brug rig


Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

25-01-2006 16:49

jaa agg, misschien doe ik het ook wel fout , ik zou niet weten ?
Maar gelukkig hoef ik nooit te sleuren , als iedereen dat nou zou doen hoef je ook niet te gaan discuseren over hoe je wel of niet moet sleuren !!

Wouterr...
Billy Kivit
Berichten: 78
Lid geworden op: 13-01-2006 19:25
Locatie: vught
Contacteer:

26-01-2006 22:19

als je het al niet bij een brug mag doen. (vissen met voorlag!!!) waar dan wel ???
><\\\\''>NUTRABAITS <"////><
Gebruikersavatar
Matthijs Bakker
Berichten: 61
Lid geworden op: 24-01-2006 19:28
Locatie: Huizen

27-01-2006 20:00

Persoonlijk vind ik elk gebruik van een voorslag gevaarlijk voor de karper. De verbinding hoofdlijn voorslag zal altijd het zwakste punt van de hele montage zijn, mijns inziens. Voorslagen kunnen alleen maar te kort zijn! Bij obstakels vis ik liever met extra dikke hoofdlijn (tussen 35/00 en 40/00) en een safety systeem, eventueel met toplood. Als ik zie hoe sommige vissen op een stek waarvan je gewoon weet dat het fout gaat bij een run, en dan nog slapend in de bivvy, en dus veel te laat bij hun stok bij een beet, niet doen!
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

28-01-2006 11:29

Deze hele discussie gaat nergens meer over. Het gebruik van een voorslag bij bruggen is not done. Je wint het never nooit van een brugpeiler. Gewoon niet te veel risico nemen. Voeren in de holding area en een stuk van de brug af blijven ( zeker s,nachts ). Piepers heb je niet nodig kort op je hengel en snel reageren.
Een voorslag kun je gebruiken bij bijvoorbeeld mossels ( schuurbestendig ). Maar gebruik deze killer niet bij vast staande obstakels zoals brugpeilers en onder water staande boomstronken. Die trek je er met een takelwagen ook niet uit.

Tjuus
Gebruikersavatar
Matthijs Bakker
Berichten: 61
Lid geworden op: 24-01-2006 19:28
Locatie: Huizen

28-01-2006 22:33

Wij zijn het eens Tom.
Bas Snijders
Berichten: 37
Lid geworden op: 26-01-2006 19:40

26-02-2006 12:14

ik weet dat ik een beetje laat ben maar misschien leest iemand het nog, ik vis ook vaak bij bruggen ook 's nachts en gebruik ook een dikkere hoofdlijn 40/00 en het gaat vaker goed dan de meeste mensen denken, ik wou even tegen tom zeggen dat ie een mooi verhaaltje heeft geschreven maar weet je wel wat er onder water op die brug peilers zit???

Ikke wel allemaal mossels!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

26-02-2006 19:14

Bas, de voorslag dient als extra schuurbestendige lijn, deze is dan vaak ook van of ander (dikker) mteriaal of van gewoon flink zwaar nylon.

nu is het zo dat als een karper om een brugpeiler, met of zonder mossels heen zwemt je hem 99 van de 100 gevallen kwijt bent, in het ene geval dat je de hengel zo lang hebt/maakt dat je de lijn niet langs de peiler laat schuren verspeel je de vis in ieder geval niet daaraan...

snap je nou het punt?
de voorslag dient om het schuren van de mossels tegen te gaan, maar als er een brugpeiler onder zit schuurt hij toch wel door, en voor de veiligheid van de vis, laat hem dan alsjeblieft in de koffer zitten.....

met vriendelijke, geen voorslag vissende groet,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Bas Snijders
Berichten: 37
Lid geworden op: 26-01-2006 19:40

