line aligner???


Anne Hogenkamp

19-06-2004 17:45

he allemaal
als ik een onderlijn maak met een lline aligner om de haak hoelang moet dan de ondelijn zijn??? gwoon ff een vraagje waar ik over aan het nadenken was
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

19-06-2004 18:06

dag anne
de lengte van de onderlijn maakt in niets uit, dit kun je varieren van ongeveer 10cm tot wel 50 of zelfs meer cm
groete xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Anne Hogenkamp

19-06-2004 18:09

he bedankt voor je antwoord! zat ik mooi nog ffies op te wachten! ik was net een onderlijn aan het knopen dus ik begon er over te denken! maar een onderlijn van 15 cm moet dus geen probleem zijn??
bedankt voor je antwoord
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

19-06-2004 20:02

neej zeker niet, is prima
tip: als de vissers op je water een korte onderlijn gebruiken, dan kun jij bv een lange proberen en andersom,
voor pop up onderlijnen zou ik sobiezo niet langer gaan dan 20cm
mijn standaard onderlijn heeft meestal een lengte van 17cm en meestal doe ik die op een pop up (zo'n 1.5 cm onder de haak(met line aligner) wat kneedbaar lood van kryston(super fijn spul!) zodat deze perfect natuurlijk zweeft, je kunt natuurlijk ook een loodhagel gebruiken maar dit is niet erg fijn) daarnaast vis ik met een onderlijn van 25 tot 30cm lang, zo kun je meestal wat testen en kijken welke onderlijnlengte je fijner vind
mt vr gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Hugo Bovenmars

20-06-2004 12:01

Anne,

Houd je onderlijn op compacte voerplekken kort. Als je verspreid voert zou je hem ook langer kunnen nemen.

Hugo
Gebruikersavatar
Pim Kersten
Berichten: 165
Lid geworden op: 05-04-2004 17:01
Locatie: Duiven

07-09-2004 17:36

kun je dat uitleggen hugo? :oops:
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

07-09-2004 18:02

Beste Anne,
de lengte van de onderlijn maakt inderdaad geen bal uit met een line-aligner... Wat wel belangrijk is, is de lengte van de hair. Je moet de haak inclusief line aligner namelijk wel de ruimte geven om te draaien en dus te werken. Hou daarom altijd minimaal 1 cm. speling tussen aas en haakbocht. Dit doe ik al jaren en het werkt uitstekend...

mvg,

Jordi
Hugo Bovenmars

09-09-2004 07:47

Pim,

De onderlijnlengte heeft idd niets met de LA te maken. Op een echt compacte voerplek doe je er goed aan je onderlijn kort te houden, ongeacht het gebruik van een LA. Een karper moet de onderlijn MOETEN strekken om het volgend voerdeeltje te bereiken. Op compacte voerplekken is een onderlijn al snel te lang.

grtz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-09-2004 07:52

Beste Hugo,

Waarom kort op een compacte voerplek en lang als je verspreid voert.

MVG

Klaas
Hugo Bovenmars

09-09-2004 08:43

Hallo Klaas,

Eigenlijk gaf ik de reden daarvoor al in mn vorige posting. De onderlijn moet naar mijn idee korter zijn dan de afstand tussen 2 voerdeeltjes.

Want:

Wat doet een karper na x opgenomen voerdeeltjes?.....kauwen dus.....dat doet hij het liefst zonder haak ertussen. Hoe compacter het voer, hoe groter de kans dat een karper gaat lopen kauwen op het moment dat de onderlijn nog niet is gestrekt. Op dat moment ben je kansloos.

Ik weet dat op doorsnee voerplekken (alleen al door de diepte liggen zelfs particles niet meer ECHt verspreid) het voer meer verspreid ligt, maar het volgende heeft me aan het denken gezet:

Hugo een aantal jaren geleden op een zandput:

