De Interactieve evolutie van een rig


Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

28-06-2004 10:49

Kees

ben het helemaal eens met klaas alhoewel een ons lood een beetje moeilijk weg te zetten zal zijn met stokken van rond de 2 lbs.

Buiten het feit dat ik de hair iets zou verlengen zou ik van de standaard stiff een trigger-rig maken. Dus, 1 cm. boven haak even een rvs ringtje ertussen knopen, bv. met een driekamerknoop. Het is een beetje rottig knopen maar de plaats van inhaken wordt wat beter gestuurd (haak heeft in tegenstelling tot een standaard stiff weer de mogelijkheid om goed te kantelen) en zal in 80% van de gevallen de onderkant van de bek bereiken.

Hier vertel ik uiteraard niets nieuws, bovenstaand concept is al helemaal uitgemolken in schrijvende karper pers. Toch wou ik deze rig even vermelden, vaak worden de simpelste dingen over het hoofd gezien.

gr. Ralph
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-06-2004 11:23

Kees,

Whity-pool-rig is inderdaad een pop-up rig,maar naar mijn mening wel de beste die ik (mijn mening) heb gebruikt! De rig haakt de vis werkelijk perfect en dit in combinatie met de snowman is een dodelijke combinatie op cultuurwateren.

Kees, wat betreft je derde hengel, je weet toch dat dat niet mag.... :wink:

Nee, zonder gekheid, als je de stiff-rig die je nu gebruikt heb, misschien een klein beetje aanpast, krijg je dat de haak op een andere manier in de bek prikt!
Als ik een stiff-rig inzet, dan maak ik er een trigger-rig van, over de haak een wat langer stuk krimpkous, deze buig ik dan om mijn vinger en doe de krimpkous onder koud water om hem stijf te laten worden Zo heb je een mooie, lange bocht van krimpkous, waardoor de haak veel beter zal draaien, als dan dat je een 'gewone' aligner gebruikt, of helemaal geen enkele.
De vis zal voor 95% in de zijkant van de bek worden gehaakt, niet de onderlip die we zo graag willen rikken, maar met de zijkant heb ik geen enkel probleem, vooral niet met stiff-rigs, aangezien deze maar heel moeilijk willen draaien...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2004 12:40

Dat is inderdaad waar ik naartoe wil. Wellicht niet de geestelijke vader, maar in de lijn waarop Terry Hearn en consorten de stiff rig verder ontwikkelden.

De mijne is natuurlijk herkenbaar de Paisley combi met een geringe variatie. Deze ontwikkelde zich uit de standaard rig met gevlochten lijn, met in acht name van o.a. anti-tangle eigenschappen.

De rode draad lijkt dat beide concepten die ogenschijnlijk loodrecht op elkaar stonden, stiff of totaal soepel, uiteindelijk in de rigs die zich daaruit ontwikkelden weer dichter bij elkaar lijken te komen.

Beide zonder de line-aligner. Komen we op die Whitney Pool. Is dat niet de line-aligner in zijn meest extreme vorm?

(Als je een derde hengel vergunning hebt mag het wel hoor, Marijn.)

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-06-2004 13:02

Kees,

Ik zou bij de "gewone" stiff-rig de stugge hair laten voor het wat het was,
maar overschakelen op een soepele lange hair. Dit om de haak beter te
doen draaien, wat naar mijn mening van essentieel belang is.
Wat de variatie van Terry Hearn betreft, ik zou h'm persoonlijk altijd pop-
up vissen in combinatie met een D-lusje. Dit omdat ie dan volgens mij wat
beter tot z'n recht komt, en vooral wanneer ie overlood is (inhaking was
altijd geweldig!).
Verder ben ik van mening wanneer er hengeldruk heerst, dat je ervoor
moet zorgen dat de vis zo snel mogelijk gaat zwemmen na de "prik". Dit
gebeurd lange na lang niet altijd. Theoretisch gezien zou een korte onder-
lijn (al dan stiff of soepel) hier misschien meer op z'n plaats zijn. Maar zo-
als gezegd; is iedere onderlijn uit te werken, alleen kun je het de karper
wel ietsje pietsje moeilijker maken.

