snijdende haak


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-07-2005 22:55

Sinds kort ben ik eens gaan expirimenteren met andere rigs en heb eens rigjes geknoopt zoals je ze de laatste tijd veel ziet;

12cm gevochten materiaal (PB armabraid 25lb) Ashima c887 maat 8 en dan zo'n stukje transparante krimpkous in een bochtje gebogen.

Knotless knot met vrij lange doorgeknoopte hair.

Nou viste ik vandaag deze rig icm met een Korda leadclip en een 4oz lood aan m'n kanthengel en ving er zowaar een vis op, een mooie spiegel van 14,1 kilo.

Hardstikke leuk natuurlijk maar toen ik de vis wilde onthaken werd ik minder blij.
De haak was echt gaan snijden en er hing zelfs een stukje van de onderlip los! :cry:

Ik moet toegeven dat ik wel vrij stug gedrilt heb vanwege wat rommel onder de kant maar daarintegen zijn mijn hengels absoluut geen poken en ik vis gewoon met nylon, geen dynema.
Ook gaf de vis erg veel strijd.

Mijn vraag is, zijn er meer mensen die dezelfde ervaring hebben met deze haak/rig?

Ik wil 'm nog 1 keer proberen, heb ik dan weer zoiets, gaan deze haken resoluut de prullenbak in. :evil:

Normaal vis ik altijd met klauwhaakjes en heb ik dit nooit, echt nooit.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

17-07-2005 00:35

Mss lag het ook wel aan de vis? Was de bek al deels uitgescheurd? Ik zou het nog 1 x proberen, dan weer mis, direct wegdonderen die rotzooi!
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

17-07-2005 00:51

Ik ben het met Joris eens,het kan ook gewoon toeval zijn geweest en is het een keer en nooit meer.

mvg.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-07-2005 08:23

Het ligt zeker niet aan de haak.
Het zal een combinatie van factoren zijn.
Kanthengel, korte lijn?
4 oz, stevige hengel?
Stug moeten drillen, slip dicht en hangen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-07-2005 11:23

Joris Kroes schreef:Mss lag het ook wel aan de vis? Was de bek al deels uitgescheurd? Ik zou het nog 1 x proberen, dan weer mis, direct wegdonderen die rotzooi!


Denk het niet, de wond zag er vers uit en zat in het verlengde van waar mijn haak zat. :(


Douwe Bijlsma schreef:Het ligt zeker niet aan de haak.
Het zal een combinatie van factoren zijn.
Kanthengel, korte lijn?
4 oz, stevige hengel?
Stug moeten drillen, slip dicht en hangen?


Zo'n 25meter uitstaande lijn maar ik heb redelijk kort onder de top de vis afgedrilt omdat ik er naartoe ben gelopen.

Stevige hengel, niet echt, Harrison 2 1/2 lb met zeer soepele top enne nee, niet slip dicht en hakken in het zand maar wel zo dat ik de vis bij een paar paaltjes weg moest proberen te houden.

De vis was wel beresterk en hield het een flinke tijd vol, iedere keer kwam ie aan de oppervlakte en dook dan weer de diepte in, misschien dat dat er iets mee te maken had?

Ik wil dit iig geen 2e keer meemaken, niet dat ik niet denk dat het nagenoeg helemaal zal genezen maar ik was er toch wel een beetje ontdaan over.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-07-2005 11:37

Eus, het ligt niet aan de haak.
Het zal liggen aan zachte bekken van de vissen en de stevige dril kort onder de top.
Probeer de volgende keer de antiretour eraf te zetten zo kun je de vis op de "engelse" manier onder controle houden de vis hoeft dan niet door de slip te trekken.
2 1/2 lbs lijkt dan misschien niet zwaar maar is het wel op korte afstand.
Wil de vis naar beneden en het kan draai dan de slinger terug, je houdt dan controle maar de vis krijgt ruimte zonder tegen de slip te vechten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-07-2005 11:50

Zachte bekken hebben de vissen over het algemeen ook al niet op het KK.
De methode die je bedoeld ken ik wel, dat zou misschien weleens een oplossing kunnen zijn.
De hevige klappen van de vis worden op die manier idd wel beter opgevangen.

Zou het gebogen stukje krimpkous of het zware lood er voor iets kunnen tussen zitten?

Voorlopig houd ik het dan maar op de stevige dril hoewel die absoluut niet "bruut " was.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Rudi van Vliet

17-07-2005 18:33

Ik heb dit probleem dus ook .... de laatste tijd vis ik met penetrators weerloos maatje 6.
Onderlijn van 35 lb fluor van PB.
Hair dracon.
Hengels 2,5 lb
slip supersoepel.

