Artikel Koen Koops: KARPER 33.


Plaats reactie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-05-2006 11:53

Ik vond het overigens een goed artikel, maar heb wel een kleine vraag cq
opmerking over longhanks.

Ik citeer: Voor dit type haak gelden echter ook de regels met betrekking
tot het gebruik, zoals ik voor de benthook eerder beschreef. Dat niet ie-
dereen deze regels in acht neemt, blijkt wel uit het feit dat je deze haak
haak nog maar al te vaak in combinatie ziet met een te korte hair of als
onderdeel van een pop-up presentatie./ Einde citaat Koen Koops.

Ik ben het met Koen eens, dat wanneer je deze haak voor een zinkende
montage inzet, dat de hair (moet ook soepel zijn!) dan ook NIET tekort
mag zijn. Echter over de pop-up presentatie, ben ik niet helemaal eens.
Naar mijn mening, (D-rig) kun je een longshank haak gerust inzetten met
een pop-up montage, als er maar een paar regels in acht worden geno-men.
Een simpele oplossing voor het tever achterin de bek prikken, is naar mijn
mening een hele korte soepele onderlijn gebruiken; van niet langer dan
10cm. Op deze manier prikt de haak al, wanneer de karper zijn kop oplift,
zodat de haak niet de kans krijgt om ver achterin de bek te prikken; in
het weke gedeelte. Om de haakpunt van de longshank nog mooier voorin
de bek in het stevige gedeelte te krijgen, is overloden van de pop-up
presentatie aan te raden! Maar vis een combinatie van een pop-up mon-
tage en longshank, de SOEPELE onderlijn sowieso kort.

Ik wil hier wel wat meningen over horen. Het mooiste zou ik vinden, dat
Koen Koops zelf even op reageerd. :) :wink:

groetjes Benny
Koen Koops
Berichten: 32
Lid geworden op: 22-01-2006 16:34
Locatie: Amsterdam

24-05-2006 12:52

Arjen attendeerde me op je vraag dus hier een reactie;

Het is inderdaad geen probleem om een Longshank in te zetten bij een zeer korte pop-up rig. Met kort bedoel ik dan een rig tussen de 7 en 12 centimeter. Zelf gebruik ik een dergelijke rig ook vaak in combinatie met een braid of soepel gecoat onderlijn materiaal. Ik vis dan uiteraard op een harde bodem.
Ik heb dit in het artikel niet genoemd aangezien ik altijd bang ben voor verkeerde interpretaties. Veel mensen durven namelijk niet met een zeer korte onderlijn te vissen en kiezen dan toch voor een longshank. In combinatie met een te lange onderlijn kan deze haak ( als onderdeel van een pop-up presentatie) vervolgens veel schade aanrichten. Dit is mijn angst!
Jouw theorie over het prikken tijdens het oprichten van de kop van de vis klopt. Dit fenomeen komt ruim aan bod in een hoofdstuk van het boek dat Piet Vogel en ik aan het schrijven zijn. Bedenk wel dat de werking van een dergelijk korte rig verband houdt met de manier van azen. Deze rig zal dus niet op elk water goed werken aangezien niet alle vissen op dezelfde manier azen. Daarnaast bestaan er nog eens verschillen in manier van azen binnen hetzelfde water ( zelfde populatie )
Wat het "overloden"betreft ben ik het niet helemaal eens met je. De vis zal het aas met veel kracht opzuigen en ook een iets zwaarder loodje zal in principe met gemak naar achteren verdwijnen. Het loodje zal er hooguit voor zorgen dat de haak onderin de bek komt te liggen, hetgeen overigens geen nadeel is!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

24-05-2006 14:40

juist en wat nou als je de haakpunt afschermt dmv krimpkous?

ps misschien een domme vraag, maar mag ik overigens hieruit concluderen dat je een uitgebalanceerde pop-up beter kan gebruiken icm een korte onderlijn?

André
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

24-05-2006 16:42

Dag mannen, ik snap dat het niet goed is om een vis te diep te haken maar ik snap niet dat er vroeger(en nog steeds) zoveel vissen worden gevangen aan een lange onderlijn/zonder afgeschermde haakpunt/longshank(tmc700) popup zonder dat ze veel losschieters krijgen.
Voorbeeld 1: Een lange soepele onderlijn met een popup en een longshank tmc700, hoeveel vissen zijn hier de laatste jaren in Belgie/nederland niet op gevangen? Wie het weet mag het zeggen

Voorbeeld 2: Baetske en zen lange soepele onderlijn met 34021 Mustadhaakje en LA Lossers? volgens mij niet

Voorbeeld 3:Niet nader genoemd persoontje met een(niet te) kort onderlijntje/afgeschermde haakpunt en bergen lossers :( !!!!

Nu snap ik dat er vanalles meespeeld zoals aasgedrag(op dat moment)/bodemgesteldheid/harde en zachte bekken/manier van voeren(misschien wel de belangrijkste) enz.

