De Interactieve evolutie van een rig


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-06-2004 23:40

Kees, toch nog 2 vragen:
- gaan we er vanuit dat er voorgevoerd wordt?
- en is het de bedoeling om in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk karpers te vangen?
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

01-07-2004 00:06

Ha Kees,

Met die derde episode ben je helemaal op mijn terrein beland. Ik vis vanuit een boot op een blubberwater op redelijk grote vissen (spiegels van een oud bestand) zonder enige conditionering.

Om te beginnen de aaskeuze: twijfel je tussen zoet en vismeel of kruidig? Gewoon alles door elkaar voeren en twee verschillende boilies op de hair indien er niet wordt voorgevoerd. Kunnen ze niet kiezen....... Hoewel ik ook overtuigd ben van de aantrekkingskracht van deze voermethode. Mischien hebben ze toch individuele voorkeuren voor aas.
Wel een beetje gespreid voeren zodat ze naar het volgende aasje moeten zwemmen. Heb meegemaakt dat ze gehaakt met 56 gram lood achter zich aan zeulend gewoon dooraasden hetgeen resulteerde in een met twee hengels gehaakte vis. Sta je toch raar te kijken als je de vis schept en er komen twee lijnen uit je net. Echt gebeurd, ik viste met (te) slappe lijnen vanuit de boot in het donker op de hoeken van een rietkraag. De vis zwom dus gehaakt de hoek om zonder de lijn strak te zwemmen. Helaas was dit 1 van de grootste vissen die ik ooit gevangen heb. Die wil je toch echt niet op deze manier vangen. Sindsdien gebruik ik toch maar iets van een beetindicator in de boot.

Tja nu de onderlijn. Die had ik al zo'n beetje omschreven. Wat zeker niet te onderschatten is, is het feit dat sommige vissen gewoon erg schuw zijn en dan meestal niet de allerkleinsten maar soms ook weer wel. Dan heb je van die plakkaten op je stek maar geen aanbeten. Enfin, systeem verbeteren/verfijnen en ja hoor een scharrelschuppie. Opnieuw ingooien en een kneiter verspelen omdat dat systeempje niet werkt voor grote vissen....... Daar zit volgens mij ook nog een groot verschil in. Grote vissen azen toch op een hele andere manier dan die kleintjes. Ik ben ervan overtuigd dat je daar rekening mee moet houden en het voor lief moet nemen dat je kleinere vissen gaat missen. Dat is dan weer iets wat je echt zeker moet weten en wat op ieder water weer anders is. Dan ben je pas goed bezig, wetend dat als je een vis mist dat het een kleintje was. Op mijn water kan dat niet missen want je ziet het gewoon gebeuren.

Verdere bevindingen een andere keer.

Mzl,

Bas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-07-2004 00:24

Kees,

om te beginnen complimenten over dit drieluik. Mijn koortsachtige rigknoop dagen zijn echter voorbij. Dit is niet gekomen door nonchalance, maar ik ben er inmiddels wel uit. Ik kom zo terug op mijn voorkeuren.

Eerst maar even terug naar dit drieluik. Maagdelijk water. Je durft wel Kees! Waarom zou ik daar nog over nadenken?! Maar enfin, dit brengt mij wel gelijk op het punt dat voor mij absoluut centraal staat in mijn boilieknoperij: het creeren van een situatie, waarin de vis met vertrouwen aast. De aanpak zal natuurlijk per water, per situatie verschillen, maar dit vind ik het allerbelangrijkste aan het "knopen van een rig". Ik wens dus blow-back spul meer, geen gefriemel met elastieken etc. Ik vis dus niet graag op vissen die weinig honger hebben/argwanend azen. Eerst een situatie creeren, waarin de vis argeloos aan het azen gaat.

Hoe dit te doen op maagdelijk water? Ik ga er van uit, dat we eerst de vis gaan zoeken etc. Vervolgens zal ik de vissen willen leren, dat er op mijn stek wat te halen valt. Er wordt gevoert! Ja Aart, met boilies. Pas als ik de indruk krijg, dat de stek een beetje leven begint te vertonen (kan dagen duren), haal ik de hengels en knoopdoos tevoorschijn.

Of het nu maagdelijk water is of niet; als karpers azen, is er maar 1 soort onderlijn, die er met kop en schouders bovenuit steekt. De reversed-combi of de benthook line-aligner. Deze zijn qua werking hetzelfde en al vele malen besproken, maar dit is mijn manier om ze te knopen.

Fox serie 2, medium shank, downturned eye maat 6-8, of vergelijkbaar model van ander merk

Hair van zeer dunne braid, wordt middels een grinner op de haaksteel geknoopt. Vervolgens een knottless knot van amnesia, die gewoon over de hair wordt heen gelegd. Het stukje amnesia, dat normaal gesproken wordt gebruikt als hair knip ik zo dicht mogelijk, bij de steel af.

De amnesia knoop ik 2-2,5 cm achter het haakoog aan Kryston Super Nova. Daar we op een zachte bodem vissen, een lengte van zo'n 35-40 cm. Op twee plaatsen op de onderlijn plaats ik twee hele kleine stukjes bladlood, om het zaakje mooi op de bodem te laten liggen.

De volgende stap is, om een stukje silicone(1,5 mm) van 3-4 cm over het einde van de lijn te schuiven, alvorens de wartel aan te knopen. Het stukje silicone terugschuiven over de wartel en dat is 'm.

40 of 56 grs loodje in de clip en vissen maar.

Het is nu al jaren, dat ik met deze rig vis in de meeste(95%) van de situaties en er moet een hele goeie opstaan om me er in de toekomst vanaf te houden.

MVG Mitsz
jan van kranenburg

01-07-2004 01:29

Kan geen knopen leggen(handjes willen niet zo best); ben dus op standaard rigs (meestal PB) aangewezen en expirimenteer daar een beetje mee.

Vis helaas weinig, dus zal nooit een expert worden; desondanks vang ik regelmatig met wat achteraf blijkt, volkomen verkeerde montage.

Soepele rig, hair van max 3 cm. Echter met lood wat toch een cm of 5 kan schuiven voordat de vis zich haakt.
Ben door Frank Avezaath er kort geleden op gewezen dat dit een soort variant is van freelinen dat ik vroeger veel deed. En dat "vastloodsysteem" echt iets anders is.
Gezien de resultaten denk ik dat ik deze absurde montage toch handhaaf.

Ben ervan overtuigd dat zonder diepgaande kennis van allerlei ingewikkelde montages, het ook mogelijk is karper te vangen.

Motivatie, kennis van gedrag van karper; water "lezen" dragen ook heel veel bij aan succes.

Kees, v.w.b. dat maagdelijke water; daarover heb ik enkele maanden geleden een artikel gestuurd naar Bertil. Helaas niet geplaatst.

Heb , toen ik ca 25 was, zo'n boer gevonden, die me op zijn land toeliet (lang verhaal) en vertelde dat aan het einde van de sloot richting spoorbaan, een plasje lag, waar volgens hem veel vis zat.

Was bijna een uur lopen met al mijn handel; klauterend over allerlei hekken, en jawel een prachtig plasje, met bomen en riet, zoals je omschrijft. Ca 100 x 40 mtr. Ca 2 meter diep.

Geen enkel spoor van eerdere bevissing. Had mais, wittebrood en ballen van trouvit en stroop bij me.
Heb toen wat kleine voerplekjes gemaakt; meegenomen koffie en brood genuttigd, en na zo'n halfuurtje ingegooid. Let wel, EEN penhengel.

Wat er toen die dag verder plaatsvond, heb ik nadien nooit meer meegemaakt. Ving die dag meer dan 30 karpers. Woog en weeg nooit,
maar ik schat zo tussen de 8 en 20 pond. De grotere kwamen later tijdens de sessie, die duurde van ca 8 uur s'ochtends tot 9 uur s'avonds.

Toen ik na een paar weken me daar weer meldde, kreeg ik van de boer geen toestemming meer. Hij had nare ervaringen gehad. Met andere vissers.

Mijn schuld, dikke bult!

Was te mededeelzaam geweest tegenover "visvrienden"

Over en sluiten dus.

Oh ja, ben vorig jaar teruggeweest naar die lokatie omgeving Alphen a/d Rijn.

Weg polder, weg plas. Industrie gebied.

mvg

Jan
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

01-07-2004 10:27

Bas,

Oh dat had je ingedachte met een schuivend lood systeem
Thnx

Jan,
Er zijn net zoveel experts als er karpervissers zijn

Kees,

Aan de blowout rig die ik gebruikte zat inderdaad geen gebogen long shank nailer. Heb de haak bekeken en wellicht verdiend de montage met deze haak een herkansing.