Toch elke keer weer haak ik de vis in de zijkant van de bek.
Heb ook al een combirig geprobeerd.

Elke keer zet ik de slip superslap en toch uitgescheurde bekken.

Kan iemand me aub helpen.
Ik vind het zo zielig.
Is trouwens op 1 meertje .. had het anders niet.

Kan het misschien zijn dat ik een grotere haak moet gebruiken voor meer vlees te pakken?
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

17-07-2005 20:56

probeer eens een combirig met een klauwhaak,

heb je geen last meer van snijdende haken...


en als je in de onderlip wil haken kan je ook je rig inkorten dat wil ook wel is helpen.
Rudi van Vliet

17-07-2005 22:52

[quote="Mark v Jaarsveld"]probeer eens een combirig met een klauwhaak,

heb je geen last meer van snijdende haken...


en als je in de onderlip wil haken kan je ook je rig inkorten dat wil ook wel is helpen.[/quote]

Mijn rig is 10 cm kort.
De haak die ik gebruik is toch een soort van klauwhaak?
Penetrators zijn voor wat ik weet klauwhaakjes.
Of zijn de meningen daar verschillend over.
:roll:
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

17-07-2005 23:39

rudi,

om meer vlees te pakken zeggen ze dat je een kleinere haak moet nemen. In verhouding met de haak is de haak dan beter gevuld.
Dus in verhouding neemt een kleinere haak meer vlees.
gesnapt?

Jeroen
Rudi van Vliet

17-07-2005 23:45

[quote="Jeroen Van der Meeren"]rudi,

om meer vlees te pakken zeggen ze dat je een kleinere haak moet nemen. In verhouding met de haak is de haak dan beter gevuld.
Dus in verhouding neemt een kleinere haak meer vlees.
gesnapt?

Jeroen[/quote]

jeps... in verhouding wel.. maar om grip te krijgen moet je dan toch groter gaan .. de verhouding maakt dan toch niets uit>? Het gaat om druk per CM2 toch?
Lex Essers
Berichten: 18
Lid geworden op: 19-08-2005 22:04
Locatie: hippolytushoef

01-09-2005 22:18

Eus
Ik ben het met Douwe eens dat een 2,5lbs hengel(ook al heeft ie een zachte top) gewoon te zwaar voor onder de kant is.
Er wordt altijd geadvieseerd wanneer je een vist haakt onder de kant of veraf met hengels vanaf 1,5lbs wanneer deze onder de kant komen om je slip losser te zetten.
Dit zijn artikelen door verschillende auteurs al op papier gezet.
Lex Essers
Berichten: 18
Lid geworden op: 19-08-2005 22:04
Locatie: hippolytushoef

01-09-2005 22:19

Eus
Ik ben het met Douwe eens dat een 2,5lbs hengel(ook al heeft ie een zachte top) gewoon te zwaar voor onder de kant is.
Er wordt altijd geadvieseerd wanneer je een vist haakt onder de kant of veraf met hengels vanaf 1,5lbs wanneer deze onder de kant komen om je slip losser te zetten.
Dit zijn artikelen door verschillende auteurs al op papier gezet.
Nick Troisfontaine
Berichten: 3
Lid geworden op: 11-09-2005 14:48
Locatie: Dronten

25-09-2005 19:11

ik geloof ook heilig in klauw haken vis er nu al tijdje mee nog nooit gescheurde bek
ik ben opzoek naar nieuwe wateren waar niet al te moeilijk 1 vis kan worden gevangen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-09-2005 19:15

Eus,

Ik vis met precies dezelfde rig als jij, alleen ik vis hem langer. Ik heb werkelijk nooit meer karpers met een beschadigde bek, sinds ik deze rig zo vis. 12 cm vind ik persoonlijk wel erg kort. Waarom dan geen bungee-rig vissen, dan is de rig kort, maar rekt nog wat uit. Misschien scheelt die verlenging al! En inderdaad, misschien heb je gewoon net eens pech gehad.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

25-09-2005 19:20

Rudi, zeker niet grijpen naar een grotere haak, maakt niets uit! Probleem kan zelfs veel groter worden!

En nog iets over klauwhaken, ik was eerst ook volledig pro-klauwhaken. Maar sinds ik de rig vis, zoals die van Eus met een Impact Predator hook (precies zelfde model als de Ashima C887) en iets langer qua lengte, heb ik ook nooit meer lossers en scheurwonden, alhoewel ik dat weleens had met klauwhaken. Ligt er ook aan hoe het een en ander gecombineerd wordt!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Plaats reactie