Neerwaartse druk?


Plaats reactie
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

31-12-2002 22:58

Vraag me het steeds vaker af. We doen wel kleine loodjes op de onderlijn, om die op de bodem te houden. Maar is dit nog nodig ivm de eventuele neerwaartse druk in het water? En staat die pop-up nog wel goed de lucht in, of ligt die bij een te klein drijfvermogen gewoon op de grond, of valt dit allemaal mee ??? Heb je wel leadcore nodig als je op afstand vist, naar mijn gevoel ligt de lijn dan vanzelf wel op de grond.

kortom veel vragen, hoop op een antwoord

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

01-01-2003 15:16

Hoi Stefan

In het boek "Hooked for life" van dhr. Bald de Boer staat beschreven hoe Bald zijn pop-up montages in een zwembad op diep water heeft getest en bekeken...zijn conclusie in dit boek was dat de montages hetzelfde acteerden dan wanneer in ondiep water.

Groeten ChrisN
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-01-2003 15:18

Hoi Chris, bedankt voor de snelle reactie. Zal eens aan een maat van me vragen of ik dat boek van hem kan lenen.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-01-2003 16:03

De opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste hoeveelheid vloeistof. Dus om dieper te kunnen komen moet je zwaarder zijn. Of te wel, als je een bottom bait maar diep genoeg vist, wordt het vanzelf een pop-up. :smile:

(Grapje voor de verwarring. Het maakt niks uit, die proef van de Jong was overbodig)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kees ouwehand op 2003-01-01 16:42 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-01-2003 22:42

klopt wel wat kees zegt hoe dieper je komt hoe groter de drijfkracht van de popup omdat op grote diepte hat water als het ware is samengedrukt waardoor in hetzelfde volume meer water past. Maar gelukkig voor ons is water erg moeilijk samen te drukken wardoor deze verschillen maar zeer gering zijn zodat we er geen rekening mee moeten houden!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

02-01-2003 14:07

Om alle misverstanden nu eens uit de weg te helpen wat betreft popups en loodgewichten onder water, het volgende stukje natuurkunde/fysica:

WET VAN ARCHIMEDES:

Wanneer we een lichaam (bv. een kubus) onderdompelen, dan zal de vloeistof op alle vlakken van de kubus een druk uitoefenen (de hydrostatische druk).

De grootte van de druk en dus ook de grootte van de kracht die de vloeistof op een vlak uitoefent, hangt af van de diepte.(hoe dieper hoe groter de druk)

<<Verdelen we, in onze verbeelding, een watermassa in rust in verschillende lagen die boven elkaar liggen, dan heeft elk van deze lagen een bepaald gewicht. Door dat gewicht oefent elke laag een druk uit op de daaronder liggende lagen. De onderste lagen zullen het gewicht dragen van de daarboven liggende. Hoe dieper men in de vloeistof afdaalt, hoe meer lagen er op elkaar gestapeld liggen en hoe groter het gewicht van de lagen wordt>>

Als de verticale zijden even diep liggen en tegenover elkaar staan, zullen de krachten die daar op uitgeoefend worden, elkaar opheffen.

Omdat het ondervlak dieper ligt dan het bovenvlak, is de kracht die daarop uitgeoefend wordt groter. Er is dus een naar boven gericht krachtoverschot dat opwaartse stuwkracht wordt genoemd.

De grootte van de opwaartse stuwkracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Heeft de kubus bijvoorbeeld een Volume van 1 liter dan is de opwaarste kracht gelijk aan 1 kg.

De opwaartse stuwkracht hangt dus niet af van de grootte van de druk op vlakken van de kubus, maar wel van het drukverschil op die vlakken. Dit drukverschil is op elke diepte hetzelfde en dus is de opwaartse stuwkracht op elke diepte hetzelfde.

Het bovenstaande geldt enkel voor onvervormbare lichamen. Vervormbare lichamen (bv. niet al te harde popups) zullen, naargelang de diepte vergroot, een kleiner volume innemen (wet van Boyle-Mariotte) en dus een kleinere opwaartse stuwkracht ondergaan en een schijnbare verzwaring vertonen.

DICHTHEID EN LOODGEWICHTEN:

Gelijke volumes van verschillende stoffen hebben een verschillend gewicht en dus ook een verschillende massa.

De dichtheid(soortelijk gewicht) van een stof is de massa van de stof gedeeld door zijn volume.

- Zoet water 1000 kg/m³ = 1,000kg/l
- Zout water 1025 kg/m³ = 1,025kg/l
- Lood 11300 kg/m³ = 11,3kg/dm³

Een voorbeeld:
Een kubus van lood met de afmeting 10 cm x10 cm x10 cm = 1 dm³ bevindt zich in zoet water op een diepte van 1 meter. De kubus 'weegt' boven water 11300 gram. Onder water op 1 meter diepte ondervindt de kubus een opwaartse kracht van 1 dm³ water(zie de wet van Archimedes) oftewel de opwaartse kracht bedraagt 1000 gram. Netto houden we over 11300 gram minus 1000 gram is 10300 gram (91,2%). Ter verduidelijking: op het bovenvlak van de kubus staat een waterkolom van 90 cm hoog en 10 cm breed en 10 cm lang oftewel er staan 9 kubussen water op de kubus lood.
Het ondervlak van de kubus ondervindt de druk omhooggericht van 100 cm water op het oppervlak van het ondervlak 10 cm x 10 cm oftwel 10 kubussen water drukken op het ondervlak.
Mischien wordt het al duidelijk. Van de 10 kubussen water die omhoogdrukken trekken we de 9 kubussen water vanaf die omlaag drukken, en we houden 1 kubus van 1 dm³ over --> de opwaarste kracht.
Hetzelfde kunnen we doen bij een diepte van 2 meter diep. Er 'werken' dan 19 kubussen omlaag en 20 kubussen omhoog, het verschil is natuurlijk alweer 1 kubus omhoog. Bij 5 meter diepte 'werken' er 49 kubussen omlaag en 50 omhoog. Het verschil alweer 1 kubus. enz.enz.

