omgekeerde combi = ongewenste hefboom?


Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

20-10-2004 11:39

Ik snap iets niet bij de omgekeerde combirig (die rig met een stukje stiff aan de haak en dan een soepel onderlijntje naar de wartel. ) Werkt dat stukje stiff niet als een hefboom op het moment dat hij in een hoek over de lip wordt getrokken? Daarbij duwt hij dan toch de haakbocht *weg* van de onderlip?
En geldt dat dan niet ook voor de gewone stiff? Bij soepele onderlijnen verwacht je dat de onderlijn de haak over de rand van de lip trekt omdat hij de contouren volgt..

groet
Steven
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-10-2004 12:15

Steven, als je het snel zegt klopt het idd wat je zegt, maar als je er langer over nadenkt is het toch even anders.
het stukje stiff aan de haak verlengt de haak, MAAR op een manier die niet als hefboom werkt, lees dit als vreselijke wonden in de bek veroorzaken, omdat het stukje stiff veel soepeler is dan de haaksteel.
verder is bedoeling van dit verlengen en dus ook voor de stiffrig dat de vis de onderlijn die zich in zijn/haar mond bevindt minder snel kwijt kan raken, lees dit als minder snel uit kan spugen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

20-10-2004 13:37

Hallo Douwe, voor de duidelijkheid: mijn bericht had ik gepost vanwege de moeilijker [b]inhaking[/b] en niet de kans op verwonding. Waarom verwachten we van een line aligner een indraaiend en inhakend effect en wordt het tegenovergestelde niet verwacht bij stijf onderlijnmateriaal?
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-10-2004 13:55

het wordt in principe wel verwacht om dat de vis de onderlijn in tegenstelling met een heel soepele lijn minder snel kwijt kan raken.
omdat je de stijve onderlijn weer door het oog haalt heb je je linealignereffect alweer verkregen met als extra dat de vis de lijn minder snel uit kan spugen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-10-2004 14:59

Steven,

Wanneer je hiervoor een niet te langstelige haak gebruikt (dus kort of me-
diumlange steel), dan is het te verwaarlozen. Een langstelige haak zou ik
hierbij niet gauw gebruiken. In eerste plaats "draaid een langstelige haak
zonder extra hulp middelen al goed in", en ten tweede neem ik geen enkel
risico door een langstelige haak nog weer eens te verlengen met een stuk-
je stijf amnesia (is gewoon niet nodig bij een langstelige haak).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-10-2004 15:25

Bennie het probleem met langstelige haken vind ik dat je al snel een hefboom krijgt die gaat wringen tenminste als de haak op een plek zit waar dat kan, door de weerhaak kan hij dan als een zaagje gaan werken met alle gevolgen van dien.
kortstelig, lijkt mij althans, is beter om te gebruiken.
overigens is al dat gedoe met de onderlijnen VAAK niet nodig, ik kan mij er alleen iets bij voorstellen op zwaarbevist dus negatief gecontioneerd water daar KAN het verschil maken, proberen ze mij wijs te maken, en wie ben ik om dat tegen te spreken :-).
Vissen is een hobby, geen religie!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-10-2004 15:35

Douwe,

Klopt wat je zegt!
Een langstelige haak gaat veel sneller wrikken en uitscheuren. Dit komt
voornamelijk door onwetenheid; dus verkeerd gebruik van een langstelige
haak!
Met een kortstelige haak kun je veel minder fout doen. Wel verleng ik een
kortstelige haal ten alletijde met een line-aligner.

Tot slot: Dus kijk uit met het gebruik van een langstelige haak. Vooral niet
geschikt bij obstakels en zachte bekken. Het word dan een echte ramp! :x
Oh ja...gebruik je wel een langstelige haak, dan ten alletijde aan een soe-
pel, kort (10cm) onderlijntje....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

21-10-2004 22:03

[quote="Benny van de Werfhorst"]Douwe,

Klopt wat je zegt!
Een langstelige haak gaat veel sneller wrikken en uitscheuren. Dit komt
voornamelijk door onwetenheid; dus verkeerd gebruik van een langstelige
haak!
Met een kortstelige haak kun je veel minder fout doen. Wel verleng ik een
kortstelige haal ten alletijde met een line-aligner.

