bananenrig hoe en wat


Plaats reactie
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

02-09-2004 14:08

Goedemiddag heren,

Ik zit nog niet zolang op het carpboard, en ben ook al aant zoeken geweest maar heb niet echt kunnen vinden wat ik zoek.

Ik zou graag een EXACTE omschrijving hebben van hoe een bananenrig te knopen, en waar ik op moet letten, wat dus precies de bedoeling is enz. Ik vis op het moment op een water waar echt onfatsoenlijk veel gevist wordt, en ik wil deze rig eens proberen.

Alvast bedankt
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

02-09-2004 14:57

De informatie op die gegeven link is gejat van een Rotary Letter van Bart van den Hurk! :o

Hier is het orgineel, die hele Rotary is trouwens erg de moeite van het lezen waard!

http://www.karperwereld.nl/rotary/deel83.php
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-09-2004 15:00

En de eerste foto is van onze site afkomstig. Lekker origineel!!! Als je niets zelf kunt bedenken, begin dan geen site over karpervissen :evil:

Groeten,

Mark
Reinder van Lune

02-09-2004 15:02

Even voor de duidelijkheid, die site is niet van mij!
Ik kwam die info tegen dus heb de link hier neergezet!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-09-2004 15:38

Reinder,

Weet ik, mijn opmerking was ook gericht aan de maker van de site en alle overige "web-kopiëer-masters" die het niet zo nauw nemen met het auteursrecht.

Groeten,

Mark
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

02-09-2004 16:08

Bedankt in ieder geval. Jullie hebben toevallig niet een precieze ‘bouwtekening’ voor deze rig? Heb m al eens vaker proberen te bouwen, maar lukt noot zo goed.
Reinder van Lune

02-09-2004 16:09

De foto's verklappen eigenlijk alles al!
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

03-09-2004 08:54

ja dat is zo, maar zijn er geen bouwtekeningen. ik bedoel hoe lang de tube, hoe lang het draadje waar het lood op moet enz.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

03-09-2004 09:00

uit pure logica werken Jos.
Dat werkt nog steeds t beste dan het "zinloos kopieren uit boeken, bladen en internet". De rig moet je wel naar je eigen hand zetten.

Gr. Frank
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

03-09-2004 09:02

ja ik copieer ook echt niet alles wat mensen zeggen, maar het princippe staat me van deze rig wel aan, alleen schijnt het nogal nauw te komen hoe je hem knoopt, anders gaat de gehele werking verloren, dus vandaar
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-09-2004 12:17

Wat leuk,

Had de pagina nog niet eens gezien, ga die jongen van 16 nu geen verwijten maken. Gewoon handigheid om info van inet te plukken. Het verdient alleen geen orginaliteitsprijs.

Beste Jos,

Sinds mijn artikel heb ik weer wat hele kleine aanpassingen gedaan aan mijn bananenrig. Ik zal een zo duidelijk mogelijke omschrijving proberen te geven. Ik doe het nu voor de combi rig, je kan hem ook helemaal soepel knopen, alleen je loopt dan wel meer risico op de hele handel in de war te gooien.

1) Neem een stuk van een cm of 50 green hornet (of andere coating lijn) en strip een centimeter of 25

2) Lus voor hair maken en de haak bevestigen met een no-knot, precies hetzelfde als normaal. De hair laat ik minimaal 2 cm ruimte tussen onderkant bocht en bovenkant boilie. Je kan evt. de hair als blow back (met een ringetje) bevestigen. Het soepele gedeelte van de onderlijn een 10 centimeter en het stugge dus 25cm.

3) Knoop een lijntje van een 15 cm (gevlochten) aan het oog van de haak met een bloedknoopje

4) Neem een stukje amnesia of nog beter ESP bristle filament van ongeveer 2 centimeter en steek het door het oog van de haak, zo dat het aan allebei de kanten een centimeter uitsteekt. Laat dit wel aan de voorkant van het oog uitkomen, hetzelfde als de no-knot knoop.