Tot slot: Wat haaak keuze betreft bij de "gewone stiff" of de Terry hearn
rig, zou ik ten alle tijden voor de Nash Gata hook 6 gaan (voor mij de ide-
ale stiff haak!).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

28-06-2004 14:19

Kees,

Niet over nagedacht... Bij de AHV kan je inderdaad een vergunning kopen voor een 3e hengel, alleen wel erg prijzig!

De Whity-pool is inderdaad met een extreme vorm van de line-aligner. Je buigt hem als het ware 180 graden terug...

Bednk je een bal, een bal is rond... als je hem door midden snijd, hou je 1 helft over, druk van boven het geheel iets naar beneden en je hebt als het ware de whity-pool-rig... Als je de site van PB kijkt, zie je hem onder trigger-rigs...

De rigs die wij nu gebruiken is inderdaad een combinatie van vesrschillende rigs, al zullen de verschillende rigs wel blijven veranderen, nieuwe aanpassingen uit voortkomen, noem maar op...
Steeds maar zoeken naar die ene Ultieme rig...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2004 19:03

Goed mannen,

Kantelen van de haak lijkt een essentieel onderdeel van het verbeteren van de inhaking. Wil ik even terug naar Robert met "The shot on the hook". Kanteling met de haakpunt naar beneden wordt hierbij versterkt door een loodhagel op de haakpunt. Zo zal de punt in elke postitie naar beneden worden gedwongen. Robert meldt weliswaar achteloos “je pakt ze wel maar je haakt ze te diep”, maar dit lijkt mij een belangrijke waarneming. Is dit werkelijk wat je waarneemt, Robert, en zit de boilie dan nog op de hair?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

28-06-2004 21:28

Dag knopers,

De shot on de hook rig zorgt voor een zeer vroeg indraaiende haak. Dit effect kun je ook anders krijgen.

Hiervoor dien je de hair onderaan de haakpunt te bevestigen, net voor de bocht. De hair loopt nu dus niet meer door in het verlengde van de onderlijn, maar verspringt iets.

Dit maakt het mogelijk om een vis diep in de bek te haken (praktijk bevestigd dit) Omdat dit voor een grote haakwonde kan zorgen doe ik dit niet meer. Shot on the hook of hairbevestiging onderaan de hair zijn dus not done wat mij betreft. De bevestiging onderaan de haakbocht lijkt mij de beste plaats.

In het artikel dat Jan Junge schreef in de Beet over voedselopname stond een plaatje dat uitlegde dat dit de slechtste plaats was voor de hair in geval van ejectie. De haak volgt direct de boilie als deze aan de haakbocht bevestigd zit. Als het materiaal van de hair soepeler is dan dat van de onderlijn speelt dit probleem niet meer.

Niet dat ik zoveel waarde hecht aan mijn kansen om karpers te haken bij het spuwen (die acht ik nihil) maar tijdens de dril heb ik toch graag dat de boilie buiten de bek bungelt zonder dat de boilie de haak los kan wrikken.

Stiff;

Een van de redenen van het succes van de gewone stiff rig uit een stuk is volgens mij de onhandelbaarheid van het aas in de bek. Deze rigs vis ik liefst in combinatie van een naar verhouding grote haak. Als de vis de 20mm boilie opzuigt is er niets aan de hand. Wil hij deze door de bek laten bewegen dan is het geheel van boilie, hair en haak al gauw een onhandig iets van een centimeter of vijf. Dit resulteerd dan in vroege, maar soms verkeerde inhakingen. Niet ideaal dus.

Het begint voor mij steeds duidelijker te worden dat de beste rigs te vinden zijn in een combinatie van het beste van de stiffs en soepele rigs.

De haakkant van de rig moet zorgen voor de inhaking (duh) en de rest hangt af van de bodemgesteldheid. De beste rig verschilt bij mij voor ieder water en soms per vierkante meter. Steeds kiezen uit een beperkt aantal bewezen riggedeeltes zorgt steeds voor de beste rig voor die ene stek op dat ene moment.

