Running rigs...


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-07-2005 23:17

Dat zal afhankelijk zijn van het loodgewicht en de evt tube etc, maar het zal je praktisch nooit gebeuren toch?
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

21-07-2005 23:26

mitsz van der kamp schreef:Dat zal afhankelijk zijn van het loodgewicht en de evt tube etc, maar het zal je praktisch nooit gebeuren toch?


Ja dat is dus hetgene dat ik mij afvraag, omdat ik vroeger (3-4 jaar terug) meemaakte met schuivende loodsystemen (zonder stop, maar niet de running rig van nu wel hetzelfde idee) dat ik soms blijkbaar zonder piep een run (zakker heb gehad) omdat ik erachter kwam dat m'n rig ineens vele meters naar links/rechts en veel dichter bij m'n hengel lagen, zonder vis eraan natuurlijk die de haak (door gebrek aan druk?) zo kon lossen.

Nu zit ik weer eraan te denken om met de running rig te gaan vissen met slappe lijnen, alleen als de zakkers waar ik regelmatig mee te maken heb niet geregistreerd worden wil ik dit natuurlijk niet gaan gebruiken. Hierbij komt het ook nog dat ik vaak met licht lood moet vissen wegens een modderige bodem.


Mvg, Koen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-07-2005 23:42

Benny van de Werfhorst schreef:
Tot slot: Gebruik voor deze visserij, gewoon een stukje aluminiumfolie als
waker. Trekt de lijn namelijk niet weer opspanning, zodat je je hoofdlijn
lekker slap kunt laten liggen.

groetjes Benny


Koen,

Zie quote!

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-07-2005 09:43

Maar blijkbaar vissen jullie ze dus totaal anders dan ik heb gedaan de laaste sessies.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

22-07-2005 19:16

Ik snap een aantal dingen niet.. Op de site van korda doen ze een stukje 'tube' over de wartel van het lood bij de running Rig, waarom? Het lijkt mij alleen maar voordeling als de wartel kan roteren hij het gebruik aangezien je dan de 'hoek' waaronder je vist kunt vergroten bij het lood... Ik ga het gebruiken, maar wel met wat zwaarder lood, minimaal 120 gram....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-07-2005 19:34

Joris,

Die tube gebruiken ze om het geheel wat netter af te werken. Doordat het zo ook minder kan draaien en bewegen zal het ook wat stabieler zijn tijdens de worp en kan er bovendien minder snel de onderlijn achter blijven hangen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

22-07-2005 20:37

Hoi,

Is die runningrig nu werkelijk de rig die moet zorgen voor die minimale weerstand die we willen bereiken? Volgens mij werkt dit systeem in slechts enkele gevallen, bijvoorbeeld bij het kort onder de kant vissen.
Ik heb geen idee waarom de mensen dit systeem op grotere afstanden vissen maar volgens mij is de weerstandloosheid van het systeem weg zodra er op redelijke afstanden(40-50meter +) wordt gevist. Waarom, ooit gedacht aan de weerstand van een slappe lijn die over de bodem loopt. Door het gewicht van de lijn zal deze naar de bodem zakken en daardoor voor een te hoge weerstand zorgen. Deze lijnweerstand zal natuurlijk afhankelijk zijn van de bodemgesteldheid.
Ik heb dit systeem meerdere malen getest en nooit heb ik een positief verschil kunnen merken in de vangsten. Wel in de snelheid van de runs, deze waren bijna bijna altijd hard wat voor mij nog maar eens een bevestiging was dat het systeem enkel werkt op korte afstanden..

Succes,

Martin
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

01-08-2005 16:38

Ik slinger de topic nog maar eens omhoog.. aangezien ik nergens de running-rigs kan kopen hier in de buurt.. Kan ze wel kopen, maar dan moet ik 5 euro verzendkosten betalen :S... Terwijl het gewoon in een enveloppe kan met 35 ct. postzegel :cry:
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

01-08-2005 19:14

Joris,

die shockbeads van Korda zijn in Oldenzaal wel verkrijgbaar, de winkel weet je dan vast wel te vinden :)

Alleen ben ik nog steeds op zoek naar de tube die over de wartel kan worden geschoven... :-?

Mvg Patrick
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

02-08-2005 03:25

Ik zoek eigenlijk naar het geheel.. Alles in 1 x... Moeten ook te koop zijn, alleen sommige zaken stellen me weer teleur.. Op hun internet site wel 'verkrijgbaar' maar als je het ZELF komt halen is het niet mogelijk :cry:

Iig bedankt voor de tip, helaas ben ik niet in het bezit van een auto om naar oldenzaal te rijden aangezien het 'gezag' niet aanwezig is en de 'wagen' dus in de Ardennen staat :P
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

06-08-2005 11:34

Ik heb al jaren met los lood gevist, nu is het net of het is weer wat nieuws onder de zon.
Sinds 1992 viste ik zo en geb dit to nu veel gedaan, op kanalen en daar waar nodig gebruik ik vast lood systemen.

Betere beetregistratie is een pluspunt maar de karper haken die zeer voorzichtig aast lukt vrij aardig met deze systemen.

Ik vis er mee onder de kant en tot 90 meter, verder uit de kant heb je idd meer weerstand (probeer de haak onder water maar eens op te nemen en u niet te laten haken) maar nog altijd minder dan met een vast lood.
Haken doet het zeker.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed