andere aanpak...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 13:58

beste karperaars,

ik wou het een keer helemaal anders proberen, kijken of het beter gaat ls ik een ander lood systeem gebruik en andere rig


ik vis momenteel met een anti tangle lood 50 gr(die over heel de lijn kan bewegen) en een standaard rig met een gamakatsu specialst hook maat 4

wie o wie weet een goede vervanger
(ik vis voornamelijk op vijvers)

mvg Nick
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 14:02

oja,

als je iets uitlegt met een rig leg hem dan aub uit
ken alleen de standaard nog maar... :oops: :-?

ben ook pas dit jaar begonnen met vissen...

mvg Nick
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

29-06-2004 14:18

Beste Nick,

ook ik vis regelmatig op vijvers en gebruik heel wat verschillende rigs en systemen..
maar vertel me eerst een wat meer over de wateren waarop je vist (veel/weinig begroeiing, zachte/harde bodem, ver werpen, kort bij, dressuur??) en je favoriete aassoorten (bolie/particels)

aan deze twee dingen (en nog een paar hoor,maar laten we t niet onnodig ingewikkeld maken) moet je je rig en montage aanpassen om succesvol te zijn... anders gezegd: elke rig kan werken, het ligt puur aan de omstandigheden en hoe je hem gebruikt

grs Jordi
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 14:24

beste Jordi,

momenteel vis ik op een water waar helemaal geen begroeing is (de graskarpers vreete het daar weg :lol: )en ik gooi meestal een meter of 6o weg en het is een harde bodem waar ik op vis en het dresuur is vrij hoog denk ik haast wordt redelijk veel gevoerd en redelijk druk bevist

en de laatste tijd vis ik het meeste met boilies (attractor range martin SB)
die op een bedje van tijgernoten liggen maar wil ook nu met mais proberen en andere particles zonder eventueel boilies en met een haak 6 gaan vissen

weet je zo meer? :)

mvg Nick
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 14:26

maar laat maar wat horen wat jij zou doen met haakmaat en voer enz...

en rig en loodmontage

mvg Nick
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

29-06-2004 14:36

Hoi Nick,
De karpervijvers die ik zelf bevis zijn iets rijkelijker begroeid en er zijn meestal wel wat obstakels te vinden (prima karper plekken) :wink:

Daarom kies ikzelf vaak voor de volgende montage:
een safety rig met een flat pear swivel lead met een vrij lange tube 25-30 cm en soms een flying backlead. Als rig ben ik erg gecharmeerd van een combirig vervaardigd van Green Hornet van PB, maar ook de clawrig en shot on the hook-rig worden de laatste tijd vaak door mij gebruikt... Als de karper maar heel moeilijk te vangen blijkt kan een bananenrig ook voor verrassende resultaten zorgen...

zoals je misschien wel ziet in mijn keuze voor rigs gebruik ik vaak (8 vd 10 keer) een pop-up op dit soort wateren. Dit heeft me zeer goede resultaten opgeleverd zeker als je een zeer geconcentreerd voerplek bevist met kleine hoeveelheden maples, tijgernoten, pinda's, pellets (tip) en/of hennep... hang aan je haak een stringertje of PVA bag met halve of fijn geknepen boilies en vangen maar!!!!!!! :P :P :P

grs Jordi
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 14:44

jordi,

ik heb het geluk dat ik eigenlijk voor een grote struik vis (aan de kant van het water) dus ik kan zeer makelijk bij voeren...

maare al die rigs die je opnoemt zou je doe misschien kunnen uitleggen(want zoals ik al zei ken eigenlijk alleen de standaard rig...)
als je ze wilt uitleggen alvast bedankt (weer wat info rijken)

mvg Nick

p.s. ben ook dit jaar beggonen met karpervissen.....
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

29-06-2004 15:08

hoi nick,

komen ze ff heel kort (bij alle rigs kun je voor meer informatie terecht op topics op dit board die specifiek over deze rig gaan) om je op weg te helpen:

De combi-rig: onderlijn-materiaal waarbij je een harde mantel kunt weghalen, waardoor je een stugge onderlijn krijgt met een zeer soepel uiteinde. De haak bevestig je gewoon met een no-knot knoop en je kunt het soepele onderlijn gedeelte doortrekken en daar een hairtje van maken.. zelf gebruik ik dus vaak (kleine) pop-ups en dan bevestig ik het hairtje met een rig-ringetje op de haak (spit-back-rig heet dat geloof ik) en kleine haakjes maat 6 maar meestal maat 8

De claw-rig: eigenlijk een variant op de combi-rig maar nu zet je op de haak ook nog een stukje krimpkous dat je boven koken water verbuigt door de lijn weer terug richting de haak te trekken... de krimpkous blijft zo staan zodat je een zeer goed kanteleffect krijgt

de shot-rig: ook weer een variant, maar dan met een loodhageltje geknepen op de haak, de meningen hierover zijn verdeeld, maar ik heb er al een paar karpers op gehaakt :wink:

zelf zou ik het eerst eens proberen met de combi-rig en dan een pop-upje (wel kneedbaar lood of een pin-down leadje gebruiken!!!!!!!!!), maar het ligt ook aan het meest gebruikte aas en rig: op mijn watertjes worden veelal zinkende bolies gebruikt in combinatie met standaard onderlijnen en dan zijn de hierboven beschreven onderlijnen zeer succesvol..

gewoon een keer (op een hengel) uitproberen dus...

grs Jordi

ps als ik je nog kan helpen hoor ik t graag, kan je van de 2 laatste wel een foto en beschrijving mailen uit de Korda handgids...
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 15:50

Ben het eens met jordi, vastlood montage (safety clip) en een combi-rig met een popupje... Haakmaat 6 of liever nog 8 en dan een 14 of 16mm popupje er aan. Bedje van hennep/duivenvoer/tijgers en klaar is rig 1.

Dan de andere hengel. Probeer het eens met hetzelfde lood, maar nu met een stiffrig (berkely vanish 41/00 of sufix memory free wit bijv. :wink: ) met een haakmaat 6 gamakatsu g-carp method hook. Daaraan gewoon een hair en dan een boilie die je nu ook gebruikt. Verkruimelde, halve en hele boilies bijvoeren en klaar is rig 2 :D
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

29-06-2004 16:10

jordi,

ik zou graag wat foto's willen zien...

mvg Nick

(enventueel site's)
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

30-06-2004 11:34

Misschien word je wat wijzer van http://www.pbproducts.nl

Joris
Gebruikersavatar
Nick van den Oord
Berichten: 282
Lid geworden op: 21-11-2003 01:00
Locatie: Eindhoven

30-06-2004 12:17

beste mensen,

wat is nu eigenlijk zo goed aan een combi-rig en welk extra effect heeft het..

mvg Nick
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

01-07-2004 13:30

het extra effect is de perfecte indraaikans die de haak krijgt d.m.v. het extra stukje soepele lijn. Daardoor heeft de haak meer ruimte om in de onderlip te draaien. Door het stugge gedeelde is de rig echter weer heel lastig uit te spuwen :wink:
Plaats reactie