We kunnen dit ook uitrekenen voor bolvormige lichamen. Echter de wiskundige integraalberekening zal ik je besparen :smile:

DE PRAKTIJK:
Hoe diep je ook vist het netto loodgewicht zal onder water altijd 91,2% van het loodgewicht boven water zijn. Dus van je 100grammer houdt je effectief 91 gram over.
Je kunt dit zelf testen door eens (een paar) loodjes dmv een draad aan je unster te hangen, en dan onder water laten hangen.

Wat betreft popups, die zullen ook op elke diepte even goed/slecht drijven. Maar... op een bepaald diepte zal de popup gaan vervormen(imploderen in het ergste geval :smile: )en dus zal de opwaarste kracht kleiner en kleiner worden totdat hij zelfs gaat zinken(de opwaartse stuwkracht is kleiner dan het gewicht van de popup). Hoe diep je daarvoor moet gaan durf ik niet te zeggen. Je zou dit dmv proeven uit moeten zoeken. Hierbij dan ook duikers gevraagd :smile:

met constructieve groet
Gerrit
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

02-01-2003 14:19

Gerrit, ik kon je vanaf regel twee al niet meer volgen :grin: maar bedankt voor de uitleg.

Kiron
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-01-2003 14:21

Overduidelijk Gerrit, tenminste voor diegenen die kunnen lezen:)
Maar zoals gewoonlijk zal dezelfde discussie over een maand of zo wel weer gevoerd gaan worden:)
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

02-01-2003 14:23

ok kiron,

voor jou dan alleen de laatste 5 regels :-0
Jeroen Leuven

02-01-2003 14:37

Zeg Aart .. hoe zit het eigenlijk met de neerwaartse druk. ( ha,ha,ha,) geintje.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

02-01-2003 14:39

ok aart, hierbij verwijzen we dan ook naar de zoekfunctie van dit Carpboard:

http://www.karperwereld.nl/forum/search.php

groet
gerrit
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-01-2003 14:58

Klopt als een bus Gerrit. Slechts de toevoeging dat de samendrukbaarheid van een normale pop-up zo gering is dat je daar slechts op dieptes waar geen karper leeft rekening mee hoeft te houden. Laat die duikproef dus maar weer over aan de Jong. :smile: Veel belangrijker is de water opname van een pop-up, die het drijfvermogen tenietdoet gaan.

Groeten, Kees
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-01-2003 16:23

Bedankt Gerrit, een duidelijke uitleg. Moest het wel 2x lezen maar snap het nu tenminste wel. Ik had al verwacht dat het met dichtheid etc. te maken zou hebben, maar was er niet zeker over (had ik maar moeten opletten bij natuurkunde).

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

02-01-2003 16:40

Zo'n zwart gat trekt natuurlijk wel de nodige karpers aan! Maw: de high-attract pop-ups bij uitstek! Daar kan men. Warwick nog een puntje aan zuigen :grin:

Met melige groet,

Tinus
michiel lieverdink
Berichten: 19
Lid geworden op: 07-10-2002 02:00
Locatie: Eibergen
Contacteer:

02-01-2003 17:51

Hallo allemaal

Als ik ga duiken, moet ik ,hoe dieper ik ga steeds meer lucht in m`n trimvest blazen om mijn gewichtsloosheid te behouden, dit komt dus door de waterdruk die elke 10 meter ,1 bar meer bedraagt, dus op 20 meter diepte zit ik in 3 bar druk(1 bar luchtdruk + 2x 1 bar waterdruk) oftewel meer dan in een autoband!!!
Nog een voorbeeld: als ik een ballon opgeblazen meeneem naar beneden wordt deze steeds kleiner(volume, zie uitleg gerrit) echter ga ik naar 10 meter en blaar ik daar een ballon op en stijg hierna op wordt deze steeds groter totdat hij knapt.
P.s. dit gebeurt ook met de longen van een duiker(dus geen snorkler) die niet uitademd bij het opstijgen.

mvg michiel
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

03-01-2003 00:58

Gerrit,
hier is Binas aan te pas gekomen of niet?

Wat mij vooral is opgevallen door geklieder onder heldere kantjes is dat de bewegingsvrijheid van een langzaam zinkende pop-up ten opzichte van de voerboilie's hetzelfde is als die van een zinkende boilie aan een onderlijn.

Door de waterverplaatsing die een karper kan veroorzaken bij het onderzoeken van voedsel na te bootsen door een flinke haal met mijn maatje 46 zag ik toch echt geen verschil tussen een drijvende of een zinkende boilie want het volume is namelijk gelijk.

Dit even om aan te geven dat de onderwaterwereld zo veel verschilt van de onze. De "handpalmtest" om een onderlijn op inhakingvermogen te testen kan onder water trouwens voor verrassende resultaten zorgen...

Over het imploderen van mijn boilies ben ik niet echt bezorgd aangezien ik niet vaak dieper dan een meter of 8 vis.

groeten Jeroen
Plaats reactie