Tip gevraagd bij dril


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

04-10-2005 21:49

Ik had vanmiddag een run op het plaatselijk meertje hier in de buurt. Ik verspilde hem uiteindelijk, maar ik wil graag weten wat jullie zouden doen, want ik denk dat ik goed gehandelt heb, maar hem dus toch heb verspild:

Ik kreeg een harde terugloper dus het eerste wat ik deed was opdraaien en schuinaanslaan.
Na 2sec de vis aan de haak te hebben zwom hij blijkbaar naar een onzichtbaar opstakel in het water. Ik wist niet precies wat ik moest doen want er zat geen beweging meer in. Ik legde de hengel neer en wachtte in de hoop dat is los kwam. Na 10-20 minuten geduld ben ik vanuit verschillende plaatsen gaan trekken met als gevolg een lijnbreuk.

(overgens kwam 5 minuten later, nadat ik al opnieuw had in geworpen de vis boven op dezelfde plek helemaal boven water wat leek op een losrukkende beweging misschien toeval maar toch)


Moet ik het op 'pech' houden? wat zouden jullie hebben gedaan? :wink:
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-10-2005 10:34

Bij obstakels onder water waarvan je niet wist dat ze er zaten is het lastig om erop in te spelen. Nu weet je het dus wel en kun je er rekening mee houden. Als een vis dan weer die richting op gaat kun je proberen hem te blokken en eventjes op andere gedachten te zetten.
Op zich is jouw methode om de vis los te krijgen door de hengel even neer te leggen wel een goede die wel vaker wordt toegepast. Ik probeer meestal in zo'n geval vanuit verschillende hoeken de vis los te krijgen, door de hengel hoog, laag, schuin naar links of rechts te houden en dan druk te zetten. Heel vaak is het bij takken al te laat en resulteert het in ljnbreuk of is de vis al weg. Maar probeer er dus in de toekomst op die stek rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

05-10-2005 10:45

Het is behoorlijk irritant als een vis zich vast zwemt. De volgende trucjes hebben mij al eens geholpen:

- De door jou beschreven wacht manier;
- De lijn op spanning brengen, de hengel met 1 hand bij de reelhouder pakken, en vervolgens met de hand op het achtereind tikken. Door de trillingen raakt de karper vermoedelijk geirriteerd en zal weer gaan zwemmen;
- De spanning van de lijn halen, wachten, en dan plots weer full power in de lijn gaan hangen;
- De wacht manier, maar dan de lijn slap laten hangen.
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

05-10-2005 13:34

Bedankt jongens voor jullie reacties..ik kan er wel wat mee en nu zie ik dat ik het toch nog aardig had gedaan blijkbaar :roll:
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

05-10-2005 17:13

als ik geen contact meer heb met de vis dan laat ik de lijn een paar seconden slap en dan geef ik in een keer heel veel druk.
bij takken komt de vis bij mij regelmatig weer vrij.
Plaats reactie