vraag over rigs


Plaats reactie
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

24-05-2002 19:11

beste mensen,

Ik ben onbekent in het het 'rig-wereldje'. Ik wil graag zelf eens wat rigs gaan maken maar heb daarbij hulp nodig. Wie weet een site op het internet waar in het nederlands wordt uitgelegd hoe je o.a. standaard- rig maakt. Of misschien (zou mooi zijn en dank je daarvoor hartelijk)is er iemand bereidt om het zelf uit te leggen hoe je een rig maakt en wat je daarbij nodig hebt via dit board.

ik hoop dat er wordt gereageerd.

ik dank jullie hiervoor bij voorbaat hartelijk.

groeten,
rob van den berg
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-05-2002 19:17

Rob,

Je bent niet de enige. Zie topic "boekje over rigs" onder rigperikelen. En de topic "rigs" onder beginnershoek. Het is niet veel, maar er staan een aantal verwijzingen in. Het discussie board leent zich helaas niet zo om het maken van rigs in detail te beschrijven. Gebrek aan illustratieve opties.

Mvg Kees
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

25-05-2002 23:18

Rob,
loop je locale hengelsportzaak eens in en vraag eens wat uitleg over de verschillende onderlijnen. Een beetje winkelier kan je het knopen ook nog uitleggen opdat jij daarna het materiaal weer bij hem koopt. Krijg je "de beste" uitleg en kan je nog mee kijken ook.
suc6
edwin
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

26-05-2002 05:51

Als je een beetje engels kunt moet je het rigboekje van Korda aanschaffen. Hier staan echt veel verschillende rigs en knopen in. Ik weet niet of deze ook in de nederlandse versie is te verkrijgen.

Zal ik je de D-rig op z'n makkelijkst uitleggen. Ik neem aan dat je weet hoe je een line aligner maakt.

Je neemt bijv: korda IQ 10lbs (mijn favoriet). Line alignertje om de haak (wikkelen tot aan de haakbocht), gewoon met hair maar dan zonder lusje. Als je dit gedaan hebt dan pak je de hair, steek deze door een klein metaal ringetje en doe het uiteinde van de hair terug door het haakoog. Brand nu met een aansteker voorzichtig een balletje aan het uiteinde van de hair (zodat de hair niet meer door het haakoog kan terug schieten). Het enige wat je nu nog moet doen is een klein elastiekje vastmaken aan het ringetje (hier bevestig je de boilie aan). Zo heb je snel en simpel een goedwerkende D-rig.

Tipje: maak de onderlijn niet te lang, houdt hem maar op zo'n 15 cm. Je kunt hem gebruiken voor een pop-up of voor op de bodem, dit maakt echt niet uit.

Succes.
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

08-11-2002 12:31

Als je niet bekent ben met rigs zal je al helemaal niet weten hoe de line aligner werkt. Het is het makkelijkste om eerst een standaard rig te maken, kan je uit de karperwereld halen of te kopieren van kant en klare die te koop zijn. Hoewel ik deze wel meestal te lang vind. Daarna zou ik zelf kleine aanpassingen maken waar je zelf in gelooft. Probeer uit te vogelen hoe jou rig werkt en hoe de vis reageert. Als je je eigen hebt ontworpen en je gelooft erin dan moet je hem lekker voor jezelf houden, je eerste vis op je eigen rig geeft je heel veel moed, maar geef de moed nooit op. Er zijn altijd heel veel factoren die meespelen om een visje te vangen

Succes verder, gegroet
Plaats reactie