Variant knooploze knoop


Plaats reactie
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

04-02-2005 13:03

Bij het toepassen van de knooploze knoop voor het bevestigen van haken heb ondervonden dat bij het strak trekken van de knoop de hair nogal graag wil wegdraaien richting haakpunt. Uiteraard kan men dit achteraf terug compenseren met een krimpkous, maar het blijft me storen. Oorzaak van dit scheeftrekken is uiteraard de laatste lus die van de onderste wikkeling terug naar het oog gaat. Deze ligt als het ware op de wikkelingen en trekt zo het geheel incl hair rond de haaksteel richting haakpunt. Bestaat er dan geen variant op deze knoop, waar men dit effect kan vermijden ??
Enige tijd geleden maakte ik deze opmerking tegen een oudere visser en deze liet mij een variant op de knooploze knoop zien. En ik moet zeggen dat deze knoop volgens mijn bescheiden mening de positie van de hair niet meer beïnvloed.
Ik zal hier even de knoop trachten te omschrijven.
1. je neemt een stuk onderlijn en knoopt er een lusje aan.
2. je neemt de haak met haakpunt naar beneden in je linker hand
3. nu steek je het vrije uiteinde van je onderlijn langs de bovenzijde van de haaksteel door het oog, richting haakpunt.
4. je maakt een grote lus rond de haak en de laatste cm van je onderlijn steek je terug via de bovenzijde van de haaksteel door het oog, richting haakpunt.
5. nu neem je dat deel van de lus waarmee je voor het eerst door het oog bent gegaan. het uiteinde van je onderlijn (1 cm ) steekt nog steeds door het oog.
6. je begint de wikkelingen te maken rond de steel vanaf het oog zo naar beneden. eenmaal tegenover de haakpunt gekomen stop je en trek je het uiteinde van je onderlijn (1 cm) aan. hou wel met je linkerhand goed de haak en de aangelegde lussen vast.
7. de grote lus spant nu aan de je trekt de wikkelingen mooi aan.
8. klaar is kees.

Wat is nu het verschil met de gewone knooploze knoop ? De eindlus ligt nu niet meer bovenop de windingen, maar eronder. Hij lijkt een beetje op de bledknoop, maar is het toch niet.

Mijn vraag ; kent iemand deze knoop ? gebruikt iemand deze al langer ?
misschien is het toch een verbetering op de zeer bekende knooploze knoop.


Groeten eric
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-02-2005 13:48

Of je houd de hair even onder spanning met de "oude" versie 8)

Voila probleem opgelost
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-02-2005 14:28

Erger nog : het maakt de inhaking beter wanneer de hair "naast"de haak ligt.Ik las ooit eens dat sommige vissers ervoeren dat het idd juist zou zijn en heb toen de aanpassing ook gemaakt, en had daadwerkelijk de indruk dat de inhaking beter was.(minder lossers)

gr H.K.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-02-2005 14:57

Naaldknoop, op zijn minst een variant.

http://www.nnvv.demon.nl/naaldkn.htm


Piet Vogel noemt de knoop binnenwaartse no knot

http://www.hsvonderons.nl/modules.php?n ... nt&sid=120

Denk dat de domhoff ook familie is.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

04-02-2005 15:21

Harnold gaat niet voor iedere haak op,maar juist voor gezette haken zoals bv de Fox serie2.
En dan is het belangrijk aan wat voor kant je het doet,overigens is het niet de hair maar juist de onderlijn die je door middel van de krimpkous aan de zijkant van de haak laat uitlopen de grote positieve factor wat btreft snelheid van inhaken(lees eerder haken).

Dit is trouwens niet in alle situatie de optimale weg,soms wil je juist dat de haak iets later pakt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-02-2005 15:40

Eric, ik vis deze knoop al enkele jaren, vaak maak ik er een d rig van of zet er een soepele hair op, ik knoop een stugge onderlijn nooit door tot een hair.
Perfecte sterke knoop die ook nog eens mooi oogt. 8)
Ik wikkel hem door tot tegenover de haakpunt.

Je moet het even in de vingers krijgen, met name hoe strak je de wikkelingen moet leggen i.v.m. het terugtrekken van de lus.
Als je te los wikkelt wordt het een zooitje.
Als je thuis je onderlijnen maakt is een vice een prachtig hulpmiddel.
Zeker als je van die kleine handjes hebt als ik heb.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Eric Schouteden
Berichten: 96
Lid geworden op: 11-01-2004 11:06
Locatie: Belgie

04-02-2005 16:45

Klaas, ik denk dat het i.d.d. die binnenwaartse no knot is.

Douwe, gelijk heb je, het is een mooie en nooit meer los komende knoop.

Met de hair langs de haak, tja als ik van het jaar weer wat losschieters heb zal ik het zo toch eens proberen

Thanks
Plaats reactie