Stiff-rigs


Arnold Haandrik

06-10-2002 20:20

hallo,
Heeft er iemand ervaring met een stiff-rig die voorzien is van een soepele hair?
zowel goede als slechte ervaringen svp.

met-knopende-groet
Harald
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-10-2002 20:24

Ik vis de stiffrig alleen maar met soepel hair. De inhaking van de haak is dan een stuk beter. Bij een stuggere hair beslist de boilie wat de haak doet. Bij een soepele hair niet.

Groet
Bart
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

06-10-2002 20:40

Hoi,

Het idee van een stiff-rig is dat ie zich volkomen anders gedraagd als een soepele onderlijn. Hij moet dus "onhandelbaar" zijn voor onze zevenvinnige vrienden.

Ik heb ook wel eens een soepele hair gebruikt maar er geen voordeel in gezien. Het draaipunt moet bij het lood zitten en niet bij de haak. Daarom moet een stiff rig ook KORT zijn. Zo gauw je de onderijn langer maakt wordt hij soepeler en om dan goed in te haken kan een soepele hair mischien nodig zijn.

Een soepele hair aanzetten kost onnodig veel tijd en je gooit de boel sneller in de war.

Een groot voordeel van een stiffrig is trouwens dat je hem niet in de war gooit.

Ik heb zelf de beste resultaten gehad met een doorlopende hair in combinatie met grote boilie's en superkorte onderlijnen. Zelfs erg goed gevangen met een onderlijn waarvan de hair even lang was als de onderlijn! Boilies van 40mm dus en 5cm onderlijn.

groeten jeroen.
Cor Blokhof

06-10-2002 21:09

Hallo,

Heeft er iemand soms wat plaatjes en/of uitleg hoe je verschillende soorten stiff - rigs knoopt.

Want ik wil ze eens gaan uit testen en naar mijn weten heb je er andere knopen voor nodig dan normale dyneema rigs

Alvast bedankt

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-10-2002 21:50

Jeroen

Ik ben het toch niet met je eens. Een stiffrig met soepele hair gooi je echt niet snel in de war. En het draaipunt moet echt niet bij het lood liggen, waarom denk je anders dat je de no-knot gebruikt. Dat ze kort moeten zijn klopt wel.

Even over de hair. Als je de boilie aan een stugge hair bevestigd moet je het lood en de boilie pakken, draai nu maar eens aan de boilie, je zult zien dat de haak gelijk meedraaid.

Doe het zelfde maar dan met een soepele hair, nu zul je zien dat je de boilie twee keer rond kunt draaien voordat de haak meedraaid.

Omdat het boven de haak wel stug is hou je het stiffrig effect, alleen ben ik er van overtuigd dat je met een soepele hair mooier en beter haakt en minder losschieters zult krijgen.

Groet
Bart.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

06-10-2002 22:13

De "3kamerknoop" heeft even wat oefening nodig, maar als je deze onder de knie heb, is een stiffrig makkelijk te knopen.

Ik heb zelf 1 probleem, met betrekking tot het knopen van de haak, aan de stiffrig.
tja..., en een rig zonder haak, daar beginnen we weinig mee.

Als ik op m'n eigen uitgevonden mannier de haak aan de stiffrig knoop, dan krijg ik een probleem.
Namelijk de haak, haakt zich altijd (*lees 8 van 10x) in de zijkant van de bek komt.
Oftewel het geheel 'zachtere' gedeelte van de bek.
Het scheurt niet veel uit. maar wel een paar milimeter. Het is moeilijk in te schatten hoeveel precies.
Ik vind dit teveel ( elke milimeter, is er 1 te veel ) vandaar dat ik gestopt ben met stiffrigs, totdat ik weet hoe ik hem goed kan knopen.
Want zodra ik de stiffrigs gewoon koop, heb ik dit probleem niet, dan gaat de haak gewoon 10 van de 10x in de onderlip.

Over de hair gesproken, ik gebruik een "D-Hair".
Met een ringetje 'in de D'. Daaraan een Elastiekje. Er zijn verschillende grotes elastiekjes (handig als je een beugel gehad heb, en je elastiekjes nooit gedraagd heb, maar wel elke keer nieuwe zakjes mee naar huis krijgt)
Dus je kan je Elastiekje dan aanpassen aan de boillie maat, of aan het aantal boillies.

[edit]

Als ik een stijve hair gebruik, dan zijn de boillies/particals er moeilijk op te krijgen.
Particals is gewoon niet te doen, en boillies moeten niet te hard wezen, anders splijten ze gegarrandeerd.

Wil je een soepele hair? kan je dan niet beter een combi rig gebruiken ? ( om dan over de combi Stiff-soepel te spreken )

[/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-10-06 22:16 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

06-10-2002 22:14

Hoi Bart,

het draaien van de haak bij een soepele onderlijn gebeurt voor de haak en niet op de hair. wat heeft het voor nut als de boilie rond kan draaien.

Als de bevestiging voor het lood dmv een lus of flexi-ring-wartel vrij kan draaien, dan kan de haak ook indraaien.

