Hoe werkt het strippen van gecoate onderlijnen?


Plaats reactie
Frank Dijkmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 19-09-2005 21:34
Locatie: Someren-Eind

30-04-2006 22:56

Ik knoop altijd met gevlochten lijn en nu wil ik graag gecoate onderlijnmateriaal gebruiken maar mijn vraag is: hoe strip ik deze en moet dat ook bij het wartelgedeelte en welke knopen lenen zich goed hiervoor?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-05-2006 00:13

Strippen van de coating doe ik gewoon met mijn tanden.

Of het ook bij de wartelgedeelte moet is je eigen keuze.
Kies je b.v voor een combi rig waarbij de voorkant bij de haak soepel is en de achterkant stijf , dan niet strippen bij de wartel
Vice versa andersom

Zelf gebruik ik geen wartels meer, maar maak ik gebruik van de quick links. dus voor mij een lusknoop, oftewel een figure 8 knoop.
Een gebruiksaanwijzing voor deze knoop tref je vaak aan bij de verpakking van het onderlijnmateriaal
succ6
HB
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

01-05-2006 07:08

Het eerste gedeelte met mijn tanden, de rest trek ik eraf met mijn nagel. Let alleen wel op dat je niet te grote stukken wegtrekt met je nagel, en al helemaal niet bij lijnen met een vrij dunne kern (Green Hornet). De kern gaat dan snijden in je nagel, kan soms erg irritant/pijnlijk zijn.
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

01-05-2006 10:12

ja idd en trek ook niet te hard anders heb je na 2 weken nog steeds blaren op je poten zitten... :-?
Ga toch vissen, dan vang je nog eens wat 8)
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

01-05-2006 15:48

Wat je ook kunt gebruiken en wat een stuk vinger- en tand- vriendelijker is, een striptang. Je weet wel zo'n ding die de electricien ook gebruikt om strppmkabeltjes te ontdoen van de buitenmantel. De meest standaard-versie kun je al afstellen op een bepaalde dikte en als je dan een beetje voorzichtig te werk gaat, dan strip je je onderlijntje perfect, zonder de kern kapot te trekken. Bij Green Hornet heb ik op deze manier honderdern onderlijntjes geknoopt. Nu ben ik overgestapt op Hybrid van Korda en moet zeggen dat het daar een beetje moeilijker mee gaat, maar wel nog steeds beter gaat dan met je nagels (geen gescheurde nagels meer)

mvg.

Jordi
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-05-2006 16:05

Brrr, zo een tang heeft nogal scherpe kantjes waarmee je makkelijk een paar draadjes van de gevlochten kern afsnijdt. Verzwak je het alleen maar mee. Met je tanden lijkt mij ook niks. Geeft alleen maar een bezoekje aan de tandarts.

Even in heet water houden, dan is het makkelijker om tussen de nagels van duim en wijsvinger af te strippen. Anders zo een plastic kinderschaartje gebruiken. Werkt ook zonder de kern te beschadigen.

Bij de wartel strip ik niks af. Zou niet weten wat de functie van een scharnierpunt daar zou moeten bijdragen.

Groet, Kees
Frank Dijkmans
Berichten: 6
Lid geworden op: 19-09-2005 21:34
Locatie: Someren-Eind

01-05-2006 19:29

Ok bedankt en welke gecoate onderlijn is een aanrader?
perseverance!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-05-2006 19:44

Kees Ouwehand schreef:
Bij de wartel strip ik niks af. Zou niet weten wat de functie van een scharnierpunt daar zou moeten bijdragen.

Groet, Kees

Kees, volgens mij de reverse combi rig.
Stijf van voren en soepel van achter
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

01-05-2006 22:08

[quote]
Brrr, zo een tang heeft nogal scherpe kantjes waarmee je makkelijk een paar draadjes van de gevlochten kern afsnijdt. Verzwak je het alleen maar mee. Met je tanden lijkt mij ook niks. Geeft alleen maar een bezoekje aan de tandarts.

