Lange Hair


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

07-07-2004 12:12

Heej,

Ik zit met een vraag, als ik met een boillie tegen de haak aan vis dan schiet die sneller los, maar als ik met een lange ahir vis dan vang ik minder, of ik mis de vis. Wat hebben jullie het liefst, en noem aub ook maten van je hair.

Alvast bedankt.

Noud
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-07-2004 12:25

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=15155

Jij dacht dat het een spelletje was? :wink:

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

07-07-2004 12:36

Neej, hoor aleen had ik nog niet echt geken bij die topic
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-07-2004 13:03

persoonlijk zorg ik er altijd voor dat er tussen de onderkant van mijn haak en mijn boilli een ruimte zit van 2,5 cm.

dit in combinatie met een line aligner is echt super

haakt altijd netjes in de onderlip en heb zo goed als nooit een losser

wat denk ik belangrijker is, de maat van je haak ten opzichte van je boilli

grote boilli klein haakje schiet niet op

hoop dat je hier wat aan hebt
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-07-2004 13:06

Grote boilie en kleine haak gaat heel goed, mits je met een wat langere hair vist :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

07-07-2004 13:12

Kleine haak (maatje 10) en grote boilie (25mm) gaan wel degelijk samen en wel op de manier die Robert al beschreef.

Mijn rig heeft een hairlengte van 3 cm van bocht tot boilie,zelden missers of lossers.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-07-2004 13:44

Aloa,


Ik vis m'n hairs niet echt langer dan 2cm.....

Tijgernoten: Maatje 6 of 8 longshank, ruimte tussen aas en haakbocht is 1 cm.

Boilie 20mm: Maatje 6 longshank of klauwhaak, ruimte tussen boillie en haakbocht is zo'n 1 cm.

Boilie 25mm: Maatje 4 of 6 longshank, ruimte tussen boillie en haakbocht is zo'n 2 cm.

De een gebruikt hairs van 5 cm en de ander van 2cm......meestal is het een persoonlijke kwestie!
Ik gebruik wel altijd een Longshank haak van Korda en daar zet ik een (bijna) overdereven line-aligner op dus de vissen die ik haak zitten allemaal in de onderlip gehaakt! :wink:
Dit jaar nog geen 1 vis losgeschoten :D
:wink: :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

07-07-2004 14:27

Koen, wat jij zegt gaat heel goed op dresuurwater met vissen van rond de 20 a hoge twintigers.
Heb je te maken met vissen die minder hengeldruk kennen en van 30 pond of hoger.
Dan krijg je de ene losschieter na de ander, je haakt ze te diep.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-07-2004 14:49

De lengte van je hair ten opzichte van de boilie is van meerdere factoren van afhankelijk.
Denk aan wat voor aas je vist, en wat Robert al zei, dressuurwater of geen dressuurwater. Op een groot open water, waar de vis weinig tot geen hengeldruk kent zal je een wat langere hair gebruiken. 2,5-3 cm is dan geen probleem.
Wel moet je eraan wennen om met een langere hair te vissen, want bij het begin is het ff wennen, maar de resultaten zijn dan ook prima.

Zelf vis ik zoveel als het kan met een maathaakje 8, lekker klein en vlijmscherp. Het voordeel is dat een haak als deze veel meer vlees pakt dan een grotere haak, waardoor je ook minder lossers krijgt.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-07-2004 15:19

Robert,


De wateren die ik bevis zijn wateren zoals kanaal,rivier en putten....
Als deze wateren zijn niet echt rig-schuw.
Ik geloof wel dat een karper een rig opmerkt als deze veel is gevangen maar dat terzijde :wink:

Ik heb ook nylon onderlijnen met lange hairs van zo'n 6 cm :o , de eerste moet ik nog uittesten omdat ik met m'n standaard rigs en kortere hairs(rigs die ik beschrijf in m'n vorige posting) verder uitmuntende resultaten heb...... 8)

Ik zeg meestal: "Never change a winning team'' :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Patrick van der Molen
Berichten: 234
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: Almelo
Contacteer:

07-07-2004 19:56

heb de boilie c.q. tijgernoot altijd 1 tot 1,5 cm onder de haak hangen.
Zo goed als nooit last van losschieters en altijd zeer vast gehaakt (meestal in de onderlip).
Voordeel is dat de karper niet gelijk de haak voelt, met als gevolg dat ie het gelijk weer uitspuugt.

Eerder viste ik ook altijd met de boilie strak tegen de haak, met als gevolg dat ik op jaarbasis diverse loschieters had.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

08-07-2004 11:35

Zelf vis ik veel met pop-ups en dan neem ik hele korte hairtjes, zodat de haak direct onder het aas hangt. Vaak gebruik ik dan ook een spit-back rig of D-rig en deze opzet geeft bijna altijd een perfecte inhaking.

met limburgse groet Jordi
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

09-07-2004 07:29

Bedankt allemaal voor jullie reacties
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

12-07-2004 19:07

[quote="marijn ham"]Wel moet je eraan wennen om met een langere hair te vissen, want bij het begin is het ff wennen, maar de resultaten zijn dan ook prima.[/quote]

Marijn,

Ken je me ff inlichten? in hoeverre verschilt een korte hair met een lange t.ov. ja wat eigenlijk?

