Kapotte bekken-rig


Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

01-09-2005 21:11

Hoe lullig het dan ook is; je krimpkous niet krommen maar recht laten. hiermee vis je eigenlijk met een langstelige haak en haak je ze wel denk ik, omdat je ze als het goed is, dieper haakt.

Groet Roy
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-09-2005 22:06

Peter,

Aangezien we op dezelfde plas vissen hebben we hetzelfde probleem.
Ik heb mijn rig hier dus op aangepast, in ieder geval naar een haakmaat 4 gegaan ipv 6 en de krimpkous in 2 variaties gebruikt, meer gebogen, dus snellere draai van de haak, meer ans dat hij precies de onderlip pakt en zoals roy zei... een langstelige haak maken door het verlegen van de steel met de krimpkous.

Vanaf dinsdag 5 nachtjes op de plas zitten, als het weer nu maar een keer gaat meewerken, al ziet het er niet best uit...
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

01-09-2005 22:49

Peter,

Ik heb het gelezen. Bedankt voor de tip. Ga ik zeker dit jaar nog een keer doen.

Mvg,
Maarten
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-09-2005 08:03

laatste beetje vlees moet er ook nog uit.

Sorry, maar om bewust aanpassingen te doen omdat ik weet dat karpers kapotte bekken hebben, gaat mij te ver.

Er is maar ene goeie taktiek. Dat is overleg met de beheerder. Die bekjes zijn er niet voor niets gekomen.

Dan wel educate en niet condamate.

Of is dat teveel werk?

Vis er dan gewoon niet

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2005 09:13

Klaas,

leg uit....??

Ik begrijp dat je er wat tegen hebt om wateren te bevissen waar de kans bestaat dat je een prutlipje vangt, maar hebben we dit niet op de meeste wateren?

Komt niet dioordat we de laatste 20 jaar massaal zijn gaan karpervissen???

Tuurlijk, voorlichtingen geven, leuk idee, maar hoe?
De meesten hier op het board zal ongetwiojfeld weten hoe je met een vis moet omgaan, hoe je een vis moet drillen zodat de vis geen uitgescheurde bekjes krijgt.
Zit je op steile taluds te vissen, dan de boot in boven de vis de vis afdrillen, dan krijg je geen kapotte lipjes of wat dan ook, jammer genoeg vissen er ook halfgae peppies, die drionken en stoned een hengel ingooien.
Moet je dan gaan zeggen dat ze fout bezig zijn??
Het is hun goed recht om op dat water te vissen, ook al ben ik van mening dat ze meer kapot maken an opbouwen, maar ja...

Een mes in ribben heb ik er ook niet over.

En om je haak op een andere plek te laten prikken, bijvoorbeeld in de onder- of bovenlip vermijdt je de zwakke plekken van de vis (de zijkanten) waardoor je juist ervoor zorgt dat de vis minder of helemaal niet verder beschadigd?

Lijkt me juist beter voor de vis dan hem te laten prikken in het kapotte en verkrachtte weefsel!

het gaat er niet om om de haak dieper te laten prikken, want dan maak je meer kapot... maar boven of onder is stevig en vaak worden ze daar niet geprikt, ik kan er uiteindelijk ook niks aan doen dat een of andere boiliehoer voor de 10e keer dit jaar de kant opkomt??
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-09-2005 09:46

Marijn,

Als je je rig aan wilt gaan passen omdat .....

houdt in dat de kans op het vangen van een papagaai. Groter is dan normaal. Waarschijnlijk zijn er dan ook al verspeeld. Ik spreek dan niet meer van een kans op.

Er is dan meer aan de hand. Vaak veel meer.

Lijkt me duidelijk dat het onderwijzen niet zo geheel moeilijk is. Volgens mij heeft Mark Noorman ergens een artikel staan over wat zou kunnen.

FF uit de losse pols gaf je er zelf ook al een aantal aan.

Dat het karpervissen aan zijn eigen suc6 tenondergaat prima, maar de karper hoeft dat niet te overkomen.

Komt misschien niet altijd zo over, maar ook middels visstandbeheer tracht ik wat mensen uit te dagen.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2005 09:58

Klaas,

je zal denk ik wel doorhebben op welk water ik vis...
Daar heb je inderdaad de kans op een papagaai en ja... Ik heb er een aantal keren een losser gehad, vandaar dat ik ben gaan nadenken, omdat ik op elk ander willekeurig water geen enkele losser heb gehad in 2 jaar.