Tot slot: Dus kijk uit met het gebruik van een langstelige haak. Vooral niet
geschikt bij obstakels en zachte bekken. Het word dan een echte ramp! :x
Oh ja...gebruik je wel een langstelige haak, dan ten alletijde aan een soe-
pel, kort (10cm) onderlijntje....!

groetjes Benny[/quote]

Waarom moet het onderlijntje kort zijn? :-?
Lang of kort maakt qua wrikken van de haak tog niet uit?
Gebruikersavatar
Jan Teske
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-10-2004 11:56

22-10-2004 12:20

Beste Steven,

De combirig die jij bedoelt is goed te combineren met een pop-up boilie of particals (stukje foam tussen de tijgernoten,pinda's etc doet wonderen).
Ik zelf gebruik van Gamakatsu de Pop-Up haken maatje 6.
Ik knoop dan uit het stukje stiff (ESP 15lbs) uit 1 stuk een hinged-rig (ziehttp://members.rott.chello.nl/tmarap ... errigs.htm)
Om dit goed te knoppen heb je ongeveer 30 cm stiff nodig. Hier blijft genoeg van over om de combi aan elkaar te knopen.
Wat betreft het inhaken is het zo net als ook al eerder vermeld dat het stukje stiff als een line aligner werkt. Je moet je voorstellen dat de karper de onderlijn ongeveer 5 tot 10 cm opzuigt. Wanneer de popup boilie incl haak in de bek van de karper beland dan zorgt het (kneed)lood of de ringswivel ervoor dat het systeem in de onderkant van de bek terechtkomt. Dus wanneer de karper wegzwemt of probeert de boilie uit te spugen dan zal de haakpunt (Door de popup boilie stijgt de haak met de punt naar beneden) altijd langs de onderlip de bek verlaten en dus inhaken. :wink: :o
groeten en succes Jan
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-10-2004 11:09

Melvin,

Waarom de onderlijn kort moet zijn...? Anders prikt een langstelige haak
te ver in de bek; zeg maar "in het weke gedeelte van de bek" zodat de
haak gaat uitscheuren. Houd je de onderlijn lekker kort dan prikt de lang-
stelige haak meer voorin de bek; in het stevigere gedeelte!
Wanneer je een langstelige haak met bodemaas gebruikt, laat je hair dan
ook lekker lang. Ik geef bij langstelige haken echter de voorkeur aan een
pop-up montage....

Tot slot: Pas wel op met het gebruik van langstelige haken, zie vorige
postings!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2004 17:47

Heren,

U noemt de hefboom werking. Dat is een normale controleerbare natuurwet uit de klassieke mechanica:

Een hefboom is in evenwicht als de som van alle linksom draaiende momenten gelijk is aan de som van alle rechtsom draaiende momenten. Kortweg: De som van alle momenten samen is 0.

Eenvoudig voorbeeld wat er altijd bijgehaald wordt is de wip.

Een persoon van 80 kg zit op 3 meter van het kantelpunt van de wip. Een ander persoon van 60 kg gaat aan de andere kant zitten en is in evenwicht als hij 4 meter van het kantelpunt zit. Want:

80 kg * 3 m = 60 kg * 4 m

Het product van massa en lengte moet dus aan beide kanten van de hefboom gelijk zijn. Simpeler mechanica is er niet.

De hefboom van de hengel is hiermee eenvoudig uit te rekenen. Als we het handvat vasthouden op 3 meter van de top en een kracht uitoefenen van 16,5 kg, dan is de kracht die we uitoefenen op 50 meter uit staande lijn bijna 1 kg. Want,

16,5 kg * 3 m = ~ 1 kg * 50 m

Een verklaring voor de geringe trekkracht die wie uitoefenen op afstand zoals bijvoorbeeld bleek op Zwolle 2000 in een echte krachtproef met de hengel. Je moet flink in de hengel hangen om een paar kg druk uit te oefenen.

Nu komt hij. De rechterzijde van de bovenstaande som geeft de kracht op de lijn. Als we een steellengte nemen van 2 cm dan krijgen we:

1 kg * 5000 cm = 2500 kg * 2 cm

Als de haaksteel dus een hefboom is kunnen we erg veel kracht uitoefenen. Maar liefst 2500 kg op de haakbocht.

Wat er gebeurt als we een 2 maal langer haaksteel gebruiken volgt ook eenvoudig door bovenstaande vergelijking te herhalen voor 4 cm.

1 kg * 5000 cm = 1250 kg * 4 cm

Twee maal zo lang betekent dus maar de helft van de kracht of te wel 1250 kg.

Wat moet ik mij nu voorstellen bij het wrikken van de haak als de steel langer wordt?

Ik ben benieuwd naar uw natuurlijk onderbouwde uitleg. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-10-2004 19:11

tsja Kees wat moet ik hier nu weer mee, ik kan jou redenatie niet ontkrachten daarvoor heb ik geen kennis genoeg van de klassieke mechanika.
Laat volgens mij wel onverlet dat je met een langstelige haak eerder een zagende beweging van een weerhaak kun realiseredn dan met een kortstelige haak.
mocht dit onmogelijk zijn dan excuses voor een verkeerde veronderstelling, ik ben overigens wel eigenwijs genoeg om te kiezen voor een kortstelige haak want je zal het maar niet helemaal goed hebben :-)

groeten Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2004 19:52

Ach Douwe,

Er iets mee kunnen? 8)

Ik zet jullie ook op het verkeerde been. De steel en de haak willen in het verlengde van elkaar liggen. Met een 2 maal langere steel is daarvoor maar de helft van de kracht nodig. De echte vraag is evenwel hoeveel kracht is er voor nodig om dat te bewerkstelligen. Mijn inziens belangrijk minder dan pak hem beet een paar 100 kg, maar dat zou je op een karper moeten testen. Bij gebrek aan proefmateriaal stel ik dat je die kracht ook met korte stelen haalt. Zeker als je de karper onder de kant drilt op een korte lijn. Derhalve lijkt mij het hefboom verhaal wat theoretisch. Ik kan mij ook niet aan de indruk ontrekken dat diegene die een antipathie tegen langstelige haken hebben er juist daarom weinig ervaring mee zullen hebben.

Ik gebruik veel moderne haken met een semi lange of lange steel. Daarmee heb ik niet de ervaringen die zo vaak tegen deze haken worden gebruikt. Dat houdt mij wel bezig gezien het commentaar. Ik zou de karper niet graag schade berokkenen. Ik let dus goed op inhaking en haakwond.

Ik zou wel het volgende willen aanhalen van de PB site:

Gebruik de haak nooit op een obstakelplek waar je stevig moet drillen, maak gebruik van een lange hair minimaal 1 cm onder de haakbocht zodat je haak vlees pakt aan de voorkant van de bek en dus niet in zijn gehemelte. Vis deze haak altijd in combinatie met een zachte hengel en nooit met een gevlochten lijn.

Dit advies geldt voor de No Escape Long Shank, maar wat mij betreft ook voor andere haken en met name haken met een lange steel. Dit gaat ook wat verder als een opmerking over verkeerd gebruik. Wat is dan verkeerd gebruik? Het verhaal van PB komt in ieder geval overeen met hoe ik ermee omga. Wat kan inhouden dat ik daarom geen slechte ervaringen heb met langstelige haken. Althans de haken die ik gebruikt heb.

Terugkomend op de riglengte aangehaald door Benny. Het is doorgaans de lengte van de hair die de diepte van inhaking bepaalt (zoals in het PB verhaal) en niet de lengte van de rig. Ik ben behoorlijk wijs met de Paisley combi en gebruik deze in een lengte van 25 tot 30 cm met de No Escape Long Shank. De inhaking is vrijwel altijd voor in de bek in het harde deel. Ik houdt 2 cm gemiddeld aan tussen boilie en onderkant haak

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-10-2004 20:57

Wat zou een extreemtest kunnen uitwijzen..

50 cm lijn met kortstelige haak van 1 cm.
10 cm lijn met langstelige haak van 40 cm.
Afstand hand / haak is hetzelfde.
Hang nu eens een spartelend karpertje van 5 kilo aan de haakjes en til ze vrijhangend van de grond...
Ben benieuwd welke het er eerst afvalt.

'T is wat extreem maar toch??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2004 21:26

Inderdaad wat extreem. Beide is niet aan te raden met karper van enig gewicht.

Maar serieus, de draad van de haak is niet stijf genoeg voor de test. Bovendien praat je maar over 1.5 tot 2 maal de normale steellengte bij een longshank. En groter als een maat 6 ga ik nooit. Ik doel dus niet op 4 maal verlengde streamer haken in maatje 2/0.

Trouwens, een normale langstelige haak zoals de L/S Incizor verleng ik wel degelijk ook nog met krimpkous. En dat is dan het echte voordeel van de omgekeerde combi rig. Je verplaatst het punt waar de soepele onderlijn het stijve deel van de haak verlaat cm’ers voorbij wat normaal haalbaar is, zonder een extreme steel lengte. Hiermee kun je het indraaien optimaliseren. Het langere stijve deel duwt de haak daarbij niet weg van de onderlip. Je moet ook rekenen dat er nog een boilie aanhangt die voor het grootste deel je zwaartepunt bepaald bij het indraaien. Daarmee komt dus het belang van de lengte van de hair.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

23-10-2004 22:05

Wat Henk aangeeft zou natuurlijk nooit een verschil in uitslag maken. Hier mis ik namelijk nog twee parameters: waar hang je de haak in de bek en in welke richting haak je hem, dus naar welke richting wordt de kracht gezet.
Maar over de uitslag zal iedereen het overigens eens zijn.

