stiffrig


Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

08-01-2005 23:19

ik was eens ff benieuwd hoe jullie over het volgende denken,een stiffrig(10cm) op 50 cm water kan volgens mij een vis met een hangpens nooit haken,alleen al door het feit dat ie met de bek bijna niet op de grond kan komen(denk ik dan)laat eens ff weten hoe jullie er over denken 8)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-01-2005 23:39

Harde of zachte bodem?
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

08-01-2005 23:43

uhhh laten we het eens op beide houden :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-01-2005 00:25

Waar begint de diepte van een water met een modderbodem? Onderaan de zachte laag of bovenaan?
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

09-01-2005 00:31

volgens mij aan de kant maare laat ik het dan maar op parkvijvers houden,bij de beschoeing staat volgens mij 30 cm water en het diepste punt is 80 cm met modderbodem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-01-2005 02:28

maakt niet veel uit.
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

09-01-2005 12:47

tuurlijk kan het haken
als met de kop naar beneden aast
......
:-?
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

09-01-2005 14:05

bij ons hier op de meeste parkvijvers zit erg leuke vis maare je kan mij niet vertellen dat een 30+ vis op 40 cm water een stif kan pakken,kheb het zelf nog nooit meegemaakt of van maten gehoord
Glenn Van Cauter
Berichten: 96
Lid geworden op: 14-12-2002 01:00
Locatie: Aalst
Contacteer:

09-01-2005 14:44

Waarom speciaal een stiffrig? Is een andere rig dan wel te nemen volgens jou op die diepte?
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

09-01-2005 19:26

ja dat denk ik degelijk wel,stiff kennen ze hier gelukkig niet dus daarom mijn vraag
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

09-01-2005 22:03

Beste arnold,

Dat was een van de dingen die wel intressant was op de DVD van Beet. Een dikke vis kan horizontaal wel azen op de bodem en toch ze bek op de bodem krijgen.

Kijk een stiff op een zachte bodem is wel mogelijk maar kan door het trekken van het lood recht op komen te staan. Misschien dat je je plannen even kan uitleggen dan kunnen we misschien een nog beter antwoord of idee voor je formuleren!!

Mvgr. Rene
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

09-01-2005 23:21

oke het water waar ik wil vissen is niet echt diep er word veel gevist met het standaard systeem,naar mijn ervaring op ander water kan ik met een stiff aardig vangen,maar de meeste vis komt allemaal onder de kant vandaan en daar is het niet echt diep 30 tot 50 cm
Aart Appel

09-01-2005 23:25

Dan is de keuze toch simpel :-?
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

10-01-2005 09:01

ja ik weet hoeveel er voor mijn neus zwemmen,nou ja bijna voor mijn neus(krijg mijn neus niet door de struiken heen,dus met de pen vanaf de kant gaat over)dus moet ik het vanaf de overkant bevissen.maare ik kijk wel hoe of wat want anders gaan we weer offtopic(we gaan het nu al weer over penvissen hebben terwijl ik het toch echt over een stiffrig wilde hebben op ondiep water)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

10-01-2005 10:34

Arnold,

Even het volgende... op het door jouw omschreven water met een zachte bodem zou ik de volgende aanpak hanteren.

ik zou gebruiken een wartel lood liefst lang werpig of die afgeplatte dingen, zeker geen inline lood. Je omschrijft een zachte bodem en bosjes. Wellicht zal er onderwater nog meer takjes en rotzooi liggen? in dit geval zou ik zeker geen stijve onderlijn gebruiken. Om het in de war gooien tegen te gaan zou ik dan eerder kiezen voor een gecoate onderlijn. bijv de green hornet, maar in jouw situatie zou ik gaan voor bijv. de lijn van kryston deze is wat zachter dan de green hornet.

Ik zou geen stijve onderlijn gebruiken omdat met de takjes en de zachte bodem de lijn hoogstwaarschijnlijk recht op zal komen te staan of in ieder geval in een rare bocht. (ligt ook aan het gewicht van je aas)

De lengte van m´n onderlijn zal max. 15 cm bedragen. Voor de rest is het belangrijk om goed te kunnen zien wat er op de voerstek gebeurd. Een weg schietende karper (vaak gepaard met een boeggolf)geeft aan dat er iets mis is met de presenatatie... te lang, te kort enz.

Maak je in ieder geval maar geen zorgen over dat de vis er niet bij zou kunnen komen om dat ze een te dikke buik hebben.

