Losse piepjes; andere rig?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

25-04-2005 19:13

Afgelopen zaterdag ben ik 6 uurtjes wezen vissen op de middag en avond. De vis was vrij actief maar ondanks dat en voorvoeren ving ik niet veel. Wat ik wel had was dat ik tijdens de aasperiodes wat losse piepjes keer met tussenpozen van 15 min. Ook was de vis vollop aan het azen op mijn stek wat ik kon zien aan de bellenplakaten. Vorig jaar had ik ook al last van dit soort losse piepjes van de optonic.

Ik heb wel al eens de sliding ring rig geprobeerd en ook het verlengen van de hair maar dit hielpt toch niet echt veel. Nou leek mij de bananenrig wel een goede keus. Na wat lezen ontdekte ik ook de overgelode rig(whity pool rig) die verschillend bleek te zijn van de bananenrig.

Nou was mijn vraag wat zijn nou precies de verschillen tussen die rigs en wat voor effecten hebben ze? Welke kan ik dan beter kiezen volgens jullie of liggen die piepjes helemaal niet aan mijn rig ? Wat wel opmerkelijk is dat de karpers die ik vang op dit water altijd een volle run geven en er dus wel sprake is van een schrikeffect. Wel zijn het niet de grootste karpers die ik vang en misschien dat juist de grotere karpers die mij te slim af zijn.

Overigens vis ik met gewone boillies(geen pop-ups dus) en de zoekfunctie heb ik ook al geprobeerd maar dat brengt me toch niet echt op het rechte pad...

Mvg,
Henny
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

25-04-2005 19:38

Je kunt natuurlijk allerlei rigs uitproberen, maar ik zou het eerst eens proberen met hele korte onderlijnen en zwaar lood. Ik weet niet met hoe zwaar lood je nu zat te vissen, maar probeer eens zwaarder lood en dat dus in combinatie met een onderlijntje van 10 cm.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

25-04-2005 19:46

Idd, als ze goed azen en het lukt niet kan dit zeker goed werken.
Gewoon een 250 grams lood en een korte onderlijn. De rest gaat (vrijwel) vanzelf. :P
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

25-04-2005 19:54

Korte bliepen wijzen erop dat de vis inderdaad je aas opneemt maar dit toch ongestoord weer kan uitspuwen.

Een kortere ondelijn.
Zwaarder Lood.
Bungy - rig
Gebogen Ligne Aligner
Langere hair ( haak kan dan deftig draaien )

of idd banana en consoorten.

Maar ik zou idd ook eerst beginnen met een korter onderlijntje.

grtz peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

25-04-2005 19:56

250 gram niet beetje erg veel? Sowieso kunnen me hengels dat niet aan. Krotere onderlijn kan ik wel proberen aangezien ik met vrij lange onderlijnen vis(ca 25 cm)maar of dit helpt weet ik nog zo zeker niet want de piepjes bewijzen wel dat het lood verplaats wordt aangezien ik met leadclips van korda vis en het lood dus vast zit :-?
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

25-04-2005 20:00

probeer eens een run rig ??
Kun je alles duidelijk volgen op swinger.
Eventueel in combinatie met gevlochten lijn.

Vis ook op een water waar een run rig meer "opbrengt" dan een vast lood systeem.

grtz peeke.

PS: in één van de karpermagazines ( karper/beet ) staat uitgebreid het run rig systeem van danny fairbrass, ik gebruik deze ook, en het werkt perfect.

grtz peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-04-2005 20:01

250 gram lood? met wat voor hengel wil je die wegzetten?
Is het niet verstandiger, voor je zo,n antwoord geeft, eerst te vragen op wat voor afstand hij zit te vissen??

Onderlijn lengte tussen de 12 en de 15 cm en gewoon lood gebruiken wat je normaal kunt wegzetten.