Hetzelfde verhaal met een grote haak of een kleine haak. Een grote haak zal altijd sneller snijden of uitscheuren, wederom door de hefboomwerking.

Maar Kees, waarom ben jij er zo zeker van dat een langstelige haak beter indraait dan een klauwhaak? Dit is een algeheel heersende theorie binnen het karpervissen wat bij mij in de praktijk niet is gebleken. In tegendeel zelfs.

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2004 22:17

Simpel de handpalm test, Raymond.

Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

23-10-2004 23:16

Dat is me te eenvoudig Kees. Heb ik altijd gedaan en het klopt ook. Bij de handpalmtest haakt zo'n langstelige haak inderdaad beter. Maarrrr, in die praktijk hè...
Een zuigende karperbek is anders dan een handpalm.

Uitgaande van de handpalmtest haakt zo'n haak sneller. Een langstelige haak zou dus ook in het zachte vlees binnen in de bek kunnen haken. Volgens mij gebeurt dit vrijwel nooit. Uiteraard ook vrijwel niet met een klauwhaak.
In mijn opinie glijdt de haak door het strekken van de onderlijn, veroorzaakt door de beweging van de vis naar de voorkant van de bek. Op het moment dat de haak de verdikking raakt van de lip moet hij vlees pakken. Je kunt op dit kritische moment de reeds beschreven nadelige hefboomwerking krijgen waardoor de haak geen of onvoldoende vlees pakt. Dat ligt er namelijk aan hoe de vis beweegt.

Ik ga echt niet beweren dat ik gelijk heb. Maar in de praktijk ervaar ik namelijk iets anders.

Groet,
Raymond

ps
ik moet me toch maar eens die korda under water dvd's gaan bekijken
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-10-2004 01:07

Kees,

Dat de lengte van de hair van invloed is op de plaats waar de haak inprikt,
kan ik niet ontkennen, maar naar mijn mening is de lengte van de onder-
lijn juist ook wel bepalend. Een te lange onderlijn in combi met een lang-
stelige haak prikte bij mij (van geleerd!) in het weke gedeelte, wat dus
snee/scheur in de bek veroorzaakt. Ik gebruikte echter wel bij bodemaas
een lange hair....!
Als ik dus een langstelige haak gebruik, dan is de onderlijn zowiezo kort, en als het bodemaas is is ook de hair lang. Al moet ik wel bekennen, dat als ik een langstelige haak gebruik, dat ik het liefst een pop-up montage met een D-lus gebruik. Overlood wel te verstaan...

Raymond,

Een langstelige haak met RECHTE punt, snijd naar mijn mening wel dege-
lijk in het zachte vlees bij verkeerd gebruik. Simpelweg, omdat naar mijn
mening een haak met rechte punt en vooral als ie ook nog eens langstelig
is, sneller inprikt als een klauwpunt.
Een klauwpunt is vaak kort of mediumlange steel, dat een klauwpunt zon-
der verder hulpmiddelen net zo goed in draaid als een langstelige haak
met rechte punt, dat ben ik niet helemaal met je eens. Een line-aligner of
een stukje stug gelijmde gevlochten onderlijn bij de haak zal al gauw het
draai vermogen van een klauwpunt verbeteren. Test het eens in een bad-
kuip, met een plastic bekertje (imitatie bek!) en een volledige rig monta-
ge.

Tot slot: Mannen wel eens een langstelige haak met klauwpunt gezien, ik
nog nooit...! Misschien zit hier de verbetering in, wat betreft langstelige ha-
ken....? :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

24-10-2004 08:14

Inderdaad Benny, ik heb in mijn verhaal ook helemaal niet de verhouding tussen haakmodel en haakgrootte, lengte hair, grootte aas en lengte onderlijn meegenomen. Buiten het feit dat je ook nog eens te maken hebt met met stromend en stilstaand water en wel of geen dressuur (dus verschil in aasstijl).
Duidelijk dat je dus niet over één model haak kunt spreken in alle omstandigheden. Dan ben je dus appels met peren aan het vergelijken wat ik dus waarschijnlijk in mijn praktijk gedaan heb.
Maar ik heb gewoon slechte ervaringen met langstelige haken in de praktijk, vandaar mijn verhaal.
Ik maak vrijwel altijd gebruik van kleine haakmodellen klauw in combinatie met line aligner en vis eigenlijk alleen maar op rivieren en kanalen. Eénzijdige ervaring dus.

