welke rig op dresuurwater


Plaats reactie
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

24-03-2004 18:18

Welke rig kan ik gebruiken op dresuur water het is een groote zandput (dus harde bodem) van ongeveer 15/20 meter diepik heb zelf nog nooit rigs gemaakt en heb het afgelopen jaar op dat water ook alleen met de standaard rig gevist als iemand hier een goeie op lossing voor weet hoor ik het graag ik wil het ook best zelf maken
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-03-2004 18:28

Een korte stiff-rig ---KAN--- wonderen doen...

Gewoon eens kijken op dit forum en je vind genoeg.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-03-2004 18:53

Anders doen als andere werkt vaak.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon simpelweg een onder lijn van 70 cm erop gooien met een pop-upje of met heel ligt lood.
En wat bij ons heel goed werkte was met slappe lijnen vissen, maar dit zou ik pas doen als je ziet dat de karpers midden in het water opeens wegschieten van je lijn dat strak door het water loopt.
Veel succes ermee.

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

24-03-2004 21:07

Mensen,

Wat worden we allemaal gek gemaakt met dressuur-rigs???? :roll:

Hadden ze op het desbetreffende water van de DVD van Korda ook dressuurrigs?

Hahahahaha....kan er wel om lachen.... :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-03-2004 21:51

Koen,

jij kan er om lachen omdat je waarschijnlijk zelf geen dressuurwater voor je neus heb liggen.
Maar raymond zo te zien wel omdat hij het zegt dus we helpen hem met eeen oplossing. Ik zou ook niet weten welke rig ik moet gebruiken op een dressuurwater.

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-03-2004 21:59

De meesten zoeken het allemaal veel teveel in de rig.....! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

24-03-2004 22:41

Raymond

Ik zie jouw de vraag stellen over een rig,maar ik zie alleen dat het water tussen 15en 20 mtr diep is.

zou eerst eens een dagje gaan peieln en proberen om plateau's te vinden of een taluudje.

als je die gevonden hebt kun je hier tegenaan of op gaan vissen, en misschien dat jouw standardrig dan niet eens een slechte rig blijkt te zijn .

ik gebruik ook wel verschillende rigs ,maar 90% van alle karpers worden geloof het of niet ,nog steeds met standaardonderlijnen gevangen.

veel succes.

groeten paul veenendaal 8)
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

24-03-2004 22:50

ik vis me hele leven al maar de laatse jaren pas op karper dus heb nog niet zo heel veel ervaring met karper dus probeer ik via dit forum(en natuurlijk ook wel meerdere info bronnen)info te krijgen over hoe en wat ik het beste kan doen nou is het water waar ik op vis niet het makkelijkste ik heb er al een aantal uurtje door gebracht enkelt om te kijken waar de vis zit, bodem,eet gedrag etc.en ik probeer er nu achter te komen waar door ik vorig jaar een slecht jaar had dus moet ik toch alles afgaan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-03-2004 09:11

Raymond,

Ik denk dat ik wel weet om welke plas water het gaat, maar een echt dressuurwater wil ik het niet benoemen.
Wij spreken altijd te snel over een sressuurwater als we een paar keer per maand een tentje met karpervissers op een water zien vissen.
Een dressuur water is een water die het hele jaar door dood wordt gevist en waar de vis bepaalde stekken gaat vermijden omdat ze weten dat er gevaar is voor ze!
Probeer eens een stek te bevissen waar de laatste jaren weinig of nooit meer is gevist, misschien heb je daar meer kans?

Probeer de bodem te peilen op zoek naar een talud, een plateua of misschien een diepe kuil. Dat zijn stelkken waar de karper graag komt om te eten.
Probeer voorzichtig te gaan voeren, gooi in het water geen baklken met voer omdat dat de vis daar juist afschrikt, een handvol met bollen is meer dan voldoende! Als je dit dan een beetje verspreid voert gaat de vis herkennen dat er verspreid iets van jouw bollen te vinden is.
Probeer het is op zo'n manier op het water! Een rig is maar een rig... Het enige waaraan hij moet voldoend is dat de haak draait zodra de lijn strak komt te staan en dat je haak goed scherp is.
ik gebruik op moeilijkere wateren wel een andere rig, maar het is geen heilig middel! Eeen goede aaspresentatie is in mijn ogen een stuk belangrijker, net als een goede attractieve boilie!

Succes
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-03-2004 12:41

robert grootenboer schreef:Koen,

jij kan er om lachen omdat je waarschijnlijk zelf geen dressuurwater voor je neus heb liggen.
Maar raymond zo te zien wel omdat hij het zegt dus we helpen hem met eeen oplossing. Ik zou ook niet weten welke rig ik moet gebruiken op een dressuurwater.

mvg,

Robert.


