lengte van rig ivm aasafstand van de karper ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

14-12-2005 19:24

Goeiedag medevissers !

Ik zit al een tijd te dubben over hoelang ik mijn onderlijn moet maken , vooral voor nu in de winter begin ik erg te twijfelen over welke lengte ik nou moet gebruiken.

Ik heb een paar theorieën:
-enerzijds heb ik liever een korte onderlijn omdat ik denk dat ze vooral in de winter teveel tijd krijgen om haak en al uit te spugen omdat ze in de winter natuurlijk heel weinig zwemmen en het hierdoor vrij lang duurt voordat je onderlijn zich strekt(oplossing : korte onderlijn , maar hier zitten ook weer nadelen aan).
-anderzijds heb ik 't idee doordat ze weinig zwemmen en ze misschien een boilie zien liggen op een paar cm afstand (lees :verder als je onderlijn lang is ) dat ze dan maar weinig moeite doen om de boilie te pakken(dus dat ze van een verdere afstand gaan azen omdat ze geen zin hebben om er naartoe te zwemmen) en dat een lange onderlijn in dit soort situaties misschien beter op ze plek zou kunnen zijn , omdat die boilie dan meer bewegingsruimte heb om van een verdere afstand te kunnen worden opgezogen.
Dit is maar een theorie , dus ik zeg niet dat het zo echt in werkelijk gebeurt.
Hierbij dus de vraag : hoe denken jullie hierover (graag argumenten ) ? :)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-12-2005 23:54

Ik denk dat je je eerst eens moet afvragen over een karper die boilie die een paar centimeter voor hem ligt kan zien. Ze kunnen niet recht voor hun neus kijken, bovendien is op veel plekke het zicht onderwater ook niet al te best.
Verder zal zelfs een korte onderlijn onder water vrijwel nooit helemaal snaarstrak liggen, dus een beetje speling heb je altijd wel.
Het grote voordeel van korte onderlijnen geef je zelf al aan, een vis wordt sneller gehaak. Zeker in de winter, maar ook in de zomer op harde bodems neig ik steeds meer naar korte onderlijnen. Mijn standaardlengte is inmiddels een centimeter of 12, langer dan 20 vis ik eigenlijk alleen maar als ik eens iets bijzonders wil proberen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

15-12-2005 15:35

hier zat ik ook al aan te denken dat vissen boilies niet konden zien van een afstand van 20 cm op troebel water bijv en dus een langere onderlijn niet persé nodig zou zijn , maar wat je in deze situatie wel krijgt vanwege het weinige zicht dat er is dat die karpers echt alleen maar op hun reukvermogen af gaan (lees azen) en karpers kunnen volgens mij wel van een afstand van zown 25 cm of meer een boilie (of boilies) ruiken en ze dus misschien dan wel op een verdere afstand gaan azen dan je onderlijn lang is ?
Zou het ook niet kunnen zijn dat karpers op wateren met zeer veel dressuur op een verdere afstand azen dan vissen die niet al te gedresseerd zijn , vooral bij een compacte voerplek dat vissen bv van een cm of 15 a 20 gaan azen omdat ze dan tog buiten die gevarezone zitten van die onderlijn (meeste onderlijnen zijn tegenwoordig tog op ze langst 20 cm ) ?
Ik zit nu dus ook nog steeds met de vraag : op wat voor afstand azen karpers over 't algemeen ,
-kan dit ook verschillen per jaargetij ? (winter,zomer,herfst,lente)
-kan dit verschillend zijn per aas-maat ? bv dat ze op andere afstanden azen bij boilies dan bij bv kikkererwten en tijger enz of liggen karpers vaak gewoon op het voer ?
-kan dit ook verschillend zijn per grootte van de vis , dat bv karpers van 30 pond niet zo dicht bij de bodem zitten met azen vanwege hun meestal aardig gevulde buikie en dat karpers van minder gewicht misschien wel wat dichter bij de grond hangen met azen ?
-kan dit ook verschillend zijn als je met een harde (bv stenen) of zachte (bv zand) of blubber(bv bladeren enzz)bodem te maken heb ?
Ik hoop dat iemand mij hier wat zekerheid over ken geven ?

Gr Wouter....
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

16-12-2005 17:38

niemand ?? :cry: :P
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-12-2005 17:51

Gewoon lekker kort wouter, dan haak je ze simpelweg eerder. Om betere indicatie te krijgen op de swinger/pieper kan je met schuivend lood gaan vissen.

Lees anders bijvoorbeeld rotary 7 over wintervissen eens daar is genoeg te vinden, ook wat betreft onderlijnen.

Verder heb ik ook nog een klein boekwerk geschreven op de KWO site, daar is ook vast wat uit te halen

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel83.php

Ik zou me niet druk maken om het zicht, doordat de zon laag staat dringt deze niet door in diepe waterlagen. Of je moet heel ondiep liggen te vissen, dan kan het iets uitmaken met de montage kunnen waarnemen. Het opzuigen gebeurt mijn inziens in de winter juist van heel dichtbij, wat spelen en minder gulzig azen (instant vissen dan, voeren kan anders zijn).

Suc6
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

12-01-2006 15:33

ik denk dat het ook ligt aan je bodem. als je een harde bodem hebt en de karper slaat met zijn staart iets dan weet je niet waar je boilie blijft. als hij dan bij je lood ligt heb je weinig kans van slagen volgens mij. gebeurt dat met een korte lijn dan valt de schade wel mee. heb je de film het misterie ontrafeld van Ronald de jong wel eens gezien. kun je een hoop uithalen
gr erik
Plaats reactie