rig


Plaats reactie
dave deswijzen
Berichten: 20
Lid geworden op: 25-12-2004 18:26
Locatie: limburg
Contacteer:

31-05-2005 20:07

Beste karpervissers,
Kunnen jullie mij misschien helpen met mijn rig.

Ik vis sinds dit jaar met een combi rig.
beschrijving rig:
- lijn fox insider(25 lb)
- haak maat 8 korda wide gabe
- lengte tussen de 12 en 20 cm
- shrink tube 3,5 cm
- hair lengte ongeveer 1, 5 a 2 cm(afstand tussen haakbocht en bolie)
- bolie 18 of 20 mm

De coating laat ik zitten tot 1 cm boven de krimpkous( scharnier effect)
Ik bevestig de onderlijn middels een leus aan de wartel.
Ik buig de krimpkous zoals bij een trigger onderlijn

naar mijn idee is het best een goede onderlijn, omdat je toch een soort combinatie hebt van een stiff rig en een soepel rig
Ik heb nu een paar vragen:
1)hoe lang moet ik de hair maken?(afstand tussen haakbocht en bolie)
2) hoe lang moet de onderlijn zijn?
3) opmerkingen of aanmerkingen over de rig?


Ik heb soms het gevoel dat ik te ingewikkeld bezig ben en dat ik de ondelijn een stuk eenvoudiger moet maken. hoe denken jullie daar over?

Ik weet dat ik een hoop aan jullie vraag, maar zou het leuk vinden als ik geholpen wordt

alvast bedankt

gr dave
Gebruikersavatar
Gwenael De Wulf
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-02-2005 14:50
Locatie: De panne, belgie

31-05-2005 23:01

Ik vis mijn hair altijd 1.5-2cm tussen bol en haak zo voorkom ik lossers. Mijn standaard lengte is alijd 20cm, dit ook aangezien welke bodem het is :wink:
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

01-06-2005 22:47

Hey Dave,

is een perfecte onderlijn, ik gebruik deze voornamelijk als ik met een pop-up vis en daarom strip ik wat meer af van de coating. Maak de onderlijn dan ongeveer 18-20 cm. De hair maak ik rond de 3 cm, soms maak ik er een D-rigje van (pop-up dicht tegen de haaksteel)
Heeft mij al heel wat mooie vissen opgeleverd.

grs Jordi

ps. Zeg je moeder dat het me spijt dat ik haar riem ben vergeten, t warme weer was me naar de kop gestegen. Zal er zaterdag zeker aan denken...
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

02-06-2005 23:43

Niks mis met die onderlijn, ik zou de hair niet te kort maken, zeker niet als je met wat groter aas vist icm met een relatief kleine haak. Maar ik ben sowieso al een voorstander van langere hairs, dus minstens 2 centimeter tussen aas en het punt waar de hair de haak verlaat.

Krimpkous is mijns inziens niet noodzakelijk, mocht je echter (een) fout gehaakte vis(sen) vangen, dan kan de krimpkous ervoor zorgen dat de haak beter in de onderlip prikt, zie ook De Favoriete Rig van Bart v/d Hurk.

Succes.

Edo Beltman
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

03-06-2005 10:47

Heb net een hele set geknoopt met diverse lengtes (hair en rig), en nu aan het testen.

Dus kan er nog niet veel over zeggen, ben benieuwd wat andere zeggen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-06-2005 10:59

In 90% van mijn visserij gebruik ik dergelijke onderlijnen, veelal van Green Hornet, Jelly Wire of de Fox lijn.

De onderlijnlengte is per water verschillend....

Op een waterr waar stevig gevist wordt, maak ik mijn onderlijn hooguit 10-12 cm, en de ruimte tussen boilie en haak is 1,5 cm (18 mm boilies).
Op open water, zoals kanalen met een lichte stroming maak ik de onderlijn 20 cm en wordt de hair tussen boilie en haak 2 cm, dit omdat de vis toch van een wat grotere afstand van de bodem aast.

Op afgesloten water met een harde bodem wordt de lengte 15 cm en de hair tussen de 1.5-2 cm.

De krimpkous maak ik niet zo lang, hooguit 2 cm. Deze kan je genoeg buigen (gebruik een krimpkous die wel stijf is) voor de goede inhaking.

Op zich is je onderlijn zoals je hem beschrijft goed, ik zie er weinig rare dingen aan.
De cm die je overhoudt vanaf je krimpkous is goed...

Ik zou gewoon lekker gaan vissen en uiteindelijk merk je wel wat voor kleine aanpassing je rig beter doet inhaken.

Als ik deze lijn gebruik als pop-up, dan maak ikhem overigens 6-7 cm, lekker kort.
Het is ruiken en hangen!
Plaats reactie