welke haak ?


joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

08-07-2005 13:00

de haak is zelfs een keer uitgebogen door een grote kopvoorn wat kan ik hier fout aan doen? Vis gewoon met nylon en dril de vis altijd rustig.
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

08-07-2005 21:34

dan weet ik het ook niet meer :roll:

heb er nog nooit 1 krom getrokken
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-07-2005 23:17

Ik zou zeggen gebruik gewoon die Ashima c887, wat kan jou het rotten als ie na 1 vis bot is?

Wat is een vis je waard?

Persoonlijk zou ik liever 10 haken moeten vervangen en 1 vis vangen dan 1 vis verspelen door een haak die openplooit.

Nederlanders gierig? muhahahaha :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-07-2005 03:37

misschien bot alleen al door binnendraaien?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-07-2005 08:36

Dat zou dan toch met iedere haak zo moeten zijn?

In dat geval-- andere stek zoeken of stek van af een ander stuk oever bevissen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

15-07-2005 08:45

heb 2 maanden geleden de ashima c887 haken gekocht en ben er zeer tevreden mee. en stap voorlopig ook niet over op anderen.

van het snel bot worden heb ik weinig last. op groot water vervang ik hem toch per vis. op een knollentuin wil ik er wel 3 a 4 mee vangen voordat ik hem te bot vind.

voor mij zijn het super haken. nog nooit een losschieter op gehad..
Gebruikersavatar
Lesley Mulder
Berichten: 127
Lid geworden op: 31-01-2005 09:16
Locatie: Houten

15-07-2005 11:29

en als die snel bot word gebruik je toch een wetsteen voor de haakpunt :wink:
Met Vriendelijke Groet,

Lesley.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-07-2005 13:41

Remko Oude Elferink schreef:voor mij zijn het super haken. nog nooit een losschieter op gehad..


Pas op met dat soort uitspraken hè! :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Rudi van Vliet

17-07-2005 19:08

penetrators... oersterk en superhaak
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

17-08-2005 19:17

Heren,

Ik vis zelf vaak, tot bijna altijd tegen obstakels aan, dit zijn mijn favo stekken. Maar in de hengel hangen? Dat kost mij dus wél vissen in tegenstelling tot haken. Gewoon niet al te veel maar toch redelijke druk zetten. Ik ben zelf nogal huiverig met het druk zetten, maar wees dus niet bang om iets minder druk te zetten dan je gewend bent. Met een goede en beetje stugge hengel moet het sturen van de vis ook mogelijk zijn. Ik gebruik overigens of de FOX 3B haken of de KORDA Extra Strong ofzo :) alleen in haakmaat 6 of zelfs 8. Met uitbuigende haken nooit problemen gehad, tenminste, op het breken van 1 haak in mijn gehele vistijd van nu al weer 2 jaar :oops: :roll: na! Maar dat kwam omdat dit een zeer goedkope haak was en de dril vooral onder de kant plaats vond, vanwege de obstakels. Na dit voorval heb ik altijd de FOX of KORDA haken, en hierbij neem ik liever de KORDA omdat deze punten veel en veel minder snel slijten! Ik heb wel redelijk soepele hengels, deze buigen redelijk door als de vis weg wil van de kant, en eventueel gewoon even een beetje lijn geven, maar natuurlijk niet te veel! Je kunt ook proberen me de vis een eindje te gaan lopen...gewoon langs de kant lopen en de hengel bij het water houden :wink: :) :D

Succes! :roll:
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
frens de brabander
Berichten: 29
Lid geworden op: 18-08-2005 10:27

18-08-2005 10:53

de PB bridgebeater is een wereld haak die absoluut niet uitbuigd en ook goed haakt. Ik weet een aantal bekende vissers die deze haak uitsluitend gebruiken. maatje 4 is echt top
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

18-08-2005 11:20

Klaas van den Herik schreef:misschien bot alleen al door binnendraaien?


Hardwater, Klaas :wink:

De Ashima887 ook besteld en toen ik bij dew inkelier de haakjes uit het zaakje haalde, was meer dan de helft niet goed vanwege openstaande oogjes...!

Nu, zoals reeds gezegd, de vlijmscherpe Kensaki-haken.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

19-08-2005 17:56

Ik gebruik op dit moment vooral de Korda Wide Gapes, maatje 8 en dan de weerhaakloze versie, echt een haak die vlijmscherp is (en vooral ook blijft) en zelfs terwijl deze haak geen weerhaak heeft is mijn losschietings/verspelingspercentage lager dan met alle andere haken die ik heb gehad zoals bijvoorbeeld enkele haken van fox waarbij ik te vaak verbuigingen had...

