rig bevestigen aan wartel


Plaats reactie
dave deswijzen
Berichten: 20
Lid geworden op: 25-12-2004 18:26
Locatie: limburg
Contacteer:

27-12-2004 10:57

hoe bevetig ik een rig aan een wartel.

Ik bevestig steeds de lijn(gevlochten of nylon) middels een soort lus knoop(weet even de naam niet)aan de wartel.

Volgens mij is dat bij iedere soort rigs goed, zo kan de rig vrijer bewegen.
klopt dit?

groetjes dave
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

27-12-2004 11:14

Beste Dave,

Een gevlochten lijn kan je knopen d.m.v. een halve bloedknoop. Omdat de lijn zacht is zal deze eigelijk altijd blijven draaien. Een stijve onderlijn (gecoated of nylon) Kan je het best bevestigen d.m.v. een lusje met een bijv. een 8 kamerknoop.

Maar om je nog een alternatief te geven... is je onderlijn niet meer aan een wartel te knopen. Maar met name de stijve ondelijnen alleen met een lusje te maken. Op die manier kan je makkelijker van onderlijn veranderen bij bijv. een botte haak of een andere type lijn om wat anders te proberen. Uiteraard heeft de hoofd lijn dan nog wel een speld wartel nodig of van die speciale wartels van ultimate of Fox.

Veel succes in ieder geval.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-12-2004 14:21

Rene Berger schreef:Beste Dave,

Een stijve onderlijn (gecoated of nylon) Kan je het best bevestigen d.m.v. een lusje met een bijv. een 8 kamerknoop.


Met vriendelijke groet,

Rene Berger


Ik heb al moeite met een 3-kamerknoop...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

28-12-2004 19:39

Hey Dave,

In de meeste gevallen gebruik ik een 8-knoop als ik combi vis(onderlijn materiaal met afstripbare coating.
Ik kan nergens een beschrijving of afbeelding vinden via Google over de 8-knoop......Als ik em op paier uit moet leggen lijkt et net Arabisch :-?
Je houdt een stevige lusknoop over die je coating niet kapot trekt als je de knoop aantrekt.
Gebruik ik soepel onderlijn materiaal of nylon materiaal gebruik ik altijd een polomar-knoop. Die slipt niet en is ijzersterk!! Ook is ie makkelijk te maken.

Hier een link voor de polomarknoop: http://home.wanadoo.nl/johan.vreeburg/devliegendevisser/knopen%20animated.htm#Polomarknoop

Let er wel op dat je wartels neemt met een rond oogje, gebruik je andere wartels die taps toeloopt in het oogje dan heb je kans dat de lijn afknelt met als gevolg lijnbreuk!
En eerst nat maken he :wink: de knoop bedoel ik!!! :lol:

Succes ermee!

Gr Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Plaats reactie