Slappe lijnen?


Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

15-02-2004 23:21

Frank' ik bedoel dus eigenlijk zonder piepers en gewoon kijken of je lijn strak loopt. (spannend)

Mvg MIchel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-02-2004 08:16

Jan,
Daar ik in augustus al 18 ben ;) (ook al zou je het niet zegge als je me ziet:P, zoals zo velen:P)

Kumpgood

Frank
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-02-2004 09:39

Jan, voor het "oude" vissen op "strak"-trekkende slappe lijn is ook een mooie Engelstalige "moderne" naam: twitch hitting. Wel grappig trouwens dat Bart-Jaap het heeft over uren wachten. Echt, bij het vissen met een slappe lijn, eventueel met gebruik van een alu-rolletje, kreeg ik tenminste geen moment rust in m'n gat. Zenuwslopend! Bij mij ook erg geliefd om eens een keer gericht achter grote "plattes" aan te gaan op een licht pickertje.

Frank, binnenkort dus al 18. Om de afspraak met Jan te kunnen naleven ( ;-) ), zul je dus binnen 30 jaar je rijbewijs moeten halen. Moet wel lukken denk ik zo, toch?
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-02-2004 09:43

Precies Ron ;);)

Nee, dit lijkt mij zo'n spannende vorm van visserij he!
En als je er ook nog eens meer zou door kunnen vangen, why not?
Oke, dat je dan nie kan ligge te maffe op het stretchding, maar daarvoor zit ik niet aan de waterkant.

Want ik ben nu nog meer van mening, dat het vissen met die piepdozen, echt niet alle aanbeten "meld".

Zoals Rob zei!

Ajuu

Frank
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

16-02-2004 10:37

Hoie,
onder het motto 'beter laat dan nooit' voor Jan.
Bij (te)veel wind gaat bij mij de hengeltop in het water, en de waker op de lichtste stand net hoog genoeg om nog een zakker te registreren. Verder een licht vrijschuivend loodje.
De subtilieteit moet dan wat inboeten, maar de omstandigheden zijn er dan ook wel naar. Trouwens is het nog steeds heel wat subtieler als 90 gr vastlood.

Wat betreft die piepdozen. Ik blijf ze eigenlijk wel gebruiken. Zeker de versies met trilplaatje ipv magneetwieltje zoals delkim (fox SXV dacht ik ook) kunnen best nog heel wat gerommel met het aas detecteren (op hoogste gevoeligheid dan). Volgens mij zijn ook heel wat van de valse piepjes, die velen denken te krijgen met dit soort beetverklikkers, veel minder vals als ze wel vermoeden. Heb te vaak na een half uurtje piepjes te krijgen bij uiterst rustige omstandigheden een mooie (dus al vrij voorzichtige) karper kunnen vangen. Evengoed heb ik nog maar zelden piepen gekregen omdat het wat ruwer weer is, eveneens op hoogste gevoeligheid.
Is bij deze visserij wel meer een hulpje, als de concentratie wat begint af te zwakken.

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

16-02-2004 12:22

Hallo allemaal,

Ik heb nog een andere vraag:
Ik las dat iemand een extra schuifloodje monteert achter z'n tube, zodat deze mooi over de bodem ligt. Ik vraag me dan af hoe strak je je lijn kan opdraaien zonder dat dit loodje gewoon van de bodem wordt geligt en dus totaal geen effect meer heeft (alleen nog een negatief effect??). Je moet je lijn dan ook niet helemaal strak draaien denk ik, maar hoe strak wel?? Op de gok....? Lijkt me niet goed voor het vertrouwen, alhoewel ik het nut er wel van inzie, omdat een tube rare bochten kan maken onderwater.

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-02-2004 12:29

redelijk strak hoor door de rek in de lijn en de afstand zal ie eigenlijk altijd wel op de bodem blijven! zelf met dyneema
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-02-2004 12:46

Nylon neemt ook water op en gaat dan vanzelf zinken. Ik monteer ook altijd een inlineloodje van een paar gram boven de tube zodat de laatste meters gegarandeerd op de bodem liggen.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Saron Debets
Berichten: 76
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Deventer

16-02-2004 13:01

Hee Frankie!

Ik wil toch ff reageren op die strakke/slappe lijnen....

Heb het zelf heel goed ondervonden op die grote zandafgraving met zeer helder water... viste vlak onder de kant met wakker ( niet echt strak, maar je zag de lijn door het water lopen) Keer op keer kwam er vis onder de kant langs, maar zogauw ze ook maar in de buurt van het haakaas kwamen en de lijn bemerkte was het in een streep vluchten! Ik kon het allemaal prachtig volgen vanachter het riet.
Dus waker er af, lijn slap (helemaal, ik viste hooguit 3 meter uit de kant)
Gewicht liet ik voor wat het was (120 gr) en slip had ik goed los gezet. Weer kwam er en vis langs, van de lijn was inmiddels niets meer te zien omdat hij compleet over de bodem liep... Ik zag hoe de vis nu niet weg schoot bij het opmerken van het haakaas... Hij nam het aas en een fractie later schoot hij weg met als gevolg een gierende slip!

op ondiep water wat oploopt naar de kant zul je denk ik in de meeste gevallen runs krijgen die van je af gaan, ik heb het in ieder geval niet vaak mee gemaakt dat een vis dan naar je toe komt. hier zal ik dan ook altijd met compleet slappe lijnen vissen. Als het waait doe ik de top volledig onder water (( let wel : ik vis nu niet ver uit de kant)

Op water waar ik ver vis probeer ik de lijnen altijd zo strak mogelijk te houden, ik vis daarom ook nooit lichter dan 120 gram op grote afstanden.
Als je verder dan een meter of honderd uit de kant vist, liggen de laatste meters ook op de bodem en is het juist belangrijk dat je direct in de gaten hebt of je beet hebt. Soms zie ik wel eens jongens die met vrij slappe lijnen vissen op een grote afstand... lijkt mij niet handig omdat een vis (met nylon) al meters heeft gezwommen voordat jij een piep krijgt.

Dus op afstand zo strak mogelijk voor mij.. en onder de kant zo slap mogelijk...
Dit is pas een BIG :-)