line angler bij stiff rigs ?


dave van lent
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2005 18:59
Locatie: lith

06-02-2005 18:46

ik ben van meening dat je met een normale haak ( dus niet speciaal voor stiff rigs ) geen line angler nodig hebt . wie gaat met mij de dicusie aan ?
Een dag niet gevist is een dag niet geleeft
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

06-02-2005 18:51

:o ???
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

06-02-2005 18:59

Is goed.

We hebben een discussie.

Je hebt bij een stiff rig inderdaad geen line aligner nodig











:lol:
dave van lent
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2005 18:59
Locatie: lith

06-02-2005 21:19

mooi zo Eric .

ik heb hier ook al gehoord dat klauwhaken niet geweldig zijn voor stiff rigs .
ik denk dat de klauwhaak gewoon het beste model haak is maar dat is mijn ervaring . mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de wide gape's van korda maat 8 en 10.
wat zijn jouw voorkeuren
Een dag niet gevist is een dag niet geleeft
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-02-2005 11:18

Op het moment dat je een lineangler bij een stiffrig gaat maken, word de haakpunt afgeschermt, en daardoor de kans om te prikken een heel stuk kleiner .
Wil je dan toch een lineangler gebruiken ? maak dan een schanierpuntje in je stiffrig zo'n 2 a 3 cm onder de haak d.m.v een klein stukje (max 1 cm) gevlochten lijn te verbinden aan allebei de stukjes flou carbon

Korda widegape mt. 8 absoluut !
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-02-2005 16:29

Ben het er niet mee eens, sorry...
Ik heb te vaak gehad dat een haak op een stiffrig gewoonweg niet goed vlees pakt omdat hij niet goed kan draaien. Als je op de jusite manier een stukje krimpkous op een haak doet, dan draait de haak wel de bek in.

Persoonlijk gebruik ik liever een combi van stiff materiaal en gevlochten lijn.
dave van lent
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2005 18:59
Locatie: lith

07-02-2005 16:40

ben ik ook wel met je eens maar ga mijn gebruikelijke rig van korda iq en gevlochten onderlijn nu vervangen voor green hornet ,want ik knoop me ziek met zo'n onderlijn en vind de knopen niet betouwbaar . toch heb ik ook zeker vertrouwen in een voledige stijve onderlijn .
Een dag niet gevist is een dag niet geleeft
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-02-2005 16:42

Tuurlijk werkt een stukje krimpkous op een stuk stiff matriaal wel,als je het juist doet werkt het zelfs prima.
Ik neem bijv een stukje iq 25 of 15 lb,en een nash fang x haak maatje 8,of voor om de haak groter te maken,een hayabusa h1 maat 6.
Doe daar de handpalm test maar eens mee,je zal zien dat ie perfect indraaid,en dus bij de karper direct vlees pakt.

Greetz danny
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-02-2005 16:58

Handpalmtest ? dat is dus echt groot gelul sorry dat ik het zeg, maar op je handpalm testen heeft dus totaal geen nut, owjawel het heeft wel nut, zoveel dat jij vertrouwen erin hebt.
Maar je handpalm is geen karperbek, laat staan waterdruk, soortelijk gewicht onderwater, stroming, zuigen/blazen onderwater van een karper, enz enz enz.

Een klein stukje krimkous is geen probleem, maar we hadden het toch over een lineangler ? lineangler is geen kleinstukje krimpkous meer :wink:

Zolang je een klein stukje gebruikt en deze goed strak krimpt en flink naar beneden/binnen laat staan ben ik er zeker van overtuigd dat dit de prikkans verhoogd !

Maar zodra je echt een lineangler gaat gebruiken welke lang is, dan gaat dit de haakpunt in mijn ogen afschermen.