Dat zet je aan het denken, dus pas ik de rig aan... Simple as that!

Een karper die al 20 jaar dag in dag uit wordt belaagd heeft nu eenmaal meer schade dan een karper die een groot watersysteem zwemt, zoals kanalen die weer uitkomen op meren, enz...

Daar is de hengeldruk wel 100 keer zo weinig, misschien wel 1000 keer...

En ondanks de vissen met kapotte bekken blijft het een mooi water met bijzonder mooie vissen!
Je hebt er genoeg gave vissen zwemmen, maar ja... er zijn mensen die graag bij obstakels vissen en dan gaan slapen.. Dat is dus uit den boze.

Op dit soort wateren mag van mij dan ook een 'winterstop' komen, dat er vanafn ovember tot april niet gevist mag worden, al is dat totaal niet haalbaar.
Voor de vissen zou het wel beter zijn!

Maar wat bedoel je met mesnen uitdagen?
Ik weet dat je graag mensen uit wil dagen op een of andere manier, maar soms komt het erg geforceerd over op mij...

Maar goed, leg uit, ben benieuwd!
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

12-09-2005 18:14

Marijn,
heb je de nieuwe rig nog uitgetest? Zo ja, nog lossers gehad?
Ben wel benieuwd,
groet Frank
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-09-2005 12:37

Marijn
Ik snap het probleem niet! als er iemand veel op deze plas vist dan ben ik het wel en ik heb die problemen totaal niet. Ik denk dat ik dit jaar misschien drie lossers op de plas heb gehad en ik vis met een haakmaatje 10 of 8. ook vorig jaar heb ik die problemen niet gehad en toen gebruikte ik een maatje 6! Ik vis dat haakje met een lange hair en in combinatie met een zachte hengel. Ik kan me niet voorstellen waar die lossers vandaan komen als je niet bij een obstakel vist kun je toch gewoon heel rustig drillen. Dat is juist in dit jaargetijde heel belangrijk met de hoge watertemperatuur(zachte bekken) Als je dat weet vis je toch gewoon niet bij obstakels, je kan nog beter geen beet hebben dan beet en verspelen! Op de plas zelf kun je volgens mij gewoon (in dit jaargetijde) het beste de boot instappen tot voorbij het tallud en dan weer heel rustig aan doen. Je hebt mij gevraagt waarom ik bij mij huis helemaal midden onder de brug vis! Als ik op de kop van de brug zou vissen kan ik het eerste schot niet opvangen en moet ik blokken. (omdat de vis anders door de hoek van de lijn als het ware uit je directe bereik zwemt) Hierdoor is de kans op een losschieter heel groot. Als de vis niet losschiet dan zorgt de pijler van de brug er wel voor dat de lijn doorschuurd. Vis ik in het midden tegen de overkant van de brug dan leg ik hem precies tegen een pijler aan ( deze plek heb ik gemarkeerd). Hierdoor kan de vis door de stakke lijn maar 1 kant op en dat is naar het midden en dan win ik tien meter dat is genoeg voor het eerste schot ( als je achter je hengels blijft en niet nachtvis)
Helaas zie ook ik steeds meer slechte bekken op de plas ( al valt het gelukkig op de stekken waar ik vis nog mee) en zal ik ook zeker volgend jaar meer op een ander water aan de gang gaan!
Gr Piet
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-09-2005 13:08

He Piet,

De obstakelstekken heb ik allang gedag gezegd, daar ga ik vanaf november weer zitten.
De vis kan je er niet meer houden en de kans op verspelen wordt groter en groter.
Van de week heb ik er nog iemand zien vissen vanuit zijn tentje...
Onbegrijpelijk, want je bent gegarandeerd te laat.
vanaf november als de vis niet zo serk meer is ga ik er weer vissen.

De vissen die ik heb gevangen waren ook allemaal perfect gehaakt en de bekken waren goed, alleen de hoekjes waren niet helemaal perfect meer.

Ik heb bij de laatste keren bij de brug wel 2 lossers gehad en de vissen die ik daar had gevangen waren wat dat betreft aardig toegetakeld en misten grote stukken uit de bek.

Ik heb er ook vissen gevangen met onbeschadigde bekken, maar de laatste 2 gevangen vissen zagen er niet uit, terwijl de vis verder heel gezond eruitzag.

Ik heb nu ook met een maatje 6 gevist en geen losser gehad, de vis drillen we vanuit de boot om zo de vis niet over de rand van het talud te hoeven trekken.
Vissen worden ook normaal en rustig afgedrild, alleen momenteel worden wij afgedrild ipv de vis zelf...
Man, wat een zuurstof in het water!


Ik begrijp wat je bedoeld hoor, maar bij de bruggen kom je regelamtig de vissen tegen met kapotte bekken, op de plas zel;f heb ik dat veel midner en nog geen vissen gevangen die er zo uitzagen.

Maar als je de foto's bekijkt die je gebruikt bij je oppervlakte reportage kom je ook dat soort vissen tegen...

Misschien is het ook niet erg om deze vissen niet te haken, om ze zo nog meer schade te besparen.


Je verhaal over het midden van de brug is duidelijker, de eerste meters zijn het belangrijkst, eenmaal weg bij de obstakels kan je de vis ook rustig afdrillen.
Alleen leek het mij gevaarlijk om zo ver onder de brug te vissen.
maar ik begrijp je uitleg en zie dat je juist zo de eerste meters kan winnen!

Op die stekken zal jij mij geen tent zien neerzetten, maar strak achter de hengels, anders verspeel je de eerste meter en ben je de vis kwijt met alle gevolgen van dien...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-09-2005 13:19

Piet,

Nog iets:
heb je weleens met slappe lijnen bij de bruggen gevist??
Dat is mij namelijk erg goed bevallen.
De vis tilt het aas omhoog en op dat moment zet je zelf de haak, door gelijk een stap naaar achter te doen heb je de eerste meter gewonnen en is de vis bij de obstakel weg.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-09-2005 13:23

Piet,

De topic is helemaal de verkeerde kant opgegaan. En zo´n beetje alles is uit z´n verband gerukt. Ik heb het vorig jaar volgens mij eens tegen je aan gehouden. M´n vismaat zit te vissen samen met mij op 1 stek, zoals te doen gebruikelijk met veel voer. Mijn maat pakt 6 runs achter elkaar en lost er 1 door een lijn breuk. Ik daarentegen met moeite 1 run een kleinere vis... Maar met een"gave" bek. Het verschil zit hem in de onderlijn, was mijn eerste gedachte immers hij viste met een klauw haak 4 eb ik met een klauwhaakje 8. Ik ben daarna naar hengelsport Willem gegaan en heb daar gekocht een paar zakjes PB onderlijnen standaard combi rig. met een klauwhaak maat 4, van welk merk de haak is weet ik niet maar volgens mij zit die haakniet in het assortiment van PB. Ik ben hem in ieder geval "nog" niet tegen gekomen.

Prompt nadat ik die onderlijn ben gaan gebruiken ging ik ineens wel de vissen vangen. En de lossers verdwenen als sneeuw voor zon.

Frank van carpmaniac heeft ook zo´n "belachelijke rig" spinnin rig of iets van dienaard. Heeft hij naar eigen zeggen goed mee gevangen op de plas. Voor iedere ander water is het natuurlijk een waardeloze rig, je weet immers nooit waar de haak terecht komt. Maar dat nadeel kan in je voordeel werken wanneer je de haak juist niet op een plek wil hebben waar die normaal gesproken komt.

Wat betreft de grotere haken, ben ik niet de enige die er zo over denkt. Misschien dat de persoon wie het ook eens is gaan proberen of zijn vismaat, ook zijn ervaringen op het board wil plaatsen?

Kijk ik vind (puur mijn mening doe er mee wat je wil) Da deze topic eigenlijk veel te negatief is ingegaan. Waar het zelfs te sprake komt om dieper in te haken enz. Dat is natuurlijk belachelijk je wil een haak niet zo diep mogelijk hebben maar juist zo ondiep mogelijk. (maar wel zo dat ie blijft zitten natuurlijk :wink: )

Overigens wil ik er nog weleens over bomen of die kapotte bekken weldegelijk veroorzaakt worden door verspelen van de vissen? Ik ben er nog niet zo van overtuigd. Want hoe zit het dan met die engelse putjes waar een groot deel van de vissen ook verrotte bekken hebben? het zijn vaak grind bakken met weinig of geen op stakels, of zit ik er dan heel errug ver naast?