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Maruk Hermsen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-08-2005 14:25
Locatie: Den Haag

19-08-2005 18:59

Luc Vandenbrande schreef:Hoi

Zit een beetje met de handen in het haar, want ik verspeel momenteel meer vis dan mij lief is. Momenteel vis ik op een stek vlak tegen de struiken, ongeveer 1 m diep met een vrij harde kiezel laag. Wanneer ik een run krijg is het mijn eerste zorg om de vis uit de struiken te houden. Hierbij heb ik al menige vis verspeeld omdat de haak gewoon open buigt.
Volgende merken en types heb ik reeds gebruikt.
ashima C-887 mt 6 : dikdradig, snel bot.
ESP raptor mt 6 : mooie lichte haak, plooide jammer genoeg open
Drennan boilie hook mt 4 : scherpe klauwhaak, plooide jammer genoeg open
Korde longshank mt 6 : plooide jammer genoeg open.

Dus ik weet het niet meer, welke haak kan ik best gebruiken ? ik zoek eigenlijk een scherpe en zeer sterke haak, om in de eerste fase van de dril de vis geen meter lijn te laten nemen.

Groeten Luc

Vis je wel op karper?

Ik heb in 12 jaar voor zover ik me kan herinneren nog geen uitgebogen haak gehad, alleen een paar keer gebroken.
Met welke haak je het best kunt vissen kan ik je niet zeggen, wel dat je volgens mij beter niet met een zogenaamde pop up hook kunt vissen, mits die hol is. Die is wel meer dan eens gebroken.
Zowiezo. Onder de brug van Avignon...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-08-2005 19:02

Ik knijp al jaren de nweerhaak plat en bemerk dat ik MINDER karpers verspeel . De wondjes door inhaking minder groot .

gr Harnold
Gebruikersavatar
rowdy overbeek bloem
Berichten: 76
Lid geworden op: 16-06-2005 22:12
Locatie: zevenaar(omg.arnhem)
Contacteer:

20-08-2005 13:31

Jeroen Hof op't schreef:Pikhaak???

Nee probeer ééns een Gamakatsu superhook maatje 4 of 6!!

Die staan erom bekend heel sterk te zijn en verschrikkelijk scherp. Ik bevis ze niet voor niks al een aantal jaren!!!


dit zijn zeker super haken .. ik gebruik ze ook en zo scherp als een fileer mes en blijven ook mooi scherp
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-08-2005 22:36

Harnold Kikkert schreef:
Klaas van den Herik schreef:misschien bot alleen al door binnendraaien?


Hardwater, Klaas :wink:

De Ashima887 ook besteld en toen ik bij dew inkelier de haakjes uit het zaakje haalde, was meer dan de helft niet goed vanwege openstaande oogjes...!

Nu, zoals reeds gezegd, de vlijmscherpe Kensaki-haken.

gr Harnold


Die kensaki's hebben mij een paar vissen gekost. Te korte punt als ik ze zo bekijk, de punten zijn bij dezelfde maat ruim 3 mm korter dan bij een vergelijkbare gamakatsu. Kan natuurlijk zijn dat ik een slecht pakje heb ofzo, maar had niet gedacht dat die te korte punten tegenwoordig nog zouden voorkomen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

20-08-2005 23:19

Harnold,

volgens mij heeft Aart het in een andere topic ook al aangehaald; op sommige Engelse wateren is het verboden om weerhaakloos te vissen. Ze stellen aldaar dat een haak zonder weerhaak meer "wrikt" in de bek, dan een haak mét weerhaak.

Nu jij,

groet,
Stefan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

21-08-2005 13:37

Stefan Slechten schreef:Harnold,

volgens mij heeft Aart het in een andere topic ook al aangehaald; op sommige Engelse wateren is het verboden om weerhaakloos te vissen. Ze stellen aldaar dat een haak zonder weerhaak meer "wrikt" in de bek, dan een haak mét weerhaak.