Jeroen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2004 23:30

Hoi Jeroen,

Je schopt hem meteen in de volgende episode. Het blijft mechanica en die moet wel kunnen werken gegeven de omstandigheden. Een keurig geoptimaliseerde korte stiff rig werkt niet meer volgens het boekje op een modderbodem. Toch lees je vaak dat de cracks een zeer beperkt rig repertoire hebben. Zijn er rigs die universeler zijn en het aantal mogelijkheden beperken. One size does not fit all, maar twee of drie?

Maar voordat we daaraan beginnen toch nog even uit Jan Junge’s notities. Hoewel Warwick en Paisley dit eerder al bediscussieerden in Carpworld. In het tijdperk voor hair en boilie, werd het aas wel eens diep geslikt. Een karper is mijn tandloze overgrootmoeder niet. Het aas wordt doorgaans niet gesopt, maar gaat richting keeltanden, aangezogen met een snelheid van grofweg 30 km/uur. En zonodig met dezelfde snelheid uitgespuugd. Als het aas dan met vertrouwen wordt gehaakt, waarom zit de haak dan steevast in de bek en is doorgaans de boilie nog heel? Geeft de “shot on the hook” aan dat de haak weliswaar diep komt maar geen vlees pakt tussen keeltanden en onderlip? Zo ja, dan is de “shot on the hook” verreweg de beste inhaker. Maar willen we dat?

Groet, Kees
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

29-06-2004 10:51

mogge

Scenario 1:
Als de haak vrij diep komt (niet in de buurt van de keeltanden hoop ik ivm bite off), de haak kantelt daar ook, de lijn loopt vervolgens strak en haakt pas op de harde rand van de onderlip vindt ik het een super constructie en zal hem gaan gebruiken.

Scenario 2
Als de haak vrij diep komt (niet in de buurt van de keeltanden hoop ik ivm bite off), de haak kantelt daar ook maar pakt daar ook vlees, dus vrij achter in de bek in het zachte vlees, zal de haak zeer waarschijnlijk door de hele bek wandelen tijdens de dril. Gevolg hiervan is een verschrikkelijke snijwond in de bek van de karper (heb dit meerdere malen gezien bij het gebruik van extreem lange onderlijnen 50cm+)
in dit het geval zal ik het nooit gebruiken.

Helaas heb ik met deze constructie geen ervaring (waar bemoei je je dan mee????) maar ben wel erg benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik kan me goed voorstellen dat als je de onderlijnen relatief kort houd de loodhagel voor een betere inhaking zorgt.
Op papier de beste inhaker dus, maar dit zal vallen en staan met de lengte van je onderlijn.
Kortom van scenario 1 zou ik niet vies zijn.

Gr. Ralph
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-06-2004 12:54

Kees

Afgelopen winter wist ik een school karpers op mijn stek bezig te houden.
Ik kon ze duidelijk zien azen maar elke rig die ik richting de vissen werpte, leverde me geen vis op.
Zelfs wanneer ik met de hand wat bijvoerde, zag ik de vissen gelijk draaien richting aas om deze dan gretig te pakken.

Mijn gedachtengang was dat mijn haakaas anders richting bodem zinkte dan de freebees.
Daarom de lange doorzichtige fluro in combinatie met "the shot".
Het geheel dwarrelt rustig naar de bodem en wanneer de vissen er langs zwemmen zal het weer omhoog dwarrelen.
Dit werkte fantastiesch, kreeg zelfs direct na het inwerpen aanbeten!

Maarja, een 40 a 50 cm "semi" stiffie met "the shot", is eigenlijk vragen om te diepe inhakingen.
Mijn boilie redde niet de keeltanden Kees, deze zat er nog aan.
Dit is dus absoluut niet optimaal maar iets wat op dat moment even moest gebeuren.