[/quote]

Nou Kees zoals ik al zei als je het met een beetje beleid doet, dan heb je daar geen last van. Ik heb er tenminste nog geen last van gehad. Ik doe die Hybrid ook eerst in warm water omdat de coating anders te stijf is en je teveel kracht moet zetten en dan inderdaad de kern kan beschadigen.

Dit is dan om de vraag van Frank te beantwoorden, sinds kort een van mijn favoriete gecoate onderlijnen: de Hybrid van Korda. Veel stijver, betere camouflagewerking en heel sterk. Het is alleen wat moeilijker om mee te werken, juist omdat het zo stijf is. Daarnaast zal Green Hornet altijd tot mijn favorieten blijven behoren.

mvg,

Jordi
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-05-2006 22:24

Vind het best Jordi, als het jou lukt met dat Korda spul. Ik heb het nooit gebruikt en ken het niet. Met zo een tang strip ik electradraad en dan is de kans dat er een koperdraadje mee doorgesneden wordt al vrij groot.

Hans,

Die reversed combi is, zeg maar, reversed gestript. Daarin heb je gelijk. Zo had ik het niet bedacht. Ik dacht meer aan een coating die tot de wartel doorliep en dan net voor de wartel gestript is. Ik heb het wel gezien, maar snap daarvan het nut niet zo.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-05-2006 17:11

Met zo'n tang vind ik ook gedurft.

Gewoon met tanden, geen probleem. Al vele malen gedaan. Je tanden kunnen een hoop hebben. Een beetje plastic coating afschrapen ook wel! :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-05-2006 09:07

Je tanden gaan er toch niet stuk van???

Zachtjes bijten net tot je genoeg grip hebt op de mantel, dan zachtjes trekken tot de mantel loslaat. Daarna nog steeds met beleid doortrekken, niet te snel anders brand jij je lippen :D

Als jij de gevlochten lijn niet strak tussen je tanden klent beschadig jij ze dus niet.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2006 09:17

Mark,

Ik vis al wat langer. Al diverse malen bij de tandarts gezeten om de voortanden weer te laten repareren. Altijd omdat ik mijn tanden als gereedschap gebruik bij dit soort klusjes. Slechte gewoonte dus. Dat zal iedere tandarts je vertellen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-05-2006 10:19

Nylon doorknagen is veel slechter!

Nogmaals, ik raak alleen de buitenkant van de coating aan met mijn tanden en verder niets.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Danny Loch
Berichten: 148
Lid geworden op: 14-01-2006 11:39
Locatie: Bergen op Zoom

04-05-2006 10:40

bij de film carpwise 1 word dit uitgelegd. Er zijn 2 manieren, of tussen de nagels, of met het uiteinde van de schaar. Precies tussen de puntjes van de schaar zetten. Hierdoor breekt de coating en kan je het er zo afhalen. Even de manier vinden en het word een makkie.

succes
Danny Janssen
Berichten: 41
Lid geworden op: 04-05-2005 13:32
Locatie: West Maas & Waal

04-05-2006 11:29

Ik gebruik altijd een munstuk van 2 euro.

Ik leg de onderlijn altijd op een harde ondergrond en druk er zachtjes met het muntstuk op.

Geen last van blaren en kapotte tanden en mits je niet te lomp bent beschadig je ook nix!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

04-05-2006 12:34

Ik ben ook erg gek van gecoate onderlijnen voor een combi en gebruik er verschillende.
Gewoon het eerste stukje even met je tanden, daarna met je nagels verder strippen.
Sommige coatings, bijvoorbeeld de PB jellywire, en ook die van suffix kun je gewoon strippen met alleen je nagels.
De Green Hornet, en de Hybrid van korda is een stuk lastiger, omdat de coating wat harder is vooral de hybrid, dat moet je wel met je tanden doen, daar red je het ook niet met een muntstuk.
Plaats reactie