Even voor de volledigheid, ik heb niet gezegd dat het helemaal niet door verspelen van de vis komt. Maar wat mij betreft zijn er veel meer oorzaken denk ik.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-09-2005 13:37

Rene,

Het weefsel wordt steeds keer op keer als het ware kapotgemaakt.
Laten we uitgaan dat de vissen eind jaren 70 zijn uitgezetm, dan zijn ze 25 jaar oud, zeg dat de meeste vissen gemiddeld 2 x pe jaar worden gehaakt, dan kom je uit op 50 inhakingen!

Na verloop van tijd gaat het weefsel niet goed meer herstellen en zal het op een gegeven moment niet meer herstellen, maar daar hebben we het al vaker over gehad.

Bij de bruggen kom je bekken tegen welke wel degelijk worden verpest door lijnbreuk...
Als je van de zijkant naar de brug en muur vist, krijg je 2 piepen en zit de vis onder palen, weg vis...
Deze zwemt wel tussen de palen met een lange lijn achter zich aan.
Niet iedereen knijpt zijn waarhaak plat, waardoor de haak zo uit de bek valt.

Toen wij bij de stenen muur visten zat er ook iemand bij de kom, met tent en al en hij gebruikte 4 hengels in zijn eentje...
Hoeveel vissen zal hij verspeeld hebben?
Je bent altijd te laat!
En dat is nu de reden waarom juist sommige vissen op die stekken een kapotte bek hebben...

Dieper haken of niet... Veel mensen willen runs hebben!
Weet je wat we van de week zagen??
Vanaf dhet zwarte pad werden de lijnen naar het zwembad gevaren, waar je een opening in een hek had...
Voordat je bij je hengel bent ligt de vis al in het zwembad, achter de palen...
Dan kan je 15 runs krijgen, maar je vangt maar 4 vissen...
Maar wel thuis kunnen zeggen dat je 15 runs had...

Er wordt vaak niet nagedacht over de gevolgen van hoe men er vist.
En dat is iets waar ik me wel zorgen om maak, want Jantjedoet het en Klaasje doet het ook, omdat Jantje 15 runs krijgt en er ook nog een zware vis tussendoor pakt...

Snap je?
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-09-2005 15:05

Rene
De vraag ging een beetje over het water waar Marijn viste! Dit is een water dat zeer druk bevist wordt op de plekken die makkelijk bereikbaar zijn. Daar wordt dus al jaren heel veel voer te water gelaten, veel vissen (ik noem deze altijd de grote talludschool) hebben daar hun natuurlijke voedselplek van gemaakt. Dit zijn de vissen die daar ook heel veel gehaakt en ook heel veel verspeeld worden. Deze school zit al jaren in een visuele circel en de bekken van deze school wordt elk jaar slechter. Door die verslechtering van de bekken zijn de vissen nog meer overgeleverd aan het aas van de vissers omdat ze door misvorming niet hun bek op de normale wijze kunnen gebruiken! En worden nog meer gevangen en dat is wel meer als twee keer per jaar Marijn! dus worden die nog slechter. Het zelfde geld (alleen in de warme maanden) voor alle bruggen.
Maar de vraag gaat over rig's Ik vind het vreemd Rene dat jij schrijft dat je met een klauwhaakje minder lossers hebt op deze plas. Mijn ervaring zegt juist dat een haak met een rechte punt nog enigsinds houvast vind in een bek die misvormt is. Wat ik bedoel is dat een klauwhaakje goed zal werken bij een bek waar de lippen nog zichtbaar zijn en een verdikking vormen. Bij een bek die door het vele vangen en verspelen geen lippen meer heeft maar een weefsel dat doet denken aan dat van een graskarper zal een klauwhaakje door de naar binnenstaande punt over de bek heenglijden en vluchtig een stukje vlees meepakken. Hierdoor is de kans op leen losschieter groot. Een rechte punt zal daar integen eerder vleespakken in het harde gedeelte en geeft volgens mij een betere fundering.

Douwe
Natuurlijk zou ik liever hebben dat het niet zo was, maar er zit een aantal mooie vissen die niet tot die grote school behoren en daar zit ik achteraan en net als ik al eerder zei vang ik juist op de door mij beviste stekken een hoop gave vissen. Had dat niet het geval geweest dan had ik er ook niet meer willen zitten. Echter dan heb ik wel een probleem want tot in een grote straal om Amsterdam (misschien wel 100 km) zit je met (de plassen) de zelfde situatie, overbeviste wateren en kapotte bekken. Of je moet kiezen voor het vissen op minder grote karpers dan kan je in een paar kanalen aan de gang of op het ijselmeer. Waar natuurlijk wel een uitschieter tot de mogelijheden behoord!

