Wartel aan lood


Plaats reactie
Peter Smit
Berichten: 45
Lid geworden op: 12-12-2002 01:00
Locatie: Schagen
Contacteer:

29-12-2004 00:20

Ik knip de wartels altijd van mijn loden (in mijn geval Korda) af omdat ik denk dat er minder kans is dat de onderlijn eromheen slaat. Dit leid nogal eens tot fronsende wenkbrauwen bij omstanders omdat dit de werking van de rig zou verslechteren. Ik zou niet weten hoe dit zou moten gebeuren en ook deze mensen kunnen mij dat mniet aan mijn verstand peuteren, sterker nog indien zij het proberen uit te leggen beginnen ook zij sterk te twijfelen of het afknippen invloed zou hebben op de werking. Wel zijn zij met mij eens dat de kans op in de war gooien kliener zou moeten zijn.
Wat is de gedachte hierover op het forum?
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-12-2004 00:30

Peter,

Ik doe hetzelfde omdat ik denk dat de inhaking daardoor beter wordt.
Hoe korter de afstand tussen haak en lood en hoe minder de speling(scharnierende/bewegende wartel),hoe meer profijt je hebt van de haking door het loodgewicht.
MAAR die speling van wartellood geeft je juist minder kans op losschieters tijdens het drillen.
Ik laat het aan anderen over om dit toe te lichten ,want ik ga pitten :wink:
Dus voordelen maar ook nadelen.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-12-2004 07:45

Het vangt een beetje de klappen op tijdens de dril zodat je haak minder gaat wrikken Peter.

Zelf knip ik de wartel er ook af om de reden die Dennis aangeeft maar ook voor de worpen.
Je kan veel presiezer werpen op lange (en kortere) afstanden omdat het in vlucht veel stabieler is :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

29-12-2004 19:19

Robert Campbell schreef:Het vangt een beetje de klappen op tijdens de dril zodat je haak minder gaat wrikken Peter.

Zelf knip ik de wartel er ook af om de reden die Dennis aangeeft maar ook voor de worpen.
Je kan veel presiezer werpen op lange (en kortere) afstanden omdat het in vlucht veel stabieler is :wink:

RC

Is het niet zo,dat een wartel de funtie heeft om het draaien van je lijn te voorkomen o.a.!
Als je van grote afstand je lijn opspoelt,kinkt je lijn sneller,toch!
Mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2004 19:36

Aaron,

Klinkt aannemelijk, maar in de praktijk valt daar niets van te merken. Nou verwacht ik ook niet dat als het lood echt gaat spinnen, de wartel kinken effectief zal kunnen tegenhouden. Denk maar aan een spinloodje waarbij nog een redelijk excentrisch gewicht nodig is om dat goed te laten werken.

Ik gebruik het semi-fixed systeem van Solar tegenwoordig en omdat het lood dan via een connector verbonden wordt knip ik de wartel altijd af. Eerlijk gezegd deed ik dat ook toen ik nog safety-clips gebruikte, ondanks dat dit afgeraden werd. Dit werd afgeraden om de vermeende betere anti-tangle eigenschappen met wartel. Zelf had ik altijd mijn bedenkingen daarbij en prefereerde een korte met dunne tubing glad afgewerkte verbinding. Eén van de redenen om toen op het systeem van Solar over te gaan was overigens de geringere kans dat de gevlochten lijn daarbij ergens achter bleef hangen. Wat ik mijn inziens nog teveel had met een safety clip.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 29-12-2004 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-12-2004 19:41

Ik had een antwoord geplaatst maar zag de jouwe staan Kees.
Weggehaald, niks aan toe te voegen.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2004 19:44

Tot je dienst, Robert. :wink:
Plaats reactie