Tips tegen in de war gooien


Michel Zoet
Berichten: 60
Lid geworden op: 03-08-2004 18:19
Locatie: Almere

07-09-2004 18:51

Zoals hier eerder gesuggereerd is de hooftzaak het werpen. Net als vermeld is het belangrijk de lijn af te remmen voordat het lood het water raakt, de onderlijn zal strekken en netjes achter je lood op de bodem terecht komen. Let op wanneer het diep is op je vis plek de lijn loslaten na het remmen om hem vlak voor de bodem weer vast te pakken zodoende zal je niet tever van je voerstek af komen te liggen. Ik ga mijn onder lijn zelde tot nooit in de war. En ook ik vis met Synergy van Sufix naar mijn mening een perfecte lijn alleen zoals gezegt wat aan de stugge kant, mijn oplossing is zo af en toe een stuk van een meter of 10 afknippen en opnieuw optuigen.
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

07-09-2004 22:17

Je rig kan ook in de war raken tijdens het ophalen. Met name als het lood in de bodem weg zakt gebeurt weleens. ALs je hard je lijnen binnen draait zal het lood uit de bodem schieten en kan je onderlijn door die zwieper om je hoofdlijn draaien.

Ik heb dit zelf ondervonden op een water dat erg ondiep is. De onderlijn was volledig gestrekt bij het neerkomen op het water. Bij heel ondiep water is het dan naar mijn mening nauwelijks mogelijk dat de onderlijn nog in de war raakt. Toen ik hard mijn lijn binnen haalde had ik een paar keer het zaakje in de knoop. Toen ik echter heel rustig ophaalde en probeerde te voorkomen dat het lood uit de bodem schoot, zat mijn rig niet in de war.


Ik heb zelf ook veel rigs in de war gegooid, maar het afremmen en het checken of je onderlijn gestrekt neerkomt is toch wel de beste tip die ik gehad heb. Inline-lood gebruiken ipv safety systems werkt ook wel wat beter volgens mij.

Joris
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

07-09-2004 22:18

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een combi-rig. Dan heb je wel een soepel uiteinde maar minder kans op in de war gooien.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

08-09-2004 09:42

Wat ik heb ondervonden bij comby rigs is dat de haak om het stiff gedeeltje draaie omdat het laatste stuk soepel is...

Werkt dus ook niet echt

Groeten
Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-09-2004 16:21

Het in de war gooien van je rig is niet voor 100% uit te schakelen, maar een goede 99% is wel degelijk haalbaar :wink: Als je de volgende zaken in acht neemt, zijn die vervelende pruikjes praktisch verleden tijd:

- Gebruik een degelijke bevestiging voor je lood. Mijn voorkeur gaat uit naar good ol' safety clips. Die van Korda bevallen mij prima, maar de andere bekende merken zijn ook prima;
- Gebruik tubing (of leadcore) die lang genoeg is. Minimaal 5cm langer dan onderlijn (van wartel tot uiteinde hair). Mijn tubing is ongeveer 10cm langer. Bijkomend voordeel is de tubing de flanken van de vis beschermt tegen het schuren van de scherpe nylon lijn;
- PVA wokkels zijn wat mij betreft één van de mooiste vindingen van de laatste tijd. Sinds ik deze gebruik is een "pruikje" écht zeldzaam. Ik bevestig ze als volgt. Met een schaartje knip ik een wokkel in de lengte in. Vervolgens geef ik een lekker lik aan de binnenkant van de opengeknipte wikkel. Prik dan de haak boven aan de binnenkant door het foam. Knijp vervolgens de wokkel dicht, met de hair verstopt in de binnenkant, en klaar is Clara;
- Ik vis al een tijdje met ringwartels, en gevoelsmatig helpt dit ook (zoals Bas al zei). Het onlangs verschenen artikel in Karper van Danny "Korda" bevestigt dit. Baadt het niet, dan schaadt ook niet;
- PVA zakjes schelen ook een slok op een borrel. Maar dit beperkt ook weer de werpafstand;
- Zelfs deze maatregelen kunnen niet afdoende zijn, als de worp bagger is. Kijk dus goed naar de vlucht van je lood en rig. Persoonlijk draai ik meteen binnen als ik de rig al draaiend door de lucht zie helicopteren. Meestal voor niets, maar te vaak was het wel nodig... :evil: Overigens, dit draaieffect heb je alleen als de worp niet goed wordt uitgevoerd (lees: niet vloeiend), wat mij wel eens overkomt als ik echt ver moet werpen. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen :wink:
- Het afremmen van de worp vlak voor "impact" helpt zeker mee.