Helaas voel ik me zelf een beetje verantwoordelijk voor de drukte die dit jaar wel erg is toegenomen. Al mijn artikelen van de laatste jaren gingen natuurlijk over mijn thuiswater en iedereen weet nu wel zo een beetje waar ik vis en dat was goed te zien. Het nare was wel dat de meeste precies het tegenovergestelde deden wat ik schreef. Dus werd er dit jaar voor het eerst sinds jaren lekker veel nachtgevist op stekken die ik normaal niet eens in de zomer overdag durf te bevissen. Dat is helaas het nadeel van publiseren ze lezen het verhaal niet maar kijken waar de foto's genomen zijn. Ik kan dat heel goed zien uit mijn raam, hoe vaak ik dit jaar niet een stelletje karpervissers van buitenaf op de brug heb zien stoppen en wijzen naar de plek waar ik de manvisfoto's nam is ongelovenlijk. Heb daarom bewust na mijn laatste artikel niet meer geschreven om de druk een beetje van het water af te krijgen.

Gr Piet
peter andrae

13-09-2005 16:06

Te laat Piet ben ik bang voor maar als je er geen artiekelen over had geschreven dan had het nog net zo snel gegaan je weet zelf ook wel dat er in hengelsportzaken en onder karpervissers veel over wateren en vissen word gepraat,en je moet het zo zien als jij het niet had gedaan dan was er wel iemand anders geweest,er was trouwens al veel bekend over de plas voor er echt een ware stormloop op ontstond,dat ik bij jan in de winkel kwam werd er al over gesproken en dat is toch wel een tijdje geleden was zelfs een dieptekaart aanwezig wat ik nog weet :wink:.


Veel karpervissers nemen alles van een ander over zonder er bij na te denken dat het op een ander water wel eens heel anders werkt,al neem ik alleen het uitroeien op een water waar jij je huisje hebt gehad had ik maar nooit uitgeroeit dacht ik later nu achtervolgt mij dat nog weleens het werd normaal om zelfs op het breedste gedeelte naar de overkant te roeien.

Maar okay het ging over rigs ten eerste even over die spinnerrig heel leuk maar die haakt overal in de karperbek denk niet dat dit een gunstig iets is,ik test op een ander bekend water en kreeg veel losschieters misschien wel juist omdat er veel papegaaien zwemmen er valt niks te haken de helft is al weg dus van grip en houvast is geen spraken dit viel mij op de plas ook op,ik vis nu met een rig van 20 cm lang matriaal green hornet 25 lb gestript en voorzien van een no escape hook size6 1mm krimkousje erover en de hair aan een rvs ringetje die ik voorzie van een paar 15 mm bollie,s hier vang ik nog het beste op en ook goed gehaakt.

Ook een standaard onderlijn zonder poespas vangt nog vis,denk juist omdat al die toeters en bellen er niet aan zitten :wink:,een bestand wat zo intensief word bevist gaat vroeg of laat naar de klote,obstaksel vissen en dan in je tent gaan liggen dat vraagt om problemen maar men doet tegenwoordig alles voor een karper het kan niet gek genoeg zijn.


Ja zeg ik Marijn ze doen alles voor een vis wanhoopsvissers heet dat bij mij,laatst werd er een fotoalbum tevoorschijn getoverd of ik even wou kijken :lol:plaatjes van zware vissen doen mij niks ik vis om een hele andere reden in vissen vind ik mijn rust zal ik maar zeggen en ik moet niks hoef mensen niet mijn fotoalbums onder de neus te houden,als ik die ook nog allemaal mee moet nemen in de auto kan ik mijn visspullen wel thuis laten :wink:.



mvg peter.
peter andrae

13-09-2005 16:11

:wink: wel mooie vissen trouwens,maar dat is ook zo een cult je buurman lastig vallen of het al wat is en met wat je zit te vissen of je al lang zit,zucht dat zijn nou van die dingen die ik niet doe of ben ik nou een buitenbeentje 8).

