kanaalrig


Plaats reactie
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

14-05-2004 07:24

welke rig is het beste voor het kanaal???
als je helemaal niks van de bodem weet....
(eens moet de eerste keer zijn)
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

14-05-2004 08:08

Marco,

Wat dacht je van een gewoon standaard onderlijn?
Waarom een ingewikkelde rig gaan gebruiken als je nog weinig van het water weet?

Pascal
Gebruikersavatar
pieter buist
Berichten: 101
Lid geworden op: 04-05-2004 12:29
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

14-05-2004 09:10

hallo marco, als je niks van de bodem afweet kan je het toch beter even onderzoeken want anders zit je er straks voor niks te vissen omdat je onderlijn in de boden is verdwenen :cry: .

mvg,pieter
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

14-05-2004 11:36

Marco,


De rig die ik gebruik is gemaakt van nylon(schone bodem met weing of geen mossels op de bodem) of een Snakebite-rig(obstakels,stenen mossels etc.) hierbij neem ik een Korda Longshank X haak maatje 4 of 6..... :P
De lengte is zo'n 12 tot 30cm(ligt aan de hardheid van de bodem) en op de hair zet ik een 20mm boillie of een grote tijgernoot :wink:
Deze onderlijnen voldoen perfect op kanalen omdat er rig-dressuur niet voorkomt( ik geloof niet in dat soort gein)!!

De bodem onderzoeken is wel belangrijk als je op een monotoom stuk kanaal vist omdat de kuilen waar het voedsel in stroomt dé stekken zijn waar je je rigje moet plaatsen....vindt je een stuk zandbodem tussen de keien dan is dit ook de moeite waard!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

15-05-2004 15:17

heren,

volgens mij is er niet zoiets al een ''kanaalrig'' als je rig maar goed werkt dan heb ik het over dat de haak goed wegdraaid en dat niet alles in de war kan komen met het inwerpen en het is ook heel handig dat alles goed gepresenteerd ligt op de bodem.

nog veel succes naar het zoeken naar die ene ''kanaalrig''
sjorske :wink:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-05-2004 16:07

Marco,

over het algemeen werken de meest simpele igs op een kanaal vrij goed aangezien er op een kanaal weinig tot geen sprake is van dressuur en er nog aardig wat maagdelijke vissen rondzwemmen. Neem een gevlochten lijn van een cm of 20, op de haakbocht bevestig je een stukje krimpkous, deze doe je in kokend water, zodra de krimpkous is gekrompen leg je de haak en krimpkous om je vinger, zodat er een bocht inkomt, deze doe je onder de koude kraan en je krimpkous is nu had geworden, door de bocht van de krimpkous za de haak snel draaien in de onderlip van de karper.

Dit is een hele simpele rig maar werkt gewoon erg goed! Wat je kan gebruiken tegen het eventueel in de war gooien van je rig is de Green Hornet van PB, een stijve lijn waarvan je de buitenmantel kan afstrippen, waardoor je onderste gedeelte van de rig flexibel is en de lengte van de ris is stijf, zo gooi je je rig (bijna) nooit in de knoop! Een haakmaatje 6 volstaat prima! de G-carp haken zijn mijn favoriet i.c.m. deze onderlijnen....

Succes
Plaats reactie