No offense intended, just curious

groetz
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

12-07-2004 22:03

Nou Ted, ik ben er wat eerder bij dan Marijn :wink:
Je moet je hele gedachtengang in de aassituatie aanpassen.
Je pakt niet meer de voorzichtige vissen die heel even je aas opzuigen.
Maar je pakt puur de vissen die met volle overtuiging je aasje opzuigen.
Normale aassituatie dus word de boilie tot achterin de bek bij de keeltanden opgezogen.

Toch wel heel wat anders dan een voorzichtig azend visje een oor aan naaien.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

13-07-2004 08:08

misschien een beetje domme vraag, maar ben je dan niet bezig om in een vijver met gedresseerde vis maar een (heel) klein percentage van de vissen te bevissen?

groetz
tedje
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

13-07-2004 08:28

Integendeel,ben het niet helemaal met Robert eens,ben zelf nl nogal een voorstander van een lange hair.

Wat betreft het even opzuigen van een boilie,een lange of korte hair maakt hier geen verschil want tijdens deze handeling die trouwens ook gebeurt bij niet gedresseerde vissen blijft de vis (bijna) altijd op zijn plaats,hij zwemt dus niet wat tevens inhoud dat er met een vastlood systeem 0% kans is op haken,sorry maar een vis moet zich verplaatsen anders haken we hem gewoon niet.
Zogauw een karper de intentie heeft om zich te verplaatsen zal hij de boilie tussen zijn keeltanden klemmen,dit is gewoon een feit heb het zelf ook niet verzonnen maar de karper zal wel moeten anders verliest hij in dit geval de boilie.

In principe heeft een lange hair een paar voordelen op een korte versie en dat zijn:
1 een betere presentatie(wat heet er hangt evengoed een haak aan)
2 de haak kan beter draaien
3 de haak kan beter haken zonder hinder van de boilie te ondervinden.
4 de haak is korter bij de onderlip waar we de karper graag haken.

Vooral die laatste word vaak onderschat,een haak kan pas haken als de onderlijn strak word gezwommen als gevolg hier van word de boilie tussen de keeltanden uit getrokken waarna de haak pas naar de onderlip gaat,hoe verder de haak van de onderlip af is hoe meer kans de karper nog heeft om het een en ander uit te spugen.
Let wel dit is marginaal en als de vis een klein beetje tempo heeft is ie domweg te laat.

Toch doen zich situaties voor waar je met een lange hair beduidend in het voordeel bent.
Heb zelf eens op een dressuur water gezeten waar welliswaar per sessie een paar tikken op de toppen werden gezien maar waar vis vangen absoluut niet gebeurde.
5 karpervissers vingen gewoon weg niets(waaronder ikke).
De tikken op de top zette ons aan om het een en ander aan de rig te veranderen,ik was de enige die de hair verlengde en wel naar 7 cm van haakbocht tot onderkant boilie,de riglengte bleef 12 cm(het ziet echt niet uit)
De andere vissers zagen mijn idee totaal niet zitten en gingen over op andere veranderingen,van stif tot superlang tot ultra kort.
Eind resultaat was op een maand tijd 27 vissen voor mij(een ongehoord aantal) en 1 vis voor de overige 4 man.
We hadden overigens geen vaste stekken en viste allen met dezelfde boilie.
Ik kan er dus wel uit opmaken dat in dit geval de hair het verschil maakte.

Lange hair ja dus ook voor heel voorzichtige vissen.

Wil.
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

13-07-2004 11:30

kijk daar hebben we wat aan; zo een lange hair heb ik nog nooit geprobeerd. ik vis zelf met een afstand van een kleine centimeter tussen haak-aas. Ik vraag me weleens af hoeveel vissen op je aas liggen te kauwen zonder dat je ze haakt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-07-2004 15:01

Roy,
Ik denk in de meeste gevallen erg veel. Op overbezette stadsputten zelfs idioot veel. Als dit niet het geval zou zijn zou een ander type onderlijn nooit verschil kunnen maken. Ik geloof overigens niet in een rig die alle assopnames zou haken, je kan volgens mij hooguit het percentage verhogen.
Ik gebruik meestal ook behoorlijk lange hairs, varierend van 3 tot 6 cm. Vang er iig niks minder om, heb wel veel minder lossers en de haak altijd netjes in de onderlip. Misslaan doe ik echt nooit, ik snap niet hoe mensen dit voor elkaar krijgen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Joost van Oostenbrugge
Berichten: 34
Lid geworden op: 30-03-2004 09:04
Locatie: Bruinisse

21-08-2004 19:56

he

ik vis gewoon met een onderlijn gemaakt van iq van korda. ik hou dan altijd gewoon een centimeter tussen de bolie en de haakbocht. heb je veel last van brasem doe dan gewoon drie centimeter tussen de haakbocht en de bolie dan hebje minder last van brasem

groet joost
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

15-10-2004 19:41

gewoon expirimenteren met de hair lengte,

waar ik weinig lossers op heb is dan tussen de 1 en 2 cm
maar dat is op het water waar ik op vis je moet dan maar kijken wat het beste werkt op je eigen watertje :wink:

mvg Nick
Plaats reactie