Tips voor het verbeteren van mijn (basis) rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

10-01-2006 20:58

wie heeft er mischien tips voor het verbeteren van mijn basisrig icm inline korda?

ik gebruik deze rig al een jaar of 4, sinds ik begon met het vissen op karper. ik heb er mooie vissen mee weten te vangen, maar ook maak ik nog wel eens een losser mee. ik denk dat gemiddeld 2 van de 10 vissen niet op de kant komt, als gevolg van een losser of een run waarbij de onderlijn niet uit zichzelf de haak zette. hieronder zal ik de genoemde materialen noemen die ik in de loop van de tijd al naar voren heb laten komen in plaats van andere (minder kwalitatieve wartels, haken) producten.

-PB long shank trigger hook size4
-Korda maatje 8 wartel
-40/100e sufix synergy 8)

ik maak mijn onderlijnen 11 cm lang, exclusief de lengte van de hair. mijn hair is vanaf het begin t/m de lus ca 35mm lang. de wartel bevestig ik met een dubbele lus in mijn onderlijn, en de haak dmv een no knot knoop. daarbij ook even vermelden dat ik mijn hair gewoon knoop met nylon (dus ik gebruik maar een stuk nylon voor heel de onderlijn) er nog even bij vermelden dat de lijn van mijn rig aan de binnenkant van de haak naar buiten komt. ik gebruik geen krimpkous, ideetje? :-? . nu denken jullie miss 40/100 sufix, lekker stiff, maar niet TE

iemand een tipje? :lol:

Gr, Mark
Laatst gewijzigd door Mark Brouwer op 10-01-2006 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

10-01-2006 21:35

Ik denk dat het niet klopt wat je zegt over je aantal lossers. Zullen er 2 op de 10 moeten zijn. Ik zou gewoon eens ander onderlijn materiaal gebruiken. Die suffix lijkt me toch redelijk stiff, 40 honderste van synergy is 23 Lb. Als je ook je hair daar mee knoopt krijgt je rare inhakingen, waar je ze niet wilt hebben. Koop gewoon een een rolletje GH, heb je toch een gedeelte stiff en een gedeelte soepel. Ook kun je je haakmaat wat kleiner pakken, hoeft niet perse met krimpkous aangezien je longshank gebruikt (geen zware driller hoop ik)je kunt ook een keer een ander haakje proberen, een iets minder snelle "prikker" en die wel verlengen met een krimpkous . Als je een kleiner haakje vist zou ik wel een lange hair gebruiken. Bij mij in men rigwallet vind je geen enkele stiff rig meer, gewoon te veel lossers op gehad. Met de rig die ik nu voornamelijk gebruik los ik 1 op de 25, en dit ligt meestal niet aan de rig!



mvg Maik
Laatst gewijzigd door Maik van de Camp op 10-01-2006 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

10-01-2006 21:41

Dus na 4 jaar he... en van de 10 verspeel je er 2.
Stel je vangt iederjaar 100 karpers dan heb je dr in die 4 jaar ca. 80 verspeeld en daar kom je nu pas mee? :-?

Theorie (misschien vis/vang je wel nog meer...) :roll:

Rik
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

11-01-2006 21:21

Ik ga ook mee met Maike :wink:
40/100ste lijkt me idd erg stiff .
Waar ik voor zou gaan is zeker een combirig of een soepele onderlijn, vooral omdat je met een LS vist (LS en stiffrigs zijn nou niet echt een goeie combi volgens mij ?)
Als je tog om door wil vissen met die nylon zou ik de hair misschien nog wel een iets langer maken , zodat die tog wat meer flexibiliteit heb om te kunnen draaien.
Waar je ook naar moet kijken is of je de vissen tijdens de dril heb verloren of dat ze tijdens de run er al niet meer aanzaten.
Wat betreft je haakmaat zou ik tog een iets kleinere maat nemen (vis zelf altijd maat 8 of 10) maar omdat je met een aardig stijve rig vist is een iets grotere haakmaat (zoals je die nu hebt) niet vervelend natuurlijk.
Wat ik je zeker ken aanraden is krimpkous , ik zelf vis eigenlijk geen rigs meer zonder krimpkous .Misschien een beetje overdreven maar ik heb er eigenlijk niet zo'n vertrouwen in als ik met een rig zit te vissen zonder krimpkous, mja ieder ze ding :wink: .
Wat je misschien ook kan doen is je onderlijn ietsjes langer maken om wat meer bewegingsruimte te geven aan je boilie.

Gr Wouter...
Gebruikersavatar
Gwenael De Wulf
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-02-2005 14:50
Locatie: De panne, belgie

11-01-2006 22:53

Die 40/100 is ok de hairlengte ook volgens mij maar die haak past zeker niet bij die 40/100 neem daarvoor eens een esp stiff rigger hook maat 8 dat zal al schelen, wil je niet van haak veranderen verander dan je onderlijn naar bv jelly wire van pb zal ook al beter gaan :wink:


greeytz
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

11-01-2006 23:12

Gewoon met GH of jellywire (of een andere afstripbare braid) gaan vissen lijkt mij in ieder geval de oplossing.

Wouterina :wink:

Wat maakt nou het verschil tussen lossen tijdens de run, of lossen tijdens het drillen? Als hij niet zwaar drilt zou dit geen verschil moeten maken. Volgens mijn ligt het dan toch aan de inhaking van de rig (tenminste bij stiff rig), of wat is jouw mening? En de hair verlengen lijkt me ook niet bevorderlijk bij een stiff rig, dan zou je beter nog een hele korte hair gebruiken lijkt me. Graag je mening Wouter.



mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-01-2006 08:53

Maik van de Camp schreef: En de hair verlengen lijkt me ook niet bevorderlijk bij een stiff rig, dan zou je beter nog een hele korte hair gebruiken lijkt me.


Eh, een hele korte hair voor een beter inhaking? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

12-01-2006 14:35

Aangezien hij al een lange heir gebruikt en er veel lossers op heeft zou ik dat proberen.
Niet voor betere inhaking, maar dat hij na het opnemen meteen vlees pakt, ergens voor in de bek. Eigenlijk gewoon een combirig gebruiken met een lange soepele hair.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

12-01-2006 15:08

Maike ;)

Als je de vis al tijdens de run lost dan kan 't zijn dat die gewoon alles heeft kunnen kwijtraken (blijkbaar heel lichtjes of helemaal niet gehaakt, licht er weer aan of je een paar piepen krijgt of je een volle run krijgt en hij stop).
Wat je hier aan kan doen is misschien een scherpere haak nemen (kan me trouwens niet voorstellen dat 't echt aan de haak ligt want ik vind die LS van pb ook super) zoals bv de LS van korda, wel de x dan :) .
Wat je ook kan proberen is zwaarder lood proberen te gebruiken en hierbij ook gelijk de vraag hoe zwaar je lood is een welk soort lood je heb van korda ?
maar ik denk tog dat je probleem voornamelijk ligt bij je onderlijnemateriaal wat je gebruikt.
Als je de vis lost tijdens het drillen kan dit meerdere oorzaken hebben:
-te stevig drillen
-dat je dat vis slecht gehaakt heb (misschien in één van de zachtere stukken en dat je haak is gaan uitscheuren)
En trouwens , zijn als die vissen die je lost ook echt gelost door een foute onderlijnen of misschien door te stevig drille en/of obstakels enzz ?

Gr Wouter 8)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2006 15:17

Mark,

Werp je in?

Zo ja kan het zijn, dat je lood in de bodem schiet en je ongewild met een onderlijn van 5 cm vist.

Je mist dan ook een scharnierpunt

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

12-01-2006 15:58

Zoals ik al zeg Wouter,

Je verliest de vis in beide gevallen door slechte inhaking (door stiff rig) je haakt de vis op een plek waar je hem niet wilt haken. Ik los misschien 1 op de 25 vissen, en dit gebeurt doordat de vis in een obstakel zwemt. Ik gebruik ook korda haken, maar dan de wide gape.
En een run is voor mij een volle run niet 3 piepjes, hij heeft het namenlijk over een run.

bedoel je in het laatste gedeelte van de post Mark?? Ik snap je post niet helemaal.
:roll:
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

12-01-2006 16:34

Die vragen die ik stelden waren allemaal bedoeld voor Mark
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

12-01-2006 16:45

Ok, dan is het duidelijk
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

12-01-2006 19:02

Maik van de Camp schreef:bedoel je in het laatste gedeelte van de post Mark?? Ik snap je post niet helemaal.
:roll:


hierin beschrijf ik hoe ik mijn rig knoop. zoals het er staat, moet het toch voor het grootste deel begrijpelijk zijn hoe ik ze knoop.