Op een mooie harde bodem, onder normale omstandigheden, vis ik deze rig tussen de 8 en 12 cm.
Zo heb ik werkelijk schitterende inhakingen.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 13:05

Die shot on the hook rig he, is het dan niet veel beter om ipv dat loodje bij de punt op de steel een stukje foam te plakken? Zit niet in de weg voor de inhaking, haak gaat ook mooi in de onderlip en zolang de haak zwaarder is dan de lift-kracht van het foam zal hij altijd naar onder wijzen :D
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-06-2004 15:17

Als nu de waterstroom 60 cm/s bereikt, zou dan enig loodje, foampje invloed hebben in deze stroming?

Moet je eens met 20 km/uur een straal water wegspuiten.

http://www.karperstudiegroep.nl/Regios/ ... ibbing.pdf

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-06-2004 18:24

Ja, ik volg je wel Klaas :wink:
De werking van de rig gaat pas in op het moment dat de haak weer teruggesleurd word door de tegengewicht van je lood wanneer de vis zijn kop omhoog doet :wink:

Daar komen weinig snelheden aan te pas, behalve de snelheid dat de vis beweegt.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-06-2004 20:38

Hallo Kees,

Ik ga er even een nachie maken, met op beide hengels een schuifsysteempje om te kijken in hoeverre ze m'n aas schrikkerig oppakken.
Morgen laat ik het even weten.

Met laterale groet,

Bas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-06-2004 21:52

Op het moment dat de haak op volle snelheid ingezogen of uitgeblazen wordt, dan zal een uitgekiende gewichtsverdeling van de haak er nog weinig toe doen. Mee eens Klaas, maar het blijft opmerkelijk dat je met dat loodje op de punt, door de lengte van de rig te veranderen, de diepte van de inhaking bepaalt. Het is kennelijk toch zoals Robert beweert, de haak die tegengehouden wordt door het lood op het moment dat de karper niets vermoedend van het lood wegbeweegt. Ik heb nog al wat ervaringen uit het verleden met lange soepele rigs. Vrijwel altijd redelijk voorin gehaakt. Hoewel het mij opviel met de Paisley combi dat de haak daarbij vrijwel altijd voor in het harde deel van de onderlip haakt. De ‘shot on the hook’ geeft aan dat de haak na opname wel degelijk tot achterin de bek komt, als de rig lang genoeg is. Maar kennelijk moet je daar de kanteling van de haak mechanisch afdwingen om in te haken. Anders glijdt de haak terug en kan alleen inhaken als deze bij het verlaten van de bek nog in de onderlip kantelt. Zie hier de betekenis van de handpalm test bij de line aligner. Nee, zeker geen bite offs, Ralph. Als je rig dus optimaal inhaakt, dan wil je dat voorin de bek doen. Het leed is anders niet te overzien. Geeft mij wel te denken wat de ‘shot on the hook’ in onervaren handen doet…

Zal ook wel gaan met een foampje Simon. Mar de drijvende kracht van een klein stukje foam kan wel eens kleiner zijn de de zinkende kracht van een loodhagel.

Bij uitblazen geen kans. Het blow-out principe dan? Het verhaal is dat door stuwing tegen het (grotere) oppervlak van de boilie deze met grote snelheid voorop gaat. Daarbij als het ware de haak tot prikken dwingt. Gezien het grote aantal inhakingen in de onderlip met deze rig lijkt dat mij wat twijfelachtig. Je zou veel meer variatie in de plaats van inhaking verwachten. Er zit behoorlijk wat vlees tussen keeltanden en onderlip.

Toch weer het klassieke beeld van inhaking? De vis die in vertrouwen het aas neemt, zich afwendt en daarbij schrikt van de prik van de haak als gevolg van een op het lood strak trekkende onderlijn. Geeft te denken. Geen kans als de karper op zijn plaats blijft en het aas uitspuwt. Ondanks al het vlees en de huidplooien die de haak onderweg naar buiten tegenkomt?

Bas, ik wacht af.

Groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-06-2004 09:23

Nou Kees,

Met bewondering heb ik bovenstaande onderlijnen doorgenomen. Ik vind het knap dat mensen de vaardigheid en het geduld hebben om deze te produceren. Zelf zoek ik het hier niet in omdat zelfs de meest ingewikkelde onderlijnen ook weer standaard worden. Tenslotte kun je ze kant en klaar kopen. Zelf ben ik uitsluitend, in geval van vastlood vissen, bezig geweest de redelijk standaard onderlijn te perfectioneren. Linealigner is b.v. slechts een halve mm dik zodat deze niet onverhoopt tegen de bek van de vis aanbutst en de haak afketst. De haak moet precies naar m'n zin onder het aas hangen in de gewenste hoek. Doet de lijn een klein beetje raar achter de knoop dan leg ik een nieuwe. Hairmateriaal moet perfect zijn, enz, enz, enz. Dat soort dingen hebben voor mij echt meer vis opgeleverd. Knoop je een "superrig" die niet perfect is afgewerkt, dan werkt ie echt niet optimaal. Dus voor mij een simpele onderlijn die helemaal perfect is en optimaal kan functioneren.

Nu het nachie vissen:
Ze waren slechts heel mondjesmaat aan het azen. In eerste instantie heb ik ze op de trekroute opgewacht bij het strandje. Was net te laat want ze zaten al massaal in het zwembad. Dus maar een poging gedaan in het kleine haventje. Tegen de palen aan vissen zag ik niet zitten omdat dat al zoveel wordt gedaan dus lekker in het midden op open water op een metertje of drie diep.

Zoals ik zei wou ik gewoon heel simpel schuivend gaan vissen. Omdat op dit water toch wel erg veel wordt gevist ben ik met zeer afwijkend aas aan de gang gegaan, een verzopen, gesoakte en met boiliekruim behandelde broodkorst van enorm formaat (kubus van 8 cm) i.c.m met een zeer licht afgestelde swinger zodat het zaakje precies in evenwicht hangt aan de ene hengel .
De andere hengel wou ik ook schuivend inzetten met een grote brok gekookt boiliedeeg. Al het bovenstaande hier gelezen heb ik me bedacht en ben overgegaan op een stiffrig. Niet zo'n standaard ding maar toch weer wat anders. Hij scharniert met een lusje op de wartel en de haak is een gewone Ashima C310. De truc is dat er een grote brok drijvend aas op de soepele hair zit, twee grote loodhagels SSG (2,5 gram) aan de kant van de wartel zodat het hele zaakje flink wat downforce heeft en de punt van de haak stevig tegen de bodem wordt gedrukt met een verend effect van de 1 mm dikke onderlijn . O ja, weerhaak plat. Lengte is zo'n 20 cm. Lood gewoon een peertje van Korda met bijbehorende plastic bevestigingszooi en kort tubeje er boven.
Van de laatste hengel de lijn slap gelegd met de swinger op de lichtste stand gedaan.
Geen piepers gebruikt maar de hengels met de reel met ingeschakelde ratel naar boven gelegd op de steunen, zodat er supersnel gereageerd kan worden op kleine maar trefzekere tikken.

De rest raden jullie zelf maar want virtueel vangen gaat me echt te ver.

Mzl,

Bas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-06-2004 10:05

Kees,

Ik denk, dat de lengte van de hair meer invloed heeft op de plaats van de inhaking, dan de lengte van de onderlijn.

15 cm onderlijn versus 20 cm dan nog het meest. 20 cm versus 30 cm zit mi geen verschil.

Wel zit er verschil in het moment van inhaken. Kop naar beneden en dan de ruimte van de onderlijn. kort haakt dan eerder.

MVG

Klaas
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

30-06-2004 11:05

klaas & kees

klaas je bent me net even voor
Wellicht begeef ik me op gevaarlijk gebied als ik beweer dat de manier waarop wij met vastlood vissen altijd gebaseerd is op het klassieke beeld van inhaking.
Uiteraard kun je het moment en plaats van inhaken sturen door allerhande knoopkunstelarij.