Hoe lang houd jij de afstand tussen boilie en haak trouwens?

groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

06-10-2002 22:18

Hoi Christiaan,

Die driekamerknoop is idd een handige, alleen de trekkracht zou minder zijn hoewel ikzelf nooit problemen er mee heb gehad.

Het probleem van het inhaken kan mischien in het model haak zitten, de stand van het oog mag in ieder gavl niet naar binnen zijn. liefst recht of iets achter over. mischien dat dat het is?

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

06-10-2002 22:24

Jeroen

De lengte van de hair bepaal ik aan de hand van de lengte onderlijn. Maar minimaal een halve cm zit er toch wel tussen. Ik gebruik weleens een hair van 1.5 cm, net wat ik zeg het ligt helemaal aan de situatie.

Als een boilie niet kan draaien dan is de kans op een losser of helemaal geen inhaking veel groter.

Bart.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

06-10-2002 22:28

Jeroen,

Daar kan het mischien aan liggen.
maar als ik naar de knoop van de 'gekochte' rig kijk, is hij wel erg verschillend, met m'n 'gemaakte' stiffrig.

De haak hangt er wel mooi onder, alleen de inhaking is gewoon blijkbaar niet goed. Jammer genoeg!
Want eenmaal kunnen knopen, is het een goeie geld besparing, En nog eens een Perfecte rig.
Ik heb er nog geen een keer een Losser mee gehad.
Daarintegen ook nog nooit een losgeschote vis met een soepele onderlijn gehad, dus dat valt niet te vergelijken.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

06-10-2002 22:37

Hoi, heren,

ik gebruik mischien ook wat grotere haken als normaal en zet de boilie tegen de bocht,bij die hele grote ballen laat ik meer ruimte. Losschieters heb ik niet gehad op de stiffrigs, maar idd wel inhakingen in de bovenlip. Dit was met de langere onderlijnen met de kortere prikte altijd in de onderlip.

de kant en klare stiffrigs (PB?) hebben een ander soort knoop, met de lijn onder de wikkelingen ipv er boven. Ziet er mooier uit maar heeft volgens mij geen effect op de inhaking.

Het is trouwens een tijd geleden dat ik met stiffrigs heb gevist, gaat net zo goed met soepel, maar dat terzijde.

jeroen
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

06-10-2002 22:49

Jeroen,

Inderdaad de stiff/trigger-rigs van PB.
Daar loopt de draad inderdaad onder de wikkelingen door.
Het enige wat er over heen gaat, is de lijn waardoor het ringetje gaat.

Ik heb een aantal keren geprobeerd om de rigg zo te maken zoals PB het doet, maar daar telkens liep dat op niets uit.
Ik heb zelfs een paar keer de rig van PB 'gesloopt' om er achter proberen te komen hoe de 'haakknoop' in elkaar zat. Dit hielp eveneens niets.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

07-10-2002 13:32

Hoi,

om die knoop te leggen moet je de lijn langs de haaksteel leggen (voor de D).
de lijn door het oog halen naar binnen toe en vervolgens een grote lus leggen om de haak heen en nogmaals op dezelfde manier door het oog halen.
Je moet als het ware met de lus wikkelen. Hiervoor moet de kant waar de wartel aangeknoopt gaat worden kort gehouden worden anders kun je niet wikkelen.

Als je bv 10 wikkelingen hebt trek je aan het uiteinde om de lus onder de wikkelingen door te trekken. Als laatste maak je dan de D.

Eeh, dit is vast niet te volgen denk ik, maar ik weet zo snel geen afbeelding van deze knoop, mischien iemand anders?
Bij deze knoop is het aanzetten van een soepele hair trouwens niet echt handig.

groeten Jeroen
pieter Cornelis
Berichten: 18
Lid geworden op: 06-06-2002 02:00
Locatie: Bouwel (België)

07-10-2002 16:57

Heeft er iemand een fotootje of afbeelding van die 3kamerknoop?

mvg Pieter
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

07-10-2002 17:08

Pieter,

Ik zal als ik vanavond even tijd heb, een paar live foto's voor je maken :wink:

van de 3kamer knoop wel te verstaan he :grin:
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-10-2002 09:04

Binnenkort zal de 3 kamerknoop uitgebreid in beeld en woord komen op KWO, met dank aan Piet Vogel.

Vr.Gr.

Bertil
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

08-10-2002 09:44

Live foto's staan hier al: http://www.hengelsport-osdorp.nl/Karper.htm

MVG Josse ff oefenen en dan gaat dat perfect
Cor Blokhof

08-10-2002 14:46

Bertil,

Dat is toch ook degene van het artikel in de Karperwereld no. 15 ?

En die man van PB ?

Zou wel handig zijn want in de KW is het best rot uitgelegd en ook geen duidelijke plaatjes.

Groeten,

Cor
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-10-2002 16:28

Cor,

De foto's in De Karperwereld, zijn de zelfde als de Link van Jos.