IQ 15 LB ? hiervan een rigknopen vind ik persoonlijk geen stiffrig, het materiaal is in mijn ogen niet dusdanig stijf dat je het een echte stiffrig kunt noemen, ja 25 lb en hoger dan word het wel stijf, maar ook erg dik en erg zwaar !
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-02-2005 17:22

Nou geloof mij,die handpalm test is voor mij dus danig betrouwbaar,dat ik als ik hem met succes gedaan heb,ik zeker weet dat mijn rig goed índraaid'!Maar ja,idereen zijn of haar mening;)

Dan het line angler,ik vat het extra indraaiende effect op,als LINE ANGLER.Zelf creeren dus.Maar nogmaals idreen zijn of haar mening!

Dan de 15 lb iq of soort gelijke hooklink matriaal zoals die van pb etc.
Dat noem ik zelf uiteraard een SEMI stiff rig,maar stiff blijft stiff en soepel blijft soepel.

Blijf zelf ook een erg grote fan,van de sufix heavy en super stiff combi matriaal.Gelijk waardig aan de geenhornet van pb en de mantis.


Greetz Danny Schaltin
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

07-02-2005 18:06

Handpalmtest, je kunt idd wel een beetje zien of de haak kan draaien, maar onderwater in de bek van de karper werkt het in veel gevallen toch anders, de boilie die als eerst richting de uitgang van de mond gaat (als je een soepele hair of elastiek gebruikt) bijvoorbeeld, waardoor het draaien kan worden belemmerd. Ik heb hier een groot aquarium waar ik dit mooi kan volgen. De haak draait tog niet altijd goed naar onder in de bek terwijl hij goed uit de hanpalmtest is gekomen. Hier kun je dan weer oplossingen voor zoeken, bijvoorbeeld een ringetje om de haaksteel waar de soepele hair aanzit.

Ikzelf zou niet zo snel een line angler bij een stiff-rig gebruiken, ik vis ook met een oude D-rig zoals die van pb, met een soepel tussen stukje, ongeveer 2 cm van de haak af. Deze rig draait meestal goed naar onder.
En of een line angler een positief of negatief resultaat heeft hangt ook van het type haak af, met een langstelige haak kan het wel, maar met een korte haak met een wijde boog zoals de korda wide gape zal ik niet zo snel een line angler gebruiken. Bij een rig met een soepele lijn of een combi-rig gebruik ik wel vaak een line angler om de inhaking en het draaien te verbeteren.
zo denk ik er over...
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-02-2005 18:13

line angler? :D
dave van lent
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2005 18:59
Locatie: lith

07-02-2005 19:41

ok ff een vraag .

ik hoorde dat en stukje krimpkous niet hetzelfde is als een line angler ? leg eens aub uit dan .
ik denk dat bij een bv korda wide gape maat 8 een 1cm verlengen met krimpkous gewoon goed is . moet toch zat zijn of niet ?( ik heb het hier ff over een soepele onderlijn dan he of het laatste stukje dan )
Een dag niet gevist is een dag niet geleeft
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-02-2005 21:51

Line angler, letterlijk een lijn-visser. Een visser die op zijn strepen staat?

Line aligner, verlenging van de haaksteel dmv stuk krinpkous/tube, om het indraaien van de haak te bevorderen.


Nou goed, mijn mening dan.

Lanstelige haken op stiffrig --> geen line aligner

Grote haken op stiffrig --> geen line aligner

Kleine haken op stiffrig, en vooral bij klauwhaken! (als je ze al wilt gebruiken) --> wel verlenging van de haaksteel, omdat er anders te weinig ruimte is door het afschermen van de haak door de onderlijn zelf. 1cm is voldoende.

Verder liever het matteriaal zelf als line aligner gebruiken. Dus 25lb+ amnesia o.i.d. en dan het materiaal in de juiste vorm strekken. Esp heeft hier goed materiaal voor, super stiff meen ik, correct me if i'm wrong.

Liefst een stiff met een line aligner vissen als een trigger rig. Kun je het voorstukje bij de haak maken van het esp materiaal, in de juiste vorm 'wrijven', en het achterste deel maken van stijve amnesia.