Dit is een soort van uitgebreide samenvatting van voorgaande postings, maar ik hoop dat je er evengoed wat aan hebt!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-09-2004 16:42

Het is volgens mij wel 100% te voorkomen. Door de pva-zak methode zoals die op de Korda dvd gedemonstreerd wordt.
Hierbij wordt de onderlijn dwars door de langwerpige pva-zak (funnelweb)
heengehaald d.m.v. een stringernaald. Hierbij wordt de haak onderaan in t zakje geprikt. De onderlijn moet hiervoor steeds demonteerbaar zijn door een speldwartel en een lusje waarmee de onderlijn door de pva-zak gehaald wordt net als een hair door een boillie.
Hierbij kan de hair dus nooit om de haak draaien, die zit immers in 't zakje geprikt. En kan de onderlijn nooit om het lood draaien, die zit immers in de pva-zak.
Om het feit dat die onderlijn dus door de pva-zak heen loopt i.p.v. een pva-zakje dat eronder bungelt kun je ook nog wel redelijk afstand halen met ingooien.

Lijkt me een heel slim idee...

Groeten uut Wehl
Geert Welten
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Someren

08-09-2004 16:48

Hartelijk dank mensen voor alle nuttige tips!

Een deel van de tips wist ik zelf ook al, maar kheb ook veel gelezen waar ik zeker wat aan zal hebben.
Het belangrijkste wat ik van dit onderwerp/discussie heb geleerd is dat het voorkomen van in de war gooien vooral te maken heeft met de manier van gooien.
Kzal de komende tijd mijn hoofdlijn s gaan vervangen en dan het een en ander uit proberen.

MVG
Greet Welten

P.S. blijf vooral reageren, want dit is nuttig voor iedereen!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

08-09-2004 17:40

mischien erg raar maar als ik recht boven mijn hoofd langs werp merk ik dat mijn lijn regematig in de knoop zit.
echter als ik zijwaarts werp gebeurd het werkelijk nooit.

het richten word wel even wennen maar met een beetje oefenen kan je net zo precies werpen als bovenhands.

ik denk dat een ieder voor zich zijn eigen manier moet uitvinden.
iedereen werpt net iets anders dus wat voor de een goed werkt kan voor de ander echt een beroerde oplossing zijn.

oefening baart kunst
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

09-09-2004 15:46

Bij zijwaarts werpen heb ik juist vaker een rig in de war gegooid. Het lijkt me ook heel moeilijk om ver zijwaarts te gooien.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

09-09-2004 15:56

Rick,

Deze method is idd 100% zeker. Maar als afstand echt gaat tellen, dan laat ik'alle vorm van PVA zakjes liefst achterwege... Trouwens, ik meen dat je deze het best vist met korte onderlijnen? Ik heb het daar niet zo op...
Gebruikersavatar
sander smit
Berichten: 36
Lid geworden op: 09-08-2004 17:26
Locatie: woerden

10-09-2004 17:49

sorie Luuk,maar ik vis zelf al een hele tijd met een combi-rig en gooi echt nooit me onderlijn in de war...Ik denk toch dat t zeker wel een goede oplossing is.

groeten sander
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-09-2004 17:53

dan zal het wel aan mij liggen Sander.
Iedereen maakt zijn onderlijnen anders. Die kleine verschillen kunnen het wel en niet in de war gooien sterk beïnvloeden.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

10-09-2004 19:32

ik denk dat je het voor 90% al kunt voorkomen door goed te werpen en op je onderlijn te letten als ie vliegt en op het laatst ietwat afremmen. als je onderlijn gestrekt door de lucht gaat is het bijna altijd goed, vaak als je onderlijn draait en je haalt em daarna binnen, is ie uit de knoop, maar dat gebeurt tijdens het inhalen, het gebeurt volgens mij vaker dat ie onder het inhalen uit de knoop gaat dan dat je em met knoop inhaalt zeg maar.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-09-2004 11:44

Martijn,

Wat betreft echt grote afstanden heb je gelijk. Dan zal waarschijnlijk alle pva aan barrels vliegen. Nu vis ik nooit op extreem grote afstand dus is het een ideale methode.
Het feit dat er korte onderlijnen gebruikt worden bij die methode staat volgens mij los van de pva-zakjes. Zijn voorkeur voor korte onderlijnen beargumenteerd ie met het feit dat karpers met een korte onderlijn niet te veel ruimte hebben om te rommelen en wellicht de onderlijn weer kwijt te raken voordat hij zich haakt. Hoe sneller de karper het loodgewicht voelt, hoe eerder die zich prikt. Dat is de theorie, mede gebaseerd op de onderwaterbeelden.

Maar die methode is ook met lange onderlijnen toe te passen lijkt mij.

Groeten uut Wehl
Hugo Bovenmars

17-09-2004 13:27

Denk ook aan het type gevlochten onderlijn dat je gebruikt. Vissend met relatief lange hairs had ik in het verleden veel last van tangles, vooral icm een line aligner (de hair belandt tussen LA en onderlijn).

Eenmaal overgeschakeld naar een wat stugger materiaal, gaat het tot dusver goed (niet te vroeg juichen....). Voorheen gebruikte ik voornamelijk Kryston Merlin (25 lb). Een PVA-wokkel was geen overbodige luxe.