Losse piepjes, zet je waker eerst eens zwaarder en stel je pieper, indien mogelijk, minder gevoelig af.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

25-04-2005 20:08

hier een vb van een run rig.

grtz peeke

Afbeelding

Afbeelding
Greets Gino
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

25-04-2005 20:45

gino , kunt ge dan niet evengoed met een langere onderlijn vissen ? Of slaat ge al aan voordat het lood de 2e stopper bereikt heeft en zich dus nog niet zelf "gebolt" heeft ?
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

25-04-2005 20:46

Bedankt voor de reacties mensen. Ik zal het een en ander gaan proberen dit weekend en volgende week.
Maar nog 1 vraagje Douwe waarom moet ik de beetmelder en waker zwaarder afstellen als de aanbeten al zo voorzichtig zijn. Dan merk ik toch helemaal niks van de aanbeten? Of moet dit net zo als de bedoeling van zwaarder lood ervoor zorgen dat de vis zich beter prikt?
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

25-04-2005 21:00

Wouter, een langere onderlijn is geen oplossing tov de beetregistratie he, het eindigd eveneens bij vast lood en pas vanaf dat dit lood wordt verplaatst heb je prikking enerzijds bij de vis, een tuut op je beetmelder anderzijds.
Bij een run rig trekt de vis de lijn door het lood, geen weerstand, enkel het gewicht van je swinger/hanger, op moeilijk water, deze waker liefst zo "licht" mogelijk te houden, hoe minder weerstand, hoe beter >>>> remember het zilverpapiertje bij de oude goden Rini Groothuis, LDB etc

Ik wacht bijna nooit op de run bij een runrig, maar tik al reeds aan wanneer ik mijn waker rustig zie stijgen, ik weet dan dat de vis het aas nog steeds in zen bek heeft.

grtz peeke
Greets Gino
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-04-2005 21:01

Zwaar lood en kortere onderlijnen.Eventueel ook nog scherpere haken met een rechte steel.

En het haakaas uitbalanceren met bijv. wat foam doet ook al wonderen.

De eerste sessie dit jaar had ik veel loze piepjes.
Toen ik mijn rig echter veranderde van 25 naar 15 cm (28/00 nylon) en wat foam tussen de maiskorrels (2 op een hair van 1 cm tussen haakbocht en aas... hair van 12/00 nylon) deed om het langzaamzinken te maken ging het wat beter.
20 brasems in korte tijd.

Daar waren die piepjes dus van.... :D
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

25-04-2005 21:22

Douwe Bijlsma schreef:
Losse piepjes, zet je waker eerst eens zwaarder en stel je pieper, indien mogelijk, minder gevoelig af.

Douwe


Waarom? je wil toch weten wat er onder water gebeurt. Als je de pieper minder gevoelig afstelt, dan merk je dus helemaal niet dat je lood een klein stukje wordt verplaatst. Ik zou je pieper wel zo zacht mogelijk (wel hoorbaar uiteraard) afstellen. Elke keer harde piepen kan de vis misschien afschrikken.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

25-04-2005 22:02

Ik heb dit ook wel eens gehad op een water.. Even later heb ik onderlijn verandert en ving ik steeds zeelt!!! Rig weer verandert, nog steeds piepjes, maar toch ving ik de karpers :P
jannick werckx
Berichten: 257
Lid geworden op: 02-11-2003 01:00
Locatie: Neerpelt

25-04-2005 23:26

Als de vis er wel degelijk aan het azen was konnen de piepjes ook veroorzaakt worden door lijnzwemmers, daar heeft blijkbaar nog niemand bij stilgestaan ? of juist wel, en denk ik er niet goed bij na omdat er een goede reden voor is dat het zeker geen lijnzwemmers kunnen zijn ... :lol:
ik zou het gewoon met een combi-rig proberen van zo'n 20cm met een gebogen krimpkousje van zo'n 3-4cm en een hair van zo'n 4-5cm , werkt perfect bij mij, ook op moeilijkere wateren!
en die bananarig, pas ermee op als er obstakels in het water liggen, altyd aan de veiligheid van de vis denken want die rig spuwt de karper niet zomaar uit als hij er eenmaal aan vasthangt, en je moest maar eens lijnbreuk krijgen :roll: .

greetz,
jannick
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-04-2005 00:11

Losse piepjes en dan je waker zwaarder zetten.
Je pieper zachter zetten heeft al helemaal geen invloed, de kans dat het dier die piep hoort is uiterst miniem.
De pieper zachter zetten zodat je de omgeving niet laat meegenieten is een sociale instelling.
Je pieper iets minder gevoelig instelen daarintegen vangt veel op van die loze piepjes.
Komen er een paar achter elkaar haal dan maar in, de kans op een brasem is dan heeeeellllllllllllllllllllll groot.
De losse piepjes worden veroorzaakt door iets wat druk zet op je lijn, kan een vis zijn kan ook de druk/trek zijn van het water wat op je lijn staat.
Iemand die met een gevlochten lijn vist heeft er dan ook eerder last van dan iemand die met mono vist.
Door de waker zwaarder te zetten wordt die druk opgevangen, als een vis zich meld merk je het heus wel.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-04-2005 00:40

Douwe,
toch kunnen die brasems volle runs produceren, spreek uit ervaring :D
was wel een beste slijmjurk trouwens.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

26-04-2005 09:50

Probeer anders eens een korte onderlijn, in combinatie met een lange, soepele hair (zoals al erder aangehaald).
Bijvoorbeeld een 20 mm boilie op een 60 mm lange hair.
Dit wil ook wel eens voor verassende resultaten zorgen.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-04-2005 11:03

peter postema schreef:Douwe,
toch kunnen die brasems volle runs produceren, spreek uit ervaring :D
was wel een beste slijmjurk trouwens.

groet,
Peter


Brasems vangen is voor mij geen probleem. 120 gram lood wordt vrij eenvoudig op sleeptouw genomen!!!

Veel piepjes wordt vaak door andere vis dan karper veroorzaakt.
Het ligt m.i. aan het feit dat veel karpervissers met mais voeren en daar veel witvisjes op afkomen.
Als je nu een met ee toploodje van 30 gram oid een meter of 2 a 3 achter je lood vist en de lijn over de bodem loopt , heb je dan nog piepjes.
Zo ja , SLAAN.
Zo nee, dan was het witvis... :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

26-04-2005 13:10

Inderdaad, wat Harnold zegt kan wel eens waar zijn.
Je hebt ook van die 'flying backleads'. Dit zijn kleine loodjes (ovale vorm), welke een centraal gat in de lengte hebben. Deze schijf je achter je hele montage op de lijn (hoofdlijn). Tijdens de worp schuift dit loodje naar achteren, zodat de laatste meters lijn gestrekt over de bodem lopen.

Ik gebruik deze manier ook naar volle tevredenheid. Ik heb lange, gestroomlijnde loodjes van 25 gram, welke de nylon hoofdlijn goed tegen de bodem houden. Pas alleen wel heel erg op als je met een voorlsag vist, want meestal gaan deze loodjes niet over de voorslagknoop. Als je ze dan per se wil gebruiken, dan moet je het gat groter maken.

Misschien kan je hier eens aan denken.

mvg Denny

P.S. Bij mij in de buurt kosten deze loodjes nog geen 9 cent per stuk. 8)
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

27-04-2005 18:23

Douwe Bijlsma schreef:
Je pieper zachter zetten heeft al helemaal geen invloed, de kans dat het dier die piep hoort is uiterst miniem.
Douwe


Hoe weet jij dat de kans miniem is dat de karper de piepjes kan horen? Een minieme kans impliceert dat er toch een kans bestaat dat de karper de piepjes hoort (en ze wellicht in verband brengt met gevaar.) Het zachter zetten van de pieper verkleint de kans dat de karper het hoort en heeft dus wel invloed.
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

27-04-2005 19:11

Tja theoretisch kan je gelijk hebben maar voor mijn gevoel zal een karper niet snel bang worden van het geluid van een pieper lijkt me. Er zijn toch ook zat vogels die hoge geluiden maken, gaan ze daar dan ook gelijk bang voor worden? Lijkt me niet... sowieso veminderd de sterkte van de geluidstrillingen in het water best wel. Bij voetstappen ed is dat anders natuurlijk.
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Plaats reactie