Vissend op een talud zie ik een karper naderen (kort onder de kant zwemmend). Snel voer ik een aantal handen mais op de verwachte route en deponeer mijn rig er middenin. De karper begint zeer rustig maar ononderbroken te azen en pas na een half uur heeft hij zich naar het midden van de voerplek gevreten. Na elke +/- 20 korrels neemt hij de tijd om het opgenomen voedsel te vermalen. Ook nadat het haakaas (3 korrels op de hair) genomen wordt, wordt het azen onverstoord voortgezet. De 20 a 25 cm lange onderlijn heeft zich nog nauwelijks voor de helft gestrekt, en de karper gaat wederom stil liggen om de korrels te vermalen. Na 10 a 20 seconden bespeurt de karper blijkbaar onraad want de hele inhoud (+/- 20 korrels) wordt naar buiten geblazen. Omdat de karper blijft azen laat ik de rig zakken op zo'n 30 a 40 cm van de voerplek. Het duurt weer een half uur voor de karper het aas bereikt, opneemt, zwemt en zichzelf haakt.

Oja Klaas.....we praten hier wel over vast lood he..... :wink:

groeten,
Hugo
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-09-2004 09:47

Kauwen, meestal in horizontale stand dus van kopstand naar horizontaal= 15 cm?

buik vis tot bodem water = 5 cm?

van lip tot kauwplaten= plus minus 5 cm? Denk eerder 10 maar vooruit.

is al 25 cm. Bij lange(re) onderlijnen over welke lengte praten we dan?

Wat nu als je verspreid voer, maar een stringer gebruik? Of zo'n deegworst ding?

Waarom bij verspreid voeren een lange(re) onderlijn? Een korte onderlijn is dan toch ook korter dan de weg naar het volgende voedseldeel? Of is een korte(re) onderlijn eigenlijk inferieur aan een lange(re) onderlijn?

Heb eens gelezen, dat, wanneer een karper in beweging is, hij het gemakkelijkst te vangen is, dus daarom is het handiger om verspreid te voeren. Dat houdt dan toch in, dat compact voeren eigenlijk jezelf tekort doen is? Of: een korte onderlijn is meestal goed? Of: met een langere onderlijn wordt een zo natuurlijk mogelijke aaspresentatie nagestreeft?


Al met al voor mij in elk geval niet kort omdat ik compact voer en lang omdat ik verspreid voer. Komt iets meer bij kijken.


MVG

Klaas
Hugo Bovenmars

09-09-2004 10:09

Over die centimers....okay....dat zal wel, maar ik beschreef alleen die ene situatie. Een situatie waarin ik de karper ook in 1e instantie had kunne haken als de onderlijn geen 20 a 25, maar 10 a 15 geweest zou zijn. Het was duidelijk te zien dat de karper met de speling die hij van mijn onderlijn kreeg, zijn bek vol kon proppen met mais en vervolgens rustig kon gaan malen, gewoon een beschrijving uit de praktijk. Voor mij iig heel nuttige informatie.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat wanneer de onderlijn langer kan, het ook beter is om deze langer te nemen. Ik zeg alleen dat bij verspreid voeren een langere onderlijn beter werkt dan op een compacte voerplek, maar niet per definitie beter dan een korte op diezelfde verspreide voerplek.

En idd, ik ben dan ook geen liefhebber van lange (25+ cm) onderlijnen, compacte voerplekken, PVA stringers en zakjes.....

ps. Hoe controleer je de werking van een rig voorzien van PVA stringer/zakje? Okay, je vangt een karper, maar is dit karper #1, #2 of #3 die je haak haakaas op heeft gezogen? Ik vang het liefst die eerste.

grz Hugo
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-09-2004 12:02

Lang leve de onderwater-dvd van Korda :wink:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-09-2004 13:17

Hugo,

Hoe weet je of het de eerste is die je vangt? Je kunt toch niet altijd zien wat de karpers op je voerplek doen?

Groeten,

Mark
Hugo Bovenmars

09-09-2004 14:20

Precies,

Normaalgesproken blijft het bij gissen wat er onder water gebeurt. Daarom mijn opmerking over onderlijnlengte. Met de laatste opmerking bedoelde ik te zeggen dat ik graag verspreid voer (ook geen PVA stringers/zakjes rondom de haak) en geen lange onderlijnen gebruik. Dat alles om te voorkomen dat er hetzelfde gebeurt als in mijn situatiebeschrijving waarin ik een 1e aanbeet misloop. Ik bedoel....goede vangsten met gebruik van PVA zeggen niets over de werking van de rig. Je weet nooit hoeveel karper je misloopt. Ik denk dat dat aantal op compacte voerplekken (zoals PVA stringers/zakjes) groter is dan op verspreide voerplekken zonder geconcentreerd voer rondom de rig).

Neemt niet weg dat compacte voerplekken in veel gevallen een goede vislokker is. Uiteindelijk zul je een 2e of 3e karper wel haken, maar wat hebben we daaraan op bijvoorbeeld dun bezet water? Krijgen we die 2e of 3e kans? Daarom voor mij liever geen compacte voerplekken.

Het blijft natuurlijk grotendeels gissen, maar praktijksituaties, bijvoorbeeld de situatie die ik beschreef (in dat geval zonder invloeden van dressuur) leveren vaak nuttige info op. Helaas krijg je maar zelden de kans om een zelfhaking met eigen ogen mee te maken. Bij mij is het vooralsnog bij die ene keer gebleven.

grz Hugo
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-09-2004 14:24

Hugo,

Je hebt dus geen zelfhaking gezien waarbij gebruik werd gemaakt van PVA draad, zakjes, etc? Mijns inziens zijn er veel te veel variabelen om uberhaupt maar een voorzichtige conclusie te kunnen trekken...

Groeten,

Mark
Hugo Bovenmars

09-09-2004 14:54

Mark,

We vergelijken een rig op een handje mais met een rig op een handje mais waarvan het PVA omhulsel is opgelost.

Welke variabelen zijn veranderd?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-09-2004 15:41

We vergelijken je maisvoerplek met een boilie en een PVA zakje met wat halve boilies. Nu komt er een andere karper langs. Welke variabelen zijn er veranderd?

Groeten,

Mark
Hugo Bovenmars

09-09-2004 16:46

Het aantal voerdeeltjes is natuurlijk lager met boilies. Het gaat mij erom dat het haakaas in beide gevallen midden tussen het voer ligt. De hoeveelheid (overgebleven) voer direct naast het haakaas bepaalt uiteindelijk of de karper:

a) geprikt wordt of
b) niet geprikt wordt omdat er dusdanig veel voedsel ligt dat hij moet kauwen voordat de onderlijn zich strekt.

Ik merk dat het voor sommigen vooral een gevoelskwestie is. Misschien dat er meer mensen zijn die met praktijkvoorbeelden kunnen komen?

groeten, Hugo
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-09-2004 19:48

Binnnekort live in Leerdam.

http://www.karperstudiegroep.nl/Regios/ ... ibbing.pdf


Groter aas en kleiner aas hebben een andere manier van voedsel opname.

Maar wat ik bedoelde aan te halen, is dat het niet alleen maar is kort compact lang verspreid. komt iets meer bij kijken.

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

09-09-2004 19:50

Klaas,

Op de landelijke?!?!

Woei!

In Amsterdam kwamen we binnen. "Dit was dan deel 1, we gaan zo verder met deel2"... klote file naar dat Amsterdam.

Verder zeer leerzaam.

Gr. Frank
Hugo Bovenmars

10-09-2004 12:56

O, dat ziet er interessant uit. Ik zal hem zeker nog lezen.

groeten, Hugo
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-09-2004 14:09

Frank,

Nog even onder voorbehoud, maar ik ga er in elk geval wel van uit.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-09-2004 16:37

Hugo,
Je zegt dat je liever de eerste kans pakt en daarom geen pva zakjes gebruikt.
Hoe weet je zeker dat het zonder voer erbij niet de 2de of 3de vis is die je pakt? Dat mis ik eigenlijk in jou post. Volgens mij kan je hier geen conclusie over trekken, omdat je niet weet of de karper die je uiteindelijk pakt de eerste of de zoveelste was.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Hugo Bovenmars

10-09-2004 18:35

Daaf,

Maar dat heb je mij niet horen zeggen. Misschien is het nummer 1, misschien wel nummer 10.....

Het enige dat ik zeg is dat ik denk dat ik met verspreid voeren een grotere kans heb om de eerste karper te haken dan met geconcentreerd voer (in welke vorm dan ook) rondom het haakaas.

Waarom ik dat denk heb ik hierboven meermalen vermeld.

grzz.
Hugo