Maar zo'n langstelige klauwhaak... :-? En bestaat zo'n type haak echt niet?

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-10-2004 12:29

Raymond,

Ik ben ook niet zo gek van langstelige haken, maar soms kan de situatie
daarom vragen; tenminste als het verantwoord is.
Jij gebruikt dus ook een line-aligner (ik ook), dat scheelt bij een klauwpunt
met korte of mediumlange steel voor een veel beter draai vermogen, zo-
dat een klauwpunt veel beter inprikt als normaal als je h'm zonder verdere
hulp middelen gebruikt. Natuurlijk prikt een rechte punt veel sneller, maar
een klauwpunt met een line-aligner verbetert het draai vermogen aanzien-
lijk. Tevens prikt een klauwpunt altijd op de juiste plaatst in de bek in, hij
vind pas grip net achter de "rand" van de onderlip/hoek, dus in het ste-
vigere gedeelte.

Tot slot: Wanneer je door omstandigheden liever zonder line-aligner vist,
dan kun je bij GEVLOCHTEN onderlijn materiaal het stukje bij de haak ook
stug lijmen. Gewoon door het onderlijn materiaal strak te houden, en dan
de laatste 2 a 3cm bij de haak stug lijmen; wel de onderlijn iets strak naar
binnen houden!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

24-10-2004 13:33

Oké Benny, duidelijk verhaal. Ik moet er wel bijvertellen dat ik soms alleen gebruik maak van het van buiten naar binnen doorhalen van de onderlijn door het oog (z.a. bij no knot). In dat geval maak ik geen gebruik van een line aligner.

Waarschijnlijk zal een langstelige haak binnen mijn visserij voor behoorlijk wat beschadigingen in de bek zorgen. Dit door het feit dat de vissen nogal vrij azen (dus waarschijnlijk vaak binnen in het zachte gedeelte gehaakt zouden worden) en er soms nogal pittig gedrild moet worden i.v.m. de sterke stroming.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2004 13:45

Raymond,

In de praktijk heb ik de afgelopen jaren goede ervaringen met de L/S Incizor als het om pop-ups gaat en de No Escape Long Shank als het om bodem aas gaat. Daarnaast gebruik ik ook de gewone Incizor regelmatig. Zelfs deze steel is ietsje langer dan standaard haken. Alleen de No Escape Long Shank gebruik ik zonder de verlenging van een line-aligner. Deze haak heeft door zijn gebogen vorm een ongekende houvast in de bek en met een combi-rig haakt hij vrijwel altijd muurvast voor in de onderlip. Zo vast dat ik altijd de weerhaak platknijp. Als je die haak gebruikt vind ik dat platknijpen zeker een vereiste. Maar ik doe het tegenwoordig steevast met al mijn andere haken.

Indraaien kan ik alleen controleren met genoemde test. Losser heb ik nauwelijks. Dat wat ik niet zie, daar kan ik niets over vertellen. Ik heb geen video naast mijn aas en kan alleen achteraf observeren waar en hoe ingehaakt.

Benny,

Ik heb niet de ervaring dat mijn onderlijnen die altijd langer dan standaard zijn met bovengenoemde haken diep inhaken.

Heren,

We kunnen lang discussiëren, maar mijn praktijkervaringen met bovenstaande haken in de maten 6 en 8 komen niet overeen met de uitgesproken zorg. Als er iets aan de hand is, dan is dat in combinatie met andere factoren die bij mij kennelijk ontbreken. Ik noemde er al een aantal.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

24-10-2004 14:47

Klopt Kees. Ik denk dat het feit dat er in de praktijk veel meer faktoren een rol spelen dan vaak wordt aangenomen een belangrijke rol speelt bij het vormen van een mening en de hieruit voortvloeiende meningsverschillen.

Een haak of complete rig kan in een bepaalde situatie geweldig presteren en in een andere situatie echt waardeloos zijn.

Het verhaal is me in ieder geval wat duidelijker geworden.

Thanks,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-10-2004 18:41

[quote="Kees Ouwehand"]Heren,

16,5 kg * 3 m = ~ 1 kg * 50 m


Groet, Kees[/quote]

Stug lijntje Kees als jij hem kunt inzetten als hefboom.