Voertactiek - aasgedrag – Rigs


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

26-12-2004 16:09

Hallo allemaal,

Na het zien van de dvd door de ogen van de karper deel 2 kwam ik met een aantal vragen waar ik graag jullie mening eens over zou willen horen.

Tijdens onderwater beelden is duidelijk te zien dat de vis “houdinia” iedere keer aan de haak weet te ontsnappen.
Doordat de vis bijna niet zwemt tijdens de aasopname en het verwerken van het aas, wordt ze met de gebruikte onderlijnen niet gehaakt. Ze vissen hier met vrij lange onderlijnen. Mochten ze deze onderlijn sterk inkorten dan is het volgens mij goed mogelijk dat ze de vis wel haken.

Als aas wordt voor tijgernoten gekozen, die zeer compact worden gevoerd(volgens mij enkele kilo,s op een paar m2.
Ook dit werkt volgens mij het geringe tot niet bewegen van de vis in de hand. Zou hier gekozen worden voor boilies die ver uit elkaar gevoerd worden dan zal je de vis dwingen om te zwemmen.

Ook is te zien dat de vissen de tijgernoten van zeer dicht opnemen. Tijdens eerdere topics is genoemd dat een vis het aas van afstand aanzuigt maar daar is tijdens de onderwateropnames duidelijk geen sprake van. Hier is misschien een link te leggen met de helderheid van het water.

Nu vraag ik mij dus af hoe jullie over deze zaken denken. Bijvoorbeeld aasgedrag dat gerelateerd is aan helderheid van het water. Aasgedrag dat gerelateerd is aan de voermethode of aaskeuze en hoe hier op in te spelen met bepaalde voermethodes, aassoorten, onderlijnen enz..

Met geïnteresseerde groet,

Martin Post
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

28-12-2004 09:15

Martin,

Ik heb inmiddels de DVD ook gezien. De vis die jij beschrijft is werkelijk een beauty om te zien.

Maar ik denk dat we even vanaf het begin moeten kijken. Deze vis ten opzichte van alle andere vissen aast deze bijna horizontaal i.p.v. diagonaal. Ik verwacht (maar kan dat nooit zeker weten) dat zelfs een onderlijn van 5 cm nog niet voldoende gaat wezen om de vis te vangen.

Dan de punten die jij opnoemt zijn allemaal waar, maar zo ver ik heb kunnen zien lijkt deze vis toch echt een voorkeur te hebben voor tijgernoten. Als dat het geval is dan gaat heel je bolie verhaal natuurlijk niet op.

Of de vis helemaal niet te vangen is? Dat denk ik niet deze vis zal ook op een taluud gaan azen en dan staat de vis bijna automatisch in een andere hoek t.o.v. de haak. DAn kunnen verschillende onderlijnen nog uitkomst bieden. Het enige waar ik nog een beetje bang voor ben is dat dit niet de enige vis is de horizontaal aast. Dus denk ik dat ik bij het vissen op een rechte bodem nu toch wel andere type onderlijnen ga gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

28-12-2004 12:16

he martin .
als je nu eens een hele korte onderlijn neemt bijvoorbeeld 4 cm.
als je nu eens een lange hair neemt ongeveer 6 cm.
zal de karper dan niet het aasje diep naar de keelplaten aan kunnen zuigen door de lange hair,maar bewegingsvrijheid heeft hij niet want daar is de onderlijn te kort voor.
zodra hij maar iets beweegt word hij gehaakt.
mischien moet je dit gewoon eens proberen.
wie niet waagt wie niet wint
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

28-12-2004 12:33

Ik ben het ook voor een groot gedeelte met jullie eens alleen denk ik dus dat hij de tijgernoten aan de ene kant niet kan weerstaan ( je ziet deze vis ook heel vaak een hap noten naar binnen werken zonder haak die er ook net zo makkelijk weer uit komen ) maar dat hij zich aan de andere kant er terdege van bewust is dat er gevaar in de lucht hangt ( waarschijnlijk reeds gevangen op tijgernoten ) en dat deze vis daarom zo voorzichtig aast op de noten, dit kan ook komen door de stek, ik zie steeds dezelfde stek op de video ( vorm van stekdressuur ).

Ik denk dus dat het probleem van niet vangen voor een groot gedeelte is op te lossen door er met een voor deze vis onbekende aasoort te gaan (voor)voeren en dit eventueel tesamen met een andere stek, vaak gebeurt het dan dus weer dat zulke vissen een groot gedeelte van hun voorzichtigheid langszaam aan weer kwijt raken en dus weer te vangen zijn. In zulke situaties hoeft er opeens echt niet meer zo moeilijk gedaan te worden over de te gebruiken onderlijn.
Ik zou overigens wel de voorkeur geven aan boilies en veel verspreider voeren ( dus geen compacte hopen partikels zoals in de video ), ook zou ik een onderlijn gebruiken die zeker niet langer is als 10 a 12 cm.

Begrijp goed dit is mijn mening en zeker niet DE oplossing, er zullen zat mensen zijn met andere ideeen die ik dan ook graag wil horen.

De video heeft me wel weer aan het denken gezet over mijn eigen visserij, ben je nou goed of slecht bezig, op elk water wordt er weer anders gereageerd op bepaalde dingen natuurlijk maar toch!!!!!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Plaats reactie