Mvgr. Rene Berger
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

10-01-2005 19:20

op zachte bodem die stiffrig gebruiken kan toch met een helicopter rig,
waarbij je de onderlijn vastzet op zo'n afstand van het lood dat ie niet in de prut ligt?
hier kan je achterkomen door een rig met boillie ,zonder haak,van onbehandelde tandfloss te knopen,en die een paar uurtjes te laten liggen.
het deel van je onderlijn dat verkleurd terug komt,is de diepte die je lood wegzakt.
indien dit veel is,zou ik het gewicht van mijn boillies ook onder de loep nemen :wink:

m.v.g. robert
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

10-01-2005 21:45

op 30cm water vis je toch niet met een stiff-rig...
Daar slaat mijn logica toch wel even tilt....
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-01-2005 22:30

Arnold,

Volgens mij kan een dikke vis met een hangpens zich nog niet eens voorbewegen op 50cm water....Laat staan dat ie er kan/wilt azen.

Gr Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-01-2005 22:51

Koen,

Ik weet wel beter :wink: , waar wordt nagenoeg nooit gevist :o
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

10-01-2005 23:46

Ik heb zelf afgelopen jaar ook gezien dat er een dikke schub op zo'n twintig meter uit de kant kwam (azen?). Deze stak half met zijn rug boven het water uit en zat zowat vast met buik tegen de bodem aan. Ik geloof zelfs dat het water daar nog geen 30cm diep was.
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

12-01-2005 11:04

Dit is dus waar veel mensen de fout in gaan door te denken dat een ( grote ) karper niet op zulke ondieptes komt azen!!
Heb het al te vaak zien gebeuren en gevangen op zulk ondiep water waar idd een karper soms voor een groot gedeelte uit het water komt met zijn rug, ook al runs gehad terwijl ik toch echt dacht dat er nix te zien was, dus op +/- 40 cm water geen rimpeltje zien en toch een fluiter krijgen.
Wat wil ik hiermee zeggen dat ze gewoon horizontaal liggen en hun bek verder uit kunnen stulpen dan menigeen denkt ( zie ook Mysterie ontrafelt ).

Dus waarom zou je geen Stiffrig kunnen gebruiken??????
Ook al is in dit verhaal misschien een modderbodem aanwezig.
Je zegt zelf al dat de karper er zo en zo komt omdat ze op die plekken met een soepele lijn worden gevangen, dus dat is het probleem niet.
Het gaat er alleen om hoe dat de rig op zijn plaats komt, omdat zoals reeds gemeld de stiffrig rechtop kan komen te staan door de modder.
Ik weet niet wat voor afstand je moet overbruggen om op de stek te komen, als je nou eens uitvaart kan je op zo'n diepte je rig zelfs neerleggen en ligt hij dus perfect, met een bootje komt hij ook zachtjes neer en ligt hij ook meestal wel goed, maar als je gooit op zo'n ondiep stukje met zachte bodem is de kans er wel dat de stiff rechtop komt te staan, hier zijn ook verschillende tactieken voor te verzinnen om dit te verhelpen zoals het gebruik van je lood aan een zijlijntje, of helicopterrig.

Ik zie dus geen probleem daar ik zo al genoeg vis op de kant heb gekregen, terwijl mijn maat mij de eerste keer heel vreemd aankeek dat ik mijn rig daar ging droppen ( op 40 cm water ) was die houding 24 uur later totaal verdwenen!!!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-01-2005 12:31

Bart en anderen,


Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee moet ik eerlijk zeggen.
Ik heb wel in Bart's artikel gelezen hoe Bart meerdere dikke vissen ving in het voorjaar op zeer ondiep water.
Hoe diep dat water was weet ik niet!? :roll:
Een dikke vis met een hangpens versta ik onder een karper vanaf een gewicht van zo'n 26 pond......
Vorig jaar heb ik op mijn thuiswater wel karper zien zonnen op zo'n 50cm water, de dikste die er tussen lag schat ik op zo'n 30 pond. Behoorlijk aan de maat lijkt me, al weet ik bijna zeker dat deze vis hier niet had kunnen azen omdat de vis zich niet in een verticale positie kan leggen als tie aast want dan steekt z'n staart boven het water uit...... :-?
Op deze ondiepte heb ik wel een paar nachtjes gevist om te kijken of ze er daadwerkelijk azen. Geen stootje gehad terwijl ik 10 meter er rechts van in een diepere geul wel runs kreeg.
Frappant achteraf gezien, ze azen niet op de ontdieptes maar zonnen er wel.....Voedsel ligt er op de "zonplaats" genoeg dus eigenlijk had ik ze moeten vangen lijkt me. Rigaanpassing had de sluetel kunnen zijn voor mij door de onderlijn langer te maken, helaas heb ik daar niet aan gedacht moet ik eerlijk bekennen! :oops:
Hopelijk lukt het me van de zomer als ze dr liggen 8)

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-01-2005 12:43

Het ondiep, daar praat ik over een goede meter water met een zandbank erin van een 50 cm a een meter. Maar heb bijv dit najaar een spiegel (45p) gevangen op een 40 a 50 cm water, moet wel bekennen dat het hier ging om een talud en de vis het geheel recht of van onder af kan benaderen.