Ik was vergeten dat de foto's ook op de site van PB stonden.
De uitleg is mischien niet makkelijk, maar als je even logisch leest, en een beetje gaat kutten, kom je er vanzelf wel uit.
Dit niet tezeggen om lullig te doen, maar ik heb zelf ook zwaar lopen klooien om het goed onder de knie te krijgen.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-10-2002 08:47

De 3 kamerknoop is echt een bitch om te knopen, ik gebruik veel liever een 8-knoop.
Deze is echt goed sterk en razendsnel te knopen.
Ook is met deze knoop de lengte van de onderlijn nog aardig in te schatten.
Overigens ben ik het 100% eens met Jeroen, het draaipunt ligt idd bij het lood.
Nadelen aan een doorgeknoopte hair heb ik nooit ondervonden, eerder voordelen; het knoopt lekker vlot en is voor de vis lastig uit te spuwen.
Verder slaat Jeroen de spijker op z'n kop als hij zegt dat een stiffrig niet te lang moet zijn, zo doe je het 'stiff'effect teniet.
Wees niet bang voor korte onderlijnen, ik ving een 23pond spiegel aan een stiffrig van 10 cm en de haak zat 2,5 cm binnen de bek gehaakt (onderin).

Groeten, Eus.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

09-10-2002 10:08

Ik ben het niet helemaal met Eus en Jeroen eens.
De drie kamerknoop is idd lastig maar echt veelllll sterker dan de 8 knoop. Deze is echt waardeloos, zeker als je stevig moet drillen. Bij mij is ie vorig jaar een paar keer op de knoop geknald, sindsdien met de 3 kamerknoop aan de gang gegaan en nooit meer enige last gehad. Een extra voordeel is dat met de driekamer knoop de lijn precies recht naar beneden gaat.

Wat betreft stijve of soepele hair denk ik dat een soepele hair het inhaken zeker heel veel helpt. Je haakt de vissen veel regelmatiger in de onderkant van de bek en niet door de hele bek heen. De soepele hair zorgt ervoor dat de haak onderin de bek inhaakt terwijl het met een stijve hair overal kan inhaken.
Men zal nu zeggen nou ik vis altijd met een stijve hair (ik denk idd dat er wel iets zit in het moeilijker uitspuwen van een stijve hair) en vang heel goed en heb bijna geen lossers, MAAR voor mij is elke losser er 1 teveel en als je door een soepele hair je lossers misschien met 1 of 2 (ik denk zelf meer maar voor het voorbeeld) kan verminderen ben je al goed bezig. Elke procent telt, zeker als je op moeilijke wateren vist waar aanbeten spaarzaam zijn.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-10-2002 10:16

Bertil,

Wellicht heeft het breken op de knoop iets te maken met het onderlijnmateriaal dat je gebruikt?
Ik gebruik altijd IQ van Korda en daarmee gaat de 8 knoop prima.
Verder zitten de vissen die ik vang op een stiffrig toch eigenlijk wel altijd in de onderlip gehaakt.

Groetjes, Eus.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

09-10-2002 10:49

hoy,

ik vis zelf ook met stifrigs zonder soepele hair en kan je zeggen dat ik tot nu toe geen lossers heb gehad.
ik vis met de stiff rig van ESP en die is nog nooit gebroken op de knoop, en ik gebruik altijd de 8 knoop dus.
ik denk dat als je goed onderlijn materiaal gebruikt en em voordat je gaat vissen of opnieuw ingooit even alles controleert zal hij niet overbreeken!

groetjes
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

09-10-2002 10:52

Hoi Bertil,

ik heb niet gezegd dat de 8knoop sterker is dan de 3kamer knoop. Ik wil wel beweren dat een bevestiging aan een flexi-wartel met een gewone knoop sterker is dan de 3kamer knoop.

Ik gebruik daarvoor de "mahseer knot" van john wilson geloof ik. Toen een keer op tv gezien. het voordeel van deze knoop is dat er een soort harmonika effect in zit. Er zit rek op de knoop. Hij lijkt heel erg op een halve bloedknoop maar dan met twee lussen.

Deze (extra) rek is bij de dril een voordeel, met amnesia in ieder geval. Ik heb alleen breuk op de onderlijn gehad met gewone nylononderlijnen, die zijn minder schokbestendig op korte lengtes.

Komt het haken in de onderlip bij een soepele hair volgens jou door het uitspugen van de boilie? Door de snelle prik is de reaktie eerder wild schudden met de kop om de haak te lossen. Dit levert maar een paar piepjes op en is genoeg om aan te slaan.

Maar het zal ook per water verschillen hoe ze reageren op een prik.

groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2002 11:08

Heren,

Er moet toch wel iets bijzonders aan de hand zijn als stiff-rig materiaal met ongeveer 30 lb trekkracht breekt op de knoop. Kan iemand dat uitleggen?

De breeksterkte van Fluorocarbon is niet best, maar een verzwakking tot onder de breeksterkte van de hoofdlijn (meer dan 50 %) is heel wat. Ik gebruik een heel eenvoudige knoop met 25 lb Korda IQ vast getrokken op de wartel. Moeilijk knopen hier uit te leggen, maar het is een afgeleide van de 3 kamer die je wel dicht kunt trekken, en gezekerd met seconden lijm. Komt eigenlijk heel dichtbij een gewone ouwe wijven knoop en never nooit problemen.

Kees