onderlijn gebroken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
nico van der meij
Berichten: 46
Lid geworden op: 26-07-2004 09:18
Locatie: Den Ham (ov)

20-09-2005 20:43

Mijn onderlijn is nu twee keer geknapt nadat ik een run had ik gebruik sufix gevlochten lijn van 25 lbs eerste keer gewone gevlochte lijn tweede keer heavy skin de eerste keer 3 cm onder de wartel tweede keer 5 cm boven de haak, zijn er meer mensen met dit probleem?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

20-09-2005 20:57

Beste Nico,

allereerst moet ik zeggen dat ik wat moeite had je bericht te begrijpen mbt de inhoud. Maar ik begrijp eruit dat je dus als hoofdlijn een gevlochten lijn gebruikt, of was het nu enkel de onderlijn?

Indien gevlochten het geval is zou ik willen vragen:

1 heb je buiten de gevlochten hoofdlijn nog een mono ''nylon'' voorslag zodat je wat demping hebt?

2 Wat voor type hengels gebruik je

3 Zat er wellicht een knoopje in je onderlijn?

4 Wat is je manier van drillen? hou rekening met het rustig uitdrillen van
een vis op gevlochten lijn.

Gebruik je Nylon:

1 Gooi je er een knoopje in

2 staat je manier van drillen in overeenstemming met je gebruikte
meteriaal?

3 liggen er obstakels in het water, te benoemen, takken, mosselen enz..




Maar enkele speerpunten waaruit je kunt bekijken of hier wellicht een punt tussen wat van toepassing kan zijn op jouw gebroken onderlijn!!
Als laatste ben ik van mening dat het breken van onderlijnen veelal toe te wijden is aan de hoeveelheid druk die je op de vis ''senbek'' uitoefend. En in het andere geval de obstakels op het water '' de mosseltjes''

Dus was je onderlijn gerafeld? of recht afgebroken?

suc6
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

20-09-2005 21:17

Als gevlochten onderlijntjes bij mij breken, dan is dat bijna altijd als ze ergens langsop schuren. Takken of mosselen. Eén type gevlochten onderlijn materiaal van Sufix, genaamd NuBlend, is niet echt super schuurvast en kan vrij snel gaan rafelen of breken bij wrijving met takken en dergelijke.
Je moet inderdaad voor jezelf even kijken naar de genoemde factoren, welke een rol kunnen spelen. Denk ook even terug aan hoe lang je al viste met die betreffende onderlijn. Want het spul gaat niet eeuwig mee.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

20-09-2005 21:18

Nico,

Alles wat Jordy,hierboven schrijft kan ik beamen.

Maar daarbij even een vraag of je gevechtsslip ook goed staat afgesteld,dit omdat een te strak afgestelde slip dit probleem of lossers ook vaak kan veroorzaken.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
nico van der meij
Berichten: 46
Lid geworden op: 26-07-2004 09:18
Locatie: Den Ham (ov)

21-09-2005 15:09

ik gebruik shimano technium 2.3/4 lbs hengels.
mijn hoofdlijn is van shimano antares 0.25 38,6 lbs gevlogten lijn.
mijn rigs maak ik van sufix .
De eerste keer was op de nieuwkoopse plassen voor mij de eerste keer dat ik er viste het was mijn eerste aanbeet wanneer ik een run krijg pak ik alleen mijn hengel op en hou de lijn strak ik gebruik 120 gram lood dus ik ga er van uit dat de vis zich zelf haakt, hij loopt ddor mijn slip heen en breekt dan af.
De tweede keer was op de overijsselse vecht precies het zelfde lijn was niet gerafeld maar doormidden.
Ik gebruik nu shimano antares 0.25 gevlochten voor mijn rigs te maken.
Ik sla dus niet aan maar hou alleen mijn hengel strak en tijdens dat de vis door mijn slip loopt breekt het.
nico.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

21-09-2005 17:20

Waar het aan ligt kan ik, en anderen zo wellicht dan moeilijk verklaren, zij het niet de je mogelijk slechte lijn had, of op scherpe obstakeltjes vist.

Anderszijds rest mij je nu toch wel even op een puntje te wijzen, en dat ik de vraag of het noodzakelijk/zoniet verstandig is je onderlijn net zo zwaar te nemen als je hoofdlijn ''berekend in trekkracht''.