Even over aas op maagdelijke wateren.
Naar mijn idee is het helemaal niet verkeerd om op maagdelijke wateren boilies te gaan gebruiken, na een degelijke introductie (hierbij bedoel ik regelmatig en niet perse veel!!!) van de boilie zal de maagdelijke vis zijn wantrouwen jegens die rare ronde balletjes gaan verliezen.
Toch zal ik er mais door gaan gebruiken omdat dit werkelijk overal instant werkt.
Bij de introductie van de boilies wordt er dus niet gevist.
Zijn jullie vergeten hoe hard het kon gaan aan het begin van het boilie tijdperk, volgens mij is de situatie op een maagdelijk water precies het zelfde.

Ok. naar de rigs
Op dit soort wateren worden het bij mij lange standaard onderlijnen
dus in mijn geval:
30 cm fox snare (of een andere braid toevallig gebruik ik deze)
Haak fox series 2 ,maatje 8, no knot (hair komt straks aan bod)
haaksteel iets verlengen met line aligner, line aligner iets naar haakpunt buigen.
Lood: liefst plat, gewicht afhankelijk van bodemgesteldheid


dan de hair:
voor de boiliebeukers onder ons: Hair gewoon laten doorlopen
Voor de mais: Hier knoop ik altijd een hair van 10\00 nylon
in beide gevallen zorg ik er weer voor dat er ongeveer twee cm tussen haakbocht en haakaas zit. Ook wordt er door mij altijd maar 1 pitje mais op de hair gebruikt en door het ultra dunne nylon als hair, zal het ene pitje mais zich redelijk natuurlijk gedragen.
Voor de lezers onder ons, de hair van nylon heb ik niet zelf verzonnen hoor, ik geloof dat ik hem gejat heb uit "de dunne lijn".

Anti tangle?? Nee bij deze rig niet, mocht je bang zijn voor in de war gooien, even de onderlijn opbossen met PVA maar ook daar hebben we al over gesproken.

Om een lang verhaal nog langer te maken, ik zou gewoon een standaard bolt rig gaan gebruiken met wellicht een aanpassing van de hair (nylon) en een linaligner voor het makkelijker kantelen van de haak tbv. een goede inhaking.

gr. Ralph
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-07-2004 15:37

Aart stelt de juiste vraag.

Je kan knopen wat je wilt, maar waarom nu op een maagdelijk water anders doen of moeilijk doen?

Of "de karper niet vreet wat ie niet kent" of uit dressuur. Zodra je gaat voeren maakt de onderlijn niet veel meer uit.


De meest natuurlijke presentatie dan. Ok

Kan het niet vinden, maar Laurens en Chris met hun rig met hair van 8 cm.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-07-2004 23:22

De situatie roept de vraag op die Aart stelt. Wat is het plan? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Zoals Mitsz ook al aangeeft. Wen de karper eerst aan het voer. En daarna is het kat in het bakkie. Niet? Wat doet de rig er toe. Maar de titel slaat niet voor niets op de evolutie van de rig. Hebben we niet iets geleerd onderweg wat van nut zou kunnen zijn of beginnen we maar weer van voren af aan? Met de standaard rig totdat de eerste dressuur intreedt. Maar wat is het verschil tussen het wantrouwen van de gedresseerde en het wantrouwen van de maagdelijke karper? Dat bij de laatste het wantrouwen eenvoudiger is weg te nemen met een simpele voercampagne? Maar die had Jan niet eens nodig met zijn penhengel, maïs en halfje wit.

Oké, maar nu dus wel meer instant met kleine beetjes voer?

Inderdaad geef ik de reverse combi een kans. Ik denk alleen dat ik de krimpkous van de trigger leen, in plaats van dat nylon. De doorzichtige dan van Fox. Met een longshank Incizor en Super Nova. De hair van mijn extra dunne floss, opgedoken bij een drogist, en inderdaad wat langer. Maar 3 cm tussen onderkant haak en boilie vind ik wel genoeg. Een sleeve over de wartel voor wat anti-tangle eigenschappen. Die laat ik erin. En de boilie? Tja Ralph, een kleiner maatje met wat grovere structuur en maïsbestandelen. Ietsje lichter gemaakt met wat garnalenmeel, zodat hij bijna zweeft.

