Hoe pak ik ze


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

01-09-2005 00:01

Met de hitte van afgelopen dagen hebben de vissen op mijn plek de bodem wel bekeken en komen naar boven toe. Nu dacht ik vanmiddag slim te zijn, en zelf een oppervlakte constructie in elkaar te prutsen. Dit resulteerde in een doorgesneden-popup met daartussen een stukje waterproof-foam (of zoiets). Ook bij de wartel een stukje van dit foam gemonteerd zodat ik een drijvende onderlijn had. Zo gezegt zo gedaan en ingeworpen. Het duurde een kwartier en toen kwam er een karper op de boillie af, en met een aantal mooie golven liet hij me blijken toch liever niet in dit aasje te happen. Nu heb ik het volgende probleem: De vissen zitten meerendeel in het midden van de plas, dus had ik een pva netje met stenen erin gebruikt om vanmiddag zo ver mogelijk uit de kant te komen, maar hoe kan ik de presentatie van het aas beter maken, en daarmee doel ik op de onderlijn. Wat kan ik het beste gebruiken om aan de oppervlakte met bijvoorbeeld een pop-up, of bosje drijvende tijgernoten, eventueel een taaie broodkost te vissen zonder dat de vissen de lijn snel in de gaten krijgen...
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-09-2005 01:52

Geen makkelijke Arjan!


Flurocarbonlijn is uit den boze omdat deze zinkt maar toch "onzichtbaar" is, eigenlijk de meest logische greep om zo'n lijntje in te zetten.
Toch adviseer ik je om een nylon transparante nylonlijn te gebruiken. Zorg dat je lijn en haak zo min mogelijk opvallen......Een speciale oppervlakte dobber biedt uitkomst. Vis dus je montage zo min mogelijk in het water, hier bedoel ik mee dat je je lijn vanaf je dobber naar de haak vrij lang(1 meter ongeveer) houdt omdat de dobber een eindje is verwijdert vanaf de haak.

Voor de rest is het een zo klein mogelijke haak met een rechte punt(die dus snel haakt) en een lijn die niet zinkt zoals de meeste nylon lijnen. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
peter andrae

01-09-2005 02:33

Arjen je kan ook proberen deze vissen met hondenbrokken naar de kant te lokken ik noem hondenbrokken omdat die enig sinds nog weg te schieten zijn je zal zien dat je de vissen hiermee onder het kantje lokt,wil je drijvend uit de kant dan zou ik een penhengel nemen met een drijvende lijn en een flotercontroller.

Ik vis altijd zo dat ik een hengel op mijn rodpot leg en deze schuin met de top omhoog laat steken ik zet het achterdeel vast met elastiek anders ben ik mijn hengel kwijt,Ik zet hier een onderlijn aan met een rechtstelige haak mt 6 en monteer een wartel deze doe ik vervolgens aan de hoofdlijn,dus eigenlijk heb ik een afstandsysteem maar dan zonder lood.

Wat ik nu doe is langzaam mijn haakje met hair waar ik de brokje,s op heb gedaan laten zakken en ik zorg dat mijn lijn niet het water raakt maar wel de hondebrokje,s en de haak zet je slip zo los dat er een zelfhaakings systeem ontstaat hij moet losje,s staan anders ben je alles kwijt :wink:,vervolgens zet je de beetverklikker aan,meestal gooi ik er nog een paar brokje,s bij het is de kunst ze onder de kant te krijgen je zult ook zien dat als je er meerdere karpers op hebt,de volgende run niet lang op zich laat wachten ze vinden het gewoon lekker :D .


Het is op de wateren waar ik zit te vissen zo dat er veel dressuur heerst en een ieder die drijvend vist zit met zijn lijn op het water te vissen en zit zelf ook nog eens vlak langs het water dit zijn voor de karper al 2 storende factors,en met deze opstelling ben je daar vanaf en zul je zeker vis vangen,ik gebruik dit altijd in de donkere uren en veel karper komt onder de kant vooral in de nacht er is nog een voordeel maar dat merk je wel aan je vangsten.


mvg peter.
peter andrae

01-09-2005 02:55

Als de watertemperatuur hoog is blijf je de lijn invetten ik zou je dan een gevlochten lijn aanbevelen die drijft dit scheelt je een hoop gekloot en neem van mij maar aan dat je daar goed op vangt en het ik heb geen schadelijke effecten waargenomen bij de karpers.