Wellicht bied een andere schuurvastere lijn betere resultaten.

jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
nico van der meij
Berichten: 46
Lid geworden op: 26-07-2004 09:18
Locatie: Den Ham (ov)

21-09-2005 21:35

Jordy ik denk dat ik gewoon pech heb gehad met een slechte onderlijn zoals jij zegt ,ik heb nu tijdelijk van mijn hoofdlijn nieuwe rigs gemaakt,
ik heb nog geen tijd gehad om een goede schuur vaste onderlijn te vinden waar ik ze van kan maken als je een voorstel hebt hoor ik het graag.
Mijn eerste run op nieuwkoop was volgens mijn gevoel ook een hele sterke vis en als je voor het eerst daar vist alleen uit een boot weet je niet wat je overkomt zoiets heb ik nog nooit aan mijn hengel gehad ik ben ook zeker van plan volgend jaar weer naar nieukoop te gaan.
Ik heb ook het geluk gehad dat ik de kennis en de boot van een bekende visser daar mocht gebruiken.
Mijn ervaring op de vecht zijn nog nieuw heb daar pas een sessie gehad
ga dit weekend weer proberen, hopelijk meer geluk.
bedankt voor jullie reactie
nico
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

21-09-2005 22:27

Hoi nico,

vette pech dus allemaal. Jammer hoor, en zeker een leuke ervaring uit de boot vissen! :D

Als onderlijn kan ik je aanraden de PB jelly wire, shakespeare Riglon, Esp ''fluorcarbon''

Ik heb ook vorig jaar een grote vis verspeeld door onderlijnbreuk. De topvis van het water op dat moment rond de 38 pond. Soms zit 't gewoon tegen. :(

Dit zijn er een paar die ik gebruik, en eigenlijk gewoon niet breken. Mocht het echt bar en slecht zijn op de bodem kijk dan eens naar de Kryston Mantis/quicksilver.

Maar er zijn natuurlijk nog legio aan goede producten. Kijk even welke passend is op jouw rigstijl.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
louis kanters
Berichten: 130
Lid geworden op: 22-08-2005 20:49
Locatie: someren

22-09-2005 20:58

ik heb het de laatste tijd ook wel vaak met sufix 9.4 kilo gevlochte lijn
maar waar ik dat gehad heb daar is alleen maar steen op de bodem
en daar heb je een soort plateau van steen en daar schuurt je lijn dan langs af als je beet hebt
Gebruikersavatar
nico van der meij
Berichten: 46
Lid geworden op: 26-07-2004 09:18
Locatie: Den Ham (ov)

25-09-2005 20:02

Van vrijdag op zaterdag gevist op de overijsselse vecht 1 run graskarper van 20 pnd geen problemen met mijn onderlijn.
Ik hoor wel dat het op de vecht moelijk vissen is ,onderstroming,stuwen e.d. maar ik blijf het proberen ik heb het idee dat er mooie zware vissen zitten.
Emiel Den Hartog
Berichten: 141
Lid geworden op: 07-03-2004 09:18
Locatie: Sleeuwijk

17-10-2005 18:49

probeer eens suffix ballistic schijnd een goede lijn te zijn
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

19-10-2005 15:01

tip

koop goed onderlijn materiaal. op alles onderwater moet je niet bezuinigen dan maar mindere hengels maar wel meer gehaakte vissen.

ik raad je twee dingen aan. jellywire en snake-bite. jelywire is super niet zo superstijf maar wel schuurbestendig. vervang ook na elke vis je onderlijn. vooral op bij het vissen op een mosselbank.

bij snake-bite raad ik je aan om een om een hinged stif rigg te gebruiken. het soepele stukje op twee cm van de haakoog.

groetjes marco
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-10-2005 16:01

Let ook eens op de soort knoop die je gebruikt. Sommige onderlijnmaterialen kunnen nog wel eens gaan slippen. Andere, met name gecoate lijnen, zijn gevoelig voor knellen en kunnen daardoor spontaan breken.

Ik lees daarom altijd ff het boekje dat bij je klosje zit, want daarin staat welke knopen je het beste kan gebruiken.
Plaats reactie