5) Neem een stuk krimpkous van ongeveer 6 cm (1,6>0,8 cm; bijv. de pb (liefst de matte oudere versie van de zwarte, is wat stugger)) zwart of doorzichtig en schuif deze over het geheel. Met het reststuk van de 15 cm lijn aan de ene kant en de hair natuurlijk aan de andere, door het krimpen klem je de amnesia of bristle af en maakt de krimpkous hierdoor van nature al een hoek op de haak. Dit werkt naar mijn bevinden nog beter tegen het te diep haken van een bananenrig. Wanneer je hem meer als een gram of 3 wil overloden herhaal het dan nog een keer en krimp een tweede stuk krimpkous over de eerste heen zodat het geheel nog stugger wordt.

6) Laat de krimpkous afkoelen en houd met de ene hand de bocht van de haak vast en trek met de andere hand de rest van de onderlijn (gecoate stuk) tussen de 2 vingers door van de "bochthand" waar je de bocht mee vast hebt totdat de opening tussen de kromming nog ongeveer een 2tal centimeter is (tussen punt en einde krimpkous) en je als het ware een rechte lijn kan trekken van de onderkant van de bocht naar beneden tot het einde van de krimpkous. (veel woorden voor het buigen van een simpele kromming, maar dit komt best nauw)

7) Dompel de gekromde bocht nog een keer in het kokende water en laat het geheel afkoelen, als het goed is, is de banaan nu gebogen.

8) Knijp het lood op het 15 centimeter lijntje en laat een paar millimeter ruimte tussen de krimpkous en de loodjes. Momenteel gebruik ik 3 LG loodjes en daarbij dus 2 lagen krimpkous.

9) Het soepele gedeelte achter de banaan is bij mij een 5 tal centimeter en het stugge nog eens 12 a 15. Het stugge gedeelte net als bij een combirig afwerken met een 3 kamerknoop of 8 knoop en mooi een stukje krimpkous over deze knoop.

Volgens mij was het dat wel zo'n beetje,

mvg

Bart van den Hurk
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

06-09-2004 09:11

hartstikke bedankt, ik ga hem vanavond knopen, kan ik m van het weekend testen. Bedankt! Heb je trouwens eraring met zo'n rig met een pop-up tijgernoot?

groeten Jos
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

06-09-2004 11:06

[quote="jos verschuren"]hartstikke bedankt, ik ga hem vanavond knopen, kan ik m van het weekend testen. Bedankt! Heb je trouwens eraring met zo'n rig met een pop-up tijgernoot?

groeten Jos[/quote]

oh ja, en merk je zelf verschil tussen een hair of een ringetje op de haak (blow-out)?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-09-2004 11:27

Beste Jos,

Heb hem zelf nog niet met een pop up tijgernoot gevist, zelfs met een pop up boilie nog maar een paar keer (hier vis ik niet graag mee zelf, temeer omdat het in mijn ogen onnatuurlijk is vergeleken met de gevoerde boilies). Persoonlijk vind ik de onderlijn redelijk lomp om met een tijgernoot te vissen, maar ik zou zeggen probeer het, je weet nooit.

De blow back is puur vertrouwen van mijn kant. Zorgt ervoor dat het geheel wat moeilijker uit te spuwen is. Ik verwacht dat er weinig verschil is tussen een gewone hair of een blow back qua vangsten. Maar net die ene vis, meestal monteer ik hem dan ook gewoon. Baat het niet, dan schaad het niet.

mvg

Bart van den Hurk
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

06-09-2004 11:34

Ben zelf ook niet kapot van een pop-up, maar ik MOET wat anders gaan proberen, want de vangsten lopen niet zoals het hoort. Ik zit op een Klein putje met ONGELOOFELIJK veel hengeldruk, maar ook zes 30-ers en waarschijnlijk een 40-er. Krijg hier veel piepjes en dan niets meer. Heb al van alles geprobeerd. Korte en lange onderlijnen. Heb teflon gecoate haken, maatje 8, stijve, soepele en gecoate onderlijnen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Dus je snapt waarom ik dit nu wil proberen. Zit niet zo graag met onderlinen te rommelen, want ik hou het, zoals de meeste denk ik, het liefts zo simpel mogelijk, maar op die put schijnt het niet te lukken.

nog andere tip misschien?
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-09-2004 16:25

Heb zelf dit jaar veel vissen gevangen met een lange leadcore onderlijn, ongeveer 45 cm leadcore met aan de ene kant een wartel en de andere een klein rig ringetje. Aan dit ringetje knoop ik nog eens een centimeter op 6 a 7 soepel gevlochten materiaal icm een 887 en een blow back hair van ongeveer 5 cm.

