rig tube


Plaats reactie
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

04-03-2006 10:51

Hoeveel waarde leggen jullie aan het camoefleren van de rigtube. En hoe doen jullie dat?? Over het algemeen zie je veel zwarte of donker groene tube maar kan me voorstellen dat dat opvalt op een zandput met ligte bodem en de kaki kleur van korda is niet meer te koop bij vlemmix. Maar ik dacht meer aan natuurlijke camoeflage in combinatie met steenlood.
Zijn er mensen dit doen en hoe???
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

04-03-2006 13:47

ik heb een keer een artike gelezen in de beet of in de karper, daar deden ze 1 seconde lijm over de tube smeren en vervolgens allemaal takjes op plakken en dode bladeren fijn knepen en er over strooien. ik weet aleen niet meer waar het nou in stond maar indergeval wel de beet of de karper
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

04-03-2006 18:01

ik zou zeggen probeer allemaal kleine steentjes uit te boren en deze dan over je tube schuiven ! Gewoon met een 3 mm boortje. Dan aan het einde een stoppertje zodat niet al die steentjes verder je hoofdlijn op schuiven. Gebruik hierbij wel alleen maar stenen met een ronde kant ! Gewoon ivm het welzijn van de karper. Ik hoop dat je niet ver uit hoeft te werpen want dit is niet echt te doen met deze set up. Misschien is uitvaren wat ?
Verder zal ik ook proberen niet alle steentje precies in het midden te doorboren. Dit omdat je anders een hele rechte reeks aan kleine steentjes op de bodem krijgt. Dit ziet er ook niet echt natuurlijk uit dus dan zou het juist weer tegen je kunnen gaan werken. Ik zou dit wat ik net zei ook niet gebruiken als het niet echt nodig is. Natuurlijk kan je zeggen ja wanneer is het nodig dan ? Maar ik noem het nodig als je door dit meer vis in het netje kan krijgen.
Probeer het iig wel zo visvriendelijk mogelijk te houden !!! Dat kan niet vaak genoeg gezegt worden.
Door die stenen hoef je ook geen dure tungsten tube of wat dan ook te kopen om hem op de bodem te houden :lol: .
Misschien dat als je hem mooi uit boort en hij is niet al te groot dat je zo'n steentje als terugglijder kan gebruiken maar doe dit alleen als je er geen scherpte kantjes meer aan die stenen zitten. De kunnen misschien ontstaan door het boren.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr Wouter....
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

04-03-2006 18:35

al die steen uitboren lijkt me niks, ik dacht zelf meer iest van zand er op te lijmen maar weet niet of dit lukt of kan....iemand ervaring???
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

04-03-2006 18:38

Niet zo visvriendelijk denk ik met al zand !! :(
Gebruikersavatar
kevin walravens
Berichten: 203
Lid geworden op: 25-09-2005 13:53
Locatie: Nootdorp

04-03-2006 19:22

wouter de roos schreef:Niet zo visvriendelijk denk ik met al zand !! :(


Precies dan kan je net zo goed geen tube gebruiken.(niet doen dus)

Snap eigelijk niet waarom sommige zo bezig zijn met dit camoufleren.
Een stukje groen/bruin rig tube lijkt volgens mij vrijveel op een takje als het in het water ligt.
Of zie ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

04-03-2006 20:32

kevin walravens schreef:
wouter de roos schreef:Niet zo visvriendelijk denk ik met al zand !! :(


Precies dan kan je net zo goed geen tube gebruiken.(niet doen dus)

Snap eigelijk niet waarom sommige zo bezig zijn met dit camoufleren.
Een stukje groen/bruin rig tube lijkt volgens mij vrijveel op een takje als het in het water ligt.
Of zie ik dit verkeerd?


Op de meeste wateren is het niet nodig om een rigtube helemaal te gaan beplakken met allelei zooi. Aan de andere kant heb je van die dressuur putten waar dit echt nodig is. Dit moet natuurlijk niet maar het kan in sommige gevallen maar vis opleveren. Tenminste als je het goed doet hé. Maar dat lijkt me van zelfsprekend.
Ik vind trouwens een rigtube niet echt op een takje lijken :lol: . Heb je misschien wel is een onderwater dvd van korda bijvoorbeeld gezien ? Ik denk van niet :oops: , correct me if i'm wrong ! Op deze dvd's zie je namelijk dat sommige van die vissen gewoon al argwaan krijgen van alleen de rigtube al ! Kan je nagaan als die dan ook nog iets glimmend ziet liggen wat die al eerder in ze bek heb gehad en dan heb je ook nog je strakke hoofdlijn en ga zo maar door. Hoe meer dingen hij ziet van jou 'set up' onder water hoe meer argwaan hij krijg voor hij al zelfs begint met azen.
Nu zijn dit natuurlijk wel X-treem gedresseerde vissen maar het is toch iets om rekening mee te houden. Op sommige wateren in ons landje komt dit zeker ook voor. Dit vooral bij de oudere vissen.
Hierom probeer ik gewoon alles zoveel mogelijk te camoufleren. Liever ga ik niet allemaal dingetjes om me rig tube plakken. Ik probeer het eerst op te lossen door de kleur aan te passen aan de bodem en hem natuurlijk zo dicht mogelijk tegen de bodem te krijgen.
Ik zat gister ook even de nieuwste korda dvd te kijken. Hier zie je dat de vissen niet zo schrikken van ze tube. Natuurlijk camofleert hij alles wel heel goed. Maar omdat de vissen op deze plas waar hij vist zo dicht tegen de bodem aan zitten met azen komen ze tijdens het azen soms zelf onder ze rigtube. Hierdoor krijgt hij ook een terugvallen op de hengel. Dus mensen , misschien is dit voor sommige een teken dat je rigtube te ver van de bodem af ligt ? Door dit ga ik zeker nog meer zorgen om echt heel me rig tube op de bodem te krijgen. Daarom komt het camofleren van me rigtube op de tweede plaats. Op de eerste plaats komt dus het zorgen dat me tube zo dicht mogelijk bij de bodem ligt en natuurlijk het liefst op de bodem !
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