Nu jij,

groet,
Stefan


Ik heb het idd gelezen:

welnu, als de punt in het vlees van de karper prikt met weerhaak dan zal dat meer karpervlees opzij moeten zetten om binnen te dringen, dus een ruimere opening.Volgens mij gaat doordat er een (grotere)wond in de bek zit kan nu juist dat weerhaakje meer bewegen en zo steeds , wanneer de karper zijn kop schudt, gaan wrikken(lees het vlees beschadigen) dus dat weerhaakje "snijdt" ahw steeds een klein stukje vlees weg.Wat voor grotere wonden zorgt.
Dit heb je m.i. totaal niet met een haakje zonder weerhaak.
Voorbeeld , 2 maand geleden heb ik vergeten om mijn weerhaakje plat te knijpen en ving een mooie spiegel met de bek aan het bloeden, het was overigens op de vecht waar ik mijn hardste en langste run ooit heb gehad.
Dit heb ik nooit(gehad) zonder weerhaakje.
Toeval, denk het niet...
Hoe minder weerstand hoe beter is mijn motto.

Wat te denken van de volgende: je snijdt makkelijker met een mes dan met een bijl...voorzetje ...


Volgende !

gr Harnold
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-08-2005 00:04

Harnold,

Er zit een behoorlijk verschil tussen weerhaak plat knijpen, of volledig
weerhaakloos... :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
pascal huijnen
Berichten: 71
Lid geworden op: 04-07-2005 23:26
Locatie: Den Helder
Contacteer:

22-08-2005 01:22

idd benny , de verschillen zijn bijna net zo groot als tussen weerhaak / weerhaakloos.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

22-08-2005 08:59

Benny van de Werfhorst schreef:Harnold,

Er zit een behoorlijk verschil tussen weerhaak plat knijpen, of volledig
weerhaakloos... :wink:

groetjes Benny


Als ik de weerhaak plat knijp is de handeling van mij zó geweest dat de weerhaak niet meer aan de haak zit.
Er zit nog een hele kleine verdikking die met het blote oog bijna niet is te zien.Dus in deze mag je van weerhaakloos spreken omdat er geen weerhaak meer is.
Dus om het woord, behoorlijk, in deze te gebruiken vind ik wat overdreven.Wat overblijft, nadat de weerhaak eraf is gehaald, is mooi rond zonder kartels,net als de steel van de haak, wat de bek verder dan ook niet beschadigd.
Mijn haak is dus volledig weerhaakloos!

gr Harnold
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2005 16:30

Harnold,

Ik ben van mening, dat je beter de weerhaak plat (net wat jij doet) kunt
knijpen, dan geheel weerhaakloos vissen!
Natuurlijk heb je bij het plat knijpen ook geen weerhaak meer, maar dat
kleine over gebleven verdikking, zorgt er volgens mij voor dat je haak
niet zo snel gaat snijden; in tegenstelling tot een volledig weerhaakloze
haak.
Ik vis dus met plat geknepen weerhaak, alleen bij plompen of wier ge-
bruik ik haken met een microbarb.

groetjes Benny
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

23-08-2005 17:46

Dé overeenkomst met de gebruikte boilie, materiaal en dus de toegepaste haak is dat ik er alle vertrouwen in moet hebben.
Gebroken en uitgebogen haken zijn ook al mij ten deel gevallen en hoe dat kan weet Joost..éh joost mag 't weten. :o
Ik dril stevig maar vang ook extreem groot :wink: :oops: :) :lol: :D

De haak die mij meer dan een jaar al veel vertouwen geeft is de Kensaki 3010.
Ik modificeer de weerhaak niet omdat ik merk dat een haak die blijft zitten juist minder schade in de bek maakt. De discussie over wel of niet modificeren gaat nog wel ff door denk ik maar is ook afhankelijk van het type haak en je dril. Voor deze Kensaki is het beter van niet op "mijn" manier.
De haakpunt is ideaal voor mijn visserij (lees rig, loodgewicht, karperbek e.d.)
Ik dril alles vanuit een boot, sla dan niet aan, pak a.s.a.p. de hengel en jump in de boot. Door voldoende druk die toeneemt als de afstand tot de vis kleiner wordt verspeel ik weinig. Ik gebruik een savety leadclip met zwaar gewicht (> 120 gr.) De inhaking is hierdoor voldoende om de punt met weerhaak in te laten dringen.
Kensaki dus....tot de volgede serie lossers :evil: :evil:
dan zien we wel weer :wink:
Rob
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

23-08-2005 18:04

Ik gebruik haken van Pb size 4.
Nog niks op gevangen.
komt omdat ik deze hele vakantie nog niet echt heb gevist,
Maar daar komt verandering in:D.