Nou Robert,

Dat weet ik zonet nog niet.......
Ik bevis water met hengeldruk en zonder hengeldruk.....en dat allemaal met dezelfde rig.....

Een dressurwater komt niet gauw voor in mijn woordenboek :wink:
Een drukbevist water vindt ik als er iedere week een aantal tenten langs het water staan en dat "drukbevist water" wat ik bedoel voldoen zekers aan die eisen! :P

Ik denk er net zo over als Paul V. en Benny vd W !!
De hele opzet van je visserij vindt ik doorslaggevender! Een rig voldoet bij mij aan 3 eisen:
1) De haak moet draaien naar de plaats waar die hoort(onderlip)
2) De rig moet niet in de war te gooien zijn.
3) De rig mag niet opvallen.

Wat mij ook opviel in de DVD van Korda dat ze weleen drukbevist/dressuurwater beviste maar gewoon een simpele rig hadden.... :-?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

25-03-2004 13:41

Totaal met koen eens !!
er word te veel comotie gemaakt over die rigs Ik zou zeggen gooi er een combibanenstijvegevlochtennylontrigger-Rig op ! Dat werk vast :D :wink:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-03-2004 14:25

Bart,

heb net geprobeerd je combibanenstijvegevlochtennylontrigger-Rig te knopen, maar stuitte op een paar problemen... ik kon het overgelode gedeelte niet plaatsen in de rest van de onderlijn, de dynamiek en balans waren in tegengewicht waardoor de haak niet best draaide... Verder was het erg lastig om Amnesia met gevlochten lijn door elkaar heen te knopen, misschien kan je mij helpen... :wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

25-03-2004 14:57

Tuurlijk joh gewoon een dubbele no knot met een achterzijdse polmarknoop :lol: :lol:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-03-2004 15:12

ooo zeg dat dan...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-03-2004 16:33

die combibanenstijvegevlochtennylontrigger-Rig , heb je daar een foto van? :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

25-03-2004 17:45

Koen,

ik zeg toch ook niet dat je ongelijk heb.
En wat je zegt klopt helemaal dat die haak moet haken enz.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

25-03-2004 17:58

Je hoeft echt geen hele ingewikkelde rig in te zetten ho'r! weet je wat het hem gewoon is! vis anders dan de rest !!! vist iedereen daar met een stiff ga dan niet met een stif vissen etc etc etc

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

27-03-2004 21:14

Raymond

Niemand hier kan je een antwoord geven. Ja...we kunnen wel het hele PB-scala opnoemen, maar je omzeild er geen dressuur mee, helaas. Belangrijk om te weten is waar de karpers op jouw water negatieve ervaringen mee hebben, welke rigs er zijn gebruikt, en een mogelijke analyse -(gebaseerd op bovenstaand, vangsten of juist niet-vangsten van anderen, eventuele observeringen en wat gezond verstand) van hoe de karpers er zouden reageren op gebruikte rigs. Met deze "gegevens" ga je rigs maken die mogelijk probleempjes op je water oplossen. Dat is een hele andere benadering dan: "Dressuurwater dus ik moet er EEN dressuuromzeilende rig aanhangen". Werkt ook een stuk beter. Natuurlijk zit er een groot grijs gebied tussen; Er zijn bekende rigs welke zich hebben bewezen op dressuurwater, en natuurlijk kunnen ze in veel gevallen gewoon meehelpen wanneer je ze gebruikt, en weet dat ze niet lamgevist zijn. Ieder water heeft echter zijn eigenaardigheden, en wanneer je deze niet probeert te ontdekken (op rig/dressuurgebied!) dan ben je vaak snel uitgevist met een "standaard" Stiff-rig met D-montage".
Het verhaal bijvoorbeeld over een bananenrig die op een bepaald water iets is aangepast om net even iets beter te werken staat me goed in het geheugen.

Enkele typen van (rig)dressuur welk je overal tegenkomt, -wetten eigenlijk-,en waar je ALTIJD op let wanneer je op dergelijke wateren vist zijn volgende:
-Strakke lijnen, probeer deze te vermijden, en liefst het laatste stuk over de bodem te laten lopen.
-Prik van de haak. Altijd een "aanknopingspunt" voor gevaar. In veel gevallen geen probleem, want de vis raakt in paniek, en je krijgt een run, maar op dressuurwater steeds vaker het moment om stationair te blijven hangen en de haak eruit te werken. Met in het beste geval 1 piep als gevolg. Natuurlijk is het dan dus zaak om of enerzijds de boel aan te passen zodat de haak er na de prik niet zo gemakkelijk uit te werken is. (b.v. Rigaanpassingen en/of dieper prikkende haak d.m.v. behoorlijk lood of sneller zwemmende karpers(!)) of anderzijds ervoor te zorgen dat een geprikte karper sneller in paniek raakt. (kan op veel manieren, -een vis die vertrouwd aan het azen is, zal ook sneller in paniek raken na een prik...de prik komt onverwachter- is één benadering).