Zien jullie nou het gaat over rigs en ik zit weer over van alles en nog wat te lullen :oops: kan er niks aan doen het gebeurt mij gewoon.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-09-2005 16:29

Peter,

Ik vegreef je...

Ik heb een heerlijke sessie gahd, we hadden mooi weer en ik zat perfect, maar om een serievissen te vangen was ghet afgelopen week gewoonweg klote.
Geen wind en overdag max windkracht 3, savonds viel hij weg en konden we genieten van een mooie zonsondergang.

Veel uren naar het water gekeken, op zoek naar springers, maar ook springende vissen lieten zich niet spotten.

Dan maar met de verrekijker de rest begluren...

Opes... een bootje gaat naar het eiland toe, met een lijn in de hand...
Ik maar afvragen waariom hij zijn lood niet loslaat...
Ja, in het midden van het eiland wordt het aasje gedropt, zeker 300 meter gevaren...
En dan ook nog een rig bij de palen van het zwembad leggen en lekker slapen...
Dat zijn idd wanhoopsvissers.

Toen wij gingen vissen wist ik van tevoren dat het moeilijk werd om een visje te vangen, het is uiteindelijk gelukt en ik had een paar erg mooie vissen gevangen.
Ik kon ook mijn tent op een obstakelstek neerzetten en daar wel mijn runs krijgen, maar de helft verspelen, lijkt me niet de bedoeling.

Zelfs doordeweeks, buiten de vkantieperiode om zaten er 13 vissers aan het water, echt belachelijk veel.
In het weekend waren ze niet te tellen en zat alles weer vol.
Ook al had Piet er niet over gepubliceerd... Het was er toch druk geworden, het is nu eenmaal niet het best bewaarde geheim in Nederland, en dat hoeft ook niet.

Nog wat leuks:
Er gaan 2 gasten ergens vissen, en die vallen met de neus in de boter.
In een dag tijd een serie vissen waar je stijl van achterover slaat.
De volgende dag... Helemaal ingebouwd en geblokt door andere vsisers die 'gehoord' hadden dat er goed gevangen werd, ook dat is de plas...
De verhalen gaan erg snel, te snel!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

13-09-2005 23:47

Beste Piet,


Ik durf te stellen dat de reden waarom jij (veel)minder losschieters hebt dan de meeste andere vissers op je thuiswater de volgende is:

Doordat jouw vis/voertaktiek cq stekkeuze erg afwijkt van die van andere vissers op desbetreffend water,denk ik dat jij te maken hebt met vissen die om meerdere redenen(welek jij welicht zelf ook in kunt vullen) het aas/voer anders benaderen/oppakken waardoor jij je vissen simpelweg anders haakt.

Kun jij je hier in vinden of vindt je het klinkklare onzin ?

Was die "Chinese champagne" overigens om je mooie "foreign catches" te vieren :D

Mvrgr Dennis
PS ik wacht nog steeds met smart op een bepaald peebeetje van je :wink:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-09-2005 23:55

Dennis
Ik kan mij daar wel in vinden maar vorig jaar viste ik bijna altijd met een single hookbait en toen had ik ook niet veel lossers. Natuurlijk kies ik goed de plek waar ik mijn boot neerleg zodat ik recht boven de vis kom tijdens de aanbeet. Ik zal er maar weer niet te ver op ingaan anders geef ik volgens bepaalde mensen weer teveel weg en komt er een boot invasie op het water.
Ja het was om het te vieren, het was heerlijk om weer eens zo goed te vangen op een water in Frankrijk. Of zeg ik nu al weer teveel!!
Gr Piet
peter andrae

14-09-2005 05:52

Wel lullig voor die jongens vang je lekker krijg je dat weer maar okay dat is niet alleen op de plas Marijn :wink:.

De plas is idd in binnen en buitenland bekend daarom snap ik soms die geheimschrijverij niet maar daar ga ik verders niet op in dat is weer een ander verhaal.


mvg peter.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

14-09-2005 08:31

Ik wil nog even aanhalen... Dat Rini groothuis en Luc de B. beide aangeven in hun boeken, dat klauwhaken sneller vlees pakken maar minder snel vullen. Terwijl rechte haken minder snel vlees pakken maar wel sneller vullen.