Nu zit ik me toch te bedenken. Zou ik niet wat in de vliegbindschappen snuffelen voor een matgroene floss…

Ik ben alweer onderweg. :wink:

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-07-2004 00:33

Kees, ik pas! Daar ik nog boilies nog welke rig dan ook in dit geval in zou zetten.:) Het verschil in opvatting zit waarschijnlijk in de 11 jaar die wij qua leeftijd schelen...
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

06-07-2004 14:04

Kees

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nu ook weer terug bij af ben gekomen in mijn visserij.
Wat dresuur vissen op stilstaand water betreft, kon ik ze goed tekkelen met mijn rigs.
Nu zit ik in een heel ander schuitje, de rivier.
Ik heb laatst 3 dagen gezeten op de rivier.
Normaal ben ik altijd aktief bezig in mijn visserij, dat deed ik dus ook op de eerste dag.
Het leverde me geen vissen op, dus heb ik op de 2de dag heel staties gevist.
S'morgens vroeg voeren, ingooien en dan de hele dag laten liggen.
Toen ik s'avonde mijn hengels binnenhaalde zag ik dat 1 van mijn combi rigs in de knoop lag en op de andere zat een plastic zak aan mijn haak :cry:
Wel leuk dat mijn rig goed indraaid maar dat moet hij wel op de juiste moment doen en niet als er zwerfvuil langs komt zetten.
Op de derde dag liet ik ze ook weer de hele dag liggen, bleek dat 1 van mijn hengels weer de hele dag in de knoop had gelegen.
Dit probleem had ik op stilstaande wateren nooit.
Zal nu wel een combi zijn van stroming en vervelende witvis.

Vanmorgen heb ik een aantal rigs gemaakt die dit probleem moeten verhelpen.
Ik ben uitgekomen op een stiff rig van +- 12 a 15 cm met een stijve hair en een wartel met ringetje.
Back to basic dus!
Dit niet zozeer om de vissen te tekkelen maar de omstandigheden.

Als je alle artikelen over riviervisserij zou lezen, kom je tot de conclusie dat de meeste mensen een gecoate onderlijn adviseren voor de schuurbestendigheid.
Die coating stelt dus al helemaal niks voor en gevlochten lijn is al veel minder schuurbestendig dan nijlon.
Waarom worden stiff rigs niet geadviseerd op de rivieren en wel voor dresuurbrekende eigenschappen op dresuurvissen.
Wat dresuurvissen betreft heb ik altijd beter gevangen met verschillende varianten combi rigs.

Jou visie?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-07-2004 14:16

Robert,

Ik ben nooit niet zo'n rig techneut geweest. Ben altijd maar simpel blijven vissen. De "gemiste" karpers doordat ik niet met de laatste mode mee viste, werd / wordt over het algemeen ruimschoots goed gemaakt doordat het spul niet in de war ligt oid.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

06-07-2004 18:01

Klaas

Vis jij op stromend of stilstaand water?

Als je mij dit een paar weken terug had gezegt, had ik je geadviseerd om met de "Green Hornet, combi, semi bent hook met ring wartel en sleev + lange hair" rig te vissen.

Nu? onder deze omstandigheden ga ik helemaal met je mee Klaas :wink:
Ik blijf denken en leren naarmate de ervaringen zich voordoen :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-07-2004 21:15

Moet je bij Aart zijn Robert, geen rivieren hier. Zoek ik ook niet op. :oops:

Karpers op de rivier zijn mobiel en hebben weinig tijd om met het aas te dralen. De rig hoeft dus niet noodzakelijk erg subtiel te zijn, maar wel tangle-free. Hierbij past mijn inziens een eenvoudige rig van gewoon nylon en een flinke brok plat lood om de boel op zijn plaats te houden. Voor de rest zul je die sleeve nog wel kunnen gebruiken om het nylon gestrekt te houden. Als je het niet te dik kiest en daarmee weg kunt komen en als je haak maar scherp is. :wink:

Maar er zijn ook stillere stukken met minder stroming. Dicht op de bodem is de stroming overigens ook minder. Heb ik me laten vertellen. :roll:

Snakebite is nog wel redelijk bruikbaar. Green Hornet is brosser.

Groet, Kees

Ps. De eerste voorwaarde was tangle-free, dus die vlieger gaat niet helemaal op. :cry: