rigs te veel geouwehoer


Gesloten
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

28-09-2004 14:54

Wil even kwijt dat dat geouwehoer over rigs maar is moet stoppen. EEn karper is niet slimmer dan ons naar mijn mening. Aslof De karper elke boilie met precisie onderzoekt, of er geen haak bij zit? Vermoeiend eten lijkt me dat.

wil wel is weten hoe jullie hier over denken?

groeten jurrien ?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-09-2004 15:11

Jurrien,

Je hebt helemaal gelijk. Gewoon door gaan met je 25 cm onderlijntje met een maatje 2 drenna boilliehook.

:P
MVG

Klaas
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

28-09-2004 15:21

Heel grappig!!!

ga jij maar verder met je ingewikkelde geknoop en onhandig gedoe! Goed aas en een goede stek dat is doorslaggevend voor mij. Ieder zijn meuk toch? En mijn gemiddelde onderlijn is 15 tot 20 cm lang een haak maatje 8 met line aligner dus geen drennan en 25 cm!!!!!!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

28-09-2004 15:39

Jurrien,


Situatie's verschillen veel per water!
Ik ben het met je eens dat voer, voertactiek en stek veel meer effect heeft op de lange termijn maar Klaas zal waarschijnlijk water bevissen dat druk en intensief bevist is waardoor de vis al stukken voorzichtiger aast! Bekijk anders eens de DVD's van korda om na te kijken hoe karper en andere vis reageert op je rigje :wink:
Voor mij is een rig ook onbelangrijk en voor mij hoeft de rig alleen te prikken en te houden en niet in de war te gooien te zijn......Voor de rest interesseert me het ook niet veel meer!Al stel ik er weinig eisen aan toch denk ik goed na over hoe en wat!


Situatie's verschillen teveel om er een wijze en doordachte conclusie over te trekken of het wel of geen geouwehoer is met die rigs! :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-09-2004 15:52

O :o ik heb al bij aas gereageerd :roll:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-09-2004 15:58

Jurrien,

Zo makkelijk mogelijk idd, is het credo, maar om met een onderlijn overal uit te pakken is ook gewoon onmogelijk. Een aantal dingen die van water tot water verschillen zonder dat er ook maar enige sprake is over het feit dressuur zoals:
* harde - middelharde - zachte bekken
* aasopname afstand
* al dan niet stromen van het water
* ondergrond van de plaats waar je daadwerkelijk vist
* helderheid van het water
* werpafstand
* obstakels op de stek
* daaraan gekoppeld de benodigde hardheid van de dril zelf

Zijn van water tot water verschillend en factoren waar je gewoon je hele setup, dus ook de onderlijn op aan moet passen. Heb je dan toch een bepaalde mate van conditionering dan kan je door voeren en stekkeuze inderdaad veel bereiken op de meeste wateren en je vissen echt wel vangen. En toch zijn er dan nog die gekke onderlijntjes die in de meeste gevallen geen vis extra opleveren, maar er zijn dagen/situaties dat ze dat echt wel doen. En ik ben er ook van overtuigd dat ze in de meeste gevallen zeker niet minder vis opleveren. Maar misschien heb ik wel het probleem dat ik in zo goed als alle onderlijnen vertrouwen heb waardoor ik veel zoek en wissel tussen onderlijnen. Maar daar heb ik al een keer 24 kantjes aan geweid! :wink:

Wil je je visserij zo effectief mogelijk maken, al is het het verspeelde aantal vissen een stuk omlaag brengen, dan zal je toch ook echt serieus naar dat laatste stukje moeten kijken.
mvg

Bart van den Hurk
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-09-2004 16:26

Bart,

Waar vinden we die 24 kantjes?

Bas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-09-2004 16:38

Rotary letter 8.3 op karperwereld.nl
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-09-2004 16:48

Jurrien,

Ieder water, iedere situatie heeft een andere aanpak nodig, op een kanaal met lichte stroming pas je je onderlijnen anders aan, dan als je vist op een dressuur putje waar het merendeel kapotte bekken op zwemmen...

Een maatje 8 zal je dan echt niet moeten gebruiken want je zal dan eerder lossers krijgen, dan met een maatje 4
Een maatje 8 gebruik ik liever als ik op stilstaand water vis en waar de vissen harde, gave bekken hebben.

Vissen bij obstakels of vissen op een 'veilige' stek.

Wat voor rigs zet je in op een harde of zachte bodem, veel hengeldruk of juist weinig hengeldruk...

Gelloof me... Stug volhouden op 1 en dezelfde rig... Zonde van al je visuren, deze zullen toch echt productiever geweest kunnen zijn!