Overigens geef ik ook alleen maar een constatering weer. Ik heb toen niet gevist met een rechte haak en misschien had dat nog beter gewerkt. Het punt waar het mij om ging is dat een grotere haak wel de vissen op de kant bracht en een kleinere haak gewoonweg niet of minstens heel veel minder.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-09-2005 08:56

René
Je haalt er nu twee namen bij die al lang niet meer vissen en volgens mij dus geen relevante informatie kunnen geven over het huidige karpervissen. Neem alleen maar het feit van de misvormde bekken, denk je dat R Groothuis dat ooit heeft meegemaakt? En ik weet zeker dat een haak met rechte punt bij een bek die door het vele vangen verhard is geraakt eerder prikt dan een klauwhaak met een punt die naar binnen is gericht! Dat is mijn ervaring
Piet
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 09:14

Piet,

Niet alle klauwhaken hebben een naar binnen gerichte punt toch?
De haak die Rene en ik gebruiken heeft dat in ieder geval niet.

Je gaf aan dat je met een maatje 8 en maatje 10 vist...
Hoe kunnen deze kleine haken de vissen goed haken??
Vissen met geheel gave bekken zullen er prima mee worden gehaakt, dat begrijp ik, maar vissen met gehavende beklken?
De haak draait dan toch vaak naar de hoek toe, en als ze juist daar een hoekje missen in de bek, draait de haak toch in het luchtledige?
Met een groetere haak zal eze dan wel vlees pakken.

Is het ook niet zo wat Dennis aangaf dat jij op geheel andere vissen vist omdat je met de boot die stekken bereikt waar de kantvissers niet kunnen komen?

De taludvissen zoals jij ze noemt zullen meer zijn gevangen en dus meer gehavende bekken dan de vissen die jij momenteel belaagd.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-09-2005 09:38

Marijn
Was het maar waar dat ik altijd op andere plekken kon vissen! Natuurlijk kies ik graag voor een stek ver weg van de kantvissers maar vaak genoeg pak een kant waar de wind op staat ook al kan iedereen daar terecht. Dus vang ik ook de vissen die andere vangen. De door mij gebruikte onderlijn is niet langer dan 10 cm en zorgt ervoor dat de haak al prikt bij het opzuigen.

Een echte klauwhaak heeft volgens mij altijd een iets naar binnenstaande punt en is ook iets gezet.
Op de zwaar beviste wateren (en dus ook daar met helaas kapotte bekken) in Engeland vissen de locals daar allemaal met een lange haak om verder te prikken. Dat is dan in een al verhart gedeelte en daar kan die haak volgens mij al niet zo veel kwaad meer. Het is wel van belang dat je ten eerste een lange hair gebruikt (min 2 cm tussen de haakbocht) en een zachte hengel. Marijn ik vis inderdaad met heel kleine haakje met een lange hair en zoals ik al eerder schreef heb ik maar heeel weinig losschieters en moet ik toch vaak zwaar drillen! Dit jaar heb ik door mijn visserij qua voeren te veranderen nog meer zware vissen gevangen dan vorig jaar ( en ik vis er nu alweer vier weken niet en blijf er verlopig nog wel even weg) en jij heb mijn lezing vorig jaar gezien dus weet je wel over hoeveel ik praat. Allemaal veilig geland met een klein haakje ook op regulieren stekken. Ik denk dat het ligt aan de combinatie zeer korte rig, klein langstelig haakje en een lange hair. Ik haak de vissen bijna altijd in de onderlip een cm of twee vanaf de lippen en dat is weer dat harde gedeelte.
Waar ik vis komen wel degelijk ook de kantvissers je schrijft dat zelf gisteren dat je vissers naar de overkant zag varen om daar 300 meter uit de kant hun lijnen te zien neerleggen. Dus zo speciaal zijn de stekken die ik bevis niet meer.
Piet
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

14-09-2005 09:55

Piet,

Je zal mij geen 300 meter zien varen hoor om een lijntje bij het eiland te leggen, dat vind ik gekkenwerk!

Ik wacht wel eventjes totfadat ik met een bootje deze stekken kan bevissen...

Je gebruikt een voor mij afwijkende rig, erg klein.
Ik heb mijn rig ook wel zo kort gevist, maar dan icm met een pop-up.
De inhakingen waren inderdaad perfect op zo'n korte rig, maar ik dacht dat dat ook kwam vanwege de andere manier van azen op een pop-up ipv een bodem bait.

Ik zal de volgende keer mijn onderlijn eens aanpassen zoals jij zegt, en bekijken hoe de vissen worden gehaakt.

Groet,

Marijn