Shot on the hook versus zware haken


Plaats reactie
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

21-10-2004 10:34

Nadat ik me ben gaan verdiepen in werking van shot on the hook rig. Onstond er een vraag m.b.t. tot werking van normale rigs...
Zou een zwaardere/dikstelige haak ook eerder op inhakingspositie zijn bij aasopname? dit doordat hij snellere naar onder in de bek zakt dan andere bijvoorbeeld dunstelige lichte haken welke als het ware achter het aas aan dwarrellen?

Hiermee bereik je dan natuurlijk nog niet dat haak altijd met bocht naar beneden net als shot on the hook rig onder in de bek beland.

Eigenlijk zou zwaarste punt van een haak altijd in de buurt van de weerhaak moeten liggen zodat de haak voor inhaking altijd sneller gepositioneerd is met bocht naar beneden!?

Iemand hier een mening over? ben benieuwd

M.v.g Ulco,
Gebruikersavatar
Jan Teske
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-10-2004 11:56

22-10-2004 12:31

Beste Ulco,

Ik ben net als jij ook van mening dat een lichte haak, bijvoorlbeeld de Big T van ESP voordelen heeft bij de shot on the hook montage. Wat ook goed werkt is een combirig (stiff of flourcarbon met de laatste paar cm een standaard gevlochten onderlijn). Met een stukje gebogen krimpkous op de haak als line aligner. Nu nog een loodje om de popup boilie uit te balanceren en de rig staat op scherp :evil:

Tip: Doe een stukje stiff in de krimpkous wanneer je het gaat verwarmen, zo blijft de buiging beter behouden.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

22-10-2004 17:46

die loodhagel is ervoor om de punt naarbeneden te draaien een normale haak valt namelijk met de steel naar beneden ipv de punt dus hoe zwaar de haak is maakt niet uit! met een loodhagel of een stukje kurk kun je dit bereiken.
Dwarrelen van een haak lijkt me niet echt waarschijnlijk, een karper zuigt een kleine en een grote haak met dezelfde vaart op denk niet dat hier gedwarrel aan vooraf gaat.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-10-2004 11:24

Al iemand eraan gedacht dat een haak niet zomaar met de steel omlaag in de bek van de karper valt?

De haak valt dus niet naar beneden maar word naar beneden getrokken door de onderlijn.

Enige mogelijkheid tot vallen is dat als de boilie(of andere aas) tussen de keeltanden van de karper zit,maar dan word juist niet de steel maar de punt naar beneden gedirigeerd,dit word veroorzaakt doordat de hair over de haak steel loopt en de punt inclusief de bocht van de haak nu het zwaartst zijn.
Door het gebruik van stuggere hair materialen word dit echter vaak bemoeilijkt,als hulp middel komt hier dan de shot on the hook om de bocht kijken.
Een lap middel dus voor het kunnen gebruiken van stuggere hairs.

Het gewicht van de haak speelt dus geen rol in het gegeven of een haak met de punt of wat dan ook naar onder wijst.

Frank helaas dus een haak valt nooit met de steel naar beneden.gewoon weg om het feit dat dit onmogelijk is.

Met dit gegeven in het achterhoofd heb je gelijk de reden dat stif rigs wel vaker in de bovenlip haken,het is de weerstand die de onderlijn oproept en juist die wijst de weg van de punt van de haak.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

23-10-2004 12:51

Als jij een haak in het water gooit zal hij altijd met de punt omhoog naar beneden zakken! Het klopt dat wanneer de onderlijn zich strekt de haak automatisch naar beneden wordt gedirigeerd, dit is echter niet genoeg om een vis altijd in de onderlip te haken!
De shot on the hook zorgt ervoor dat voordat de onderlijn strak is de punt al naar beneden gericht is! De haak hoeft zich dan niet meer te draaien, hij hoeft zich alleen nog maar te strekken en te prikken.
Mijn ervaring met de shot on the hook is dat deze weldegelijk meer vissen in de onderlip prikt ik weet niet hoe jij dit anders wilt verklaren?
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-10-2004 13:27

Frank ik zeg niet dat de shot on the hook niet werkt,ik zeg alleen dat het een lap middel is dat per toeval is gevonden.
De loodkorrel is in eerste instantie voor iets heel anders op de haak bevestigd.

Wat betreft je opmerking dat een haak altijd met de steel omlaag naar de bodem zakt,zou ik mijn stukje nog eens lezen,als er nl geen boilie aan bevestigd is heb je gelijk,alleen we vissen toch bijna altijd met iets aan de hair geknoopt dacht ik? en dan is de verbinding van haak naar aas een heel grote beinvloeder van het draaien van een haak.

Nu is het ook nog eens zo dat er in de bek van de karper zoveel variabelen zijn zoals water wat in beweging is door het opzuigen dan wel uitspuwen van het aas dat er van een normaal zakken van een haak geen sprake meer is.

Het gooien met de opmerking dat er vissen gevangen worden met een shot on de rig is voor mij echt geen reden om klakkeloos deze rig variant over te nemen,kan nl net zo makkelijk weerlegt worden door de op merking : dat er ook veel vissen gevangen worden zonder de shot on de hook.
Zulke verwijzingen van falen of slagen kunnen tot in den treuren worden opgedreund maar daar zit niemand op te wachten.

Mijn stukje was dus geen aanval op de rig,het was meer een opmerking dat de gedachte erachter soms de foute kant opgaat,bij deze dus dat een haak altijd met de steel kant omlaag in de karper bek valt,daar zijn namelijk veel te veel variabelen voor om deze theorie te blijven volhouden.

No ofense

Wil
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

23-10-2004 19:01

Iemand al eens nagedacht over de shot on the hook rig, gevist in combinatie met hennep?

Dan wordt namelijk toch wel alles mee naar binnen gezogen, maar oneetbare deeltjes meteen weer uitgeblazen. Als je dan met een retescherpe haak zit, een dikke loodhagel, een een klein uitgebalanceerd aasje, kan ik me voorstellen dat dit (misschien nog met een paar kleine aanpassingen) ontzettend goed kan werken.

Iemand al geprobeerd? Ik post het nu maar even hier aangezien ik geen tijd heb om het zelf te proberen, mocht iemand het nodig vinden om een opmerking te maken over mijn posting van iets wat weer zuiver op theorie berust... Bedoel het niet vervelend hoor.

Zeg maar eens hoe jullie erover denken, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

23-10-2004 20:42

je hebt je punt wil. Ik heb een andere gedachtengang als jouw, maar wat je zegt er zijn zoveel verschillende interpretaties en daarom worden we het nooit met elkaar eens, belangrijkste is dat het werkt!
beetje bij beetje
Plaats reactie