Stekkeuze en aaspresentatie... erg belangrijk, maar een goede rigs is minstens zo belangrijk!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

28-09-2004 17:07

Bedankt Bart,

Gelukkig had ik het al gelezen. Ik had je naam niet onthouden :oops:

Goed gedaan, mooi en duidelijk weergegeven.
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

28-09-2004 17:14

Klopt dat ik inderdaad op veel water vis waar weinig dresseur is. De lengte en haakmaat van me onderlijn wissel ik regelmatig af op bodemsoort en asaspresentatie. Maar om even mijn punt duidelijk te maken. Ik bedoelde Dat er te veel dingen verzonnen worden die naar mijn id nergens op slaan. En wat nou als er op een water alleen maar met een stiff rig gevist wordt???? Je weet toch nooit hoe iemand anders vist of welke onderlijn??? en dan kom jij met je stiff rig en dan denk je de dressuur te doorbreken???

MVg Jurrien
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

28-09-2004 22:26

Ik zou zeggen met alle respect,ga eens wat meer karper vissen.Dan zul je het verschil merken als je een jaar lang met een en de zelfde methode(rig,aas,lood,enzv)vist.Terwijl je dat jaar daar na verschillende methodes toepast.Dan kom je hier wel op terug

Greetz Danny
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

28-09-2004 22:35

Ja dat zal je wel denken dat de meeste niet weten hoe een ander vist,nou geloof mij nou,ik zorg er wel voor dat ik te weten kom hoe mijn concurent op het zelfde water vist,welke methode die toepast en op welke manier.
Meestal kent hij me al omdat hij een praatje kwam praten en anders om,dus doen alsof je gewoon een wandelingetje met je hond maakt en dan wat vragen stellen heeft geen zin meer.dus dan maar over een andere boeg.Meestal kan je namelijk gewoon van elkaar proviteren,maar daar moet je wel voor open staan,dus de ene vist op woensdag en de ander op donderdag,dus hoef je zelf minder te voeren+dat je elkaar verteld welke methode je toepast.Zo kan je samen een hoop vis vangen,zonder dat je echt aan de ander stoord.Prima toch!Zo weet je dus ook hoe de ander vist,de beter manier,en dressuur doorbrekent!

Greetz Danny
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

28-09-2004 22:56

Hallo Marijn,

Kun jij mij (eerste jaars) uitleggen waarom een klein haakje (8) niet handig is op water met harde bekken? Ik vraag het ook omdat ik recent een paar vissen heb verspeeld na een lange voorzichtige dril . Vissen schoten zomaar los en niet van het sleuren. Let wel: ik sleur niet (op 1 3/4 lbs penhengel) en ik had continu spanning op de lijn (kromme hengel). Soepele rig met haakje 8.

[quote="marijn ham"]Jurrien,
[knipperdeknip] ... als je vist op een dressuur putje waar het merendeel kapotte bekken op zwemmen...
Een maatje 8 zal je dan echt niet moeten gebruiken want je zal dan eerder lossers krijgen, dan met een maatje 4
Een maatje 8 gebruik ik liever als ik op stilstaand water vis en waar de vissen harde, gave bekken hebben.
[knipperdeknip][/quote]
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-09-2004 08:23

Jurrien,

Dus je doet eigelijk al ingewikkeld, alleen omdat je het zelf doet, lijkt het niet ingewikkeld?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-09-2004 08:26

Met gecoate onderlijn materiaal maak ik op de simpelste manier de meest ingewikkelde rigs :wink:
Niks ingewikkelds of moeilijks aan!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

29-09-2004 13:08

Om mij statement even duidelijk te maken!! Heb veel rigs geprobeerd maar geen een leverde mij meer vis op dan mijn standaard rig( Snake bite met line aligner en haakje 6) En iedereen denkt er duidelijk anders over en daar was ik nieuwschierig naar. blijkt wel dat iedereen vist op ze eigen manier. voor mij is het aas het belangrijkst als dat goed is volgen er naar mijn mening goede vissen op de kant.

Groeten jurrien
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

29-09-2004 16:16

Hoi Jurrien

dus je vis met snake bite en een line aligner?

hmmmmm, helemaal niet ingewikkeld nee .......... :roll:



Zal eens aan de eerste visser welke ik tegenkom vanavond vragen of hij weet wat die twee dingen betekenen......


Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

29-09-2004 19:04

ja ok ,''jouw'' standaard rig jurrien.Maar dat is geen echte standaard onderline,ook al is ie inderdaad vrij simpel.Maar die rig doet het idd vaak goed,vis er zelf ook vaak mee,mocht de situatie dat toe staan.

Greetz Danny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-09-2004 19:23

Gevalletje cross posten oplossen. :cry:

Hier verder graag:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=#177897

Groet, Kees
Gesloten