omgekeerde combi = ongewenste hefboom?


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2004 19:02

Bas,

Werkt volgens jouw begrip een hijskraan niet als een hefboom omdat de hijskabel flexibel is?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

24-10-2004 19:13

Kees,

De hijskabel is bij een kraan niet de hefboom.

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2004 19:16

Nee Raymond,

Bij een hengel is de lijn ook niet de hefboom.

Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-10-2004 19:24

Ik haak af, hier kan ik niet tegenop :-?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2004 19:31

Bas,

Volgens mij is de hengel een hefboom waarbij jij de kracht zet op de hengel. Als dat niet zo is, graag een uitleg.

Groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-10-2004 19:35

Kees, dat had ik al gedaan met 1 regeltje tekst. Vandaar dat ik afhaak.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

24-10-2004 19:41

Bas, jij haakt wel erg snel af... :roll:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

24-10-2004 19:47

Kees,

In jouw berekening neem je de lijn wel als hefboom terwijl deze niet meer doet dan een kracht overbrengen in zijn eigen verlengde.
In een dergelijk combinatie zijn maar twee hefbomen van toepassing namelijk de hengel en de haakbocht. Dan laat ik even gemakshalve de aanwezige kracht van het gewicht van lijn en lood erbuiten.

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

24-10-2004 19:51

Oh ja, ik vergeet er ook nog even bij te vertellen dat de lengte van de arm in het geval van een hengel afneemt naarmate hij verder doorbuigt.

Dus een bereking maken is niet zo eenvoudig.
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2004 20:15

Raymond,

Dat klopt. Hoe verder de hengel doorbuigt, hoe korter de hefboom.

Waar ik even niet uitkom is dat met een langere hengel volgens mijn som een grotere kracht gezet kan worden. Dat klopt voor mijn gevoel niet.

Terug naar de regels voor het tertiaire hefboom principe geloof ik.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

24-10-2004 22:53

Hoe langer de hengel, hoe meer kracht van de visser gevraagd wordt...

Gr.,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

25-10-2004 17:19

ik ben zoals altijd onder de indruk van de beheerste, technisch superieure inbreng van Kees (echt, geen geintje), maar ik zal al helemaal niemand weerspreken die Tilmans heeft wanneer het gaat over hefbomen, kracht, armen enzo.
Wat niet aflaat dat mijn bijdrage meer ingegeven was door het beeld van een stiff rig die als een wip de bocht van de haak bij de lip wegduwt bij het inhaken. Nu zal er een indraaiend effect zitten door het lign aligner effect, maar als ik verhalen lees over inhakingen die niet in de onderlip zitten, heb ik zo het idee dat de stiff rig niet heel erg niet goed is in het zo snel mogelijk optimaal geleiden van de haak naar de onderlip. In extremo: het lijkt me met een haak op een satestokje moeilijker dan met een haakje aan een draadje. Ander experiment: de handpalm test, maar dan in de echte opstelling, dus met lood en dan de hand bewegen en niet de boilie. En dan vanuit verschillende wegzwemrichtingen. Volgens mij roert de stiff rig in sommige omstandigheden (als er naar het lood wordt gezwommen) de haak door de mondholte (duwt hem naar links, rechts of boven) in plaats van dat er snel naar de onderlip wordt getrokken.

groet
Steven
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-10-2004 18:17

Steven,

Dat was in een paar regels de meest zinnige praat die ik hier ooit ben tegengekomen. Zonder anderen tekort te doen........

Groeten,

Bas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-10-2004 20:48

Merci Steven,

Terugkomend op de hengel als hefboom is het inderdaad wat ingewikkelder. Maar daar zal ik niet heel veel verder op ingaan, want dat was uiteindelijk niet jouw vraag en voor mij slechts een inleiding om het principe te verduidelijken. :roll:

Toch voor de vertwijfelde geïnteresseerde:

Beschouw voor het gemak de hengel zelf als hefboom. Hou hem met één hand op de greep (op ca. 60 cm van de lengte) en ondersteun de greep met de onderarm. Realiseer nu dat je hand op de greep ongeveer het draaipunt is en jij 60 cm onder het draaipunt bedient en de hengel 300 cm boven het draaipunt. Vul maar in voor een langere hengel of een ondersteunend handje bij bijvoorbeeld het startoog.

De haakdiscussie lijkt mij toch niet geheel onbelangrijk, hoewel ook off-topic. :o Bij de haak is het draaipunt de bocht en de ene kant van de hefboom de lengte van de bocht naar de haakpunt. De andere kant van de hefboom de lengte naar het oog (steel). Van belang is de verhouding van de lengtes. De volgende verhoudingen voor maatje 6 van niet geheel willekeurige haken:

(lengte haakpunt/steel)
Fox series 2 8 mm/14 mm
Incizor 8 mm/20 mm
L/S Incizor 8 mm/24 mm

Je kunt het nu met de sommen het moment uitrekenen. Maar als we de Fox 2 als standaard beschouwen, dan zal met de Incizor 30% minder kracht nodig zijn om de haakpunt te laten draaien (wrikken) en met de L/S Incizor 42% minder. Hieruit kun je voor jezelf de conclusie trekken met betrekking tot eventueel het gebruik in combinatie met materialen en driltechniek. Er is natuurlijk altijd enige tolerantie te geven als je er maar rekening mee houdt. Een lange steel in combinatie met gevlochten lijn geeft veel minder tolerantie in de dril door de geringe rek, om maar wat te noemen. Die combinatie zou niet mijn keuze zijn.

Het stijve deel van de omgekeerde combi is flexibel en daarom geen echt onderdeel van de hefboom van de haak bij de dril. Ik ben geen gebruiker van gehele stiff’s en eigenlijk ook niet van de omgekeerde combi. Maar neem aan dat je de plaats van inhaking kunt corrigeren met de lengte van het stijve deel en de lengte van de hair. Wie kan daar meer over vertellen?

Zo, na een heleboel onzin nog geen echt antwoord. Helaas, maar toch iets recht gezet? Mijn excuses niettemin voor dit off-topic deel. :)

Groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-10-2004 21:05

Kees: Maar neem aan dat je de plaats van inhaking kunt corrigeren door de lengte van het stijve deel en de lengte van de hair. Wie kan daar meer over vertellen?

Ben bezig Kees, alles is binnenkort te zien/te lezen in de Karperwereld.
Jan Vermeer
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-11-2004 19:17
Locatie: Ridderkerk

11-11-2004 17:58

die omgekeerde combihiephiephoera rig gebruik ik eenvoudigweg nooit. voeren is nog altijd de beste rig is mijn overtuiging. en als dat niet gaat op een druk hard dressuurwater dan ga ik kijken naar wat anderen doen. natuurlijk een afgezaagd lesje, maar profijt trek ik er in ieder geval wel van.
mijn rig is bijna altijd hetzelfde. langstelig mt10 met een linealgner en 25 cm. superskin van sufix. achter de haak strip ik 1 cm coating af. bij de wartel ook een klein stukje. wil ik wat anders dan zet ik een rig in van zon 5 cm lengt. maar die houdt ik liever voor mezelf.
groetjes jan
carp is my live