gr Wouter....
Gebruikersavatar
kevin walravens
Berichten: 203
Lid geworden op: 25-09-2005 13:53
Locatie: Nootdorp

04-03-2006 22:27

Wouter,

Bedankt voor je uitleg.

Ik heb idd de dvd's van korda nog niet gezien.
Zeker is dat ik ze binnekort ga aanschaffen,heb al meerderemalen gehoord dat het interessante dvd's zijn.

Maar even voor de duidelijkheid.
Ik vind persoonlijk dat sommige van ons zeer ver gaan in het camoufleren.
Neem nou als voorbeeld wat jij al eerder aangaf:


wouter de roos schreef:ik zou zeggen probeer allemaal kleine steentjes uit te boren en deze dan over je tube schuiven ! Gewoon met een 3 mm boortje. Dan aan het einde een stoppertje zodat niet al die steentjes verder je hoofdlijn op schuiven. Gebruik hierbij wel alleen maar stenen met een ronde kant !


Dit moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar ik denk dat als je met een tube van zeg circa 75 cm zit te vissen en je moet daar allemaal steentjes op gaan schuiven die je ook nog eens moet doorboren dan ben je wel ff bezig lijkt mij.
En wat te denken als je een vis verspeeld op lijnbreuk.
Dan kan je weer stenen rijgen. :-? Mij niet gezien :D

mvg,

kevin
Laatst gewijzigd door kevin walravens op 04-03-2006 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-03-2006 22:30

Ik camoufleer mijn tube altijd als rietstengel.

Ik weet het, soms is het de enige rietstengel in de omgeving. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

04-03-2006 22:31

ja Kevin , heb je helemaal gelijk in :) Heb er zelf ook nog geen ervaring mee maar ik wil het zeker wel is een keer proberen in de toekomst . Ik heb het al helemaal in me koppie zitten.
Maar ik zou dit niet gebruiken als het niet nodig is. Idd een beetje zonde van je tijd en het is niet de ideale set up om mee te vissen maar het zou dressuur doorbrekend kunnen werken.

Kees,

heb dit ook een keer gelezen in de karper of karperwereld. Dit is ook zeker nog iets wat ik ga proberen. Maarja hiervoor geld hetzelfde als bij die stenen , het is niet echt lekker om te gooien ! :lol:

Gr Wouter...

P.s : kevin als je me ff je msn geeft kan je een ff site geven waar je die korda .................... :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-03-2006 22:33

Aas dressuur, stek dressuur en nu ook al rietstengel dressuur? :-?

Het moet niet gekker worden met die karpers van tegenwoordig.
Gebruikersavatar
kevin walravens
Berichten: 203
Lid geworden op: 25-09-2005 13:53
Locatie: Nootdorp

04-03-2006 23:14

kees,

De gouden dressuurdoorbrekende tip :

Coke in je aas verwerken. :wink:
Bij mij in kilo's te verkrijgen. :lol:

groetjes,

kev
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

05-03-2006 10:11

Kees Ouwehand schreef:Aas dressuur, stek dressuur en nu ook al rietstengel dressuur? :-?

Het moet niet gekker worden met die karpers van tegenwoordig.


Kees , wat bedoel je hier nou precies mee ? :roll: Als jij een rietstengel aan de lijn maakt als vervanging van je tube dan doe je dat niet omdat er rietstengeldressuur is ? En rietstengeldressuur , loop je niet beetje snel van stapel ? :lol: En je gebruikt ze zelf ook zeg je net , of was dit een geintje..

gr Wouter.....
reda boullart

05-03-2006 10:23

de groene en kaki kleur ik hier en daar wat met een zwarte(watervaste)merkstift zodat het niet 1 kleur blijft maar steentjes en takjes of riet plakken niet voor mij :lol:
Plaats reactie