Ervaring D-rig bij BODEMaas


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

21-02-2006 12:52

Jow zoals de titel het al zegt, ben ik benieuwd naar jullie ervaring / gedacht van het gebruik van de alombekende D-rig maar dan bij bodemaaspresentatie.
Voordelen
Nadelen
Een andere haak nodig tov pop-up presentatie
Hoe en waar is de haak geprikt in de bek
Waarom deze aasaanbieding bij bodemaas
DE lengte van de rig.

Laat maar los, enkel reacties ivm bodemaas aub.


( ps: in zoekfunctie niks gevonden ivm bodemaas/d-rig )
grtz Peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

21-02-2006 15:37

Gino,

Ik heb deze rigvorm heel vaak gebruikt op dresuurwater.
De zogenaamde PB trigger-rig D versie (die met dat ringetje tussenin en het teruggebrande lustje) welke is gemaakt voor de pop up boilie heeft mij veel meer vis opgeleverd met een gewone 22mm zinkende boilie aan het elastiekje.

Deze rig werkte perfect als het niet goed liep op een water met nylon of gevlochten lijn. Heb altijdt al vertrouwen in een D-rig en zeker ook met een zinkende boilie. Is mij vaak verteld dat dit enkel goed zou werken met een pop up...? :roll:

Lekker proberen op één van je stokken!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

21-02-2006 17:03

Ga ik helemaal in mee. Op een dressuur water korte onderlijn van fluocarbon en een d rig montage met een elastiekje. De rest ving weinig of niets en ik ving me scheel. Goeie ervaringen mee.

Tjuus

Tom
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

21-02-2006 18:32

Hoi Michiels,

Ik gebruik de D-rig ook wel eens ik combinatie met bodem aas en heb nog nooit last gehad van lossers of dergelijke.
Verder vind ik dat er niet veel nadelen aan zitten.
Er zit wel een voordeel aan als je het mij vraagd, omdat je je aas bevestigdt met een stiekje je er dan zoveel aan kunt doen als je zelf wil.

Mvg..
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

21-02-2006 20:31

en hoe gebruiken jullie die, enkel rekker of met hair.
Op mijn "home-forum" raden ze mij die rig aan met een hair, en uitgebalanceerd aas, want daar zeiden ze, anders slechte haking .......
Nu heb er ééntje gemaakt met de gegevens van de leden die hadden gereageerd, nu ik zie ik er niet veel verschil in met een gewone blow back ( out) rig, of ben ik verkeerd ???
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, en laat er nog maar komen.
@jordy soms een foto van die rig, vind hem niet direct op de pb site.

grtz Peeke

Hieronder de rig die is gemaakt, rekening gehouden met de commentaren van de forumleden van carpmates.


Afbeelding
Greets Gino
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

21-02-2006 21:25

Ik zou de knoop op de haaksteel iets dichter richting het haakoog plaatsen. Op de bovenstaande rig kan de knoop een beetje in de weg zitten waardoor de bocht niet helemaal vult.

Waarom moet je je aas uitbalanceren? Ik zie eerlijk gezegd niet waarom.

Hoe en waar is de haak geprikt in de bek? Vroeg je.
Hoe: Hetzelfde als bij dezelfde rig zonder D. Alleen is een Dtje net iets moeilijker uit te spugen wanneer geprikt.
Waar: Is ook hetzelfde als bij dezelfde rig zonder D. En is vooral afhankelijk van de lengte tussen haak en lood, plus de manier waarop de vis aast.

mvg,
Kees
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

22-02-2006 12:18

Gino and others,

Zeer interessant onderwerp wat je hier aankaart.

Zelf ben ik een jaar of 6 geleden overgestapt op de stiff rig...Na een paar experimenten met een standaard stiff rig met stijve hair had ik erg goede resultaten en de inhaking was als nooit tevoren...Ik ben deze stiff rig toen verder gaan uitwerken.....

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrijwel nooit met pop ups vis en als ik dit doe dan geef ik een soepele onderlijn de voorkeur.

Enfin, sinds een jaar of 5 vis ik eigenlijk vrijwel onafgebroken met 15 cm lange stiff rigs gemaakt van Korda IQ 25 lb (dus ook echt stijf en niet een 15 lb versie oid)........lengte van circa 12 tot 14 cm......Gamakatsu (G-carp) long shank maatje 6 of 8.......D-systeem mbv een siliconen slangetje dat over de knoop loopt tot ongeveer het begin van de haakbocht........en de D-lus die via de knoop en een klein gebrand bolletje teruggaat....daaraan een rvs ringetje met een ELASTIEKJE

Ik haak de karpers hier steevast perfect mee in de bek.....of het toeval is of niet maar op zwaar gedresseerd circuitwater ving ik met bovenstaande rig icm twee tijgernootjes (zinkend) zeer goed......De vis was prima gehaakt...

Een ander bijkomend groot voordeel van een echt stijve rig....is dat bij gebruik van pva-foam de onderlijn zich na oplossen van t foampje prima strekt in tegenstelling tot veel soepele onderlijnen die op een hoopje kunnen zakken.....

Ik heb voor de boilievisserij toch getwijfeld of het d-systeem voor een zinkende boilie het beste was.....maar vis inmiddels zinkend met dezelfde onderlijn als hierboven staat, maar dan ipv het D-systeem vis ik dan met een soepele hair...........Gecoat materiaal als Kryston snake bite kan hierbij goed van pas komen alhoewel ik nog meestal een kryston merlin hair bevesting in de knoop van korda iq 25 lb.....een behoorlijk gepriegel....

Maar om een lang verhaal kort te maken: Ik heb zeer goede ervaringen met het D-systeem met zinkend aas!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

22-02-2006 18:44

bedankt voor jullie postings, heb weer wa bijgeleerd se.
grtz peeke
Greets Gino
Plaats reactie