je niet knopen, maar alleen splicen.
Doordat de kernen dicht op elkaar zitten van de gevlochten lijn, en je de lijn erdoor terug trekt komt het klemvast te zitten bij het aantrekken, ik geef zelf nog op de plekken waar de lijn weer terug gaat in de core en eruit komt altijd een tipje secondelijm.
Let er wel bij op dat je niet teveel erop doet want het wordt dan te hard waardoor je het niet meer door je leadclip krijgt en je dus bij verspelen een gevaarlijke situatie "kunt" creeren voor de vis.

Leadcore is een mooi product maar "Use with care" en niet langer als een meter.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

26-08-2006 16:58

vis al jaren met leadcore en die bevestig ik gewoon met een bloedknoop aan de hoofdlijn. Nooit problemen mee gehad.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

26-08-2006 22:28

Ik heb jou vraag een beetje verkeert gelezen, sorry hiervoor....
Ik dacht dat je voornamelijk problemen had met de maken van de leadcore, nu ik het nog een keer lees wordt het me duidelijk.... lezen is soms een kunst ;)
Vooraf, maak ik mijn leadcores met 1 iets grotere lus de andere met een kleinere, aan de iets grotere maak ik me wartel aan de iets kleinere mijn hoofdlijn en maak het op de volgende manier vast.

Om je onderlijn vast te maken, lus ik me wartel eerst aan de leadcore, door je lus door het oogje te halen even over je wartel weer terug te trekken, hierna gewoon op de normale manier je onderlijn eraan zoals je het normaal zou doen(kan ook andersom net hoe jij het wil), of eventueel met korda kwiklinks werken.

Ik maak het aan mijn hoofdlijn met een bloedknoop, en heb dit nog nooit stuk getrokken (ik gebruik wel altijd bij het vast trekken van de knoop wat spuug), en anders kun je nog een lus - lus verbinding doen, dus lus van je leadcore door een lus aan je hoofdlijn maken.
Of de manier die andere Edward aangeeft in het artikel om je lijn in de leadcore te vlechten als het ware, is mooi maar is wel lastiger.

Met welke lijn vis je? merk, en trekkracht? en hoe test je het als het breekt?
Plaats reactie