winterrig?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kristof Maes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04-04-2005 08:39

22-02-2006 18:54

Eeey mannen,

elke visser heeft zo wel zijn favoriete rig, bij mij is dat nog steeds de doodeenvoudige line-aligner, maar heeft er iemand van julie ooit al een rig gevonden die in de winter beter presteert als alle andere rigs, of doet het soort rig helemaal niet ter zake, en is het dus eender welke rig we gebruiken in de winter??
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

22-02-2006 19:04

zo kort mogelijk en een lang stuk krimpkous/scherp afgebogen zodat hij lekker snel draait....
Gebruikersavatar
Kristof Maes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04-04-2005 08:39

22-02-2006 19:08

zou dit ervoor zorgen dat de karpers beter gaan azen of gaat dit er gewoon voor zorgen dat je minder lossers krijgt??
Gebruikersavatar
Kristof Maes
Berichten: 26
Lid geworden op: 04-04-2005 08:39

22-02-2006 19:13

Het water waar ik vis is immers vaak slechts 2 meter diep op de plaatsen waar ik vis. Is het dan wel verstandig om kort te gaan vissen..??
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

22-02-2006 19:19

Kristof Maes schreef:zou dit ervoor zorgen dat de karpers beter gaan azen of gaat dit er gewoon voor zorgen dat je minder lossers krijgt??


dat ie beter haakt :wink:

let wel wat voor haak je gebruikt!
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

22-02-2006 19:20

Kristof Maes schreef:Het water waar ik vis is immers vaak slechts 2 meter diep op de plaatsen waar ik vis. Is het dan wel verstandig om kort te gaan vissen..??


waarom niet....
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

22-02-2006 19:49

Sorry dat ik zo kort af was net , ik had niet zoveel tijd maar hier komen de redenen . Door de langere krimpkous probeer ik de draaisnelheid van de haak te versnellen. Dus dat de haak sneller richting de onderlip van de karper gaat. Dit doe ik omdat karpers in de winter vaak langzaam azen en ook bijna niet zwemmen. Hierdoor krijgt die karper dus ook lang de tijd om de haak uit te spugen voordat hij gehaakt word. Dit gebeurt namelijk door het straktrekken van je onderlijn en dit gebeurt niet als die slome karper lekker blijft liggen , wat ze vaak doen in de winter. Wat je ook kan doen is gewoon je standaard krimpkous gewoon iets scherper afbuigen. Dit doe ik om een grotere hoek te creëren zodat hij ook weer sneller haakt. Ik weet niet hoe je rig er nu uit ziet maar ik wil je er wel voor waarschuwen dat je je krimpkous iig niet al te ver naar binnen moet gaan buigen !
Qua haak gebruik ik het liefst een haak met een rechte punt. Dit ook weer zodat alles weer wat sneller en beter haak. Ik gebruik hierom ook geen klauwhaken ! Dit haakt me veel te langzaam. Één favoriete haak voor mij in de winter is bijvoorbeeld de longshank van korda.
Één vraagje voor jou , is jou water troebel of helder ? Dit vraag ik omdat je in troebel water makkelijk een korte onderlijn kan gebruiken. Op helder water zou ik hier toch een beetje mee oppassen, dus niet al te kort gaan als dit het geval is !

Gr Wouter
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

23-02-2006 14:49

In de winter vis ik altijd met een korte snowman rig. Vaak gebruik ik dan ook nog eens fluor popups. Deze hebben voor mij gewoon de beste resultaten opgelevert.

Ik voer dan niet veel slechts een pva zakje bij de haak boilies en wachten maar. Werkt voor mij perfect.
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Plaats reactie