Het belangrijkste is eigenlijk al door anderen in dit topic gezegt: Er zijn betere manieren om dressuur te omzeilen. Natuurlijk maken bepaalde type rigs wel deel uit van je totale benadering. Net als ieder ander onderdeeltje. En wanneer één van deze delen niet goed functioneert, dan zou de gehele benadering waardeloos KUNNEN worden.

Marijn

Het is behoorlijke onzin dat een water pas een dressuurwater is wanneer er het hele jaar door gevist wordt, en wanneer ze bepaalde stekken gaan mijden. Ten eerste is bij een aantal karpers één in paniek rakend vriendje al voldoende om de komende tijd even geen gele balletjes meer te vreten. Dressuur ontstaat absoluut niet alleen bij karpers welke zijn gevangen of verspeeld. De rest van een groep(je) is er voor een klein deel "getuige" van, en dit werkt niet in je voordeel. Bovendien gaan karpers aasgedrag van anderen overnemen zonder dat daar voor de "overnemer" een motivatie voor is. Meegemaakt met een stel uitgezette maagdelijke spiegels in een water met een behoorlijk geconditioneerd oud bestand. Dressuur komt snel, alleen merk je het niet zo snel, omdat het er simpelweg in kleine stapjes insluipt. Op ieder water waar gevist wordt, om het even hoevaak, zou je het in je achterhoofd moeten houden.

Kevin, simpelweg iets anders doen dan de rest is prima, maar doe het niet klakkeloos. Er moet wel een redenatie achter zitten, anders zou het in de helft van de gevallen net zo goed eens NIET kunnen werken.

m.v.g. ChrisN
pepijn swagemakers

21-04-2004 11:14

m.i. is de presentatie van je aas een stuk belangrijker dan de rig, maar als ik je een tip kan geven is het combi rig:
* knoop aan je wartel een 8 cm fluorocarbon (IQ, de rest blijft zichtbaar)
* bevestig aan het einde daarvan een duo ring (2 ringetjes in elkaar) en zet voor de ringetjes wat putty op de lijn.
* en knoop vervolgens een paar cm megasilk o.i.d. aan, gevolgd door een Fox Series 2 haak, maat 10.

dressuur ligt ook vaak aan het aas: probeer eens iets heel anders dan de andere vissers normaal mee vissen; om maar een voorbeeld te noemen witte bonen in tomatensaus
Jorne van den Dool
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-06-2003 02:00
Locatie: Lekkerkerk

24-04-2004 17:15

Ha Raymond en anderen,

Ik vis regelmatig op een water wat als dressuurwater beschouwt mag worden (ongeveer zeven dagen en nachten lijnen te water), is overigens geen diep water max. 2meter.
Ben dit jaar, na diverse experimenten vorig jaar, "gewoon" weer overgestapt naar een soepele, zinkende onderlijn met een maatje 6 haak, line aligner ongeveer 15 cm. Heb hiermee al meer vissen gevangen dan in dezelfde periode vorig jaar. Natuurlijk spelen nog veel meer factoren een rol in het wel of niet vangen dan alleen je onderlijn maar dat is geen nieuws.
Wellicht zijn de vissen (op dit water) de good old line aligner alweer vergeten door alle kunstige knoopwerkjes die te water worden gelaten? Wie zal het zeggen?!

Maar goed succes met je zoektocht naar die ene vangende onderlijn!

Groeten, Jorne
»(((('>
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

11-05-2004 18:32

Ik kies voor de Withypool-rig, goede resultaten mee gehad op dressuurwater, groet Ed
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

14-05-2004 09:40

Ik zou gewoon een standaard-onderlijnte pakken. De karper moet het aas toch op zuigen en dan moet de werking van je onderlijn in ieder geval goed zijn. verder zou ik eens meer belang hechten aan de [i]manier[/i] van vissen op dressuurwater, die moet denk ik eerder afwijkend zijn van de rest. Maar goed, het blijft, vooral in het begin, een kwestie van proberen.
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

09-06-2004 20:43

een veelal gezegde tip:

Doe het anders als de rest. :wink:

dvd
Plaats reactie