schuivend lood ''safe''maken


Plaats reactie
roel hermans
Berichten: 45
Lid geworden op: 18-09-2005 09:47
Locatie: echt

13-08-2006 21:45

ik ben pas gaan vissen met een schuivend loodsysteem.
ik gebruik een wartellood omdat de bodem waar ik vis erg modderig is.
ik gebruik een berkley leader van zo'n 30 cm en maak op 15 cm van de wartel een stoper.hoe kan ik het maken dat mijn stoper stevig zit,en dat bij lijnbreuk de vis niet met het lood blijft zitten?

ik ben er achter dat schuivend vissen met een backstop echt veel meer runs oplevert.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-08-2006 22:17

Wat je in feite doet is je onderlijn met 15 cm verlengen daar heb je geen backstop voor nodig.
Schuivend lood vissen is zonder backstop.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2006 22:33

Plaatjes zeggen meer dan woorden, hoop ik.

Ik gebruik een combinatie van deze:

Afbeelding

en deze:

Afbeelding

Wil ik het lood toch afstoppen, dan schuif ik deze rubber kraal op de tubing:

Afbeelding

De kraal klemt niet af en schuift makkelijk genoeg over de tubing in geval van nood.

De plaatjes heb ik van Solar geleend. Ik heb geen verbinding met Solar, maar ben tevreden gebruiker van deze onderdelen.

Groet, Kees
roel hermans
Berichten: 45
Lid geworden op: 18-09-2005 09:47
Locatie: echt

14-08-2006 00:04

kees zo'n easy glide ding gebruik ik ook,en ik stop ook met een kraal.
die zet ik dan weer vast met van die rubber stuitjes.
nadeel in mijn leader [ik gebruik geen tube] zit een knoop met mijn hooflijn dus,als mijn lijn breekt schuift het kraaltje nooit over de knoop.
mischien maar weer gewoon met tube vissen.
of inderdaad mijn onderlijn eens een stuk langer maken zoals douwe zegt.

toch krijg ik er veel meer runs mee.
eerst een of twee piepjes heel even niks en dan een volle fluiter en niet een keer maar bijna alle run's
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-08-2006 08:22

Dilemma dilemma.. :roll:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2006 08:36

Roel,

Er mogen geen obstructies op de lijn zitten als je de rubber kraal gebruikt. Dus dikke voorslagen kan niet. Zo nodig maak ik gebruik van een lange tapse leader. Het dikke uiteinde aan de wartel en het dunne uiteinde van 30/100e aan de 30/100e hoofdlijn. Die knoop is zo klein dat de kraal daar gewoon overheen kan. Wel van te voren testen en het gat in de kraal desnoods wat oprekken. Ook een goede knoop gebruiken, maar dat is vrij eenvoudig met die 2 dunne stukken. Ik zeker deze altijd met een tipje secondenlijm tegen inwurgen. Niet teveel lijm, want dat werkt tegengesteld.

Andere optie is wellicht om een kraal met groot centraal gat te gebruiken en deze af te stoppen met een stukje silicone slang op de tubing. Dat moet dan wel makkelijk over de knoop schuiven. Dus ook uitproberen.

Groet, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-08-2006 12:52

douwe das niet helemaal waar, wanneer je je onderlijn met 15 cm verlengt wil dat niet zeggen dat de vis 15 cm meer ruimte heeft dit is afhankeleijk hoe de onderlijn erbij ligt, na een uurtje en wat witvis is dat niet meer te achterhalen. Tevens kan je met dit systeem toch een beetje in de gaten houden wat er met je aas gebeurt (bijv of er krabben aan hebben gezeten)terwijl je toch de voordelen hebt van een zelfhaak systeem

mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-08-2006 14:58

Martijn wat ik zeg dat je feitelijk je onderlijn aan het verlengen bent.
Meer zeg ik niet.
Het grote gevaar van een backstop is de stop!!
Als je dat verkeert doet vis je met een killingrig ipv een backstop!!
Het is vissen zonder verdikkingen zonder voorslag ed.
Volgens mij kun je het beter laten en gewoon met een vrij lopende lijn vissen waarbij jezelf bepaald hoeveel ruimte de vis krijgt.
Dat is altijd veiliger dan een verkeert gemaakt systeem.

Oja nog iets een ZELFhaaksysteem bestaat NIET. 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
roel hermans
Berichten: 45
Lid geworden op: 18-09-2005 09:47
Locatie: echt

15-08-2006 17:36

als je gewoon met tube vist is niks aan de hand,je kan de backstopper dan gewoon goed stevig vast zetten.
aleen zit de tube natuurlijk niet zo vast in je loodclip.
verder natuurlijk altijd een onderlijn gebruiken die niet zoveel trekkracht heeft als je hooflijn.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-08-2006 17:56

Kenmerk van een safetysystem is dat hij de tube ook kwijt raakt, zet je de tube vast dmv een stopper raakt hij die tube nooit weer kwijt.
Je zou bij een backstop dan ook zonder tube moeten vissen.
Functie backstop is dat je het lood op een bepaalde afstand pas laat werken.
Het lood moet schuiven niet de tube.
Bij lijnbreuk kun je het lood laten lossen, de tube komt van zijn lang van zijn leven niet los van de lijn want de stopper houdt het tegen.
De tube struipt op tegen de stopper en vormt een extra knoop.

Backstop is een extra gevaar voor de vis, bij een lijnbreuk zeker als je de knoop te strak zet en een TUBE gebruikt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-08-2006 19:03

Douwe er zijn tegenwoordig prima safe backstop systemen van oa korda die met een tube werken mits je geen voorslag gebruikt zijn deze wel degelijk safe, sterker nog denk dat ze safer zijn dan menig loodclip systeem waarbij het rubbertje te strak word aangedrukt of waar de wartel uit schiet!
zonder tube kan je je back stop maken van silocone slang met een stukje van een plastic bezem spriet. deze leveren genoeg weerstand maar schuiven wel over de lijn zonder deze te beschadigen!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-08-2006 19:31

Backstop is een extra gevaar voor de vis, bij een lijnbreuk zeker als je de knoop te strak zet en een TUBE gebruikt.

Meer dan dat heb ik niet toe te voegen, gebruik je een veilig systeem is een backstop helemaal geen probleem toch?
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-08-2006 12:51

Douwe

het systeem dat ik bedoel werkt als volgt de tube zit met behulp van een speciale bead vast aan de wartel het wartel lood schuift dmv een wartel met groot oog over de tube en word gestopt dmv een rubber kraal die op de tube zit bij een run of lijnbreuk schuift deze kraal op waardoor het lood loskomt, de tube blijft op de lijn achter...
Plaats reactie