Ik weet het niet meer jullie wel?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-05-2006 23:31

Hoe zit het met de driltechnieken van het niet nader genoemde persoontje?
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

25-05-2006 10:08

Ik heb vaak de long-shank van Korda gebruikt in combinatie met een kort D-rigje. Dit heeft mij op een moeilijk water een hoop aabeten opgeleverd (of het de enige reden is gweest weet je nooit). Mijn redenering was op deze manier het aas sneller zou opvallen op de prutbodem en ik ook met single-fluor pop-ups kon vissen (we praten hier over de winter). Terwijl ik de rig probeerde te testen in een bakje water, kwam ik tot de voorlopige conclusie dat bij aasopname en verandering van richting van de karper, de haak direct voorin de bek zou moeten prikken. Zoals al gezegd, deze rig werkte in die situatie uiterst effectief. Eenmaal het ei van columbus te hebben gevonden, wilde ik deze topper overal gaan gebruiken en als vaste pop-up montage gaan gebruiken. Moet echter zeggen dat de resultaten alles behalve goed waren. Naar de redenen kan ik enkel gissen: ander aasgedrag, wantrouwen naar zo'n zwevend, opvallend bolletje, of haakt deze rig toch niet zo goed als ik dacht??
Denk dus wel dat deze rig, dus met korte lengte, heel goed kan werken, maar dat is erg afhankelijk van de situatie. Een lange versie heb ik nooit gebruikt, simpelweg omdat mijn doel was om de vis snel te prikken en de vis geen centimeter ruimte te gunnen (er werd erg voorzichtig geaasd). Zie daar de logica ook niet helemaal van in, maar zal er waarschijnlijk gigantisch naast zitten :D

mvg,

Jordi
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-05-2006 12:33

Koen,

Bedankt voor je reactie! :wink:
Wat overloden betreft: Het kan inderdaad niet veel kwaad als je overlood,
maar elke situatie is anders. Op sommige wateren, heb ik gigantisch ge-
vangen op een overlode korte pop-up rig. Al zullen ook andere variabe-
len in het spel zijn geweest!

Andre,

Als ik (doe ik zeer weinig!) een pop-up uitbalanceer, dan zal ik hem per-
soonlijk aan een korte onderlijn vissen...

Arno,

Hebben deze vissers weleens gekeken na de vangst van een karper, of
de longshank niet van achter naar voren een diepe snijwond heeft ver-
oorzaakt...!?
Wat de Baets betreft: Volgens mij is dat Mustad haakje niet zo langstelig,
maar eerder mediumlangstelig.

Bas,

Dril techniek, inderdaad van invloed!

Jordi,

Inderdaad situatie afhankelijk!

groetjes Benny
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-05-2006 13:35

Welkom terug Benny!
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

25-05-2006 14:25

Bas, reactie had ik al verwacht, driltechniek is mischien niet 100% maar niet zo belabberd dat je helft van de vissen er door verspeeld en het ging mij meer om de eerste 2 voorbeelden omdat daar zoveel vis op is gevangen dus zo slecht zijn die montages ook weer niet. Dus ik vraag me af hoe kunnen die verschillen zo groot zijn?
Benny ook welkom terug, ik ga der vanuit dat de vissers waar ik op doel de bekken wel controleren en als die rig zo slecht is/was dan zouden ze hem wel ingekort of veranderd hebben. Wat ik weet werd deze lange popup-rig veel in belgie gebruikt, zouden ze daar dan anders azen of hebben ze hardere bekken?
En om op dat mustadhaakje terug te komen, dat ging mij om het principe dat veel mensen tegenwoordig de haakpunt afschermen ipv een normale LA. Dan vraag ik mij af of dat echt zoveel beter is omdat er met een LA ook heel wat vissen op de kant zijn gekomen. Nu snap ik dat het per situatie verschilt maar waar zit dat verschil dan?

grt arno
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-05-2006 16:42

O, je bent het zelf :D Met de driltechnieken van de meeste vissers is meer mis dan je op het eerste gezicht zou zeggen. 95% van de karpervissers drilt b.v. nog steeds met de hengel recht in de lucht waardoor een wel erg ongunstige hoek ontstaat tussen de lijn en de karper.
Jaren terug heb ik hier hele betogen over geschreven, werd niet begrepen en dus ben ik daar al lang mee gestopt.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-05-2006 18:13

Bas Breetveld schreef:O, je bent het zelf :D Met de driltechnieken van de meeste vissers is meer mis dan je op het eerste gezicht zou zeggen. 95% van de karpervissers drilt b.v. nog steeds met de hengel recht in de lucht waardoor een wel erg ongunstige hoek ontstaat tussen de lijn en de karper.
Jaren terug heb ik hier hele betogen over geschreven, werd niet begrepen en dus ben ik daar al lang mee gestopt.


blijkbaar niet Bas :D
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-05-2006 18:44

Zijwaarts dan Bas? Zodat het "wrikeffect" op de haak kleiner wordt..?
Onder de kant ontkom je er helaas niet aan (zeker als visser die in zijn eentje vist) om de hengel omhoog/achter je te trekken zodat de vis het net in kan..

Groeten Bart
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-05-2006 20:33

@Mitsz, ik kon het even niet laten :oops:

@Bart, altijd zo dat de haak op de meest gunstige manier wordt belast. Ook als je alleen bent, desnoods door je hengel te 'verkrachten'
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

29-05-2006 09:37

Bas kun je niet even een korte uitleg geven over hoe het wel moet? Ik dril als de vis verder uit de kant is met mijn hengel op 11uur en bij de kant op 10uur. Zou graag willen weten hoe het beter kan.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

29-05-2006 13:30

Bas jij mag niet meer raden en Mitsz blijkbaar toch wel :cry: .
En kan ik die betogen van jou over driltechnieken nog ergens terug vinden Bas want ik heb zon gevoel dat je weinig zin hebt om het te herhalen.


grt arno
Plaats reactie