geen vertrouwen in eigen rig


Plaats reactie
jeffrey vergeer
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-08-2005 23:40
Locatie: beuningen

16-02-2006 17:22

hallo
ik ben nu al een tijdje bezig met het knopen van mij eigen rigs.maar telkens als ik ermee ga vissen zit ik met het gevoel van 'ik vang niks op deze rigs'.
ik denk dan dat er iets niet goed zit of hij is niet goed afgewerkt,of hij haakt niet goed.
mijn maat vist altijd met rigs uit de winkel en hij vangt wel goed en als ik met me eigen rig vis krijg ik alleen een piepje of helemaal niets.
dit gaat zo al een lange tijd, en voorheen viste ik ook met rigs uit de winkel en toen ving ik wel.
hebben jullie dit ook als je met je eigen rig vist of gaat jullie voorkeur ook uit naar rigs uit de winkel.

mvg jeffrey vergeer
Cast away your problems,and net your dreams
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

16-02-2006 17:30

Ik maak ze altijd zelf waarom; het is een stuk goedkoper, en je kan je aanpassen aan elke situatie. Toen ik begon met vissen kocht ik ze wel altijd zelf. :wink: Maar ik heb wel altijd vertrouwen in mijn onderlijnen.

Gr. Lex
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

16-02-2006 18:06

beste jeffry hoe zag jou rig er uit?
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
jeffrey vergeer
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-08-2005 23:40
Locatie: beuningen

16-02-2006 22:36

hey bram

mijn rig ziet er als volgende uit:
25cm suffix stealh skin (afstripbare coating)
10cm afstrippen voor nash x fang maatje 4
daaronder een hair van pak en beet 1.5 cm
en een warteltje maatje 8 fox
maar in mijn ogen doe ik iets fout maar ik zou niet weten wat
het zou ook goed kunnen dat hij hartstikke goed werkt maar daarom heb ik er geen vertrouwen in.
ik heb er nu aantal keer mee gevist en niets anders dan piepjes en dan ga je denken :wink:

mvg jeffrey
Cast away your problems,and net your dreams
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

16-02-2006 23:00

onderlijnen die je zelf knoopt zijn gewoon stukken beter, en heb er al mijn vissen op gevangen. Ik zou niet anders meer willen

Als ik zo lees vis je met een hair van 1,5cm??? Met hoe grootte knikkers vis je dan wel niet? Kies eerst maar eens voor een hair van minstens 3cm. Dan ben je al een stuk beter op weg! Zorg er maar eens voor dat er tussen onderkant haak en bovenkant boilie ongeveer 1cm tussenzit. De haak draait op deze wijze een stuk beter.

Voor de rest zou ik de 10cm die je hebt afgestript verkorte naar een centimeter of 5. Zo creeer je meer een combirig.

Voor de rest is het heel belangrijk dat de onderlijn aan de voorkant van de haak eruit komt( Dus naar de haakpunt). Als je dit niet doet dan draait de haak ook niet meer.

Eventueel kan je dan nog een stukje krimpkous pakken(pak en beet 3cm) en die buig je ongeveer richting haakpunt in een hoek van 45 graden. Zo maak je als ware een langere haak van. Dit bevordert het draaien van de haak en dus eerder kans op prikken!

Je zou ook nog eens kunnen kijken op karperwereld.nl en dan de rigs die daar worden vertelt. Ik weet zeker dat je daar wat aan hebt. En als je er echt niet uit komt kan je mij ook altijd pb of vragen stellen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

mvg

tino
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

17-02-2006 15:03

hey jeffery,

je moet gewoon eens aan een ouwe rot in het vak vragen of ie het je wilt leren.
er zijn een paar kleine dingen die je moet weten voordat je begint met het rigs knopen. na een tijdje lijken die erg standaart en je zult het wel al eens hebbe gelezen maar let op:

- de hair zit aan de andere kant dan de haakpunt
- let op dat je de eerste wikkenling begint na de rchting van de dichte kant van het oog.
- pak in het begin ruim lijn voor je knopen makkenlijk te leggen. beter wat meer afknippen dan helemaal een nieuw stuk lijn moeten pakken.

ik zou altid aan een ouwe rot advies vrage en vrees ook niet om het op een beurs te vragen. veel profs vinden het leuk om een nieuwkomer het te leren.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

17-02-2006 15:59

Inderdaad. Ik denk dat de adviezen die hier staan je een heel eind op weg kunnen helpen. Stap eens gewoon op iemand of en vraag hem om advies. Ik denk dat er op dit board ook genoeg mensen actief zijn die je van goed advies kunnen voorzien.

Ga vooral niet weer gewoon je onderlijnen kopen. Ik ben zelf ook zo begonnen. Eerst kopen. Dan die standaard onderlijn naknopen met je eigen materiaal. Dan experimenten en nu knoop ik echt alles zelf.

Zelf knopen betekent op de lange termijn altijd een groot voordeel tenopzichte van kopen.

Stel je eens voor: Je gaat een week vissen aan een of andere plas water een eindje van je woonplaats of viswinkel. Na een paar dagen geblankt te hebben kom je er door je opgedane ervaring achter dat een andere rig wellicht meer resultaat kan hebben. Voor je maatje (die zijn onderlijnen koopt) betekent dit vette pech. Hij moet doorvissen met de gekochte rigs of de variaties die hij heeft gekocht.

Voor jou geldt:
Je kunt alle kanten op met je materiaal. je kunt je rigs iets inkorten of juist verlengen. Ander materiaal gerbuiken etc etc.

Op termijn gaat dit je zeker meer vis opleveren als je maatje. Daar ben IK 100% van overtuigd. Nu JIJ nog.
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

17-02-2006 23:34

Gewoon veel knopen, dan heb je vanzelf door hoe je een goede rig knoopt. Ik heb (bijna) nooit kant-en-klare rigs gekocht, omdat ik het maken ervan ook leuk vind om te doen. Als ik vis met een eigen rig weet ik zeker dat hij het werk goed zal doen. Ik heb 1 keer een rig gekocht in de hengelsportzaak, en heb hem weggegooid. Ik had geen vertrouwen in die rig.

Wat is de maat van je boilies waar je mee vist? Ik zou de hair verlengen een line alinger van krimpkous maken, en met een kleiner haakje vissen. Ook de hinget vrij ruim houden zodat de vis genoeg spelingsruimte heeft om de rig op te nemen. Ook opletten waar je de know-knot begint, niet aan de kant waar het oogje zit vastgemaakt op de steel. Veel knopen dan leer je het vanzelf.


mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
paul berkelmans
Berichten: 126
Lid geworden op: 18-02-2006 18:32
Locatie: moergestel

18-02-2006 18:43

als je er geen vertrouwen in hebt dan moet je het gwoon veeel oefenen en dat is niet een beetje maar echt heel erg veel :D

suc6 met je rigs

en vertrouwen is meestal het belangrijkste :o

groetuh paulo
Gebruikersavatar
Gerard de Vries
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-05-2005 13:30
Locatie: Voorthuizen

23-02-2006 01:31

wat dachten jullie van een krimpkousje erom heen voor de inhaking ..
geen gezeik met piepjes gewoon gaan.
gewoon in kokend water en in een hoek van 35-40 graden trekken
haal hem over je hand heen en kijk of ie indraait ....
Plaats reactie