krimpkous in heet water ! (idee , of juist niet !? )


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-08-2005 18:44

Sorry hoor, Mark.

Mag ik dan verwijzen naar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoom

plus

http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatie

:D

Vloeibaar water is inderdaad taalkundig niet helemaal juist, maar het ging mij slechts erom aan te geven dat er een gasvorm en vloeistofvorm van water is. Zodat stoom in de volksmond eigenlijk gecondenseerde nevel is en niet de gasvorm van water die ook stoom heet. Maar wat Einstein daarmee te maken heeft? Deze had wat op te merken over de relatie tussen warmte en gewicht. Of Boyle? Die beschreef de relatie tussen druk en volume.

Laat die jongens dus maar rusten. Want in principe is jouw verhaal ook niet correct. Condensatie is een proces wat door afkoeling als vanzelf gaat en waarbij wel degelijk warmte vrijkomt, zoals Chris terecht beweert. Maar of je daar wat van merkt op de plastic tube die slecht warmte geleidt tussen al die condens is de vraag.

Dus condenseren kost geen energie maar levert die. Dit in tegenstelling tot verdampen waar je energie in moet stoppen. Je zegt het zelf al. Bij condenseren gaat het gas naar een lagere energietoestand. Die extra energie van de hogere toestand zal ergens naartoe moeten.

Bij hogere druk verhoog je slechts het kookpunt van water. Dus het gas dient wel degelijk extra verhit te worden bij turbines. En gas verhitten boven de temperatuur waarbij de vloeistof kookt behoort zeker tot de mogelijkheden.

Nou, wel weer genoeg overbelichting met betrekking tot het krimpen krimpkous. Laten we er een punt achter zetten. In gecondenseerde waterdamp of kokend water zal de temperatuur nagenoeg hetzelfde zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

01-08-2005 23:12

ik doe het met stoom, want op deze wijze kan ik de krimpkous vormen hoe ik het wil....
Chris Gabriele

01-08-2005 23:43

of een krimpkous beter krimpt met stoom of heet water, daar heb ik mij niet in verdiept.
boeidt mij op zich niet zo, maar dat als stoom neerslaat, het condens op dat moment hoger is dan 100 graden weet ik zeker.

ps.koken is verdampen door de gehele vloeistof heen...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-08-2005 23:45

maakt toch helemaal geen r**t uit?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-08-2005 06:28

Kees Schreef
.


Nou vooruit dan maar (zonder punt die hed jij al gezet :P )

M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

02-08-2005 07:18

Ik heb het geprobeerd, maar het water hoeft niet eens te koken voor dat het krimpt! maakt toch helemaal geen enen reetje uit hoe je het doed? krimpen is krimpen, en heet water vind ik makkelijker duszz
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
tinus cyprinus

02-08-2005 21:42

ik heb zelf de ervaring dat sommige onderlijnen zolas bijvoorbeeld merlin en super nova van kryston iets opkrimpen en dat is jammer want je krijgt het nooit meer goed. oppassen dus, anders kun je weer van voor af aan beginnen
Gebruikersavatar
steef zenden
Berichten: 376
Lid geworden op: 29-03-2005 13:48
Locatie: westland

03-08-2005 15:26

ik heb slechte ervaring er mee als ik de krimpkous in kokend water doe als ik met een stiffyrig bezig ben...
Dan breek de stiffyrig sneller
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-08-2005 18:43

Allemaal niks van gemerkt? :-?

Stiffs voor combi-rigs maak ik van nylon van minstens 60/100e en de verbinding van het lusje werk ik af met krimpkous in water dat net van de kook af is. Kan me niet voorstellen dat dit de verbinding zodanig verzwakt dat het breuk tot gevolg heeft.

Super Nova is mijn standaard braid. Dat gaat op dezelfde manier ook prima bij line aligners van krimpkous.

Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-08-2005 19:24

Chris Gabriele schreef:als stoom neerslaat, het condens op dat moment hoger is dan 100 graden weet ik zeker.


Nieuwe natuurkundige wet... :o :D
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...