Zo heeft Roger in het verleden bijv. de Hoge over een 25 a 30 cm water zien zwemmen, half boven water, omdat er wat voer op dat bultje lag. Vanaf een 50 cm water zal ik er zeker wel vissen, helemaal als het gaat om een talud van bijv. een eiland of een eigen/overkant. Vaak zijn dit juist stekken die in de warmere maanden de vissen opleveren of als het zonnig is in de koudere maanden. Maar je moet idd vissen op de stekken die lopen, als ze er in de geul uitkomen, kan je ze ook daar vangen, moet je ze daar vangen zelfs. Maar het negeren van die ondiepe plaatsen scheelt vissen, dat is zeker.

Oh en azen, ze hoeven echt niet altijd helemaal schuin te gaan staan, vaak doen ze dat ook niet. Gisteren nacht Korda 3 gekeken, was toch weer leerzaam moet ik zeggen, zeker wat betreft het gedrag van die gedresseerde vissen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-01-2005 17:01

Ok Bart,


Bedankt voor je uitleg.
Nu is het geheel wat duidelijker voor me. Al vraag ik me nog steeds af hoe een karper vanaf zo'n 30 pond en zwaarder mét een dikke hangpens je stiff-rig oppikt op pakweg 50 centimeter water.
Welke houding neemt hij/zij dan aan om je aasje op te pakken?
Kan hij zijn slurfbek zo manipuleren(dus in een hoek van 45 graden of kleiner) zodat hij je aasje+rig oppakt?
Ik heb verschillende vissen zien azen op water van 70cm en dieper.
Deze vissen stonden allen bijna verticaal op de bodem. Aleen blijft de vraag bij mij hoe ze dit flikken als het water veel ondieper is dan de lengte van de karper langer is. :roll:
Betreft de bek van een karper en brasem is heel goed met elkaar te vergelijken alleen azen beide vissen op een andere manier.
Korda 1&2 heb ik beide gezien.....Korda 3 zal ik ook eens aanschaffen, dan zal het geheel een stuk duidelijker worden voor me zodat ik dit seizoen effectief de ondiep azende karpers achter de schubben kan zitten.
Ondiepe stekken op mijn thuiswater genoeg om dit uit te proberen. :wink:
(Ik heb zoooooveel plannen ineens :lol: )

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-01-2005 18:02

Koen,

Zoals je van me weet heb ik het afgelopen jaar met regelmaat gevist op een erg ondiep water. De meeste stukken zijn er tussen de 25 en 40 cm diep en het diepste stuk zal de 60 cm niet eens halen. Toch hebben op dit water meerdere vissen van rond de 25 pond gezwommen (dus zullen ze er ook gevreten hebben. Deze vissen zijn echter in het verleden overgeplaatst vanwege zuurtstofgebrek tijdens een warme zomer waarbij verder een groot deel van de vissen die er nog zaten het loodje neer legde.Maar van de vissen die er wel nog zitten heb ik veel kunnen leren over het azen op erg ondiep water. Zo bijvoorbeeld een tweetal schub van rond de 16 pond die ik ving op 30 cm water. Die twee vissen kon ik niet eens zien zwemmen.Geen rimpeltje was te zien, geen staart die wapperde.Misschien dat ik ze met een polaroid en betere lichtinval weg zou hebben gezien, maar dat doet er nou niet toe. De vissen kregen het hoe dan ook voor elkaar om op water dat gewoon echt ondiep is ongezien te azen.Iets dat naar mijn weten alleen mogelijk is als ze gewoon horizontaal blijven. Maar ook grotere vissen zoals een mooie vis van in de 20 pond voor mijn vismaat hebben we al op zo'n diepte gevangen en het is dus echt mogelijk.
Maar een stiffrig gebruiken op die diepte lijkt me niet de beste keuze. De vissen zullen het aas toch van een wat grotere afstand opzuigen omdat ze waarschijnlijk horizontaal zullen blijven.De stiffrig zal het aas zo eigenlijk gewoon buiten de bek van de vis houden omdat hij niet uit kan rekken of iets dergelijks. Beter lijkt het me dan om gewoon een soepele onderlijn te gebruiken zodat het aas wel horizontaal verplaatst kan worden (als het ware naar de bek van de vis vliegen als deze zuigt).Dus de aanpassingen in de rig zal ik nu dan niet gaan zoeken in de stijfheid van het materiaal maar eerder in zaken als onderlijnlengte, lengte van de hair, uitbalanceren van het aas (foampje erbij?) of misschien wel creaties als de rekker-rig of de withy pool-rig... Maar een stiffie zal ik er niet inzetten.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen