Pop up rig


Plaats reactie
Robin van Tiel
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-12-2005 11:34

31-01-2006 21:06

Hoi,

Ik ga vissen met tijgernoten en pinda's. Zag er laatst een video over van Pb products. En die visten met een rig, waarbij de rig op de bodem lag, en de haak ondersteboven lag dus en de boilie drijfde. Ze deden dit met een tijgernoot, pinda en een stukje kurk voor het drijf vermogen.

Maar hoe maak ik deze rig zelf of zijn deze ook kant en klaar te koop? En het stukje kurk moet ik dat van tevoren uittesten in het water?

Hoe kan ik er trouwens achter komen of de bodem vol zit met waterplanten enzo waardoor de karper mijn boilie niet kan zien?

Graag serieuze reacties.

Mvg, Robin.
Gebruikersavatar
Jilles van der Roest
Berichten: 21
Lid geworden op: 31-01-2005 18:50
Locatie: Lelystad/Zwolle

31-01-2006 22:58

Neem hier anders eens een kijkje... :wink:
http://www.pbproducts.nl/
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

31-01-2006 23:28

Robin, een karper hoeft je boilie niet te zien, wil hij hem opeten.
wat belangrijker is is dat je boilie aantrekkelijk is, dmv een bepaalde flavour( zelf geen fan van) of een lekker kruid/meeltje.

het eigenlijke probleem van wier is dat je haak er vast in kan gaan zitten waardoor je presentatie in het wier blijft hangen, zo vang je waarschijnlijk niks, het is dan makkelijk om PVA-wokkels te gebruiken.

je kan merken of er wier op de bodem te vinden is door er te peilen, is het een ondiepe stek dan kan je eventueel harken.
peilend doe ik het liefst met een loodje, eventueel onderlijntje met 3-haak om zo te kijken of er wier aan blijft hangen.

succes dermee, denk alleen dat je nu weinig wier op de bodem zult vinden, misschien over een paar maand :wink:

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Robin van Tiel
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-12-2005 11:34

02-02-2006 20:37

Bedankt voor je informatie:). Ik zal nu idd geen wier aantreffen, maar ik bedoel meer al die waterplanten onder water. Ik heb vaak gehad dat als ik mijn boilie ophaalde dat er wat blaadjes van waterplanten aanzaten? Maar dat is dus niet zo erg?

Ik vis liever op "schone" plekken, maar als jullie zeggen dat het niks uitmaakt.


Dan blijft alleen mijn probleem over v/d tijgernoot, pinda en het stukje kurk, moet ik daar een speciale onderlijn voor hebben , en maakt het stukje kurk uit?

Mvg, Robin.
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

02-02-2006 20:41

De rig knopen is makkelijk,en trouwens,op de video word duidelijk vermeld door piet zelf,die hem trouwens ook nog knoopt,hoe die geknoopt word.Ff zelf mee doen doet wonderen!

En hoe je weet of er wier ligt of niet?Wat dacht je van peilen.Tik dit woord eens in op een zoek machine op internet,en je weet precies hoe dit in ze werk gaat.

Gr Danny
Robin van Tiel
Berichten: 31
Lid geworden op: 20-12-2005 11:34

02-02-2006 20:51

IK heb de dvd toch niet meer thuis annie. Dus kan ik moeilijk meedoen. Maar ik zal hem proberen nog een keer te lenen bij de bibliotheek.

Nu ngo 1 vraag eigenlijk die hoort hier niet thuis. Waarom richten sommigen vissers hun hengels helemaal naar beneden tot de top bijna helemaal op het water ligt en andere hem juist weer helemaal omhoog? Heeft dit te maken met hoe steil het water op het begin afloopt?
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

02-02-2006 21:01

Als je toppen naar beneden richt,vangt je lijn minder wind.
Punt 2,lijnen lopen wat meer over de bodem wat zo zijn voordelen heeft.

Mensen die de toppen omhoog zetten doen dit bijvoorbeeld doordat ze op een rivier vissen,en je dan minder last kan hebben van de stroming van het water.Of je moet bijv. over een groot wierbed heen vissen.Enzv.

Maar als ik jou was had ik me toppen verlopig maar even naar beneden staan,tenzij je gelijk op de rivier gaat vissen,maar ik had nog maar even niet gedaan als ik jou was :wink: ,ben je het denk ik gouw zat,het vissen op karper :) :wink: .

Gr Danny
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

02-02-2006 22:08

Danny heeft gelijk, ik zou ook meteen mijn toppen naar beneden richten, ik zal er iets meer over vertellen.

het is zo dat de karper soms met zijn lijf de lijn tegenkomt, op wateren waar veel gevist wordt zijn de vissers die in principe hetzelfde aas, rigs e.d. gebruiken de vissers die vangen degene met de lijn naar de bodem toe.

Ik zie wel eens sommige vissers aan de waterkant die de hengels inderdaad of recht hebben staan of omhoog, staat leuk en aardig maar effectief is het allesbehalve. (tenzij uiteraard tegen obstakels of bij rivieren e.d.)

Wat je kan doen is wel de hengels recht hebben staan en de lijnen halfslap.
ik vis met fox mk2 swingers, hang het gewicht op zijn laagst en hang hem zo laag mogelijk (nog wel zodat ik een zakker kan zien/horen)
zo licht de (nylon) lijn plat op de bodem, deze zinkt namelijk en zo kan de vis de lijn dus de eerste paar meters van je rig niet (nauwelijks) waarnemen.

voor nog meer vragen, ga je gang maar laten we dit on topic houden, pb maar ofzo, ik reageer vaak wel binnen 2 dagen.

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Plaats reactie