Transparant :lol: maakt niks uit Koen zien ze evengoed als je nou echt zo wil vissen lees mijn bovenstaande verhaal dan zien ze het niet en op dressuurwater een killer ze hangen zonder dat ze begrijpen wat er is gebeurt sommige bleven zich nog even tegoed doen aan de brokje,s voor ze het doorhadden dat ze al gehaakt waren,en het grote deel ging er vandoor met een fluiter die de beetverklikkerboys doet watertanden je begrijpt dat je echt je hengel moet vastzetten anders hoor je allleen maar piepp plop :wink: .

Arjen nog een manier is een buldo met wartellood en een stukje gevlochten lijn met haak knoop een onderlijn van ongeveer 50 tot 60 cm alleen gebruik nu geen hair maar doe 2 brokje,s rechtstreeks op de haak,gooi in en zet nu je lijn onder spanning zodat je rechtstreeks contact heb met de buldo ook met dit systeem hangt de karper zich op.

neem wel een buldo waar je via een rubbertje je wartel in kunt trekken fox heeft die in zijn assortiment.

en ook weer met de katapult wat hondebrokje,s bijvoeren wel oppassen met eenden he 8) anders ben je niet aan het vissen maar aan het vliegeren :wink:.

mvg peter.
peter andrae

01-09-2005 02:59

:o die bovenste zin klopt niet helemaal dat,het,moet er even tussenuit.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

03-09-2005 12:15

Bedankt voor jullie hulp. In de hengelsportzaak vertelde men mij dat ik ook kan proberen om een wartellood los aan de lijn te doen en dan het zaakje ingooien. Dan de popup naar het loodtrekken en vervolgens later vieren totdat het aas boven komt. Dat is op zich ook een fraaie oplossen, dat weet ik contstant waar mijn aas zich bevind, en kan ik bijvoorbeeld een drijvende onderlijn gaan gebruiken voor een natuurlijke presentatie. Ik ga het zodra het weer warm weer is gewoon proberen, en jullie horen 't wel of ik succes heb geboekt.

Aad
Ik zet mijn huupie in
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

06-11-2005 18:19

arjen,
Wat je omschrijft is zig-rig vissen.
Het nadeel is wel dat de kleine pop-up meestal te weinig drijvermogen heeft om aan de oppervlakte te komen (helemaal als je op afstand vist).
Probeer eens een drennan sub float (of iets dergelijks) te monteren voor extra drijfvermogen. dan weetje tenminste zeker dat je pop-up altijd bovenkomt (ik betwijvel trouwens of je die kan zien, als je ver uit de kant vist :) ) Gewoon eerst je lood op de hoofdlijn schuiven, gevolgd door een rubbere kraal en daarna zo'n sub float. Aan het uiteinde monteer je een wartel of ringetje met ong. een meter nylon lijn (fluorcarbon kan in dit geval) en een haak(maatje 8 of 10) + pop-up of foam gesoaked in een flavour ( of iets anders met een groot drijfvermogen). Kan je zo'n sub float niet krijgen, dan gebruik je maar een snoekdobber (inline). Schilder em dan donkergroen of donkerbruin dan valt ie ook wat minder op.

suc6, rob
Gebruikersavatar
Dave Martens
Berichten: 28
Lid geworden op: 27-07-2005 18:59
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-11-2005 18:09

1 ½ mtr gras sprietjes op je lijn doen gras sprietjes die naar elkaar toe draaien en dus ook een beetje over elkaar heen vallen en heb je dus een rondje daar doorheen
suc6

voor volgend jaar denk ik
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

10-11-2005 20:53

dave,
nu nog een keer alleen dan in normaal nederlands 8) :wink:
ik snap er geen biet van. Graag uitleg...

mvg rob
Plaats reactie