Maar op het moment dat je veel losse piepen krijgt is de bananenrig ook bij mij de eerste keus! Ik zou wel je haakaas wat uitbalanceren (10 mm kurken balletje erin draaien), hierdoor werkt hij nog beter.

Verder kan je op voergebied ook nog wel wat klaarspelen (staat ook in mijn artikel vermeld).

mvg

Bart van den Hurk
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

07-09-2004 09:15

Goedemorgen,

Een 887 is een type haak neem ik aan? Ik ben op het moment zelf bezig met de haken van Korda, de wide gape en de longshank X, allebei teflon gecoat. Zo’n lange onderlijn, zwemt een schuwe vis die strak tot op het lood denk je? En wat is volgens jou het voordeel van zo’n blow-back rig? Gewoon om voor mezelf te kijken of ik m ook ga gebruiken. Wat geeft jou de doorslag? Heb gister foam gehaald om m’n tijgers te laten drijven, ga donderdag de rig proberen te knopen.

Dat blow-back, bedoel je dan een ringetje op de haak met een stopperte op de haak of de haar aan het haartje vastknopen?

Heel wat vragen, maar ik wissel graag zo wat ideeen uit met mensen die er (ook) verstand van hebben.

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-09-2004 11:33

Beste Jos,

De 887 is een haaktype van ashima wat ik voor 80 a 90 % van mijn visserij gebruik. Ik heb met de wide gape's van Korda gevist, tot het moment dat ik er 1 recht terug kreeg. Gebruik ze nu nog wel, maar enkel op open water waar ik de vis rustig af kan drillen. Met de longshank X heb ik dan geen ervaring, maar ben zelf geen fan van die hele langstelige haken, temeer omdat ze vaak eerder de neiging hebben om te gaan snijden in de bek. Dit is enkel te voorkomen door de haaksteel te verlengen met krimpkous en dit in een hoek op de haakpunt te trekken, gecombineerd met een hele korte onderlijn. Moet wel zeggen dat de haken van Korda wel vlijmscherp zijn, je kan zomaar 30 gram lichter gaan met je lood en de inhakende eigenschappen blijven behouden. Ik gebruik ze dus wel, maar met mate. Op de lange onderlijn is de X dus niet geschikt naar mijn mening, de wide gape zou kunnen op open water. De 887 is een krachtige haak die dan beter te gebruiken is op een water met meer opstakels/waar krachtiger drillen vereist is.

De vis zal hem tot op het lood strak zwemmen, degene die dat niet zullen doen vang je ook niet. De kracht van een langere leadcore onderlijn zit hem volgens mij in het gewicht van de leadcore. Dit maakt het voor de karper moeilijker om de haak los te schudden uit de bek, als ook kan hij door de lengte van de onderlijn het lood niet gebruiken om de haak te verwijderen. Verder geeft de onderlijn pas later een indicatie aan de vis dat er iets mis is, het vertrouwen tijdens het azen is op sommige wateren dan ook hoger.

Voor de blow back rig zie mijn artikel voor de foto hoe ik hem knoop.

http://www.karperwereld.nl/fotosrl/bartvdh28.jpg

Ik knoop eerst een ringetje vast aan de onderlijn waar al een lusje aan zit met aan de ene kant dus de hair van een 4 a 5 cm met het lusje en aan de andere kant de rest van de onderlijn. Nu haal ik de punt van de haak door het ringetje en dan leg ik gewoon een kno knot. .Een stuitje op de haak ben ik geen fan van, deze verschuiven vaak en geven daardoor de haak andere inhakingseigenschappen.

