snachts beter vast lood?


Plaats reactie
Levi Liauw
Berichten: 35
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00

31-07-2002 12:11

is het slimmer om als je nacht vist een vast lood systeem te gebruiken omdat als je slaapt het wat langer duurt voordat je bij je hengels bent (wakker worden tent uit etc.)

gr.
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

31-07-2002 15:35

Ik gebruik zelf altijd lood dat vast zit, maar zodra de lijn breekt, is het er zo af na een kleine ruk. Wat ik altijd doe is uitgooien en je lood gewoon laten liggen. Sommige mensen gaan dat lood terugtrekken om te kijken of ze niet in de modder zitten. Maar juist dit (in de modder laten zitten) zorgt ervoor dat de karper zich direct prikt bij het wegzwemmen en zichzelf haakt. Nu zal hij/zij een snelle spurt nemen en de haak goed zetten. Als nu het lood los komt van de wartel, zit de haak in ieder geval gehaakt en ben jij al bij je hengels (als het goed is).
Zelf hou ik er niet van om los lood te gebruikenn. Ook omdat ik zonder weerhaak vis, moet de vis zich direct haken.
Succes.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-07-2002 15:56

Levi,

Theoretisch gesproken zou je geen zelfhaking hebben met running lood systemen. In de praktijk valt dit nog al mee door de frictie op de lijn en de weerstand van de (baitrunner)slip. Trouwens, het is aan te raden om bij running lood systemen het lood verderop (30 – 50 cm) af te stoppen met een rubberkraal, waarna de zelfhaking ook vanzelf plaats vindt. Zie dus geen beperking tot vast lood systemen voor de nacht. Bovendien moet je in beide gevallen altijd alert blijven.

PS. Voordat de puristen me op de vingers tikken. Bij free-lining (vissen zonder lood of met gering loodgewicht) moet je voortdurend alert blijven op verplaatsing van de lijn etc. Hierbij dus niet op je elektronische beetverklikker vertrouwen.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-07-31 21:16 ]</font>
Hans-Peter van Ee

01-08-2002 01:28

Kees

Jij roep een vraag bij mij op.

Wanneer men alleen een onderlijn met hair aan de hoofdlijn knoopt, kan men dan nog van freelinen spreken??

Freelinen is eigenlijk alleen een haak aanknopen, en het aas is tevens het werpgewicht.
In de tijd dat ik zo nog viste heb ik wel meegemaakt dat karpers zichzelf haakte in hun gulzigheid.

Het 'freelinen' met onderlijn doe ik regelmatig en vaak haak ik toch karpers zonder zelf aan te slaan.

met zelfhakende groet

HPE
Hans-Peter van Ee

01-08-2002 01:28

Kees

Jij roep een vraag bij mij op.

Wanneer men alleen een onderlijn met hair aan de hoofdlijn knoopt, kan men dan nog van freelinen spreken??

Freelinen is eigenlijk alleen een haak aanknopen, en het aas is tevens het werpgewicht.
In de tijd dat ik zo nog viste heb ik wel meegemaakt dat karpers zichzelf haakte in hun gulzigheid.

Het 'freelinen' met onderlijn doe ik regelmatig en vaak haak ik toch karpers zonder zelf aan te slaan.

met zelfhakende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-08-2002 08:56

Hans-Peter,

Goh, nu ga ik bij jou ook nog dubbel zien.

Als we ons tot de oorsprong beperken is free-linen inderdaad vissen met een enkele haak op de hoofdlijn. En dan liefst nog met een hele aardappel :smile:

Met hair, boilie en onderlijn zodanig op een goede haak gemonteerd dat deze optimaal kantelt is de kans op prikken zo groot dat je maar heel weinig weerstand nodig hebt. Een geconditioneerde karper kan dit blijkbaar weer makkelijk lossen, maar dat is een ander verhaal.

Waar het mij om gaat is dat met alle variaties die je op dit thema kunt bedenken de kans niet gering is dat de karper al meters weg is voordat je beetverklikker een enkel piepje afgeeft. Dus niet een methode waarbij je op de stretcher moet gaan liggen.

Kees
De zutter kjell
Berichten: 110
Lid geworden op: 18-07-2002 02:00
Locatie: denderhoutem

02-08-2002 18:46

Ja zeker het duurt langer voor je bij je hengels bent. :eek:
kdz
Plaats reactie