26-02-2006 20:02

Jeroen je hebt gelijk als een vis om een paal zit vang je hem bijna nooit en inderdaad als je hengel lang genoeg is vang je gewoon meer vis! Maar als je normale nijlon lijn toch tegen een paal met mossels komt heb je in 9 van de 10 gevallen lijnbreuk! en dan zwemt de vis met je rig en een stuk lijn in de bek!! Dan weet ik niet wat beter is een lang genoege voorslag(dus ook nog een stuk op de molen) met dus als zwakste punt de rig!?!?!?! Maar ikzelf gebruik al bijna nooit meer voorslagen omdat ik het idee heb dat je gewoon veel minder aanbeten krijgt door dat dikke touw!! En zoals ik eerder al schreef maak ik gebruik van een 40/00 nylon hoofdlijn en vang 9 van de 10 aanbeten bij bruggen! Maar ik heb er afgelopen jaar wat meer verspeeld maar dit komt niet door de brug zelf daar heb ik geen problemen mee maar meer met de fietsen die mensen van de brug af in het water gooien dat is een drama afgelopen jaar heb ik daar een aantal sterke vissen op verspeeld!
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

26-02-2006 22:10

goed bas, het lijkt erop dat je het snapt.
wel eens van de Enter knop gehoord trouwens? punten lijken ook niet voor te komen in je vocabulair :wink:

en het blijft natuurlijk zo dat als je lijn tegen mossels komt hij op den duur doorschuurt, bij sommige gevallen kan je ook wel voorslagen gebruiken, maar ik zou ze niet gebruiken bij brugpeilers.
weerhaakloos/platgeknepen en het fox safety systeem, dat conische, naam vergeten, komt het lood 99% vrij.

ach ieder zijn eigen manier, maar denk aan de karpers, je wilt toch ook dat een ander ze heel kan vangen?

mvg,

jp
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

15-04-2006 19:55

Hoi Raymond,

Volgens mij weet ik waar jij wilt gaan vissen nadat je een bepaalde site hebt bekeken :wink:
Ik heb bij deze brug een hoop vissen weten te vangen maar niet onder de brug maar voor desbetreffende brug!
Peil daar maar is een keer goed de bodem en jij zult vinden wat ik bedoel.
Daarnaast kan ik je aanbevelen om 2 dagen van tevoren te voeren dan staan je optonics niet veel stil als je in de goede periode vist maar daar kom je ook vanzelf achter.
Daarnaast wil ik nog even zeggen dat ik met nylon viste en een haakmaatje acht en geen een vis heb verspeeld onder die brug aangezien de vis allemaal het wijd op trok.
Succes Ronald
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

16-04-2006 15:21

hoi,

ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt met welke rig je vist alleen zou ik een voorslag gebruiken en zorgen dat je dicht bij je hengels zit en goed opletten op je top en swingers en met veel risico drillen dus best wel dichte slip en proberen hem zo ver mogelijk bij de brug vandaan houden

succes ermee
ronald melaard
Berichten: 50
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00
Locatie: oost souburg

16-04-2006 17:27

Het gebruik van voorslagen lijkt me helemaal niet zinvol aangezien er al genoeg vissen rondzwemmen met bekken waar je nou niet echt vrolijk van wordt.
De enige goede uitleg die ik ooit ontvangen heb over een voorslag is de uitleg van J. van Eck.
Deze uitleg kwam er in het kort op neer:
Als je dan al met een voorslag wilt vissen waarom spoel je dan niet heel je hengel vol met hetgeen je als voorslag wilt gebruiken.
Waar breekt namelijk je lijn als eerste als je met een voorslag vist?
Op het punt net na de knoop met je hoofdlijn. Dus zwemt er dan een vis met een voorslag in zijn mond.
Overigens las ik volgens mij in het boek van Eddy Sterkx precies hetzelfde verhaal over voorslagen maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

16-04-2006 17:41

Ik heb jarenlang tegen een brug aan zitten vissen en nog nooit een speciale rig ervoor gemaakt. Gewoon je normale rig dus gebruiken Raymond. Ik viste wel met mijn slip dicht en de hengels stonden haast in mijn tent.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

23-04-2006 20:44

als je tegen bruggen aan vist is het vaak onnodig s'nachts te vissen. de vissen liggen er toch wel.

qua rig maakt het naar mijn mening weinig uit!

grtzzzz
Rick van iersel
Berichten: 119
Lid geworden op: 05-04-2006 11:47
Locatie: moergestel

24-04-2006 15:20

ik heb liever een korte rig (10cm) en dan zwaar lood (140 of meer) en dan misschien nog een voorslagje

mvg, rick van iersel