Om een prik op te lopen zal er altijd eerst beweging in de vis moeten komen.
Voorbeelden:
ultrakorte rigs, de prik komt op het moment dat de karper na het opnemen van het aas het lichaam weer in een rechte positie brengt
= prik, wellicht een paar keer blazen en zuigen maar uiteindelijk bolten

LAngere rigs, karper neemt het aas met vertrouwen, komt overeind om wellicht door te azen, prik, bolten.

Dus het moment van prikken wordt bepaald door de lengte van de onderlijn, hiermee zou je dus in theorie kunnen bepalen wanneer de vis bolt.

Ook het gebruikte materiaal van de onderlijn is bepalend voor wanneer de vis bolt. Denk aan het principe van de stiffrig, deze is ontwikkeld op wateren waarin de karpers een verregaande negatieve conditionering hebben ondergaan. Bij een prik met een soepele onderlijn bleven ze stokstijf liggen en wisten zich weer van de haak te ontdoen. Door het stijve materiaal dat nu gebruikt werd lukte dit niet meer met bolten als gevolg.

de plaats waar geprikt wordt wordt dan o.a. bepaald door de lengte van de hair, vorm en grootte van de haak, wel of geen aligner etc. bepaald.

Twijfelgeval vindt ik echter de rigs geknoopt op basis van het blowout-principe (zo een met een ringetje op de hair).
Ik heb dit een tijdje gebruikt in combinatie met gewone soepele onderlijnen van een cm of 25. Bij toeval heb ik een keer in het kantje kunnen zien hoe dit (niet) werkt.
1 hengel had ik indertijd in het kantje gelegd op hooguit 40 cm water, geen scheepvaart dus het water was helder.
Na een tijdje zag ik enige activiteit in de kant en ben op mijn buik ter hoogte van de rig gaan liggen. Ik zag een klein karpertje belangstelling hebben voor mijn haakaas. Met bonkend hart zag ik hoe hij het aas op zoog en tot mijn schrik weer uitblies, daar ging mijn met veel moeite geknoopte blow out rig. Tot vijf keer aan toe pakte het visje het aas en blies het weer uit. De zesde keer was raak, prik en bolten (potver wat moest ik rennen naar mijn steunen).
Wellicht is het met de blowout rig zo dat het karpertje ipv. 6 keer wel 15 keer moest zuigen en blazen voor een prik.
De prik kwam overigens op het moment dat het karpertje zich oprichtte, iets dan hij die 5 keer daarvoor niet had gedaan.
Om een lang verhaal kort te maken ik gebruik de rig niet meer.

Ik hoop dat ik hier duidelijk heb weten te maken dat naar mijn bescheiden mening je altijd het klassieke beeld van inhaking nodig hebt.
We knopen zulke geavanceerde rigs om dit te kunnen bewerkstelligen

gr. Ralph

P.S.
Sommige "onvangbare" vissen blijven op hun kop azen en richten zich tijdens de maaltijd niet op . (zie pursuit of the largest / terry hearn)
geeft te denken wat moet je daar nu mee aan.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-06-2004 12:31

Wat ik nog wou melden met m'n simpele onderlijnen:

Bij instant vissen maak ik ze een stuk langer incl. de hair omdat ik van mening ben dat ze dan je aas meer zullen "onderzoeken" en wat meer bewegingsvrijheid van het aas gewenst is dan wanneer ze steengoed op je aas zitten na een paar voerbeurten.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-06-2004 12:36

[quote="Ralph Bosch"]
P.S.
Sommige "onvangbare" vissen blijven op hun kop azen en richten zich tijdens de maaltijd niet op . (zie pursuit of the largest / terry hearn)
geeft te denken wat moet je daar nu mee aan.[/quote]

Doen ze volgens mij ook vaak als ze echt goed op je aas zitten en zich spoeden om het volgende aasje te pakken.

Schuivend vissen als oplossing?
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

30-06-2004 13:34

Bas

Hier heb je inderdaad gelijk in, maar als ze zich meteen vol vertrouwen naar het volgende aasje spoeden zit er toch beweging in en zzal er geprikt worden.