Inderdaad de terry hearn trigger rig.

De PB trigger rig van green hornet en krinpkous is ook geweldig, en het voorste deel is stijver. Iemand argumenten, op de zichtbaarheid na, welke van de twee nu 'beter' is volgens jou?

Ikzelf zou de green hornet variant verkiezen, maar ben benieuwd wat jullie zouden kiezen.

Gr. Erik
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-02-2005 09:14

^ ^ ^ ^ ^ ^

Dit bedoel ik :wink:
dave van lent
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2005 18:59
Locatie: lith

08-02-2005 17:39

ff iets anders .
ik vis graag met een d-rig aan een stijve onderlijn maar heb af en toe het idee dat het niet goed werkt , zou het komen doordat de boilie zo dicht op de haak zit en het stijve van de onderlijn ?

hoe denken jullie erover ?
Een dag niet gevist is een dag niet geleeft
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-02-2005 17:44

Dave,

Knoop bij je D-rig, de zinkende boilie niet strak tegen het rig-ringetje, maar
knoop aan het rig-ringetje een lange soepele hair. Laat tussen ringetje en
bovenkant boilie, 2 a 3cm ruimte.
Ik meende dat jij een klauwhaakje gebruikte bij stiffs...? Zou ik niet doen,
want door de stugheid van het stiff-materiaal kan een klauwhaak afketsen
in de bek (pakt dan weinig vlees). Normaal ben ik ook een klauwhaak fan,
maar niet bij stiffs! :wink:

groetjes Benny
dave van lent
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2005 18:59
Locatie: lith

12-02-2005 18:47

ok dus geen klauwhaak, ik heb nog wel een paar long shanks van korda. dat maar eens probeeren .

maar als ik aan het ringetje van mijn d-rig 1a2 cm hair maak dan is het effect van de d-rig toch ook weg , is er dan nog wel verschil met een gewone montage ?
Een dag niet gevist is een dag niet geleeft
dave van lent
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2005 18:59
Locatie: lith

16-02-2005 17:21

iemand nog wel iets nuttigs te melden op mijn vraag ?
Een dag niet gevist is een dag niet geleeft
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-02-2005 19:18

Dave,

Persoonlijk zou ik bij een stiff-rig geen longshank gebruiken...! Dit omdat een
longshank in combi met ECHT stiff-materiaal, ervoor zorgt dat de haak eer-
der kan gaan wrikken; dus lossers...
Een ideaal stiff-haakje vind ik de Nash Gata hook. Kortesteel, recht oog en
een mooie rechtepunt. Je moet dat stijve materiaal (dus de stiff) dus eigen-
lijk zien als een soort line-aligner....

groetjes Benny
bert cuypers
Berichten: 35
Lid geworden op: 25-12-2004 19:07
Locatie: Diepenbeek (Limburg België)

16-02-2005 19:30

dave van lent schreef :

ok dus geen klauwhaak, ik heb nog wel een paar long shanks van korda. dat maar eens probeeren .

maar als ik aan het ringetje van mijn d-rig 1a2 cm hair maak dan is het effect van de d-rig toch ook weg , is er dan nog wel verschil met een gewone montage ?

ja want je hair kan vrij bewegen over de lengte van de haaksteel wat bij een gewone hair niet het geval is...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-02-2005 22:48

Bert,

Precies!
Je bouwd als het ware extra bewegings ruimte voor de haak in. De soepele
hair laat de haak al onafhankelijk zijn van het aas, maar met die D-lus ver-
groot je dat nog weer.

groetjes Benny
dave van lent
Berichten: 32
Lid geworden op: 17-01-2005 18:59
Locatie: lith

24-02-2005 21:31

ok

wat is dan een goede haak met rechte punt en oog recht op de haak voor een stiff rig ?
Een dag niet gevist is een dag niet geleeft
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-02-2005 22:29

Dave,

Goed lezen! :D
De "Kevin Nash Gata hook".

groetjes Benny