voor de rest: ik gebruik over het algemeen loden tussen de 70 en 90 gram, waarvan ik de zwaartse dan niet vol wegzet met mijn 2,5 ponders soepele fox rangemastertjes. drillen doe ik rustig, maar wanneer de vis de obstakels in wil zwemmen dan gaat het weer wat "lomper", het laatste wat ik wel wil is dat de vis er met lood in ze bek vandoor gaat. daarom kies ik ook voor onderlijnen die over het algemeen lichter zijn dan mijn hoofdlijn (30/100e technicum), en een stukje nylon van 40/100 had in dit geval een even hoge trekkracht, maar minder rek dan mijn volledige hoofdlijn. ik gebruik de onderlijn dan ook als zwakke(re) schakel in het geheel, dit komt in mijn ogen de vis en het milieu ook ten goede (loodverontreiniging loopt op sommige plekken de spuigaten uit :x )

ik sta er dus ool met gemengde gevoelens tegenover om met een rol onderlijnmateriaal zoals Green Hornet ed. te gaan vissen. dit is wel een stuk soepeler, maar ik zou mijn onderlijnen ook uit 30/100e kunnen maken, evt 35/100e.

over het algemeen is dus ook het feit dat krimpkous alleen met kleinere haakmaten gevist wordt, daar zal ik dus wel mee aan de gang gaan. een haakmaatje 6, met eventueel ook een iets langere onderlijn.

Rig-rings, van die kleine ringetjes voor in je onderlijnsysteem heb ik ook nog liggen. zou dit een idee zijn om hier je boiley aan te hangen met een baitband ipv van mijn hair? hierdoor zou de boiley meer bewegingsvrijheid hebben aan mijn stiff rig dan met een stiff hair. hoe kun je dit precies het beste bevestigen in dit geval?

Alvast bedankt voor jullie vele reacties,

Mark
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

12-01-2006 19:56

Ik bedoelde dat ik dacht dat wouter het over mij had, maar hij had het over jou.

Je verhaal is duidelijk, je wilt dus dat de onderlijn de zwakste schakel is in je presentatie. Je zou met dunnere nylon onderlijnen kunnen vissen, maar dan zou ik wel een losse hair knopen van dun gevlochten materiaal.
Je hoeft niet perse GH te gebruiken, je kunt ook jellywire 15 Lb gebruiken.
Deze is minder sterk dan de hoofdlijn, en geeft een hele natuurlijke aaspresentatie, en je behoudt het anti-tangle effect. Ik zou het gewoon een keer proberen, het zal je waarschijnlijk goed bevallen (mij tenminste wel). Het is maar net waar je de voorkeur aangeeft.

Over rig-rings en baitbandjes kan ik je verder niks vertellen.


mvg maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

12-01-2006 20:28

Mark,

Krimpkous wordt niet alleen maar met kleine haken gebruikt.
Feit is gewoon dat mensen de laatste tijd vaak met kleine haken vissen en het dus lijkt alsof er veel mensen met kleine haken en krimpkous vissen.
Als er nu veel mensen met grote haken zouden vissen zou het net lijken alsof er veel mensen met grote haken en krimpkous vissen !
En wat betreft die rig-ring , dat geeft je boilie meer bewegingsvrijheid maar zeker geen bewegingsruimte ! Doordat je boilie nu nog dichter op je haak zit dan bij een normale hair, die je zou gebruiken.
En wat betreft het bevestige , er bestaan speciale rubbertjes voor die je op je haak kan schuiven nadat je je ringetje erop hebt gezet, die houden je ringetje als 't waren tegen, zodat ze niet van je haak afglijden.
En een baitbands is weer iets anders volgens mij ?
Volgens mij is dat een rubberen ring die je om je boilie doet en daar zit ook een stukje rubber of wat dan ook voor materiaal aan waar je je haak doorheen moet halen en zo heb je een beetje 't zelfde effect als die rig-rings alleen die baitbands hebben iets minder bewegingvrijheid.
Wat ik zou doen is voor een soepele hair gaan zoals Maik al zegt :wink:
Hoop dat je er wat aan hebt,

Wouter..
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

12-01-2006 20:45

Zijn we het in ieder geval nog ergens over eens, wouter :wink:


mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

12-01-2006 22:43

Zal best niet 't enige zijn hoor 8)
Plaats reactie