Wat ik eigenlijk bedoel is dat die vis op zijn kop blijft staan, omzichtig het voerdeeltje keurt en evt weer uitspuugt, er zit dan geen horizontale of verticale beweging in de vis en juist die beweging heb je nodig voor een prik.

ik had het even beter moeten omschrijven, maar kun je uitleggen wat schuivend vissen hier voor voordeel in brengt? hier mis ik 'm even.

gr. Ralph
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

30-06-2004 15:21

Ralph,

Weten wat ze uitvoeren op je voerstek en hierop inspelen.

Bas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-06-2004 21:21

Als de hair te lang wordt, dan haak je vissen niet meer, Klaas. Bij een kort rig kun je het moment (lees afstand) van de inhaking versnellen (Ralph). Het opmerkelijke van de “shot on the hook” vind ik toch dat je bij een (te) lange rig achter in de keel kunt haken. Dit lukt mijn inziens niet met een langere of kortere hair. Maar corrigeer mij als ik het verkeerd heb.

Ralph, ik weet niet of je de blow-back in de Paisley uitvoering gebruikte. De enige uitvoering van dit principe waar ik in meega. De combinatie met de gebogen Long Shank Nailer, waarvan de knoop op de steel kort gehouden voor een zo lang mogelijk traject, en een relatief lange hair van 2 cm tussen onderkant haak en boilie. Alle andere principes, voornamelijk uit de stal van Nash, laat ik links liggen.

Bas, zo simpel mogelijk. Maar bij mij is de beperking niet het knopen op zich. Dat is na wat oefenen snel in de vingers. Ga vooral systematisch te werk en zoek uit hoe je dat ding snel en consistent bindt. Een plaatje zegt soms bar weinig daarover. De beperking daarbij is voor mij dat het mechanisch moet kunnen werken onder onze niet ideale omstandigheden. De drie belangrijke aspecten zijn anti-tangle bij het werpen, inhaking bevorderend en veilig voor de vis. Een scorpion rig is een voorbeeld dat mijn inziens niet aan de eerste twee voorwaarde voldoet. Een 360° rig is mijn inziens niet veilig. De kans op inhaking buiten de bek of dubbelhaken is te groot.

Dit is drieluik, dus nu…

De derde episode

Moe geworden van de drukte aan het water, de naijver van de locale karpervissers en het onberekenbare gedrag van de karpers. Bovendien verlangend naar de eenvoud van Bas. Je gaat op zoek naar maagdelijk water met karpers van een behoorlijk formaat. Dagen worden besteedt aan het bestuderen van stafkaarten. Op het laatst maar eens vertrouwelijk gesproken met de inmiddels bevriende hengelsportwinkelier. Je vertelt hem van het watergebied dat via sloten in verbinding staat met een ander groter water. En hij wijst je op het bestaan van een aantal afgezonderde plasjes waar hij wel eens snoekt met zijn motorbootje. Niet toegankelijk en daarom niet bevist. Maar aan een van de plassen het land van een boer, die weer een kennis is van, jawel, de hengelsportwinkelier. Hij zorgt dat je aangekondigd bent bij de boer en op een goede dag trek je de stoute schoenen aan voor een bezoekje. De boer stemt toe, je kunt de auto op het erf parkeren en een nieuwe uitdaging is daar. Maagdelijk water omzoomt met bomen en riet. Zachte bodem. Inmiddels wel bekend met de aspecten van anti-tangle en inhaking. Die wil je behouden. Maar hoe nu dit te verenigen in een rig met een zo natuurlijk mogelijke presentatie voor de karpers die alles wat niet natuurlijk is wantrouwen. Heren, de optimale natuurlijke presentatie van onze boilie?

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-06-2004 22:43

Kees, ik betwijfel of de boilie in deze situatie wel het beste aas is om in maagdelijk water maagdelijke karpers te vangen...?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-06-2004 23:19

Juist Aart, eerste foutje. Een boilie wordt weliswaar herkent als eten, zendt het signaal eten uit, maar ziet er niet uit en beweegt zich niet als zodanig. Wantrouwen. En daar willen we juist vanaf!

Kees