Uit artikel:

Ook de Blow back en de D-rig kunnen na het prikken wat extra geven om het moeilijker te maken de haakpunt uit het vlees te verwijderen. Nadat de haakpunt in het vlees zit en de karper via blaaswerk de boilie probeert te verwijderen zal de boilie naar achter schuiven met de blaasbeweging mee. Hierdoor komt de druk die gecreëerd wordt door het spuwen van de boilie voorbij de haakpunt te staan in de buurt van het haakoog. Dit zorgt ervoor dat het blaaswerk geen effect heeft op de inhaking en zelfs ervoor zorgt dat de punt zich nog wat beter zet in het vlees.

Schudden
Vis je een blow back rig (in princiepe elke onderlijn) ook nog eens met een hair die lang genoeg is om ervoor te zorgen dat bij het blazen de boilie buiten de bek beland dan zal het gewicht van de boilie ook nog eens de haakpunt in het vlees houden doordat deze een extra kracht naar onderen geeft.

einde, wanneer je geinteresseerd bent in onderlijnen zoals je nu ook wel laat merken, lees het dan gewoon eens, ik probeerde erin zo duidelijk mogelijk te zijn over de verschillende hedendaagse dressuur oplossingen en mijn meningen daarover.

De doorslag om de blow back te gebruiken is eigenlijk moeilijk te zeggen. Op het water waar ik in het voorjaar nog viste en waar het arikel voornamelijk over gaat gebruikte ik hem het laatste jaar standaard. Op de wateren waar ik nu vis niet meer, mede omdat er veel minder dressuur is. Nu bevestig ik gewoon een klein stukje silicone slang op de steel wat kan schuiven, komt wel neer op hetzelfde princiepe.

mvg

Bart van den Hurk[/u][/i]
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-09-2004 12:28

Bart en Jos,

Dat rig gebeuren kan wel effectief zijn, maar ik denk dat Jos het eerder in
de "voertacktiek" moet zoeken. Op veel ECHTE dressuur wateren zijn alle
soorten en maten rigs al wel gevist; natuurlijk zal de 1 beter werken dan
de andere, maar toch..... Ik zou dus eerst wat aan je voertactiek doen, en
dan eens naar je rig kijken.
Jos ik neem aan dat je het op de grotere karpers van de populatie gemunt
hebt, en ik neem aan dat het een afgesloten water is....!? Ik zou persoon-
lijk deze maand al beginnen met voeren (om de dag!) met alleen boilies,
want grotere karpers zijn vaak echte boilievreters. Je zou de boilies op
2 manieren kunnen gebruiken: Alleen groot formaat of een mengeling van
formaten. De eerste manier zul je denk ik minder aanbeten krijgen, maar
welde "betere" vissen. Op de andere manier zul je denk ik meer gevari-
eerd vangen. Dan de Discussie: Verspreid of compact voeren. Wanneer
niemand verspreid voerd, dan zou ik hier voor gaan....mits je een ander
niet het vissen "onmogelijk maakt hierdoor! Wat als ander(en) al aan het
verspreid voeren zijn.....? Dan zou je 2 dingen kunnen doen: Of je gaat
de tactiek over een andere boeg gooien (b.v. instant of kort voeren), of
je maakt contact met de andere vissers op het water, en probeerd dat ie-
dereen (moeilijk! :) ) met dezelfde mix samenstellling vist en de voerhoe-
veelheden aanpassen (een soort team work!).
Probeer in alle gevallen ook vrij mobiel te vissen, vis vaak meerdere plek-
ken af op een water, dan zul je meer kennis krijgen.....!
Dan is er ook nog de mogelijkheid van een geheel afwijkend aas te gaan
introduceren, b.v. een 1 of andere partikel. Door deze over een paar we-
ken te gaan voeren, zonder te vissen! Houd hier er wel rekening mee, dat
je meer aantallen "kleinere" vissen zult vangen, en dan maar hopen dat
er een keer een mooi exemplaar tussen door loopt (vaak na een hele ree-
ks kleinere vissen, of......).

Tot slot: Wanneer je gespreid met boilies gaat voeren of in het andere
geval een 1 of andere partikel wilt introduceren. Dan zou ik om de dag
voeren, en dat over meerdere weken en dan pas vissen. September, Ok-
tober, en begin Novembe zijn ideale maanden.
Wat de samenstelling betreft van de boilies, ik zou voor een niet al te hoog
eiwit gehalte gaan, inverband met de naderende winter. Zou jewel met
een redelijk tot hoog eiwit gehalte in het najaar gaan vissen, dan heb je
kans dat het in de gehele winter stil blijft qua karper activiteit, simpelweg
omdat ze door het hoge eiwit gehalte in het najaar al veel sneller een van
soort vet reserve hebben opgebouwd! Dus liever een niet te hoog eiwit ge-
halte, niet teveel vet (olien) en het liefst gebruik ik een zoete variant ( het
gehele jaar trouwens!). Met vismeel (dierlijk eiwit) samenstelling zit je al
gauw aan een redelijk tot hoog eiwit gehalte, vandaar dat ik absoluut niet
in het najaar en winter voor dergelijke samenstellingen kies. Wanneer je
wel voor wat vismeel kiest, houd de hoeveelheid in de mix dan laag 10 a
15%; maar dan spreek je naar mijn idee niet meer over een echte vis-
meel boilie!
Oh ja....denk nu niet een rig is niet belangerijk (dat ik dat zeg), dat is ie
absoluut, maar vaak word een rig veel moeilijker gemaakt dan nodig is;
terwijl je ook al wat met je voertactiek had kunnen goochelen....! :wink:

groetjes Benny
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

07-09-2004 13:18

He benny,

Ik denk dat het probleem op dat water is, dat er al veel te veel gevoerd word. Het is hooguit 2ha groot, en er zitten in een weekend gemiddeld 10 mensen te vissen. Ik ben nu met tijgernoten aan de slag gegaan, en dan met een pva-kous een klein handje bijvoeren, of, want uitvaren met een voerboot of een gewone boot mag niet, ’s nachts uitzwemmen naar een kant die met gooien niet gehaald kan worden. Dit werkt wel, maar het zijn veelal kleine vissen, en ik krijg nog steeds enkele piepjes en dan niets meer. Voer hebben we ook al geprobeerd te veranderen, heel veel en compact voeren, niet voeren (single hookbait), en verspreid veren, maar mijn idee is dat een klein handje voer het beste werkt. Ook heb ik al boilies kapotgeknepen en gevoerd, en hele kleine of grote boilies geprobeerd, maar de grote vis blijft uit. Nu heb ik dadelijk de kans om 2x 4 nachten op dat water te vissen, en wil dan ook alles uit de kast halen, dus vandaar

Groeten Jos
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-09-2004 16:27

Jos,

Probeer eens een heel zwaar lood (200gr), en een korte onderlijn met een
dikdradige kleine klauwhaak en line-aligner en lange hair (G-Carp Super
Snaghook).
Inderdaad wanneer iedereen al bergen voerd, dan zou ik niet met dat
verspreid voeren beginnen, of je moet samen zoals ik eerder zei, een deal
sluiten!

Tot slot: Wanneer de bodem zacht is gebruik dan een safety-clip, anders
liever een zwaar (moeilijk aan te komen +- 200gr) inline lood. Kijk eens
bij zeelood.
Wanneer je niet tever uit de kant vist, vis dan met een slappe lijn!

groetjes Benny
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

07-09-2004 17:06

ik vis inderdaad al met 140 gram, en ga nu i.p.v. lood een grote kiezel gebruiken, en inderdaad ook een erg korte onderlijn (10 CM). Het blijft gewoon een moeilijk verhaal, en je probeert toch maar wat. er word ook veel door zeg maar amateurs gevist, niet denegrerend bedoeld, maar je snaqpt wat ik bedoel he: heel veel boilies voeren, met lomp materiaal vissen, een hoop herrie enz. Dus ik gok op het najaar, als het regent zie je geen man meer daar. "

leadcore gebruik ik ook al, en gevlochten lijn om elke beweging te merken. Ik denk dat het vroeg of laat toch wel gaat lukken, maar enig overleg met tactiek tussen andere mensen is nooit weg he!
Plaats reactie